Het nieuwe logo van Citroën is toch niet zo fris en fruitig als we dachten en gaat mogelijk na drie maanden alweer de bietenbrug op.
Eind september berichtten we nog dat Citroën een fris en fruitig nieuw logo heeft. Moederconcern Stellantis heeft momenteel natuurlijk een enorme berg merken onder haar paraplu en je moet wat om relevant te blijven. Zeker nu enkele modellen die vroeger nog Citroëns waren, nu opeens onder de noemer van nog weer een ander merk, namelijk ‘DS’ door het leven gaan.
Voor Citroën was het geen nieuwe ervaring om het logo te veranderen. In het ruim honderdjarige bestaan van het merk, is dit het tiende beeldmerk. Autoblog bestond al vijf jaar toen de vorige gepresenteerd werd. Qua vormgeving lijkt het nieuwe embleem veel op het origineel uit 1919. Het prijkte dan ook voor het eerst op de 19-19, een concept uit, 2019.
Er is echter een klein probleempje, in de vorm van forse bussen. Het Chinese Xiamen Golden Dragon Bus, gebruikt namelijk een logo dat erg veel lijkt op het ‘nieuwe’ Citroën-logo. Hieronder zie je een afbeelding van het Golden Dragon logo:
Nou kan je natuurlijk zeggen, die Chinezen hebben dus weer wat gekopieerd. Maar de Chinezen zijn van mening dat het tegendeel het geval is. En het probleem voor Citroën is, dat Golden Dragon sinds 2010 ook een Europese merkregistratie heeft voor haar logo. Het heeft daarmee juridisch gezien ‘de oudste rechten’, daar Citroën kennelijk geen rechten meer heeft op de logo’s van 1919, 1922 en 1936, die erg veel lijken op het nieuwe embleem.
Citroën beroept zich zodoende op het ‘feit’ dat Golden Dragon het beeldmerk in Europa de afgelopen vijf jaar niet gebruikt heeft. Copyright-recht werkt namelijk via een soort use it or lose it-principe. Dit werkt twee kanten op: als je een beeldmerk een bepaalde periode niet gebruikt, verlies je rechten erop. Als je toestaat dat een andere partij iets wat op jouw beeldmerk lijkt gebruikt en daar geen bezwaar tegen maakt, kan je de rechten ook verliezen. De Chinezen wederspreken echter de lezing van Citroën en zeggen het merk wel degelijk gebruikt te hebben. Hiervoor hebben ze naar verluidt ook het nodige bewijsmateriaal aangevoerd.
Het is niet dat Citroën dit alles nu niet heeft zien aankomen. Het juridische getouwtrek loopt al sinds 2021. Echter gebruikt Citroën het nieuwe logo nu al wel drie maanden. Als het Europese merkenbureau de Fransen nu ongelijk geeft, worden auto’s met het logo wellicht unieke collector’s items. In het slechtste geval moet Citroën het logo dan namelijk toch aanpassen. Misschien dat een bak geld overmaken ook helpt…
Dank Koos voor de tip!
Edge zegt
“Als het Europese merkenbureau de Fransen nu ongelijk geeft, worden auto’s met het logo wellicht unieke collector’s items.”
Zijn die er dan al, buiten die 19-19 concept en de Oli concept?
schuimbekje3 zegt
europa doet toch wat frankrijk en duitsland zeggen?
daarom is er geen dieselgate actie op eu niveau, zijn de nederlandse pulsvissers om zeep geholpen alsof een greenpeaceboot is en zullen chinezen nooit een ‘frans’ logo krijgen.
wimof zegt
Best opnieuw bij het eerste beginnen of bij tegenstand dat van de jaren vijftig, meer moest het niet zijn, toen Citroën nog Citroën was en niet Stellantis met een floppy rubberen distributieriem.
Of 51 KW waar je netto 205km ver mee geraakt, zelfs mijn DS21 met zijn 14 liter kom ik verder.
Habanero zegt
Ik vraag me af waarom alles altijd moet veranderen. Stoorde iemand zich aan het vorige logo? Is het niet een bepaald vast logo dat de herkenbaarheid bewaard? Veel bedrijven laten hun huisstijl maar heel organisch evolueren precies om die reden.
Design_Driven zegt
Golden Dragon is een klant van mij. Ik heb een aantal van hoe bussen en autonomous voertuigen ontworpen en helpen ontwikkelen.
Hun logo komt uit begin jaren 90, in een tijd dat alles werd gekopieerd dus al hoewel ik niet precies weet hoe het tot stand is gekomen zou het me niet verbazen als het Citroën logo als inspiratie heeft gedient.
Maar in tussen zijn ze al heel wat jaren, zei het beacheiden, in Europe actief. En Citroen zal ook wel hun zooi in China willen verkopen wat ook een probleem kan zijn. GD be hoort immers tot een staatabedfijf (King Long Groep)
Ik heb al een aantal jaren gepleit om hun logo te veranderen maar zonder succes. Ik ben in elk geval heel benieuwd. Het is een interessante zaak in elk geval. Wat is je recht op een oud logo nog waard?
LaLancia zegt
Ik snap uberhaupt niet waarom Citroen alweer met z’n logo aan het klooien is. Ik vind het met het rondje alleen maar goedkoop ogen. Het logo uit 1985 vind ik nog steeds de mooiste.
Overigens wel een mooi koekje van eigen deeg. Eerst gaan lopen janken dat het Polestarlogo teveel lijkt op dat van hun, krijgen ze ‘m nu terug van de Chinezen.
mashell zegt
Dat is inderdaad prachtige ironie.
Grifo65 zegt
Ik kan mij de Citroën rijders uit mijn jeugd herinneren. Jaren 70. Nogal gelijkhebberige linkse types. jammer, want DS was midden jaren 50 waanzinnig zijn tijd ver vooruit. En eigenlijk was de 2Cv geniaal in zijn eenvoud. Maar als het merk Citroën nu door Stelantis de nek wordt omgedraaid ten faveure van DS: prima. Das war einmal.
AudiRS zegt
Wat loopt Citroën toch te klooien met dat logo? Het blijven Citroëns.
Er zijn een hele hoop andere zaken waar ze beter hun tijd in kunnen steken.
Nemus zegt
Ze kunnen beter hun geld steken inbhet terugbrengen van de hydropneumatische ophanging en de luxe van weleer.
🧐Snap overigens niet waarom al die merken voor 2D-logo’s gaan, al moet ik zeggen dat ik het nieuwe logo can Renault wel érg geslaagd vind.