De nieuwe Lada Niva Bronto is een echte rouwdouwer. En de Niva zonder toevoeging is dus niet een echte.
Het is misschien wel de beste Russische auto ooit ontworpen: de Lada Niva. Natuurlijk hebben Russische auto’s zeker hun charmes, maar communisme en vooruitstrevende technologie laten zich lastig combineren. Je kan de Lada Niva zien als de AK-47 met vier wielen. Briljant en doelmatig in al zijn eenvoud.
Inmiddels is er al een nieuwere Lada Niva (de Niva Travel ofwel ‘2123’) op de markt. Het oude model (dat al sinds 1977 meegaat!) bleef nog eventjes ernaast in productie. Dat is iets dat we wel vaker zien, zeker als er de opvolger dermate afwijkend is. Daarbij is de Lada Niva naast een icoon, ook gewoon een populair werkpaard. Er zijn ook allerlei varianten van. Dus toen Lada het einde van de productie aankondigde, deden de Russen het enige logische.
Nieuwe Lada Niva Bronto
Nee, ze gingen niet massaal aan de Vodka (een ander goed Russisch export-product, maar dat terzijde). Nee, men haastte zich snel naar de Lada-dealer om in elk geval nog een Niva Legend te kunnen bemachtigen. Op basis van die Niva Legend (dus gewoon de oude Niva) bouwde Lada ook van 2017 tot 2019 de Niva Bronto, een extra heftige en stoere uitvoering voor het betere off-road werk.
Lada heeft besloten om de oude Niva Bronto weer in productie te nemen. De auto is in de tussentijd verbeterd. Met name in het interieur zijn er diverse wijzigingen aan gebracht aan de auto door Lada. Dit om ‘m de sfeer aan boord net even wat aangenamer te maken. Op zich geen overbodige luxe, want de Niva Bronto is net als andere Niva’s vooral heel erg ouderwets en functioneel.
2024
Er is maar één motor leverbaar, een geheel atmosferische 1.7 liter viercilinder. Nee, geen SkyAktiv-esque blok. Gewoon een stokoud stuk gietijzer dat simpelweg niet stuk gaat en 83 relaxte paarden op de aandrijfassen levert via een handgeschakelde vijfbak.
Lada houdt de Niva Legend dus nog eventjes in productie. Overigens schijnt het in 2024 dan toch echt afgelopen te zijn voor de iconische Rus.
maxidyne zegt
Zo’n enkele cabine met opbouw achter lijkt mij erg leuk voor mijn bedrijf. Leuke service wagen!
camber24 zegt
Ik dacht even dat @dizono weer terug was
meneerdemeneer zegt
Lekker simpel model en daarom prettig om naar te kijken.
luchtgekoeld zegt
T heeft echt wel wat dat Russisch spul mits een beetje gemoderniseerd. Ik heb 2 jaar geleden een Ural met zijspan gekocht die inmiddels voorzien zijn van Brembo’s en Japanse injectie. Ze zijn niet echt goedkoop (vanaf 18k) maar hebben wel nog steeds de vintage look die andere merken motoren weer opnieuw ontdekken.
faalhaas zegt
@luchtgekoeld: Mijn schoonouders hebben het idee om een UAZ Patriot te kopen, ik hoop dat ze het doen.
Robert zegt
@faalhaas: nooit geweten dat ze de dingen ook in Nederland aanboden, maar kijk eens aan: https://www.uaznederland.com/modellen/patriot
Ik vind de Bukhanka trouwens nog veel leuker, vooral ook omdat het ‘retro’ design sinds 1965 domweg nooit meer is gemoderniseerd. Ze zijn wel akelig prijzig trouwens, maar dat zal de CO2 tax wel zijn.
harrie zegt
Wel met Nike Air Maxjes rijden om nog iets van een kreukelzone te hebben.
mashell zegt
Dat Bronto is wel briljant, dat klinkt natuurlijk als de Bronco waar Ford de show mee steelt maar ook als de Brontosaurus die uit dezelfde tijd stammen.
flatsix010 zegt
Blijft een vet ding. Zou er wel eentje willen hebben voor ‘er bij’ als ik ooit de (financiële) ruimte heb.
lekkerlinksrijden zegt
Ik zag pas geleden nog Niva rijden, jaartje of 25 á 30 oud. Gewoon leuk om te zien en lekker exclusief. Denk niet dat het Fantastisch rijdt, maar de eigenaar had een glimlach op zijn gezicht en dat zegt genoeg
mustang750supersnake zegt
tja…t feit dat de oudjes nog rondrijden zegt eigenlijk wel genoeg…vooral met hoe ze daar ermee omgaan, het verkeer, de perfecte weersomstandigheden ,de kraters die ze wegen noemen, n jaar of 30 geen onderhoud en ga zo maar door……
marcomanta zegt
Een tijdje terug een test gezien tussen de Niva en Mercedes G, 1 x raden wie bleef rijden in de modder.
tenaci zegt
Het leuke hieraan is dat Lada door zolang door te bouwen inmiddels een soort restomod van de Niva heeft neergezet. Maar dan in tegenstelling tot echte restomods gewoon betaalbaar!