Er komt een nieuwe laadpalenleverancier uit Frankrijk, op topplekken waar dat nodig is.
Fastned, EVBox, Allego, Fastned, Total Energies. Je kent ze wel. Helemaal als je een elektrische auto hebt. Aanbieders van laadpalen in Nederland. Van de publieke laders in je woonwijk tot de snelladers langs de snelwegen. Het zijn de bekende partijen en af en toe duikt er weer een nieuwe naam op. Zoals nu het geval is.
Electra laadpaal
De grote Franse laadpalenleverancier Electra komt Nederland binnen. Het bedrijf heeft 300 miljoen euro aan investeringen binnengeharkt om ons land te voorzien van langzame- en snelle laders. Daarover bericht de Telegraaf. Interessant detail: de Nederlandse pensioenbobo’s van PGGM zijn een belangrijke geldschieter met betrekking tot deze investering. In totaal komen er 100 snelladers en 600 gewone oplaadpunten in Nederland van Electra. Voor 2030 moet de operatie klaar zijn.
Het bedrijf is uiteraard actief in eigen land Frankrijk. Later is daar België en nog een aantal andere landen bijgekomen en nu is Nederland aan de beurt. Nu heeft Nederland al een zeer goede dekking als het gaat om publieke laadpalen. Maar meer is altijd beter. Zeker met de gewenste transitie van de overheid, anders is het straks vechten bij de laadpalen om een plekje. Overigens is dat in sommige woonwijken nu al het geval. Niet iedereen heeft immers de luxe van een oprit met eigen laadpaal.
Meer laadpalen van andere partijen betekent ook meer concurrentie. Dat kan weer gunstig uitpakken voor bezitters van een elektrische auto in verband met concurrerende tarieven. Althans, daar hoop je op. Electra is niet een kleine partij, het Franse bedrijf werkt samen met Stellantis voor de uitrol van al die laadpalen.
Supermarkt, hotels, restaurants
Terwijl je Allego en EVBox palen vooral in woonwijken ziet en Shell en Fastned vooral langs snelwegen, focust Electra zich op hotels, restaurants en supermarkten. Plekken waar genoeg (elektrische) auto’s komen, maar waar nog lang niet altijd een laadmogelijkheid is. In dat ‘gat’ springt de Franse partij.
De uitrol in Nederland is onderdeel van het grotere plaatje bij Electra. De laadpalenleverancier wil een dekking van 15.000 laadpunten hebben in heel Europa rond 2030.
gekketurbo zegt
Meest vervelende aan de publieke laadpalen is dat er op dit moment 0 concurrentie is op prijs. Waar de benzine prijzen wel eens variëren, is de prijs bij publieke laadpalen door heel het land krek eender. Stroomprijzen zijn terug naar de pre oorlog niveaus, maar de prijzen staan nog op de gecorrigeerde/hoge stand…
minimoke1984 zegt
Daarom moet je dus verschillende laadpassen hebben.. Met je Shell recharge pas betaal je aan dezelfde laadpaal in de straat (veel) meer dan bijv met je Engie of Eneco pas. Dit is dus gewoon krom. Bij de Shell pomp op de hoek betaald iedereen dezelfde prijs voor een liter benzine.. en idd die hoge prijs stand in NL(en Belgie) is belachelijk.. Energie prijzen zijn tegenwoordig weer “normaal” maar de laadpaalprijzen zijn niet gezakt. Sterker meestal is de Tesla snellader goedkoper als je een abonnement hebt.. Benieuwd of deze laadpaalaanbieder de Franse (veeeel lagere) laadtarieven gaat hanteren
MarcoM zegt
En wanneer kun je met een gewone bankpas of smartphone betalen in plaats van diverse pasjes van ook weer diverse maatschappijen, wat een drama.
kas_par zegt
Dit…. Sowieso nooit begrepen waarom er voor laadpalen allerlei pasjes moeten zijn. Er zitten wel wat haken en ogen aan bij betalen met de bankpas, maar het kan prima! Enige uitdaging is dat je tevoren betaalt, er wordt dan direct 50 euro (meestal) afgeschreven/gereserveerd. Wanneer de laadsessie eindigt wordt dit bedrag aangepast naar wat er daadwerkelijk is besteed. Betekent alleen wel dat je voldoende saldo op de rekening moet hebben… En als er wat mis gaat, moet je nog eens de pas er langshalen en gaat er weer 50 euro af… (zo kwam ik in Frankrijk eens in de knoei nadat het vijfmaal mis ging en er dus al 250 euro was afgeschreven!! Krijg je netjes weer terug… een paar dagen later!).
MarcoM zegt
Als je benzine tankt bij een onbemande pomp, dan wordt er ook tijdelijk 150 euro gereserveerd en als je klaar bent met tanken, dan het daadwerkelijke bedrag pas.
werf76 zegt
Ja en? Nog steeds geen uitleg waarom er zoveel verschillende pasjes moeten zijn
MarcoM zegt
Ik was degene die dat juist vroeg.
minimoke1984 zegt
Dat zou idd prettig zijn…
mashell zegt
Nederland. Handelsland. Contractenland. Hier moeten zorgverzekeraars contracten afsluiten met zorgverleners. Slaat nuchter beschouwd helemaal nergens op en kost bakken met geld. Zo is het ook met die laadpasaanbieders, die sluiten contracten af met de laadpaal aanbieders. En omdat de tarieven van laden (mede daardoor) niet eenvoudig inzichtelijk zijn is er geen concurrentie op prijs en hoeven ze niet eens heel hard te werken voor hun geld. Middenman in de financiële dienstverlening, dat is toch een droombaan voor velen, de computer doet het echte werk en als jij groei in het aantal klanten weet te bewerkstellingen haal je meer omzet en dus vanzelf ook meer winst. Overigens kun je met elk pasje tegenwoordig wel overal laden, maar je betaald niet met elk pasje hetzelfde tarief bij een laadpaal.
ghost zegt
Ik laad de Daily de laatste tijd alleen meer bij Tesla superchargers/ snelladers. De prijs bij Tesla ligt ongeveer 50% lager dan de Fastned/Leap/etc. – gelukkig kan je met een appje gewoon laden starten aldaar als je geen tesla hebt en 0,35ct aan de snellader is soms nog goedkoper dan de slome AC-lader in de woonwijk.
minimoke1984 zegt
Exact dat.
rwdftw zegt
En nu nog een vergunning en een aansluiting op het stroomnet… Anders kan je een paal willen plaatsen maar die doet dan niks.
iphonistvongates zegt
U haalt de woorden zo uit mijn virtuele toetsenbord…..het terugkerende verhaal in de media is dat er 0,00000002% capaciteit is bij de netbeheerders voor nieuwe aanvragers de komende jaren. Heeft deze nieuwe laadpalenboer 8 jaar geleden al zijn vergunningaanvragen ingediend? Ik wil ook zo’n Glazen Bol hebben.
mashell zegt
Een deel van dat verhaal is ook opgeklopt. Bedrijven vragen vaak meer aansluitingscapaciteit aan dan ze nodig hebben, ook op meerdere locaties in de hoop er dan toch één te krijgen en zo als bedrijf groeiruimte te hebben. De netbeheerders komt dat niet eens slecht uit, die kunnen dan “ach en wee wij zijn zo zielig” in de pers roepen terwijl ze zelf de meeste schuld aan de ontstane situatie hebben en hoewel de oplossing heel simpel is (nieuwe dikkere kabels) kunnen ze door het gekweekte sentiment nog wat langer blijven lanterfanten vanwege “personeelstekort”.
Allison Burgers zegt
Benieuwd hoe ze dat gaan oplossen inderdaad. Misschien gaan ze gebruik maken van de bestaande aansluiting van het hotel, supermarkt of restaurant waar ze op het terrein gaan zitten, zodat ze geen nieuwe aansluiting aan te hoeven vragen bij de netbeheerder.
RobTWo zegt
Schepenstraat Rotterdam, 100 m uit elkaar, twee palen, beide Equans, de ene paal is €0,31 /kWh, de andere is €0,39 /kWh. Helaas staat er nergens enige tariefinformatie, dus je weet het pas achteraf. Maar 20% is wel veel prijsverschil….
De cowboys van de laadpalen doen dus maar wat en niemand die het doorheeft.
kniesoor zegt
Ik zie, dat @ Karssen_W geheel en al bananas gaat wegens dit goede nieuws 😁
Allison Burgers zegt
Haha, dit was de 1 aprilgrap van een paar jaar terug toch?
Allison Burgers zegt
Komen er 100 snelladers of 100 snellaadlocaties?
Moest overigens onbewust denken aan Carmen Electra.
racerx zegt
Teveel aan batterijen gelikt? Laag even weten werk merk en type, wil ook wel weer eens down memory lane op dit onderwerp.
Allison Burgers zegt
Ik begrijp oprecht niet wat je probeert te vertellen.
racerx zegt
Het onbedoeld aan Carmen E. denken leek mij een beetje vergezocht, naar mijn bescheiden mening is er een externe stimulans nodig om dat te bewerkstelligen. Die stimulans destilleerde ik vervolgens uit je schermnaam. Omdat ik Carmen E vroeger aan m’n muur had hangen en daar goede herinneringen aan heb, wilde ik weten welke stimulans je gebruikt had.
Kom, zo lastig kan het niet zijn toch..?
Allison Burgers zegt
Haha, op die fiets. 😂
Marf zegt
Hoe gaat er concurrentie zijn als de gemeente de minimum prijs bepaald van de openbare palen?
In gemeente Den Haag is er in heel de gemeente een min. prijs van 0.33ct kWh.
In Utrecht veranderd de prijs elke 3 maanden, omdat de gemeente kijkt naar het geldende markt tarief.
Het is te gek voor woorden deze choas.
Nu komt een nieuwe aanbieder die dus een investering van 300 miljoen wilt omzetten in winst met 600 palen. Deze jongens willen natuurlijk niet te lang wachten op winst, dus ik verwacht geen goedkope tarieven. En de overheid doet niks aan deze graaierij. Nee ze profiteren er lekker van mee
Stroom is het nieuwe goud.
potver7 zegt
Vraag me serieus af: als dit zo’n enorm gat in de markt is dat één partij zich alleen hierop kan concentreren – waarom zijn al die andere ‘grote jongens’ dan niet allang in dit gat gesprongen?