Eindelijk kunnen we weer dromen over een nieuwe Lotus Esprit!
Sommige auto’s worden pas rijkelijk laat voorzien van een opvolger. Daar kunnen heel erg veel redenen voor zijn, maar geld is altijd een dominerende factor.
Lotus Esprit
De productie van de laatste Lotus Esprit werd in 2004 gestaakt. Heel erg zonde, want zo’n briljante, herkenbare en iconische sportauto verdiende zeker een opvolger. De Lotus Elise is goedkoper en normaliter verkoop je daar toch meer van. Maar zoals je kunt zien bij Porsche verkoopt de 911 véél beter dan de 718.
Tussenmodel
Nu heeft Lotus een Evora als tussenmodel, maar dat is niet echt een Esprit opvolger, meer een tussenmodel. Er werd ooit een Esprit-concept aangekondigd, maar daar is het nooit van gekomen, met dank aan ‘luchtfietskampioen’ Danny Bahar. De langverwachte opvolger komt te staan op een compleet nieuw platform, waarover later meer.
Evija
De auto zal qua uiterlijk sterk gaan lijken op de Lotus Evija, de elektrische hypercar van Lotus. Qua techniek komt er een compleet nieuwe aandrijflijn voor de nieuwe Lotus Esprit: een zescilinder met elektrische motor. De zescilinder komt wederom bij Toyota vandaan. De elektromotor juist niet. Deze wordt geleverd door niemand minder dan Volvo. Logisch, Volvo is eigendom van Geely. Naast Volvo en Lynk & Co is Geely ook eigenaar van Lotus.
500 pk
Volgens de enthousiaste Britten van Autocar zal het totaal vermogen van de Esprit-opvolger zo’n 500 pk bedragen. Gezien de recente onthullingen van veel PHEV’s is dat niet enorm veel voor een sportwagen van dit kaliber. Lotus zet echter vol in op lichtgewicht bouwwijzen. Niet alleen voor een zuinigere en schonere auto, maar ook eentje die beter rijdt. Toch best een dingetje bij Lotus.
Modulair platform
Terug naar het platform. De Lotus Esprit zal de eerste zijn die op een compleet nieuw platform komt te staan. Dit platform is verregaand modulair, waardoor Lotus het kan gebruiken voor niet alleen de Esprit, maar ook een nieuwe Elise of Exige en een eventuele Elan of Evora. Naast die auto’s komt er sowieso een crossover van Lotus. Au. Kunnen ze niet gewoon een grote Opel aanpassen? Dat werkte in het verleden ook erg goed…
ericc zegt
Ik vond de wagens die luchtkastelenbouwer Bahar toonde beste wel geslaagd. Zeker de Esprit. Jammer dat die er nooit gekomen is. Welke Toyota-motor gaan ze gebruiken? Die uit de Supra? Sorry, Z4?
Dutchdriftking zegt
@ericc: die auto’s zijn er toch gewoon gekomen? Ze heten alleen geen Lotus maar Lamborghini Huracan……
basman147 zegt
Ieder nieuwe Lotus is op zich goed nieuws, maar waarom niet gelijk ook de benzinemotor bij volvo vandaan halen? Dan hoeven ze de integratie niet opnieuw te doen. En het zou toch wat ruimte moeten schelen tov de Toyota V6, kunnen ze misschien van de Evora een echte 2+2 maken?
bbfix zegt
@basman147: ik vind het mooi dat ze kiezen voor een 6 pitter in deze downsizecultuur. Of het er een betere auto van wordt laat ik in het midden.. de combi 2.0 met electro uit de T8 zou inderdaad ook kunnen. Die heeft iets van 400 pk?
basman147 zegt
300kW idd > 408 pk. Als het nu een bijzondere V6 zou zijn zou ik er helemaal voor zijn, maar deze motor is dat nu eenmaal niet, het is een motor die tegen zo laag mogelijke kosten Camry’s en RX400’s moet voorstuwen. Wat mij betreft zouden ze zich beter de moeite kunnen besparen en het hele pakket van Volvo overnemen zodat ze zich kunnen richten op hun kern-competentie > wegligging.
tenaci zegt
@basman147: zo’n blok past juist prima bij Lotus. Lotus heeft altijd huis-tuin-en-keuken blokken gebruikt (van Ford, Rover, Toyota enz.). Wat ze er vervolgens mee deden (en de chassis waar ze ze in hingen) maakten dat het auto’s werden met begeerlijke specs!
basman147 zegt
Snap ik (alhoewel de Esprit juist een eigen motor had), maar wat ik bedoel is dat wanneer je binnen de groep al een eigen aandrijflijn hebt die voldoende vermogen genereert (Volvo T8 als basis, Polestar 1 als optie…), waarom zou je dan zelf het wiel nog eens gaan uitvinden? Voor het budget dat Lotus heeft te besteden aan nieuwe sportwagens kunnen ze dat beter in de ride and handling stoppen dan het aanpassen van een Toyota motor aan Volvo-elektra.
johnhert zegt
@basman147: Nog liever een PRV v6 dan zo’n 4 cilinder in een compacte sportauto. Daarnaast klinkt en loopt die v6 ontzettend fijn. Zo’n 4 cilinder turbo klinkt nooit bijzonder en als je daar óók nog een hybride systemen aan toevoegt wordt de auto alleen maar zwaarder. Als het nu over een 5-cilinder Volvo motor was het natuurlijk anders…
celicatwincam zegt
Als je geen verstand hebt van Toyota motoren maak dan geen dergelijke opmerkingen. . . Ik nodig je van harte uit het internet af te struinen naar het geluid van een 2GR-FE/FSE motor (Lexus RX350 o.a.). 3,5 liter aan glorieuze V6 snerp. Het mooist klinken ze geswapt in Toyota MR2’s (want middenmotor = korte uitlaat) van de tweede generatie. Onderstaande link is een mooi voorbeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=kJcARbjUs8g
kniesoor zegt
Als-ie maar niet begrensd wordt op 180 km/u . . .
Dutchdriftking zegt
Een nieuwe Lotus is altijd goed. 500pk op 1.000kg zou leuk zijn, zullen ze dat waar kunnen maken?
fernie zegt
@dutchdriftking: nee 1000kg is de exige nu al bijna met ook 380pk V6 uit de fabriek, wordt toch echt wel 911 gewicht denk ik. Esprit was altijd luxe in vergelijking.
ericd zegt
Dany Bahar. Eén n dus. Je kunt zeggen wat je wil over die man, maar hij liet een paar puike concepts na waar Lotus alleen al aan stijlelementen jaren op had kunnen voortbouwen. De Evora had bijv. allang een nieuwe kont moeten hebben.
rikus zegt
Dit merk leeft van de lucht. Want volgens mij verkopen die auto’s echt minimaal.
willeme zegt
@rikus: 1.500 stuks per jaar. Planning is om naar 5.000 te maken.
Lotus verdient met name aan de ontwikkeling van andere auto’s voor fabrikanten. Hun expertise op het gebied van wegligging is zo mogelijk beter dan dat van Porsche.
De thuismarkt is erg belangrijk, uiteraard. Vergeet ook niet dat ze best veel circuitspeeltjes verkopen. Met name circuitspeeltjes die worden gebruikt en nog weleens vervangen worden.
Het is een compleet ander soort nicheproduct, maar zó slecht gaat het ook weer niet.
rikus zegt
@willeme: ik had een compleet vertekent beeld van het merk. Ik dacht dat het op sterven na dood was. Maar na het plaatsen van mijn comment heb ik even op de site van Lotus gekeken en zag inderdaad dat je voor engineering etc ook bij Lotus aan kan kloppen. Lijkt mij ook een fijne inkomstenbron.
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Goed nieuws, ik kijk er naar uit.
mustang750supersnake zegt
vanmij mogen ze zo weer de esprit terug gooien… man wat ziet die wagen nog steeds goed uit!!!
nieuw interieur,ophanging en aandrijving en klaar! schitterende bak!
lacker zegt
Ik zie een Lotus-Volvo XC40 voor me in mijn dagdromen. Een beetje de moderne Lotus-Lada.
mashell zegt
Volvo koopt de electromotoren toch gewoon in? Ik meen bij Siemens.
Esprit_de_Flandre zegt
Zolang ze de naam Esprit maar niet op een SUV gaan plakken. Van de Mustang of de Puma vind ik dat geen probleem, dat zijn, ook in hun oude vorm, massaproducten. Maar Esprit hoeft daar niet aan meedoen. Daarnaast zou het nutteloos zijn, een Lotus SUV zou niet beter verkopen door een naam als Esprit te dragen, wat voor de Ford Mustang wel het geval is…
kennone zegt
Vroeger kon ik nog wel warm worden als er stond; met Volvo motor,, maar nu..