Wat koop je tegenwoordig nog voor 60 mille als je een nieuwe luxe familiecrossover wenst? Team Autoblog zoekt het voor je uit!
In de Autoblog Advies rubriek behandelen we veelal occasions, maar dat is natuurlijk absoluut geen voorwaarde! Ook voor nieuwe auto’s staan wij klaar om te assisteren met puike raad. Of het nu een nieuwe leaseauto, zakelijke auto of privéauto betreft. Want ja, er zijn ook zat mensen die nog gewoon een nieuwe auto kopen.
Ronald is zo’n persoon. Hij heeft nu een jonge Kia Proceed en had daarvoor een Volvo V40 (en daarvoor weer een Volkswagen Up!. Hij is nu aan het kijken naar de volgende auto en die mag een maatje groter zijn, dan de huidige. Wat heet: een paar maten zelfs!
We zoeken een luxe familiecrossover!
Er moet nu een grote luxe familiecrossover in de plaats komen. In de tussentijd hebben Ronald en zijn partner een dochter. Zoals je weet zijn de kinderen zelf niet zo groot, maar moet je dan ineens heel veel extra attributen meenemen. Daarbij mag je jezelf toch ook op een grote, comfortabele auto trakteren, toch? Ja, in een 20 jaar Hyundai Atos kom je ook op je bestemming aan, maar een beetje comfort, luxe, prestaties en veiligheid zijn erg prettig.
Ronald wil graag een ruimere auto, een luxe familiecrossover dus. De beenruimte achter is in de Kia Ceed niet denderend. Ook is de laadruimte wat aan de krappe kant. De volgende auto moet aanzienlijk ruimer zijn. Belangrijk om te weten is dat luxe en uitrusting belangrijker is dan pk’s en Nm’s. Een PHEV is niet uitgesloten, want Ronald heeft een laadpaal op de oprit staan.
Je kan de wensen en eisen voor een luxe familiecrossover zien in onderstaande tabel:
Huidige / vorige auto’s: | Kia Proceed (2020), Volvo V40, VW Up |
Koop / lease: | Koop of Private Lease |
Budget: | € 60.000 |
Jaarkilometrage: | 20-25K |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, (Plug-in) Hybride of EV |
Reden aanschaf andere auto: | Einde lease contract en opzoek naar een ruimere vervanging |
Gezinssamenstelling: | Partner en dochter (2 jaar) |
Voorkeursmerken / modellen: | Volvo, VAG (voorkeur voor Skoda of Seat/Cupra), Kia – combi of SUV |
No-go merken / modellen: | BMW |
Hoe komen wij aan de cijfers?
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,269 per liter Super
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (allrisk, inwoner Utrecht, 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Algemene tip: ga voor de PHEV
In dit geval adviseren we altijd de PHEV. Ten eerste heb je het halftarief voor plug-in hybrides. Nu is deze eindig, maar dan nog is de PHEV interessant. Ze zijn vaak luxe uitgerust en je betaalt weinig BPM. Dus je hebt zoveel mogelijk auto voor je geld. In tegenstelling tot de PHEV’s van 10 jaar geleden, kun je behoorlijk veel elektrisch rijden en het verbruik dus drukken. Daarbij neemt de PHEV bij een grote luxe familiecrossover minder ruimte in. Tenslotte is een crossover minder dynamisch, dus het extra gewicht is minder hinderlijk. Daarnaast kun je op veel meer plaatsen parkeren. Ook wel lekker. Tip: ga eens tijdens wintersport bij een snellader gewoon een uurtje lunchen. De mensen achter je zullen je dankbaar zijn.
Kia Sorento 1.6 T-GDI PHEV Hybrid 4WD Edition (MQ4)
€ 60.995
Wat is het?
Zo ongeveer de grootste Kia die je ons land kunt krijgen. Per generatie is de Sorento ingrijpend verbeterd. Dit is inmiddels de vierde generatie. Net zoals elke Kia Sorento ziet deze er ook stoer uit. Belangrijker is het interieur, meer dan op niveau is van de concurrentie (dat was vroeger weleens anders). Op dit moment staat alleen de overcomplete Edition op de prijslijsten. Wellicht dat je daar een leuke deal mee kan scoren. Sommige markten hebben namelijk al het facelift model (die wat lijkt op de EV9), die krijgen wij pas in juni 2024. Dus misschien kun je daar je voordeel mee doen. Of je wacht even een paar weken.
Hoe rijdt het?
Het is een relaxte lobbes en zo moet je ‘m ook rijden om er optimaal van te genieten. De aandrijflijn is op deellast het meest optimaal. Als je gaat planken, merk je dat er niet heel erg veel meer power in zit, maar dat vooral het verbruik omhoog schiet. In dynamisch opzicht is het ook niet echt het automobiele equivalent van een ballerina. Maar hey, om lekker te forensen en af en toe lange afstanden te rijden is het helemaal goed. Op de accu kun je ongeveer 50 km elektrisch rijden, dus dat zet op zich wel zoden aan de dijk als je geregeld kunt laden.
Kosten Kia Sorento
- Verbruik: 1 op 20,79
- Brandstofkosten: € 228
- Gewicht: 1.758 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 54
- Verzekering: € 110
- Totale kosten per maand
Onderhoudsprognose
Hier kunnen we heel erg kort over zijn, maar dat zijn we uiteraard niet. We praten weer een eind weg natuurlijk. De Kia Sorento heeft zeven jaar fabrieksgarantie. Dat ze dat op een Kia Picanto geven: logisch. Maar dus ook op een Sorento, wat een grote, luxe, zware en gecompliceerde crossover is. Overigens betekent dat niet dat je geen kosten hebt aan onderhoud: remmen, banden, beurtjes en dergelijke zul je blijven houden, maar verrassingen blijven je bespaard.
Afschrijvingsprognose
Nou, berg je maar. Grote Kia’s zijn afschrijvingsmonsters. Nu zijn grote, jonge en dure auto’s altijd erg gevoelig voor afschrijving. Gezien de garantievoorwaarden van de auto is het overigens geen slecht idee om er gewoon langer mee door te blijven rijden. Exemplaren van drie jaar oud vind je nu vanaf 37-40 mille. Dus na drie jaar en 100.000 km rijden is je auto van 61.000 euro nog 32-35 mille waard.
Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV Exclusive Line (KH)
€ 59.240
Wat is het?
Nog een auto die wel-niet leverbaar is. Mazda heeft de auto uit de configurator gehaald (meestal een teken dat deze niet meer leverbaar is), maar je kunt er nog een hoop uit voorraad geleverd krijgen. Er staan er nog zat bij de dealers. Grappig detail is dat je voor 60 mille een zeer complete CX-5 of dus deze CX-60 kunt krijgen. Dat komt voornamelijk door de hoge BPM van de CX-5, dus deze CX-60 is een veel betere deal.
Hoe rijdt het?
Het zijn geweldige auto’s. Het zijn namelijk achterwielaandrijvers (motor in lengte, aandrijving primair naar achter, via een tussen bak ook naar voren). Dit betekent een fabelachtige balans, net zoals een Jaguar E-Pace, BMW X3 en Mercedes-Benz GLC ook hebben. Het weggedrag is echt uit uitstekend. De motoren zijn gezamenlijk goed voor 337 pk, maar het is geen acceleratie monster. Wel voelt ‘ie vlotter aan dan de Kia (omdat de CX60 dat ook is). Bekijk hieronder de rijtest:
Kosten Mazda CX-60
- Verbruik: 1 op 18,9
- Brandstofkosten: € 251
- Gewicht: 1.970 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 63
- Verzekering: € 100
- Totale kosten per maand:
Onderhoudsprognose
Net zoals bij de Kia hoef je je hier geen zorgen. Natuurlijk, gewoon onderhoud hoort erbij, maar ook bij Mazda krijg je een uitgebreide garantieperiode: 6 jaar of 150.000 km. Bij PHEV’s hoef je je niet direct zorgen te maken om de remmen (ze remmen af op de motor), dus het valt allemaal heel erg mee. Afhankelijk van je rijstijl zijn de banden mogelijk een kostenpost.
Afschrijvingsprognose
Dure auto’s schrijven af, maar in vergelijking met de Kia denken wij dat de Mazda ietsje minder hard zal afschrijven. Er zijn nog niet voldoende oude modellen om dat te staven, daar de CX-60 nog een vers model is. Jong gebruikte exemplaren staan te koop vanaf 45 mille op het moment. Die zijn ongeveer twee jaar oud en hebben dan minder dan een halve ton erop zitten.
Anti-yolo: Seat Tarraco FR Business e-Hybrid (KN2)
€ 46.995
Wat is het?
Kijk, het geld hoef niet echt altijd op. Als je fabrieksgarantie en veel ruimte wenst in een crossover kun je ook voor veel minder klaar zijn. De Tarraco is een kleine hit in deze uitvoering Voor 45 Millie krijg je namelijk een enorme lap auto, een keurige PHEV-aandrijflijn en sportieve uitvoering met redelijk wat uitrusting. De auto ziet er fris uit van buiten, maar in interieur zie je wel waar de lagere prijs vandaan komt. Echt storend is het allerminst. Het is heel ordentelijk, allemaal.
Hoe rijdt het?
Ondanks de ‘FR` badge en de Auto Emocion slogan van Seat moet je geen wonderen verwachten op dynamisch gebied. Het is niet een sportief topmodel. Neuh, dit is de overbekende MQB-auto met de overbekende PHEV aandrijflijn. Dat betekent een prima metgezel om mee op pad te zijn. De prestaties zijn prima, je kan een eindje op de accu alleen rijden en het gaat keurig de bocht om.
Kosten Seat Tarraco
Verbruik: 1 op 22,08
Brandstofkosten: € 215
Gewicht 1.768 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 54
Verzekering: € 95
Totale kosten per maand:
Onderhoudsprognose
Net als de andere auto’s heb je natuurlijk ook hier fabrieksgarantie. In het geval van Seat is dat 4 jaar. Op zich niet verkeerd, maar als je ook 6 of 7 jaar kunt krijgen, valt het ietwat tegen wellicht. Het maximale kilometrage is 100.000 km. Ook aanzienlijk minder. Goed om te weten, op de accu krijg je 8 jaar en 160.000 km garantie van Seat.
Afschrijvingsprognose
Grote Seats schrijven af. Relatief gezien valt het mee. Je begint niet bij 60 mille met afschrijven, maar bij 44. Een drie jaar oude Taracco (met een halve ton op de klok) kost nu nog 37-40 mille, dus 32 krijg je er na drie jaar nog wel voor terug. Dat is eigenlijk best netjes en maakt de Tarraco extra interessant.
YOLO: Volvo XC90 T8 R-Design
€ 56.900
2020
60.000 km
Wat is het?
De ultieme luxe familiecrossover. Als je veel ruimte wenst met een hoop luxe, dan is dit een topper. Helemaal als het een PHEV moet zijn. Volvo is er namelijk erg goed in. Ondanks dat de XC90 een volle maat groter is dan de XC60, valt het extra gewicht heel erg mee (100 kg slechts). Altijd voor de XC90 gaan, dus. Je merkt aan het interieur dat dit een klasse hoger is. De stoelen zijn episch goed, de afwerking is bijzonder fraai en het materiaalgebruik zeer hoogwaardig. Speciale vermelding voor de designers, want deze auto ziet er nog altijd fris en fraai uit, terwijl die uit 2015 stamt. Knap, hoor.
Hoe rijdt het?
Ondanks de aanwezige pk’s (455 stuks!) en R-Design badge, is het allerminst een sportieve auto. De viercilinder vuurt al zijn vermogen (320 pk) naar de vooras, de rest gaat naar de achteras. De prestaties zijn aansprekend in een rechte lijn, je zit zo in de begrenzer. Maar om te sturen is het vooral capabel. Ga vol voor comfort en zoek er eentje met luchtvering (die zijn zat te vinden). Sowieso past een Inscription beter bij de auto dan een R-Design, maar die konden we op het moment van schrijven niet vinden in het budget, helaas.
Kosten Volvo XC90
- Verbruik: 1 op 13,09
- Brandstofkosten: € 362
- Gewicht: 2.197 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 143
- Verzekering: € 150
- Totale kosten per maand
Onderhoudsprognose
De Volvo XC90 heeft geen perfect imago als het gaat om betrouwbaarheid. Dat komt voornamelijk door de vroege exemplaren. De XC90 was toen een gloednieuwe auto met nieuwe technieken, iets dat gepaard ging met wat kinderziektes. Op de Volvo Selekt-occasions krijg je 2 jaar garantie, ongeacht het aantal kilometers!
Afschrijvingsprognose
Het voordeel is dat je het grootste gedeelte van de afschrijving al gehad hebt. Om heel eerlijk te zijn, hadden we gehoopt een iets frisser exemplaar te vinden voor 60 mille. We wilden alleen per se eentje met Volvo Selekt-garantie en die zijn eenmaal duurder. Ondanks dat het een gebruikte auto is, zul je er wel degelijk flink op afschrijven.
Conclusie nieuwe luxe familiecrossover
Ze voldoen alle vier aan de eisen, de een iets beter dan de ander. Als fijnproever zouden we gaan voor de Mazda CX-60. Deze heeft puike prestaties, de beste rijeigenschappen en een fraai interieur. De Seat is een steengoede aanbieding, ook al zie wel een beetje waar het geld vandaan komt. Wil je lang doorrijden met de auto, is de garantieperiode van Kia weer erg interessant. Als totaalpakket is de Mazda het meest geslaagd.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
GJZ zegt
Een Alfa Stelvio van een jaar oud is ook lekker natuurlijk , of verstandig een XC40 PHEV
Johanneke zegt
Die zijn nogal een slag kleiner.
Ik vind dat dit om mercedes E klasse schreeuwt maar goed, dat zijn natuurlijk geen SUV’s, iets wat je echt nodig hebt want je gaat moeilijk hard off road met de auto’s uit dit lijstje.
991TurboS zegt
Allemaal niet. Mercedes GLE. Ja hij is dan niet nieuw maar dat is die Volvo ook niet, dus zie het als nog een yolo.
Veel meer auto dan die overige opties. De Volvo komt enigszins in de buurt maar valt af vanwege zijn topsnelheid.
hardleersbv zegt
Een auto kopen in NL om zijn topsnelheid is beetje hetzelfde als een man zwanger proberen te maken. Jij vind het vast heel lekker, maar je hebt er uiteindelijk niks aan.
vetnek zegt
Die Mazda rijdt als een dweil en de aandrijflijn is niet zo verfijnd als de KIA. Of kijk eens naar de nieuwe Santa Fe welke later dit jaar op de markt komt.
Johanneke zegt
Een loeizware hoge auto die als een dwijl rijdt 😮
bimmerpost zegt
No brainer: Tesla model Y performance. Past precies in budget met mooi kleurtje. Nul onderhoud en nog 1,5 jaar geen wegenbelasting. En qua performance rijdt he alles los.
stekkerkoning zegt
Superruim, superbetaalbaar en niet onverdiend de auto die tot de best verkopende behoort. Daarbij heeft de Model Y nog ouderwetse richtingaanwijzerhendels, die op een 3 vergeefs worden gezocht. De goedkoopste kost met wat bijbehorende kosten nipt meer dan 45d EUR, maar komt in aanmerking voor particuliere aankoopsubsidie (SEPP); 2.950 EUR terug van de staat. Ben je klaar voor 42d EUR.
Moet het groot groter grootst – mij ontgaat het praktisch nut – dan wachten tot de afschrijving werk heeft verricht en een Kia EV9 kopen.
Johanneke zegt
D of E segment station natuurlijk. Veel ruimer dan deze dikzakjes.
tmenges zegt
ze vragen toch om een crossover? Dat jij anti crossover bent weten we met gemak wel hoor… Man man…
drivingmenny zegt
Een klein jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze. De Mazda vond ik niet fijn rijden, de Kia had eeuwen levertijd en Volvo’s heeft iedereen al. En nu geniet ik elke dag van ontzettende comfortabele kilometers in een DS7, ik kan het iedereen die van van comfort houd aanbevelen.
Allison Burgers zegt
Auto Emocion was 20 jaar geleden de slogan. Daar zijn al tig marketingbureaus achteraan gekomen.
CX60 kijkt een logische keuze, maar hoor en lees daar toch vrij vaak wat teleurstellende reviews van. Vind hem ook niet echt tof.
Ik zou voor een nieuwe Kodiaq plugin gaan in Sportline-trim.
William zegt
CX60 schijnt zeer oncomfortabel te zijn. Dus helaas niet geschikt als gezins of familieauto.
kennone zegt
Komt door de grote wielen, 18inch of kleiner doet echt wonderen. Geld ook bij de Mazda 6. Proef gereden met een saaie uitvoering en dus kleine schoenen dienwas heel comfortabel. Uiteindelijk voor een GT-M gegaan met de standaard 19inch. Ziet er prachtig uit maar nondeju het veranderd de auto qua comfort enorm. Niet in positieve zin natuurlijk
kennone zegt
Ik zou voor een jonge import Mazda CX-9 gaan.
vopo zegt
Vorig jaar proefrit gemaakt in de Mazda omdat ik het een erg mooie auto vind en het merk me ook zeker aanstaat. Maar helaas viel werkelijk alles tegen. Stoelen te kort, schakeling tussen motor en elektrisch rijden bonkig en dat gecombineerd met teveel geluid.
Rokende Wielen zegt
Ik vind 1 Lexus NX450h+ PHEV uit 2022 voor net geen 60k. Dat is ‘m natuurlijk. Nog 8 jaar garantie als je onderhoud bij de dealer uitvoert.
svhs zegt
Een Lexus is altijd een goeie tip, maar voor het behoud van fabrieksgarantie is onderhoud bij de dealer echt niet nodig hoor. Gewoon laten onderhouden bij een universeel volgens het boekje en je garantie heeft er niet onder te lijden.
Onderhoud bij de Lexusdealer is wel prettig vanwege de red carpet treatment trouwens, dat wel.
Verder zou ik voor een RX450h+ gaan, zo’n NX is wel écht aan de krappe kant. Vrees wel dat die moeilijk te krijgen zijn in het budget.
Jurgen zegt
Ff serieus, met 1 kind heb je echt geen crossover of SUV nodig, ging bij ons prima in een BMW 3 sedan uit 1988, pas toen de 3e een tweeling bleek moesten we naar een Chrysler Voyager. En de no go voor BMW snap ik qua budget wel, dat gaat ook gewoon niet lukken, of je moet een occasion van 2-3 jaar oud nemen, dan lukt het.
Rob zegt
Een 3-serie, wat een luxe. Een Nissan Micra uit 1990 doet het truukje ook wel met 1 kind.
Jurgen zegt
Yep, klopt, maar daar paste de kinderwagen niet lekker in. En het rijdt voor geen meter natuurlijk.
frederik zegt
X5 45e, veel fijner dan een XC90 (in het budget alleen een paar jaar oud uiteraard)
PunicaOase zegt
Die CX-60 is echt een draak en heeft veel issues.. Veels te vroeg in productie gebracht door Mazda. Ga er maar eens in proefrijden; motor-bak-elektra zelden zo slecht afgestemd meegemaakt.
Persoonlijk vind ik al deze auto’s best wel overdreven. Heb zelf ook koters, maar dit zijn echt hele grote bakken met dito nadelen.. In een maatje kleiner is voor 60K veel beters te vinden..
Robert zegt
Jammer dat er geen stationwagens als alternatief worden aangeraden, want zeker met (kleine) kinderen is dit vele malen praktischer. Een Skoda Superb PHEV zou het perfecte alternatief kunnen zijn.
quincy zegt
Qua ruimte zou de Superb inderdaad ook perfect zijn. Maar ik ben net geswitched van een Model 3 naar een SUV (met één van 9 maanden en één van 4 jaar). Maar een SUV is niet alleen qua ruimte een voordeel, maar ook de hoge instap. Diep moeten bukken om de kleine vast te moeten maken is nu niet meer nodig en zoveel prettiger :-)
tmenges zegt
volvo xc60 niet wat?
Entwicklung88 zegt
Heerlijk luxe probleem om voor zo’n budget een auto te mogen kiezen.
Uit dit stel zou ik denk ik voor de Kia of Volvo gaan. Vind de Mazda de mooiste, maar zoals eerder genoemd zit deze vol kinderziektes en problemen die niet horen bij zo’n kaliber auto.
Moet helaas ook vermelden dat een goeie station wat mij betreft meer voordelen biedt dan een SUV-crossover. Behalve geouwehoer met kinderen in/uit kinderzitjes halen.
*De Mazda CX-60 staat ook met zijn interieur bij de foto’s van de Kia.
Otua zegt
Het autoblog adviesbureau is even vergeten dat Škoda bestaat. Een Enyaq in een kek kleurtje en de vrijheid om je uit te leven in de configurator of een paar duizend euro te besparen door een voorraad model te kiezen. Of het echt “luxe” is valt te betwisten maar “luxe” is duur en ik denk dat je niks te klagen hebt als je er in rijdt. Want wat 10 jaar geleden als “luxe” werd beschouwd is tegenwoordig gewoon standaard, ook in een Škoda.
Otua zegt
PS: koop gewoon een station
cloverleaf zegt
Zucht. 1 peuter en dan al een crossover willen! Of zitten er een tweeling in t verschiet? Hoe dan ook, in de huidige gezinssamenstelling zou ik de leukste auto kopen met een achterdank en in station uitvoering die je kan vinden. 330(i/d) touring van een paar jaar oud. Houd je nog wat geld over voor een dikke vakantie. Wil je persé iets hoger zitten. Stelvio
camber24 zegt
Ik kan niet zo goed volgen dat in dit artikel die (sorry, erg lelijke) Mazda wordt aangeprezen voor fijnproevers. Terwijl de comments hier duidelijk aangeven dat het een flinke tegenvaller is op teveel vlakken.
Anyway. Teveel Aziaten in dit advies. Ik mis een Tiguan, 5008/3008, Model Y, Kodiaq/Enyaq, Tarraco, en een X3 (zet je over die absurde BMW antipathie heen), GLC, of Q5 met de kop eraf.
pitapita zegt
De industrie is in de overgang van interne combustie naar elektrisch en alle huidige technologieën zijn oftewel achterhaald (benzine/diesel), oftwel een compromisachtige tussenoplossing (PHEV), oftewel technologisch nog in de kinderschoenen (BEV). Met andere woorden: alles wat je nu koopt is over een jaar of 5 volledig achterhaald en geen drol meer waard.
Dus om daar nu 60k aan uit te geven?
Het lijkt mij beter om het budget te halveren en iets te kiezen met bewezen uitontwikkelde technologie waarmee je de komende 5 à 6 jaar zorgeloos en efficiënt qua TCO vooruit kunt, om dan in 2030 of zo de situatie en de stand van de technologie opnieuw te bekijken. Ergo: een zuinige C-segment stationwagon zoals een Focus, Corolla, Leon. Aanbiedingen en voorraadauto’s zat. Als je per se hoog wil zitten kan ook voor dezelfde prijs (Captur, Yaris Cross), maar dan heb je onder de streep wel minder auto.
Zo bespaar je in ieder geval al een bak aan afschrijving, waarmee je jarenlang “gratis” kan rijden.