Met de nieuwe NX heeft Lexus eindelijk een plug-in hybride in het gamma.
Zeg je Lexus dan zeg je hybride. Veel modellen waren in ons land uitsluitend leverbaar als hybride. Daarom is het des te opmerkelijker dat er nog nooit een plug-in hybride is geweest. Onder het motto ‘beter laat dan nooit’ komt Lexus nu alsnog met een PHEV.
Nieuwe NX
De eerste PHEV van het merk is de gloednieuwe Lexus NX. Het uitgaande model dateerde alweer van 2014 en was dus langzamerhand aan vervanging toe. De nieuwe NX komt niet zomaar uit de lucht vallen. In februari hebben we de auto al vanuit vrijwel alle hoeken gezien, omdat er toen een complete video lekte.
95% nieuw
Mocht je dat filmpje vergeten zijn (of nooit gezien hebben): de Lexus NX ziet er redelijk vertrouwd uit maar is toch compleet nieuw. Volgens Lexus is maar liefst 95% nieuw. De meest opvallende wijziging zijn de achterlichten die nu met elkaar verbonden zijn. De koplampen bestaan nu uit één geheel, in tegenstelling tot voorheen. Overall is de NX wat vloeiender vormgegeven, maar het is nog steeds een typische Lexus. De NX is 20 mm gegroeid in zowel de lengte als de breedte en 5 mm in de hoogte. Dat je het even weet.
Toyota RAV4
De NX staat op een nieuwe basis: Toyota’s GA-K-platform. Daarmee is de NX dus een naaste verwant van de Toyota RAV4. De overeenkomsten zijn niet beperkt tot het platform: de plug-in hybride aandrijflijn is ook identiek aan die van de RAV4.
Lexus NX 450h+
Het gaat dus om een 185 pk sterke vier-in-lijn die gekoppeld is aan twee elektromotoren die respectievelijk een bijdrage leveren van 182 en 54 pk. Dit resulteert in een systeemvermogen van 306 pk. In Lexus-uitvoering heet deze variant de NX 450h+. Ondanks het feit dat het dezelfde aandrijflijn is, ligt de volledig elektrische actieradius wel een stukje lager. Lexus heeft het namelijk over een WLTP-actieradius van 63 km, terwijl de opgave bij de RAV4 75 km is.
Lexus 350h
Naast – of beter gezegd: onder – de 450h+ is er ook de 350h. Daarmee verdubbelt het motorenaanbod van de NX in Nederland. Voorheen was de keuze namelijk beperkt tot één enkele variant. De 350h is een normale hybride, zoals we die kennen van Lexus, die een systeemvermogen van 242 pk heeft.
Volledig elektrisch?
Jullie zijn wellicht ook nog benieuwd of er een volledig elektrische versie komt. Van de UX is die er immers ook. Tijdens de persconferentie is Lexus daar nog niet heel concreet over, maar het lijkt er niet op. Wel komt er volgend jaar een andere volledig elektrische SUV, waarvan de LF-Z Concept een voorbode was.
Interieur
De auto is 95% nieuw, dus ook het interieur ziet er heel anders uit. Het scherm is nu via een omgekeerde S-vorm verbonden met de middenconsole. Deze lay-out zagen we eerder al in de Lexus ES. Gelukkig heeft Lexus de ontsierende draaiknoppen boven het stuur nu achterwege gelaten.
Multimediasysteem
Het scherm in kwestie is 14 inch groot en is gekoppeld aan het gloednieuwe Lexus Link Pro-multimediasysteem. Dit is 3,6 keer sneller dan het vorige systeem. Daarvoor moet je wel bijbetalen. Standaard is de NX uitgerust met een 9,8 inch scherm, dat is gekoppeld aan een Lexus Link Connect-systeem.
Veiligheid
De ontwikkelingen qua veiligheidssystemen gaan hard, dus ook op dit vlak zijn er stappen gemaakt. Het zogenaamde Pre Collision System kan nu beter de omgeving detecteren en sneller ingrijpen. Volgens Lexus kunnen er daardoor 36% meer ongelukken kunnen worden voorkomen. Nieuw is Safe Exit Assist dat je waarschuwt als je de deur open dreigt te doen terwijl er een fietser (of iets dergelijks) aankomt. Indien nodig grijpt het systeem ook in door de deur tegen te houden.
Je kunt de nieuwe NX tegen het eind van het jaar bij de Lexus-dealers verwachten. Reken op oktober of november.
Bernadette zegt
Mooi/herkenbaar, maar de neus is too much.
jpoers zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Qua auto, moah. Front vind ik bij huidige lexussen veel te agressief voor de rest saaie auto,
Qua aandrijflijn vind ik de Toyota’s ook vrij klinisch door de CVT automaat. En het trekgewicht is meestal bij de hybrides ook al niet aanwezig.
Nee geloof niet dat ik enthousiast ben.
doublechevron65 zegt
@jpoers: trek gewicht voor wat?
jpoers zegt
Je aanhanger met bootje of jetski te vervoeren.
Of de gemiddelde lexus rijder iets van een rolstoel/rollator
airditude zegt
Ik vind dit wel wat hebben zo, lekker uitgesproken design. Maar niet helemaal over de top. Neusje mag er ook wezen.
Variomatic zegt
damn wat een lelijk, opgeblazen, schreeuwerig gedrocht.. dit soort aggressieve Star Wars robot-styling zie je nu zelfs bij de Corolla terugkomen. Niet te pruimen dit..
PunicaOase zegt
-edit: dank, is inmiddels gefixt-
Ik vind het een hele mooie auto om te zien. Verdere verbetering van de vorige. Hopelijk is de infotainment nu ook eindelijk in orde.. Benieuwd naar de prijs.
tinnemans zegt
De rendering van de neus op de foto’s lijkt niet goed te gaan. Dat kan niet kloppen.
doublechevron65 zegt
@tinnemans: bij de “blauwe” is er weer veel mis gegaan. Ze leren nooit van dit soort dingen denk ik dan ook.
Iets zegt
Mooi en onderscheidend design.
lambo350gt zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
azuli zegt
Die plug-in lijkt me perfect om als daily drive te hebben. De NX is sowieso één van de leukste SUV’s.
MarcoM zegt
En toch zie ik amper een Lexus rijden, toch raar.
PunicaOase zegt
@marcomanta: ik gok dat het met de leasetarieven (en bijtelling) te maken heeft want qua betrouwbaarheid en comfort zijn ze wat ik altijd hoor super..
lexis zegt
Jammer van dat tv scherm in het dash. Had niet gehoeven voor mij. Komt toch eerder over als een facelift ipv nieuw. 240 pk lijk ok voor de std hybrid. En als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat dit een heel aangename aandrijving is voor gewoon dag dagelijks gebruik. Voor 0 100 sprintjes is dat minder geschikt een cvt maar daar ligt een gemiddelde lexus rijder toch niet wakker van
Een van de grootste ergernis voor veel autoliefhebbers veel teveel aandacht naar het multimedia systeem . Komaan zeg, een goede radio (bv Mark levinson) en navi integratie (car play) meer heb je echt niet nodig. Al de rest zijn nutteloze gadgets.
hooesi zegt
Ik vind ‘m echt helemaal top, hopelijk vanafprijs van rond de 60/k, dan zien ze mij binnenkort bij Lexus!
Svenska II zegt
Veel mensen zeggen ‘ de nieuwe NX is subtieler vormgegeven dan de huidige’. Dat is onzin. Hij is vergelijkbaar vormgegeven als de huidige, alleen dat was 1 van de eerste auto’s met zo’n uitgesproken design. Met veel vouwen in de carrosserie met name. Nu doet ieder merk dat (goed voorbeeld doet goed volgen…) waardoor het relatief conservatiever vormgegeven lijkt. Maar dat is het niet