De weg naar het tankstation zeker?
Nou, dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, want net als evenknie Ford Expedition is ook de nieuwe Lincoln Navigator niet langer met een V8 leverbaar. In plaats daarvan ligt er een twinturbo Ecoboost V6 met een slagvolume van 3,5 liter onder de kap. Met 455 pk kom je qua vermogen niks te kort, maar het V8-gegorgel zal gemist worden.
Aangezien de auto grotendeels gelijk is aan de Ford Expedition, is ook de nieuwe Navigator voor een groot deel opgetrokken uit aluminium. Daardoor ligt het gewicht zo’n 130 kilo lager, al heb je met 2400 kg ledig gewicht nog altijd profijt van een groot rijbewijs. Een E achter B is evenmin overbodige luxe, want met een trekgewicht van ruim 4000 kilo trek je zelfs de grootste Airstream Caravan met gemak de Rocky Mountains over.
gregorius zegt
Zo lelijk en toch zo vet.
De onrustige details. Het kippengaas. De reclame-lichtbalk op de achterkant die niet in het geheel past. Het 80s-style lichtblauwe leer met wanstaltelijk motief.
Zo fout en toch zo vet.
toyotafortuner zegt
Kijk Europese SUV bouwers, zo hoort t: (de opvolger van) een SUV bouwen, zonder dat ie er soft uitziet!
Enige punt van kritiek? Geen heerlijke V8 meer. Zulke dikbakken berijdt je t liefst mét een heerlijke cruise en trek V8
fmgarcia zegt
@toyotafortuner: Toch denk ik dat je zelfs met een v8 tijdens normaal gebruik amper wat zal horen. De turbo’s zullen zelfs zorgen voor nog smoother versnellen denk ik. Verder echt een tof apparaat! De stoelen zijn om te smullen en de wielen al helemaal!
autodrop zegt
@toyotafortuner: eens! Niet dat halfslachtige crossover gedoe maar gewoon zeecontainers. Love it!
phevtreb zegt
@toyotafortuner: was het tot voor kort volledig met je eens, maar heb in januari een Ford Expedition gehad als huurauto en die 3,5l V6 is echt een super fijne motor! Hij klinkt ook heel goed trouwens. Durf te zeggen dat hij niet onder doet voor een Dodge Hemi..
bmwfreak038 zegt
Het front doet me heel erg denken aan volvo, alleen ziet deze er niet uit.
Bricktop zegt
Imposante verschijning zonder meer! De leren bekleding oogt wat mij betreft een beetje goedkoop, vooral op de achterbank veel oneffenheden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het Europese spul.
fmgarcia zegt
Dat er nog geen 2 symbolische punten op de achterbumper zitten snap ik dan niet.
mercedesclk350 zegt
@fmgarcia: moest even nadenken maar ik vat hem :)
stamp zegt
@mercedesclk350: voorafgegaan door een spatie soms?
pomoek zegt
Vind ‘ m ook op de XC90 lijken, en dat is dus een compliment, verder: wat een bizar groot apparaat is het!
bmwfreak038 zegt
@pomoek: ik vindt deze wel iets minder mooi dan de xc90
O plaat zegt
@bmwfreak038:
maar geen 2l hybride maar een deftige 3.5 twin turbo V6. Mijn keuze zou direct gemaakt zijn.
Tonnie zegt
Statig ding. Ergens best wel vet, maar die lichtblauwe kleur staat een beetje fout, er glimt al genoeg. Doe maar een donkere tint.
mariodv zegt
Wat een discobal.
pinut187 zegt
Dikke bak. Zag laatsts nog een L uitvoering. Dan is ie nog groter en lomper. Die zag er van binnen wel erg luxueus uit.
Zal hem deze week op AJ posten.
stationcar zegt
Dit is toch veel gaver dan zo’n beschaafd en politiek correct Europees ding met een driecilinder onder de kap?
Dutchdriftking zegt
Het is best een geinig hok zo!
Duell zegt
Die Ford Expedition is stoer en strak, dit is gewoon lelijk. :)
viezefreddyw zegt
Wat een joekel van een ding, en ik vind het nog wel wat hebben ook. Prachtige velgen trouwens, staan hem heel erg goed.
porker zegt
Ik heb maar een reactie: ..
fmgarcia zegt
@porker: Ja echt he, zou hij nog in zijn kist vol bloed glasscherven en verzamelde ledematen liggen?..
mashell zegt
Amerikaanse Range rover. Hoefdoel vooral lomp groot en luxe. Missie geslaagd lijkt me. Dashboard is zelfs zeer goed gelukt.
bitd zegt
@mashell: deed me idd het meest denken aan een Range Rover, de wielen, vooral bovenkant opbouw met zwart glans en motorkap. Binnenin de middenconsole en speakers en vast nog wel meer. Maar dan US kwaliteit; dan kan je het gerust weggooien na 5 jaar en voel je je niet schuldig. Daar denken veel mensen bij een Range Rover wel anders over.
berlinetta zegt
Net als bij de Dodge kan ik dit ook waarderen. Lekker rondcruisen in een Amerikaanse blingbak. Ik vind het interieur ook erg fraai. Ik zou het zelfs Europees noemen, al betwijfel ik of de afwerking en het materiaalgebruik ook van dat niveau is.
mercedesclk350 zegt
Inclusief interieur van Leenarts?
fmgarcia zegt
@mercedesclk350: Zeker geen Leen Bakker, eerder Leen Ballerrrr. Meest sexy stoelen in een suv of tank tot op heden!
mercedesclk350 zegt
@fmgarcia: volgens mij snap je mij niet helemaal ;)
fmgarcia zegt
@mercedesclk350: Jawel Amko Leenarts toch of ben ik nou gek aan het worden?
jvthof zegt
Ondanks dat ik hem wss nooit zal rijden, ben ik toch blij dat ze dat jaren 60/70 stuur uit de concept niet hebben doorgevoerd.. Dat vond ik het lelijkste van het interieur.
Verder zijn dit soort mastodonten gewoon de ultieme middelvingers… en met een gezin is het toch gewoon een ideale wagen! Jammer dat we hier in europa alles zo klein hebben (parkeervakken en bochtjes in parkeergarages) dat je met dit formaat echt wel moet steken en steken
jack_abarth zegt
“Een E achter B is evenmin overbodige luxe, want met een trekgewicht van ruim 4000 kilo trek je zelfs de grootste Airstream Caravan met gemak de Rocky Mountains over.”
En dan ook nog van vóór 01-1-2013 want volgens mij mag je anders niet meer dan 3.500kg erachter hangen.
lekbak zegt
@jack_abarth: dat mag toch sowieso niet in Nederland? Alleen met een BE combinatie mag je in sommige gevallen meer wegen bij mijn weten.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Ik heb me er al zo vaak in verdiept, en om eerlijk te zijn snap ik er nog steeds geen bal van. Je mag bijvoorbeeld bij een middenasaanhangwagen het gewicht overdragen richting het trekkende voertuig. Maar welke trekhaak mag zoveel kogeldruk hebben, vrijwel geen toch?
Moet dit stukje maar eens lezen, en dan voornamelijk het figuur op pagina 7.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/brochures/2012/08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-be/rijbewijs-be-071113.pdf
Laat dadelijk maar eens weten welke conclusie jij eruit haalt.
lekbak zegt
@jack_abarth: voor januari 2013 mag je aanhanger meer dan 3.5t aslast hebben. Waarschijnlijk mits het trekkend voertuig het mag trekken. Je mag dus de kogeldruk bij het laadvermogen optellen omdat dat geen aslast van de aanhanger is. Wel mag het trekkend voertuig de toegestane maximale massa niet overschrijden met die aslast en moet die onder de 3.5t blijven.
Na januari 2013: de aslast van de kar moet altijd onder de 3.5t blijven. Wel mag je weer gewicht overdragen dmv kogeldruk. Mits wederom het voertuig het mag hebben en je onder de 3.5t blijft.
Kogeldruk kan in beide gevallen ook schoteldruk zijn bij trekker oplegger combinatie.
Opvallend vind ik het dat ze in de oude situatie niet spreken van een toegestane maximale massa tot 3.5t voor de aanhanger. Mijn conclusie hierover is dan ook dat die er niet is en dat die kar zo zwaar mag zijn als het trekkend voertuig mag trekken.
Ook is het interessant dat in het geval je geen E achter B hebt het ledige gewicht van het trekkend voertuig niet meer relevant is. Alleen de tmm van auto en kar samen mogen niet meer dan 3.5t zijn en uiteraard moet de auto de kar mogen trekken.
Best wel verhelderend zoiets.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Dus stel we pakken een Iveco Daily (1250 netto laadgewicht + 3500kg trekgewicht) en een middenasaanhanger met 2x 2-tons assen (4-ton totaal dus) en de kogeldruk is even irrelevant.
Dan mag het resterende gewichtsverschil van 4000-3500=500kg gezien worden als “lading” in de bus.
Zo lees ik het namelijk, maar of het correct is?
lekbak zegt
@jack_abarth: zoals ik het lees moet die 500kilo ook daadwerkelijk op de kogel/schotel rusten. In de praktijk lukt dat dus alleen met trekker oplegger. Dat je assen dan 4t zijn doet er eigenlijk niet meer toe want de aslast mag in geen geval 3.5t overschrijden.
Is er een geleerde in de zaal die meer weet?
jack_abarth zegt
@lekbak:
Net even Google verder uitgepluisd. In het bovengenoemd voorbeeld kan de dwarsbalk van de trekhaak maar maximaal 280kg verticale last dragen. Dus dat zou in mijn ogen de bottleneck vormen, tenzij de haak zelf nóg minder mag hebben.
Kijk, dat de trekker/oplegger combinatie genoemd wordt vind ik niet vreemd. Daar kun je daadwerkelijk recht bovenop de as laden, maar een middenasaanhanger krijgt altijd te maken met de maximale kogeldruk en die mogen nu eenmaal niet zo veel hebben.
lekbak zegt
@jack_abarth: je praat toch over een paar honderd kilo extra. Al is het honderd kilo, zelfs dat is de moeite waard. In het geval van een ongeremde kar kan je dus rustig tot 800+ kilo gaan met 50+ kilo kogeldruk als je auto dat aan kan.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Ik heb nog wat gevonden, maar dat komt weer niet overeen met de bovengenoemde link terwijl het wel dezelfde website (www.rijksoverheid.nl) is. Hier staat weer vermeld dat je alleen met een rijbewijs van vóór 19-01-2013 zwaarder dan 3.500kg mag gaan.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen
lekbak zegt
@jack_abarth: dat is ook wat ik schreef. Er word niet geschreven over een maximaal gewicht van je aanhangwagen bij de oude situatie (voor januari 2013 dus). Dat betekent in Nederland automatisch dat dat er ook niet is. Wel moet je auto het mogen trekken. Heeft je auto een te laag trekgewicht dan kan je nog wat extra spelen met kogeldruk etc.
bitd zegt
@lekbak: gaat dit niet over die schotel trekkers met opleggertjes? Die hebben toch geen kogeldruk, maar wel een trek en achteras gewicht!?
E550 zegt
Volgens mij hebben ze eindelijk de enkele lelijke uitlaat, die het vorige model had, verwijderd!
harrie zegt
Voor mijn final verdict wil ik hem eerst zien met 24 inch gouden velgen. De standaard uitvoering zeg maar.
E34M5Touring zegt
Ik vind hem wel mooi, maar heb liever de huidige GMC Yukon of de Chevy Tahoe. Die vind ik net ff mooier. Al moet ik zeggen dat dit interieur wel erg fraai is zo.
imarinos zegt
Nog niemand gedaan: @lincoln
imarinos zegt
Voor Nederlandse begrippen wanstaltig, te groot, te opzichtig, te asociaal, te dikke velgen.
Toch zou ik hem graag willen hebben!
valentino455pk zegt
Te veel op en gls lijkt de auto
lincoln zegt
V8 blokken zijn toch inmiddels een Europees fenomeen ..
Gaaf ding ..
Zijn de Levante en Bentayga ineens verouderde kermishokken geworden ..
barrier zegt
Voorstoelen zijn erg goed gelukt. 2e rij stoelen zien er dan jammer genoeg weer een stuk minder uit, met name vanaf de zijkant. Verder dikke verschijning!