Het zal toch niet…
Al een tijdlang horen we geruchten dat Lamborghini van plan is om zich meer te richten op het elektrificeren van zijn auto’s. Naar verluidt is 2020 het jaar waarin het allemaal moet gaan gebeuren. Tot op heden hebben we nog weinig bevestiging gekregen over welke modellen Lamborghini precies voor ogen heeft, maar deze week is dat veranderd.
Uit een bericht van het Britse Autocar blijkt dat de Italiaanse sportwagenfabrikant het een en ander uit de doeken heeft gedaan over de toekomst. Naar verluidt moet de geheimzinnige LB48H, waarover we in het verleden al eens schreven, een voorbode worden van de productieversie van de nieuwe Aventador. Het toeval wil dat Lamborghini deze superauto, die in een gelimiteerde oplage van ongeveer 60 stuks moet worden gemaakt, een pikante, hybride aandrijflijn zal geven. Hoe deze eruit komt te zien is uiteraard nog niet bekend, maar hij zal zonder meer een flink vermogen produceren. Aangezien de V12 in de SVJ al 770 pk levert, zal hij met enige elektrische input nog veel meer kunnen presteren.
Hoewel dit extra vermogen er op papier stoer uit zal zien, is de technische baas van Lamborghini, Maurizio Reggiani, niet zozeer blij met het feit dat ook Lamborghini zijn auto’s zal moeten elektrificeren. Alle systemen die hierbij komen kijken, wegen namelijk bijzonder veel. Zelfs wanneer de techneuten alles op alles zetten om het gewicht te drukken, zal het resultaat van hun beste prestaties alsnog een toename van 150 tot 200 kg betekenen.
Als gevolg zal de wegligging en de bochtensnelheid van de Aventador eronder lijden. Volgens Reggiani zal het in de toekomst lastiger worden om, bijvoorbeeld, ‘Ringrecords te verbeteren. Dat gezegd hebbende bestaan er wel oplossingen. Zo overweegt Lamborghini om volledige torque vectoring toe te passen op de voorste as, en is het eveneens een optie om de versnellingsbak voorin de auto te plaatsen – zoals BMW dat bijvoorbeeld deed bij de deels elektrische i8.
Beeld: Lamborghini Aventador mule, door @michavdk
El-Loco zegt
Torque vectoring = Audi RS3 systeem incl. remkwaaltjes toch?
larsyboy1997 zegt
@el-loco: met twee carbon plaatjes is dat probleem opgelost
theblazerunner zegt
@larsyboy1997: tell me more
harrie zegt
@el-loco:
Ja poor man’s torque vectoring middels de remschijven, super premium is dat ofzo.
nopetrolnofun zegt
Blijft inderdaad jammer, maar als beter dan downsizing!
Dutchdriftking zegt
Tja, als we op die manier wel de atmosferische V12 behouden…..
porschepdk zegt
@dutchdriftking: nee wordt een V6 uit de Rs4 en Panamera
theblazerunner zegt
@porschepdk: dat zou een lambo onbegeerlijk maken, zeg.
janmetdelangeachternaam zegt
On the flipside, dit wordt wel echt een gestoord ding dat richting de 1000+pk gaat. 10 jaar geleden was 650pk in murcielago al gestoord
peug206 zegt
@janmetdelangeachternaam: 10 jaar terug waren ze ook 200kg lichter zonder alle elektronica die er nu in zit. Of 400kg vergeleken met straks. Dus de pk/gewichtsverhouding blijft ongeveer gelijk…
nopetrolnofun zegt
@peug206: 10 jaar terug, de Murcielago dus, is een stuk zwaarder dan de Aventador.
granlusso zegt
Hier valt het nog mee, maar ik vind die negatieve reacties van online autoliefhebbers altijd zo frappant als het gaat om hybride techniek of downsizing.
Er wordt dan net gedaan alsof ze die auto geen blik waardig vinden. Maar volgens mij staan ze stiekem toch wel te kwijlen als ze een dergelijke auto ‘in het wild’ zien :)
milieumeneertje zegt
@granlusso: Dat valt mij ook altijd op. Alle verandering is eng.
theblazerunner zegt
@granlusso: Het (de discussie) gaat om rij-eigenschappen, niet om uitstraling van de auto.
granlusso zegt
@theblazerunner: Dan gaat wat mij betreft hetzelfde op. Het gros van de mensen rijdt haast nooit met zulke auto’s, dus ik kan me niet voorstellen dat zo iemand dan een stukje rijdt, uitstapt en vervolgens zegt: ‘Nee, dit was he-le-maal niks.’
ikleesookoverautos zegt
Zolang die V12 er in blijft is het goed zo.
Gulli zegt
Beter dan geluiddempende turbo’s
Alfarobert zegt
Alles voor een lage BPM he. Kan 30m electrisch dus 10.000 euro goedkoper.