Het lijkt erop alsof Maserati hun gouden design heeft gevonden en er stevig aan vasthoudt. De nieuwe Maserati GranTurismo gaat ook op de MC20 lijken.
Maserati heeft het er maar druk mee. Sinds de hete nieuwe supercar MC20 is onthuld, moet alles anders worden voor het merk. Nieuwe modellen, oude modellen die vernieuwd worden, veel elektrificatie en natuurlijk de nodige variatie. Recent mochten we namelijk een eerste blik werpen op de Grecale, een gloednieuwe SUV die onder de Levante komt. Vandaag is het de beurt aan een oude bekende.
GranTurismo
De Maserati GranTurismo gaat namelijk ook weer in het nieuw gestoken worden. Deze kwam in 2007 op de markt als een, nou ja, Gran Turismo van Maserati. Motor voorin, vierzits configuratie, aandrijving op de achterwielen, eigenlijk zoals het heurt. De motor was trouwens een fantastische Ferrari 4.7 liter V8 (F136 UD/UF). Deze leverde 405 pk in de normale versie, 440 pk in de GranTurismo S en 450 pk in de iets meer op het circuit gerichte MC Stradale.
De GranTurismo is erg lang vrijwel ongewijzigd in productie gebleven, eigenlijk een beetje te lang. De verschillen na een paar facelifts waren minimaal, terwijl we het hebben over een tijdsspanne van 14 jaar. Waarom de GranTurismo dan toch briljant is? Wie kan dat beter uitleggen dan de auto zelf:
Nieuwe GranTurismo
Goed, een nieuwe versie van die auto dus. We moeten wel gelijk even erbij vermelden dat er goed nieuws en slecht nieuws is. Het goede nieuws is uiteraard, er komt gewoon een nieuwe Maserati GranTurismo! Het slechte, of beter gezegd ietwat minder goede nieuws, is dat de F136 geen terugkeer maakt. Qua geluid gaat het dus hoe dan ook een downgrade worden. Dat zit er met de gekozen aandrijflijn ook wel aan te komen.
Stilte
Het model waarmee Maserati de GranTurismo aan het testen is, is muisstil. De GranTurismo zou namelijk de eerste nieuwe Maserati worden die als elektrische auto debuteert. Het lijkt evident dat de GranTurismo, net als zijn broers en zussen, ook met hybride- en benzinemotoren komt, maar het speerpunt moet dus elektrische aandrijving zijn.
Styling
Nou was het geluid van de F136 sowieso al moeilijk te evenaren, maar geluid was toch wel wat de Maserati GranTurismo bijzonder maakt. We hopen dus dat Maserati de Nettuno V6 hier ook nog even in plempt. De afbeeldingen tonen trouwens ook deels wat voor soort styling de nieuwe GranTurismo gaat krijgen. We zagen het al bij de Grecale: Maserati heeft met het front van de MC20 een duidelijk design gevonden. Ook de GranTurismo krijgt ietwat hoog geplaatste verticale lichtunits. De lage grille met verticale spijlen en de grote drietand in het midden is beter bekend.
Verder blijven de kaken nog even stijf op elkaar. Maserati wil naar verluidt de nieuwe GranTurismo later dit jaar al onthullen. Wij verwachten dat ‘ie vervolgens in 2022 op de weg verschijnt.
ghini zegt
Komt vast ook een versie met dezelfde motor als mc20, die dan vervolgens ook weer elektro motor krijgt. Ik hoop voor maserati dat ze dat allemaal wel echt goed hebben uitgedacht en uitgewerkt. Bij andere merken is dat uitwisselen van benzine en elektro motor geen succes, als het maserati wel lukt zou dat heel interessant kunnen zijn. Vraag me ook af of het een manier is om langer dikke motoren te kunnen plaatsen?
ericd zegt
Hij moet vooral kleiner en lichter worden. Dr huidige GT is een voorbeeld van poor packaging. Zo’n slee en toch maar een 2+2. Maar een paar jaar terug zei Maserati dat ook te willen.
Daanvk911 zegt
Voor zover ik kan zien is het wederom een prachtige bolide, hopelijk komt er nog een beetje geluid uit💨
Charles Taycan 4S zegt
Wordt zo te zien weer een prachtige voiture met mooie lijnen. Ook prima dat ze er een EV variant van uitbrengen naast wellicht een fraaie V6 bi- turbo…! On verra!👍
bischero zegt
@Charles Taycan 4S: *lo vedremo
tinnemans zegt
Dat geluid, heerlijk. Helaas kan mijn kleine V8 daar absoluut niet aan tippen, ook niet als ik er andere dempers onder zou zetten. Nouja, een beschaafde V8 roffel is ook niet verkeerd, maar als ik ooit nog de kans krijg, doe me die 4.7 dan maar.
MaartenD zegt
Een elektrische Granturismo🤮🤮🤮
Rick-dos zegt
Gelukkig beginnen autofabrikanten te realiseren dat ze niet iets op de weg hoeven te zetten dat futuristisch, en dus vaak genoeg lelijk, oogt om te laten zien dat het een EV is en dat het dus vooruitstrevend is.
Zo ook bij Maserati. Maak gewoon een auto die er aantrekkelijk uitziet en die dan toevallig een ev.