Voor de nieuwe Lexus IS hebben de Japanners zich laten inspireren door de VW Golf.
Het is het redelijke alternatief op een BMW 3 Serie: de Lexus IS. De Japanners doen alles net een beetje anders dan de Duitsers. De eerste IS (XE10) was een directe aanval op de Dreier en een goede. De achterwielaangedreven sportsedan met zes-in-lijn reed namelijk aanzienlijk sportiever dan zijn grote concurrent uit Beieren.
Volwassener
De tweede generatie Lexus IS (XE20) was een heel stuk volwassener, maar bood nog altijd uiterst prettige rijeigenschappen. Ditmaal vergezeld met een volwassener interieur. Ook was er een zeer brute IS-F met V8 en een uiterst onbetrouwbare IS220d. We zitten nu op de derde generatie Lexus IS (XE30) die er spectaculair uitziet, maar een nogal ‘meh’ rijdt.
Aandrijflijn
Dat komt niet zozeer door het (alsnog puike) onderstel, maar door de aandrijflijn. Een atmosferische 2.5 Atkinson Cycle viercilinder met elektrische ondersteuning is ook niet het recept voor automotive verwennerij. Het is een stille motorcombinatie en je kan er verrassend zuinig mee rijden, maar met een Lexus IS wil je toch een beetje meer?
Vierde generatie Lexus IS
Dat gaat gelukkig helemaal goed komen met de vierde generatie Lexus IS. Een tijdje geleden hadden we al het eerste bericht met informatie over een nieuwe Lexus IS. Dankzij de welingelichte bronnen bij Motor Trend weten we nu wat meer. Je zou namelijk kunnen denken dat de nieuwe Lexus IS ook op een bepaalde variant van het TNGA-platform gaat staan, maar niets is minder waar.
Eigen onderstel
De nieuwe Lexus IS behoudt namelijk zijn eigen onderstel. Jazeker, Lexus ontwikkelt het platform gewoon door. Precies wat Volkswagen met de Golf VIII (en Golf VI) heeft gedaan. Dan de motoren. Er komen namelijk hele leuke aandrijflijnen aan. Het begint met de IS200t met een 2.0 turbo motor, goed voor 244 pk en 350 Nm. Een stap hoger staat de IS350 (met 260 pk en 320 Nm) met een krachtigere IS350 (met 315 pk en 375 Nm) daar weer boven. Die laatste twee zullen sowieso niet naar Nederland komen, hopelijk komt die IS200t wel, als alternatief op de Alfa Giulia 2.0T en BMW 320i. De geruchten dat de nieuwe Lexus met een BMW zes-in-lijn leverbaar wordt, kan dan ook in de ijskast in.
Lexus-fan
De oplettende lezer en Lexus-fan zal aantekenen dat deze motoren ook bij de huidige IS leverbaar zijn op andere markten en dat klopt, het zijn doorontwikkelingen daarvan. Een groot verschil is dat alle Lexus IS modellen met AWD nu ook een achttraps automaat krijgen, dat was voorheen nog een zestraps bak. Ook interessant, de IS-F keert niet terug, maar als doekje voor het bloeden komt er wel een IS500, met 3.5 biturbo V6, goed voor 422 pk en 600 Nm. Zie het als een concurrent voor de BMW M340i.
Styling
Qua styling moet je denken aan de LC en LS modellen (de auto’s op de afbeeldingen betreft het huidige model). Dus nog altijd met heel veel lijnen, vouwen, chroom en vlakken. Ook de Spindle Grille keert terug. Maar het geheel moet nu iets meer tot elkaar in verhouding staan. Qua interieur verwachten we een nieuw infotainment systeem en een hogere graag van afwerking en materiaalgebruik. Juist bij de LC en LS heeft Lexus daar enorme stappen gemaakt. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de auto deze zomer al onthuld.
berlinetta zegt
Het lijkt me echt een enorm fijne auto, maar hij heeft net wat teveel lijntjes in het design zitten die mij irriteren. Daarom zou ik waarschijnlijk toch sneller kiezen voor een 3-serie.
Arno's zegt
Of een Golf. Daar zitten minder lijnen in…
PunicaOase zegt
@berlinetta: mwah, heb een keer een uitgebreide proefrit gemaakt en vond de afwerking en infotainment echt ondermaats. Mijn vriendin: wat een saaie auto ?
Hij reed wel comfortabel en het design vind ik top.
berlinetta zegt
Ik hecht persoonlijk wat minder waarde aan afwerking en infotainment. Ik koop geen auto omdat die van binnen aanvoelt als babybilletjes of een flitsender scherm heeft dan de nieuwste Macbook.
bischero zegt
@berlinetta: ik kijk 99% van de tijd naar de binnenkant van een auto, gebruik het infotainment heel frequent en hecht in grote mate aan een scherp maar niet te straf onderstel. Bij mijn leaseauto. ?
Privé is dat anders, daar doe ik minder kms mee, maar is beleving en looks bovenliggend. Dus komt er snel weer een Alfa ?
neeszz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Yzord zegt
De naam IS? Ik zou mijn merk echt geen naam IS willen geven. Eeet dat de verhouding super krom is, maar toch
bernoulli zegt
Ha, ze hebben daar een negatief voorspellende gave met namen. Toyota Corona, Toyota Celica Tsunami, Lexus IS.
Zullen we dit jaar wel de orkaan Avensis krijgen.
fanboy zegt
Je bent de Toyota Isis vergeten.
En zo zijn er nog meer, zoals Toyota Opa e.d.
faalhaas zegt
@yzord: Ja, en wie vernoemt zn biermerk nou naar een vreselijke ziekte???
mashell zegt
Covid bier, dat klinkt als een huismerk in een Scandinavische Lidl.
bernoulli zegt
Het Syndroom van Stella-Artois?
dolledries zegt
Gelukkig doen ze de Golf niet na. En zetten ze een mooie auto neer.
moveyourmind zegt
Mooie wagen geworden. Kan de designrichting die Lexus de laatste jaren volgt wel waarderen. Het is misschien wat druk met al die verschillende lijnen en vouwen en die typische grille, maar het is wel heel eigen en gedurfd.
En hulde voor Lexus dat niet alleen het klokje analoog is, maar ook nog een groot gedeelte van de middenconsole. Gewoon fysieke knoppen voor het bedienen van de audio en airco. Zelfs nog met mooie verlichte tekst erbij, makkelijk én mooi.
bartteeuwen zegt
@moveyourmind: de auto op de afbeeldingen is de huidige IS en niet de nieuwe. Die moet nog onthuld worden namelijk.
moveyourmind zegt
Dankjewel. Dan ziet de oude er nog fris uit.
neeszz zegt
op het stuur na
snorrie zegt
Er zullen een hoop IS aanhangers bij komen.
ukbob zegt
@snorrie: dat weet ik nog niet zo zeker.. je weet de huidige IS niet zo vaak met trekhaak :)
Poulusma zegt
@willeme
Gaat dit wel goed? ?
“Een stap hoger staat de IS350 met 260 pk en 320 en een krachtigere IS350 met 315 pk en 375 Nm.”
OT
Zo blij hoeven we helemaal niet met dat excentrieke uiterlijk te zijn. Het is gedurfd, maar dat wil niet zeggen dat het mooi is ?
Henk_he zegt
Mooie auto om te zien, maar het dashboard van van de huidige IS vind ik ronduit goedkoop ogen. Ok, de F30 had ook geen suoermodern dashboard maar, naar mijn mening, wel een hoogwaardigere uitstraling.
Dutchcarwizard zegt
Topauto. Maar de Golf heeft juist geen eigen platform, beetje vergezocht..
willeme zegt
@baidu:
Lexus IS staat op het Toyota N-Platform, zoals Golf op het MQB-platform staat. Beide zijn dus doorontwikkelingen. Klopt volgens mij gewoon.
Dutchcarwizard zegt
@Willeme, dat ze de Golf nadoen vind ik vergezocht…..VW zou willen dat ze zulke goede hybridetechniek hadden ;-)
willeme zegt
@baidu: ? IS is met een eenvoudige hybride aandrijflijn leverbaar, Golf heeft twee PHEV opties.
Dutchcarwizard zegt
What’s your point? Er zijn legio auto’s die doorontwikkeld worden.
mauwerd zegt
Andersom bedoel je denk ik. met zo’n Lexus heb je een DAF schakelsysteem als in de Prius, er kan geen ook aanhanger achter. Bij een Golf plug in kan je ook nog veel zuiniger rijden als het je daarom te doen is. En het rijdt veel natuurlijker.
Poulusma zegt
Misschien moet je dit artikel eens lezen, dan snap je wat MQB is ?
https://www.autoblog.nl/volkswagen-mqb-eindelijk-zijn-alle-autos-een
Wel een interessant verhaal!
kennone zegt
Denk dat de NM verwisselt moeten worden.
SvenskaAeroplanAB zegt
We kloppen (helaas) een paar dingen niet aan het verhaal… Het echte verhaal is dat de V6 Twin Turbo uit de LS nu ook in de IS komt, als uitzwaai model. Ook komt er nog een facelift voor MY2021. Daar zijn online al foto’s van te vinden, de foto’s in dit artikel zijn van het huidige model. Een volledig nieuwe IS staat op de rol voor 2023, en zal het achterwiel aangedreven Lexus platform houden. Deze komt als hybride en als volledig elektrische auto, en Lexus mikt erop dit de eerste auto met Solid State accu techniek te laten worden.
meetsysteem zegt
Als Lexus al in ’23 een solidstate accu breed zou kunnen inzetten, neemt het Toyotaconcern weer een flinke voorsprong. Ik denk dat de ss-accu pas na 2025 een rol van betekenis gaat spelen en dan de échte doorbraak wordt van het EV. Dus ? voor de Japanners.
SvenskaAeroplanAB zegt
@meetsysteem: technisch is het Toyota concern al zover heb ik begrepen. Het gaat meer om legal zaken nu. Toyota heeft dit samen met Panasonic ontwikkeld, maar Panasonic levert ook vrijwel alle Tesla accupakketten. Dus zijn Toyota en Tesla in een legale fitty op dit moment.
SvenskaAeroplanAB zegt
@meetsysteem: Dit verhaal is de aanleiding: https://www.forbes.com/sites/greggardner/2020/02/03/toyota-and-panasonic-launch-joint-ev-battery-venture/
meetsysteem zegt
Mooi verhaal. Er wordt op veel plaatsen gewerkt aan de volgende generatie accu’s. Denk aan John Goodenough, de uitvinder van de Lithium-Ion batterij n.b., heeft met zijn team al grote stappen gezet. Lijkt me fijn om straks met een ruime stationcar meer dan 1.000 km te rijden zonder laden. Wel jammer van mn vertouwde diesel, in de tussentijd maar plug-in denk ik..?
ttr6 zegt
Tja…..smaken verschillen maar ik vind dat de huidige IS qua design niet kan tippen aan de tweede generatie. Veel teveel vouwen en strepen en niet meer die hele kleine strakke voor-overhang. Bijna op elke hoek een wiel en schitterend strak model. Ik heb hem bijna 9 jaar gereden en vond het met de V6 een zeer goed BMW alternatief. Nu niet meer…..dus rijd ik nu een Giulia :)
vpowert zegt
Bijzonder dat Lexus nog een grondige facelift doet voordat het volledig nieuwe model komt in samenwerking met Mazda. Car & Driver had ’t vorige maand nog over de Mazda-Toyota/Lexus samenwerking (https://www.caranddriver.com/news/a32109038/mazda-6-rwd-confirmed-2022/). Zo te zien komt de Lexus IS uit die samenwerking een stuk later?
Dutchdriftking zegt
Het is een schitterende wagen, maar de CVT maakte altijd dat het rijden toch een stuk minder was. Hopelijk gaat dat beter worden.
mauwerd zegt
vond ik ook, heel naar dat geloei en amper vooruit komen. ben bang dat je die automaat houden want dat zit in het hybridesysteem inbegrepen
erikabarth zegt
Vreselijk dat huidige design van lexus.
De 1e generatie IS was zo’n mooie wagen, alleen jammer dat de 200/300 6 cilinder echt niet overtuigend was. De 330i had veel betere specs.
Dutchcarwizard zegt
De Lexus 6 in lijn is daarentegen (wel) bullit proof.