De nieuwe Land Rover Defender pick-up is een mogelijkheid, aldus Land Rover.
De nieuwe Land Rover Defender pick-up is bij voorbaat niet uitgesloten. Voor Land Rover is dat geen vreemde variant. De vorige generatie Defender (en zijn voorgangers) waren er in allerlei varianten.
D7x-platform
Daarvan waren er ook diverse pick-ups. Aan Autocar bevestigt de Britse fabrikant in Indiase handen dat het technisch gezien mogelijk is. De Land Rover Defender staat namelijk op het D7x-platform. Dat platform is een variatie op het D7 platform. Andere platformen zijn het D7a-platform (Velar, XE/XF), D7e (I-Pace) en D7u (alle grote Land Rovers).
L663
Terug naar de nieuwe Land Rover. Het kan zijn dat je wilt weten wat de modelcode is. Komt ‘ie: L663. Deze nieiuwe generatie is er met een korte en een lange wielbasis. De lange Defenders zullen eerst komen, dan de korte varianten. Daarnaast komen beide Defenders er ook als bedrijfswagen, Defender Commercial genaamd. Daar komt dus eventueel nog eentje bij.
Hoopvol
Dat het bevestigd is, stemt hoopvol. De Defender L663 is in tegenstelling tot de vorige Defender (L316) namelijk níet voorzien van een ladderchassis. Dat is een frame waar het koetswerk opgezet werd. In principe kon Land Rover daar eindeloos veel soorten koetswerken opzetten. De nieuwe Defender heeft een zelfdragende carrosserie.
Slag om de arm
Land Rover houdt zelf wel een kleine slag om de arm. De vorige Defender pick-up was een behoorlijk basale auto. Eentje die je daadwerkelijk als werkpaard in kon zetten. De nieuwe generatie Defender is aanzienlijk hoger in de markt geplaatst. Voor Land Rover moeten er dan wel een enorme afzetmarkt voor zijn.
Ambitieuzer
Gelukkig is deze markt nu ambitieuzer dan ooit. Luxe, dure pick-ups zijn nu veel meer in trek dan toentertijd, dus voor de aspirant-klant voor een particuliere bestelauto of voor de strandtenthouder is er hoop dat je niet automatisch op een Amerikaan bent aangewezen met een Land Rover Defender pick-up.
kempenaer zegt
Voor 50.000 euro is deze auto ontworpen, ontwikkeld, grondstoffen zijn afgerekend, onderdelen aangekocht, auto in elkaar gezet, winst voor LR, winst voor de dealer.
En dan komt de Nederlandse overheid langs, die voegt geen enkele waarde toe, maar die eist wel 50.000 euro aan belastingen op deze auto en dan is de prijs ineens boven de 100.000 euro gestegen.
willeme zegt
@kempenaer: als bedrijfsauto is de auto te rijden vanaf de helft.
Op zich wist Land Rover Nederland wat er ging gebeuren. Ondanks dat ik het een enorm gave bak vindt, zijn de specs natuurlijk hopeloos: een redelijk ouderwetse dieselmotor, een kentekengewicht van bijna 2.400 kilogram en de aerodynamica van een flatgebouw. Zelfs met de kleinste diesel weet de auto amper 1 op 11 in theorie te halen.
Natuurlijk, 50 mille in veel te veel. Maar ze hebben op geen enkele manier geprobeerd er een milieuvriendelijkere auto van geprobeerd te maken. Sterker nog, het is bijna een soort Discovery 3 uit 2005, maar dan wat krapper. Nogmaals: erg gave auto, maar om nu verontwaardigd te gaan doen om de prijs van de personenwagenversie: bwoah. Net als met de Ford Mustang. Als je dergelijke oude techniek nieuwe op de markt gaat brengen: wat verwacht je dan?
mercedesclsfan zegt
Dat de LR niet verkoopt in Dergelijk klein autoland wat ook nog eens zo plat is als een pannenkoek zal tata echt geen zier uitmaken hoor.
reactief zegt
De vorige was ook belachelijk duur en werd nog steeds verkocht terwijl het als een tractor reed.
Deze zal dus ook prima gaan verkopen vergeleken met gelijk geprijsde auto’s.
hanso zegt
De belastingen en vooral BPM in dit land zijn “natuurlijk hopeloos” niet de techniek van deze Defender die uitermate geschikt is voor zijn bedoelde rol.
Dutchdriftking zegt
Leuk! We hebben er niks aan, maar kom maar door!
realhustler zegt
We zijn in NL zo doorgeslagen met belastingen op auto’s dat een groot deel van de overheids financiering hiervan afhankelijk is. Kompleet zot, iemand die geen auto heeft betaald dus niet mee, maar heeft wel profijt van alle goede dingen in Nederland.
Je kan dit echter niet zomaar aanpassen, want het geld is nodig om de huidige welvaartstaat voort te zetten.
Het gevaar is, als morgen iemand een goedkopere en efficiente accu uitvindt en in een zeer korte tijd heel veel auto’s verkoopt in Nederland, dan loopt de overheid plotseling heel veel inkomsten mis die ze maar ten dele en vertraagd kunnen compenseren met nieuwe belastingen. Als je thuis laad, betaal je geen accijns, helemaal niet als je zonnepanelen gebruikt. Voordat dit opnieuw gereguleerd is in Nederland Failliet.
Nu ook met Corona, naast de directe schade op de economie, is er ook een scheve schade: niemand tankt dus geen accijns, niemand koopt een nieuwe auto, dus geen bpm. Mensen doen hun auto zelfs weg dus ook geen MRB.
stefke zegt
Wie geld heeft koopt zo een auto als een statement, het maakt hen niet uit die BPM en accijn en belachelijk verbruik.
Belasting op auto’s is in dit land belachelijk, ook heeft u geen keus. Zo erg dat mijn collegas uit Belgie kunnen dat niet geloven. In Belgie, betaal geen BPM op geinpoorteerd autos, alleen een papiertje dan minder dan 1 euro (echt wel), wegenbelasting is 50% goedkoper. alleen hebben ze een CO2 taxe bij invoeren en mijn Volvo V70 zou mij 2000euro kosten :-/
verder, zeggen dat enkel autobezitters belasting betalen is onjuist, ze zijn vak de sjaak, alles is hier duur
arta zegt
@stefke: zou je in België willen wonen?
In Scandinavië; hoge belastingen, maar wel gelukkige inwoners.
Lage belastingdruk maakt een land niet persé fijner om te wonen. Als je de belasting niet heft op auto’s dan zou er bijvoorbeeld veel meer belasting op vliegen toegepast kunnen worden. Of een belasting op vlees. Of suiker of…
Ook die maatregelen zijn niet echt populair….