De eerste details van de nieuwe Lamborghini V8 klinken veelbelovend, helemaal nu ook een vermogen genoemd is.
Dit is een eerder artikel voorzien van nieuwe informatie.
Met het einde van de verbrandingsmotor in zicht leek het erop dat er niet veel nieuwe verbrandingsmotoren meer ontwikkeld zouden worden. Dat valt echter reuze mee. Bugatti bouwt nota bene een nieuwe V16, Aston Martin komt met een doorontwikkeling van hun V12 en Lamborghini komt naast de V12 met een interessante nieuwe V8.
Dat de opvolger van de Huracán een V8 hybride wordt is inmiddels bekend. Dat is ergens natuurlijk jammer, want de atmosferische V10 was een van de best klinkende motoren ooit. Toch is die nieuwe V8 misschien zo gek nog niet.
Lamborghini maakt namelijk de eerste details bekend van de nieuwe V8 en die klinken veelbelovend. Vooral interessant is het feit dat deze motor maar liefst 10.000 toeren kan draaien. Ter vergelijking: bij een E90 M3 grijpt de toerenbegrenzer in bij 8.400 toeren en de 458 Italia gaat tot 9.000 toeren. De V8 is ook aanzienlijk hoogtoeriger dan de V10, die tot 8.500 toeren draait.
Ook interessant: de V8 krijgt een platte krukas, net als de eerdergenoemde Ferrari. Het wordt dus een heel ander blok dan de Audi V8 die in de Urus te vinden is. Atmosferisch wordt de nieuwe V8 helaas niet. De motor wordt voorzien van twee turbo’s, wat ook al een populaire modificatie is op een Huracán.
We kunnen ook meteen vertellen hoeveel vermogen de V8 levert: 800 pk en 730 Nm aan koppel. Qua performance ga je die twee extra cilinders dus niet missen. En dan is de Huracán-opvolger ook nog voorzien van drie elektromotoren.
Lamborghini heeft dus hun best gedaan om wat bijzonders te maken van de nieuwe aandrijflijn. We zijn heel benieuwd hoe de V8 gaat klinken. Dat weten we als het goed is in augustus, want dan wordt de Huracán-opvolger onthuld.
900 pk
Stephan Winkelmann, de CEO van Lamborghini, doet overigens ook op Linkedin uit de doeken dat de gecombineerde kracht van benzine en elektro goed is voor minstens 900 pk. Preciezer dan dat wordt het nog even niet, maar we verwachten niet dat het erg ver boven die 900 zit. Anders zit de Huracán-vervanger vrij snel in het vaarwater van de 1.015 pk sterke Revuelto.
William zegt
De cijfers zijn indrukwekkend, maar helaas zijn de complexiteit en reparatiegevoeligheid dat ook. Ook in dat opzicht zijn de oude atmosferische modellen een veel betere investering.
Richmond zegt
Denk niet dat de doelgroep hier wakker van ligt
dondeboer zegt
Op zich heb je gelijk, maar oudere lambo’s zijn ook niet eenvoudig in de lucht te houden.
ghini zegt
Lamborghini verkopen blijven stijgen. Dat ze deze motor hebben mogen ontwikkelen zegt genoeg, ze krijgen financiële ruimte. Hoewel ik de huidige designtaal kan waarderen hoop ik vooral dat ze ruimte zien om stijlvoller/ minder schreeuwerige modellen toe te voegen. Al is het in gelimiteerde oplage. In de geschiedenis van Lamborghini hebben ze ook stijlvolle modellen gehad, dat mis ik in de huidige line-up. De Bertone uitvoering van huidige Huracan vind ik bijv erg gaaf, chique verschijning. Met dergelijke modellen zouden ze best wat Ferrari klanten naar zich toe kunnen trekken.
Dutchdriftking zegt
Heel gaaf! Ik dacht een aanpassing van de 4.0 V8 van Audi/Porsche, maar dit lijkt toch wel een veel unieker blok te zijn, met mogelijk wat connecties met de V12, niet iets om je voor te schamen natuurlijk. Heel erg benieuwd hoe het uiteindelijke model zal zijn. En met de frisse rechtse wind in Europa kon het zomaar zijn dat we er nog lang van kunnen genieten.
Robert zegt
Wat moet ik mij voorstellen bij een ‘platte krukas’?
petroldrinker zegt
@robert google naar flatplane en crossplane crankshaft, ik kan het niet uitleggen zelf maar de crossplane is wat in normale autos zit, en een flatplane wat Ferrari bijvoorbeeld veelal heeft. Heel simpel gezegd, wil je een gillende motor dan de flatplane, wil je een grommende dan de crossplane
https://www.carmag.co.za/news/plane-and-simple-flat-plane-vs-cross-plane-v8s-explained/#:~:text=On%20a%20flat%2Dplane%20crankshaft,planes%2C%20perpendicular%20to%20each%20other.
Richmond zegt
Hoezo de Corvette en nieuwste koeniseg hebben ook een platte, maar die gillen niet. Eerder grommen
petroldrinker zegt
@richmond turbos verknallen het geluid van een auto, kijk alleen maar naar de V8 modellen van Ferrari tegenwoordig, die klinken echt als stofzuigers namelijk, en gillen ook niet meer ondanks de flatplane
ttr6 zegt
Sorry maar dat is erg smaakgevoelig. Ik verkies IN de auto de turbo v8’s van Ferrari boven die met atmosferische V8. Vooral ferrari heeft een geweldig geluid in de turbo motoren weten te brengen.
Robert zegt
@petroldrinker: dankjewel
machielvdd zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/sportwagens-met-platte-krukas-dit-zijn-8-voorbeelden-172155
Robert zegt
@machielvdd: één plaatje zegt soms meer dan duizend woorden.
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-a464418f1e4e2d93aeb63169678b1296-c
ericc zegt
ZO6 van de C8 Corvette heeft ook een platte krukas en klinkt hemels! Nu maar hopen dat het design goed is!
gregorius zegt
Maar geen turbo, toch?
gregorius zegt
Ik vraag me dan wel af hoe ze dat gaan doen met de turbo. Ben geen motor techneut, maar was t niet zo dat een turbo het beste werkt bij een bepaalde toeren range?
En was t niet zo (kan me vergissen) dat de moderne high performance motoren ook zo lekker rijden bij, zeg, 2000 toeren, omdat door de toepassing van de beide turbo’s, er veel kracht is bij lage toeren maar nu ook rond de top: zeg 5000-6000 toeren?
Of haal ik nu dingen door elkaar? Dat dat wel bestaat, maar dat een 4.0 VAG, 4.4 BMW en 4.0 MB motor, allen bituro, gewoon 2 turbo’s hebben, 1 voor elke kant, omdat dat makkelijk is?
Anyway, als je nu dus tot 10000 toeren moet, hoe gaat dat dan bij lage toeren? Of zijn ze van mening dat alle Lambo-rijders toch in ‘standje Race’ rijden, met 6000 toeren in hun 1ste versnelling, op de boulevard?
lekkaah zegt
Tegenwoordig weten ze die curve (toerenopbouw / vermogensopbouw) best goed te krijgen. Ben benieuwd hoe de curve eruit zal zien. 10K rpm + turbo’s is wel serieuze koek.
torsen zegt
Ik gok dat de drie elekromotoren daar wel iets mee te maken zullen hebben.
Richmond zegt
Je hebt nu ook elektrische turbo’s die meteen meedraaien en niet eerst moeten wachten tot er voldoende uitlaatgassen zijn.
anthwan zegt
Moet toch mijn ongelijk toegeven, was er 100% vanuit gegaan dat dit een aangepaste “oude” 4.0 V8 zou worden maar die kan bij lange na geen 10.000 tpm draaien. Zonder op een hoop telopen;)
ponnie zegt
Ik heb die v10 nooit heel fijn vinden klinken, behalve die van de allereerste generatie gallardo dan,
Deze v8 zal waarschijnlijk meer als een mclaren gaan klinken en dat is ook best prima met een open uitlaat.
Stefje zegt
Dat was ook een andere motor met andere opbouw. De 5.0 ipv de 5.2.
ponnie zegt
Daarom benoem ik dat natuurlijk ook specifiek, motoren met ongelijke ontstekingsinterval klinken zelden goed.
De 5,2 klink in mijn oren slecht om dezelfde reden dat de formule 1 v6 slecht klinkt.
De enige uitzondering hier op is misschien de 65 graden ferrari v12. Deze vind ik ook niet helemaal super klinken, maar de 8k+ toeren maken veel goed.
Gulli zegt
Ook echt op LinkedIn het vermogen melden. #anticlimax
kennone zegt
Na de eerste generatiw Galllardo klonk de V10 al wat minder. Andere ontstekingsvolgorde was daarvoor de boosdoener van. Maar 10.000tpm is serieus. Nu lekker zonder hybride uitbrengen.
Polo Fun zegt
<115pk. kom. Is dat niet een beetje veel in het vaarwater van de lelijke Revuelto?
michiel_vandelft zegt
10.000 toeren met Turbo’s die dat ook volhouden, maken het des te indrukwekkender t.o.v. N/A als je het mij vraagt. Heel veel toeren vinden Turbo’s vaak niet al te leuk
Oopelkadet zegt
Die turbos zullen een hoop van de feestvreugde verknallen. Ik vind een M5 al als een Eunich klinken. Zo zielig.
audirs3 zegt
Mooi stukje techniek. Maar ben benieuwd hoe lang we nog nieuwe verbrandingsmotoren gaan zien, ze kunnen nog maar 10 jaar mee. De terugverdientijd wordt steeds korter…