Smaak is niet te koop. Of wel? Bepaal zelf met twee nieuwe edities van de Mercedes-Maybach S-Klasse.
Het niet kunnen bijhouden van Rolls-Royce of Bentley qua prestige is wat de revival van Maybach nekte in de jaren ’00. Tegenwoordig doet Mercedes het anders: ze plakken hun eigen logo erop samen met het Maybach-logo. De kritiek ‘het is gewoon een Mercedes’ kan dan afgeschoten worden met ‘ja duh’.
Prestige
Het is eigenlijk allemaal muggenziften. Wie wel eens een aangeklede Maybach 62S van binnen heeft gezien weet dat alhoewel het ietwat lijkt op een W221 S-Klasse, de luxe van een ander niveau is. Zeker wel vergelijkbaar met Bentley of Rolls-Royce. Tegenwoordig scoort Maybach als stapje boven de S-Klasse dan ook prima. Het kan altijd luxueuzer, maar je hebt ook niks te klagen. Alleen nog even kiezen wat je wil qua styling.
Night Edition
En dat kan meerdere kanten op. Zo bewijst Mercedes in Japan met de Maybach S 580 Night Edition. Deze is al voor je samengesteld. Het gaat om inderdaad een wat donker exterieur door de speciale (nogal kitscherige) nieuwe Maybach-velgen en zwarte onderste helft. De bovenste helft is dan weer grijs. Chroom is nergens te bekennen. Dat werkt, maar oogt ook wat kitscherig in een samenstelling als deze.
In het exterieur min of meer hetzelfde verhaal. Het nachtthema zal te maken hebben met gebruik van donkere accenten, maar de stoelen zijn dan weer spierwit. Tsja. Het is zeker een specificatie waar kopers van smullen als we even Maybach-clientèle over één kam mogen scheren.
Gelukkig hoeft Mercedes eigenlijk maar 30 kopers te vinden voor de S 580 Night Edition in Japan. Zo veel zijn ze namelijk van plan om te bouwen. En omdat Japan snapt wat beschaving is, houden ze de vraag in de gaten. Mochten er namelijk meer dan 30 gegadigden zijn, dan worden meer exemplaren gebouwd en de kanshebbers worden uit een hoge hoed getrokken. Geen voortrekkerij of omkoping dus.
Robbe & Berking
Als dat de kitsch was, dan bij deze de kunst. Zeg zelf maar of het waar is op die manier. Wij vinden de andere speciale Maybach S-Klasse namelijk iets chiquer. Het begint al met het wél selecteren van de inmiddels erg gave, ietwat foute chromen Maybach-pannenkoekvelgen. En chroom! Op een auto als deze mag het.
Dit omdat deze S-Klasse voortkomt uit een samenwerking met de Duitse firma Robbe & Berkins, die dit jaar hun 150-jarige bestaan vieren. Bekend van bestek en ander zilverwaar, maar ook van het bouwen en restaureren van boten. Zo ontstond het Classics-gedeelte van het bedrijf in 2008 waar ze de ‘Sphinx’ uit 1939 restaureerden tot een zeer gaaf twaalfmeterjacht. In een two-tone kleurstelling met zwart bovenaan en bordeauxrood onderaan. Drie keer raden dus welke kleur Mercedes koos voor de Maybach die Robbe & Berkins eert in hun feestjaar. Zelfs de scheiding tussen de twee kleuren met een witte streep is overgenomen.
Interieur
In het interieur van de Mercedes-Maybach S-Klasse Robbe & Berkins gaat het jachtthema verder. Wit leder, grijze contrasten en prachtig boot-achtig hout op het dashboard. Fraai! En naar onze mening toch wel ietsje minder kitscherig dan de Japanse editie.
Maar wij dulden natuurlijk ook andere meningen, dus laat vooral even weten welke kunst, welke kitsch, of wat je anders vindt van deze bijzondere Maybachs.
vetnek zegt
Heeft de auto achterin isofix? Anders laat ik ‘m staan.
Dutchdriftking zegt
Isofix? Er passen drie ledikantjes op de achterbank ;)
cdlop01 zegt
Dus vooral kitsch, helaas. Helemaal gericht op China, Azië waar deze wagens goed verkopen. Enkele maal zie je er 1 in Nederland, in Barneveld rijdt er 1, een blauwe….dan is het net een taxi.
Afwerking ook plastic fantastic. Nee, doe mij maar een mooie W126, 560 del of 560sec…..jaren tachtig, begin negentig.
Vorig jaar 1 te koop, 5000km op teller, Euro 100.000…. eindeloos mooie Mercedes 560 sec.
Wolflow zegt
Als je dan toch bezig bent oudere modellen uit de hoge hoed te toveren: een klassieke 600 Pullman?
cdlop01 zegt
Inderdaad, ook geweldig en tijdloos.
iphonistvongates zegt
Handig die Burmester speakers in de voorbumper. Kan je het ongewone voetjesvolk buiten op de boulevard sommeren om het trottoir op te zoeken zonder de ramen te hoeven openen. 🙃
Loek zegt
@iphonistvongates: dat zou veel simpeler moeten kunnen. Middels een soort hoornachtig geluid misschien? En als je die gemakkelijk wil bedienen misschien een plek waar je snel bij kan, zoals het midden van je stuur?
Zou best een revolutie kunnen zijn.
iphonistvongates zegt
Normaliter heeft u gelijk maar ik schat dat die Two Tone laklaag zo’n €18.714,56 incl. Hollandse BTW extra heeft gekost. Uit zo’n 42 jaar sociaal gedragsonderzoek blijkt dat het gebruik van de claxxon zeer mogelijk agressiever gedrag opwekt bij andere verkeersdeelnemers. Ik zou het erg vervelend vinden om ongevraagde versiersels/strippings van sleutels en andere scherpe voorwerpen aan te treffen in de laklaag.
Wolflow zegt
Doe mij in plaats van Robbe & Berking dan toch maar interieur van BMW 760 Nautor’s Swan
Willy500E zegt
Ik vind de pianolak midden tunnel met scherm echt niet premium.
p993 zegt
Correct…een goedkoop scherm voor bediening kan niet in dit segment.
Zwaar verchroomde draaiknoppen met kristal wil ik zien.
Verder een prachtige slee
Fernando zegt
Nee, dank je. Doe mij dan maar een Ferrari Roma of de 12 Cilindri.
Minder plaats op de achterbank en minder kitcherig
mashell zegt
Hoort net als bij de boot het rode gedeelte onder water?