De Mazda 2 Hybrid is de eerste volwaardige hybride van Mazda, met dank aan Toyota.
Badge-engineering, je kent het wel. In het verleden waagde Lancia een poging met de Thema (Chrysler 300C) en Flavia (Chrysler 200). Meer recente voorbeelden zijn de Suzuki Swace (Corolla Touring Sports) en Suzuki Across (RAV4 Plug-in Hybrid). Mazda heeft net als Suzuki een innige samenwerking met Toyota. De Amerikaanse versie van de Toyota Yaris is bijvoorbeeld een Mazda 2.
Mazda 2 Hybrid op basis van Yaris Hybrid
Maar met de nieuwe generatie Mazda 2 zijn de rollen omgedraaid. Nu maakt Mazda gebruik van een Toyota-model. De nieuwe Mazda 2 is namelijk gebaseerd op de huidige generatie Yaris. Hij komt alleen als hybride en verschijnt in het voorjaar van 2022 op de markt. Toyota Motor Europe is verantwoordelijk voor de productie van de Mazda 2 Hybrid.
De aandrijflijn van de Mazda 2 Hybrid wordt volledig overgenomen van de Yaris Hybrid. Onder de motorkap ligt dus een 1.490 cc grote driecilinder benzinemotor met 93 pk aangevuld met een 59 kW sterke elektromotor, samen goed voor 116 pk. De prestaties dan: de sprint van 0 naar 100 km/u kost 9,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 175 km/u.
Remenergie
De werking van de hybride aandrijflijn is gelijk aan die van de Toyota Yaris Hybrid. Je rijdt dus elektrisch weg. Tijdens het vertragen en remmen wordt kinetische energie teruggewonnen als elektrische energie en opgeslagen in een compacte batterij. De elektromotor ondersteunt de benzinemotor of drijft helemaal zelf de voorwielen aan.
Dus de vorige Mazda 2 gaat met pensioen? Voorlopig niet, want in 2022 levert Mazda zowel zijn eigen 2 en de 2 Hybrid op basis van de Yaris Hybrid. Het gamma bestaat volgend jaar uit een Mazda 2 Skyactiv-G 90 met handbak of automaat en deze nieuwe Mazda 2 Hybrid. Details over de line-up en prijzen maakt Mazda op een later moment bekend.
Mazda maakt alleen gebruik van de vijfdeurs Yaris. Van de driedeurs GR Yaris verschijnt geen Mazda-variant. Dat heeft dan weer met CO2-uitstoot te maken.
karhengst zegt
Ik geloof niet ooit een badge-engineering project gezien te hebben waar ze het zich er makkelijker van af gemaakt hebben. Was zelfs het updaten van de neus en verlichting naar de huisstijl nog teveel gevraagd? Zelfs Fiat heeft nog meer moeite gedaan met de 124.
banderas zegt
@karhengst: Japanse merken krijgen het moeilijk. Chinese auto’s worden steeds beter en gaan wel met de tijd mee (EV). Dit laat weer zien hoe Mazda achterloopt
mashell zegt
Handig toch, dat het Mazda logo en Toyota logo dezelfde vorm hebben.
rutgerg zegt
Dus als je een Toyota wilt maar geen Toyota wilt kun je nu terecht bij Suzuki, Mazda, Peugeot, Citroen, Opel… gezellige bende.
bernoulli zegt
Niveautje laatste Daihatsu Charade.
Edge zegt
Jammer! Dat je elders inkoopt als je snel een auto wilt maken met techniek die je zelf niet in huis hebt, oké, maar heb op z’n minst het fatsoen om een eigen koets op dat platform te ontwerpen. En als zelfs dat te duur is, pas dan op z’n minst de bumperpartij en koplampen aan zodat het nog een beetje anders lijkt.
roadster zegt
Mazda maakt mooiere auto’s dan Toyota, ze sturen fijner en hebben prettigere motoren. Maar op deze manier gaan die voordelen natuurlijk verloren. Ik begrijp dat ze de CO2 omlaag moeten krijgen, maar waarom zou je dit kopen? Omdat de Mazda dealer dichterbij is?
doublechevron65 zegt
Ze hebben goede ervaring hiermee. Terug in de tijd: Ford Fiesta vs. Mazda 121, uitsluitend het logo was anders. Daar trapten de kopers doen ook in. Sushi links en rechts “gedraaid”…
BerlingoHdi zegt
@doublechevron65: Volgens mij had Mazda toen nog wel een paar andere motorblokken, de 1,25 van Yamaha die ook nog heel lang in Fiesta’s is geleverd.
knapzuur zegt
Dit is de meest letterlijke vorm van badge engineering..
oochiewally zegt
Veel mooier dan de Yaris!
Ekrachess zegt
“Gebaseerd op”, ze hebben suffe Mazda wielen en logo’s erop geplakt. Het infotainment is niet eens van henzelf.
rensv zegt
Tijdens het lezen denk ik 10x waarom zit er een foto van een yaris bij? Waarom geen mazda foto? Totdat ik inzoom en een mazda logo zie wtf 😂
eunosroadster zegt
Ik snap dat ze voor de uitstootregelingen ff moesten shoppen bij Toyota om een ‘schoon-modelletje’ in het assortiment te hebben, zodat ze aan de uitstoot-normen voor het complete gamma voldoen. Een gevalletje: “niet omdat het kan, maar omdat het moet” ofzoiets… En ik denk dat ze er bij Mazda zelf ook weinig van verwachten qua verkoopaantallen, dus vandaar dat ze er weinig energie in gestoken hebben. Maar ik denk dan: een ander bumpertje, lampjes, velgjes en dashboardje zijn dan in verhouding toch ook de kosten niet? Dit geeft (ondanks het feit dat ik de Yaris een leuke auto vind) toch meer anti-reclame aan het merk Mazda dan dat het ze oplevert? Beetje jammer dit…