Maar nog steeds is de nieuwe Lexus UX 300e niet super interessant.
Lexus (en Toyota) zijn briljant met de hybride modellen. Maar de ontwikkeling van de elektrische auto gaat nog niet zo snel als de concurrenten uit bijvoorbeeld Zuid-Korea. De UX 300e was al niet de meest briljante EV te wereld en plottwist. De nieuwe Lexus UX 300e is niet heel veel beter. Iets beter, maar niet heel veel beter.
De Japanse autofabrikant brengt trots het nieuws dat de nieuwe 204 pk sterke UX 300e maar liefst 40 procent meer rijbereik heeft. Het oorspronkelijke rijbereik was echter al niet extreem goed. De opgegeven actieradius van het vernieuwde model is 450 kilometer. Met stoelverwarming aan, muziek, en koude weersomstandigheden mag je hopen dat er 350 kilometer overblijft.
“Snelladen”
De toegenomen actieradius is met dank aan de grotere batterij. Van 54,4 kWh naar 72,8 kWh. Maar goed hè. Die actieradius zal misschien voor niet iedereen een probleem zijn. Maar dat is niet de enige zwakke punt van de Lexus. De UX 300e is uitgerust met het Japanse laadprincipe CHAdeMO, terwijl in Europa CCS veel gebruikelijker is. De uitgaande UX 300e kon “snelladen” met 50 kW. Iets dat we anno 2022 niet echt snelladen kunnen noemen. Lexus rept in het persbericht met geen woord over verbeteringen. Ervan uitgaande dat de nieuwe ook slechts 50 kW kan laden is het bijna beschamend als je naar de concurrentie kijkt. De Kia EV6 kan met maximaal 230 kW gewoon veel sneller laden in vergelijking met de Lexus. Bovendien zijn CHAdeMO-aansluitingen niet zomaar overal te vinden en CCS wel.
Interieur
Aan de binnenzijde van de nieuwe Lexus UX 300e valt het 12.3-inch grote infotainmentscherm op. Een flinke upgrade ten opzichte van het oude 7- of 10-inch scherm. Bovendien bevat het nieuwe display verbeterde graphics en een hogere resolutie voor een scherper beeld. Het scherm is 143 mm dichter naar de bestuurder geplaatst. Hoef jij je arm minder ver te strekken.
Marktlancering
De opgefriste Lexus UX 300e verschijnt in mei 2023 op de Europese markt. Tegen die tijd zijn er ongetwijfeld weer nieuwe concurrenten verschenen en gaat de UX het nog moeilijk(er) krijgen. Prijzen en exacte beschikbaarheid worden ongetwijfeld in een later stadium bekendgemaakt.
Benny_Weisz zegt
Mocht iemand de nieuwe ontwerp-concept (neus/grille) van BMW lelijk vinden, kijk eens goed naar Lexus!….
Dit zijn pas lelijke neuzen!!
PunicaOase zegt
Ik vind het juist wel gaaf. En met een nummerplaat erop nog wat rustiger. Die XM en X7 vind ik echt ‘heftiger’ op het netvlies.. maar iedereen een andere smaak..
redbeams zegt
Niemand kan tippen aan de lelijkheid van de bmw neuzen.
goodvibrations zegt
Laad specificaties zijn echt slecht tov concurrentie.. maar zou dat wellicht betekenen dat na ~10 jaar die Lexussen allemaal nog perfect zijn?
PunicaOase zegt
Allemaal? Niemand koopt ze hier ;-)
thjvanvlerken zegt
Nou die laad snelheid, gewoon slecht. Hadden dit beter gewoon niet op de markt moeten zetten. Lexus ev is in de basis niet gek, beter dan die cvt denk ik zo. Dus even die laadsnelheid naar de 300 kwh aub.
redbeams zegt
Range valt nog mee maar het is de laadsnelheid juist wat een dikke nee is.