Mag je wel in het donker rijden met deze Kia Syros zonder koplampen?
Het is grappig om te zien hoe liefhebbers en autodesigners vaak niet op dezelfde lijn zitten. Een recente designtrend is bijvoorbeeld een gruwel voor vele benzinehoofden. Dan hebben we het over gespleten koplampen. Waar het gedeelte waar de koplamp normaliter zit enkel een LED-balk is en de echte koplampen lager zitten. Dat is een soort optische illusie, want wij zijn geneigd om auto-voorkanten te zien als gezichten. Hetgeen dat zit waar wij de ogen verwachten, dat wordt dan vaak gezien als de koplampen. Zo kan je daar een kek designdingetje met LED-lampen van maken, want die zijn niet aan regels gebonden. Koplampen wel.
Kia
Bij Hyundai en Kia kennen ze dit trucje opperbest, denk maar aan de Tucson waar de ‘koplampen’ een bijzonder patroon zijn dat doorloopt in de grille. Bij de Kia Niro wordt op een wat vreemdere manier gebruik gemaakt van dit principe. Boven de koplampen zit namelijk wel een extra strip, maar dit is gewoon een chromen strip in een soort zwarte wenkbrauw. Daarmee hoopt Kia de illusie van een lichtbalk te creëren zonder dat het er eentje is. Werkt dat? Mwah.
Syros
Nu gaat het Koreaanse merk een stapje verder met een hagelnieuwe crossover. Die heet Kia Syros en net als de Seltos en de Sonet is deze bedoeld voor groeimarkten. Met name India, waar de auto debuteert. Het hoekige ding heeft wat weg van een minuscule versie van de Kia EV9. Het doet wat denken aan de Soul, maar dan met de wielen iets verder naar de hoeken geplaatst om een wielbasis van 2,55 meter te krijgen.
Allemaal prima en we pakken zo nog wel even wat andere feiten erbij, maar eerst even hoe het apparaat eruit ziet. Want Kia kiest ervoor om gewoon geen koplampen te monteren op de Syros. Oké, je ziet ze natuurlijk zitten en ja, die laaggeplaatste verticale units met de welbekende ‘Starmap’ LED-patronen zijn de koplampen, maar hun plaatsing doet vermoeden dat er nog een LED-patroon boven moet zitten. En die zit er niet, waardoor de gezichtstheorie er een raar geheel van maakt. Het is het gezicht van een wassen beeld uit Madame Tussauds dat is gesmolten, waardoor de ogen op de wangen zitten.
Achterop was er juist wel ruimte voor dubbele lampen, met een LED-patroon in de achterruit en de ‘echte’ verlichting in de wielkast. Bij de Seltos hebben we het idee dat die het qua looks wel haalt met de Sportage, maar de Syros heeft zoals gezegd een hoog Soul-gehalte.
Van binnen is de Syros dan weer lekker Kia, met twee grote schermen en een duidelijke inrichting van de knoppen. Niet meer dan wat je verwacht, maar wel meer dan genoeg.
Motor
De Kia Syros wordt naar verwachting spotgoedkoop, want hij moet een concurrent zijn voor auto’s als de Skoda Kylaq. En die kost in India minder dan 10.000 euro, omgerekend! Dat is natuurlijk grotendeels te danken aan de motoropties. De ene optie is de 120 pk sterke 1.0 T-GDi die we hier kennen uit de Hyundai Kona, maar dan zonder Mild Hybrid-component. De andere optie is een 1.5 liter diesel met 115 pk. Beide versies zijn er met een zes versnelling tellende handbak of een automatische zesbak met koppelomvormer.
De optielijst doet dan weer niet vermoeden dat de Kia Syros een spotgoedkoop ding wordt. OTA-updates, draadloos CarPlay/Android Auto, stoelventilatie voor én achter, instelbare kleuren als sfeerverlichting en allerlei veiligheidsdingetjes waaronder een 360 graden-camera met parkeersensoren en adaptieve cruise control.
LoutervanPlezier zegt
Vroeger waren de wettelijke eisen, dat verlichting niet op bumperhoogte mochten zitten, bumperhoogte had toen ook nog een vaste maat voor elke type auto. Blijkbaar zijn bijna alle wettelijke eisen overboord gegooid en wordt er van alles toegestaan, of toegelaten. Maar daar snap ik uit veiligheidsoverwegingen heel erg weinig van. Daarbij vind ik het er niet uitzien, het klinkt misschien ouderwets, of oubollig, maar zo bedoel ik het niet, ik vind het esthetisch niet mooi.
banderas zegt
Steeds meer auto’s zijn SUV en worden groter en groter. Dus op zich zijn de koplampen in de bumper dan niet op de oudewetse bumperhoogte.
harrie zegt
Regels zijn nog steeds hetzelfde, minimale hoogte 50cm vanaf het wegdek.
Richmond zegt
Helemaal mee eens. Plus het jaagt onnodig de reparatiekosten op met grotere bumpers en verlichting die gemakkelijker kapot gaat doordat het in de bumper zit.
Edge zegt
Ik ben juist groot fan van gespleten koplampen. In de regel is het zo dat hoe hoger de auto is, hoe hoger de koplampen zitten. En we hebben tegenwoordig nogal wat hoge auto’s op de weg, want iedereen en diens moeder moet aan de (wannabe) SUV. Voor mij als bestuurder van een 2-serie Gran Coupé is dat niet heel prettig, want al die hooggeplaatste koplampen schijnen je vol de ogen in. Voor iemand als Wouter met z’n 911 zal dat nog meer een probleem zijn. Dus als zo’n SUV dan gespleten koplampen heeft, waarbij de daadwerkelijke koplampen wat lager zitten en mij niet verblinden vind ik dat wel prettig.
En dat gespleten koplampen op 9 van de 10 designs minder mooi zijn… Dat is niet mijn probleem, want ze zitten voornamelijk op auto’s die ik toch niet zou kopen/leasen.
tenaci zegt
Jaren geleden had ik precies hetzelfde ongemakkelijk gevoel toen Citroen, Peugeot en Fiat met de tweede generatie kwamen van de Jumper, Boxer en Ducato waarbij de koplampen strak onder de voorruit zaten. 🙃
Arno's zegt
Hier slaan ze de plank echt wel mis qua design. Die achterlichten….haha
banderas zegt
Autodesigners zijn in het algemeen enorm lui. Eerst had je een tijd dat ieder merk een soort ‘spoilerrandje’ om de mistlamp had en nu heeft iedereen de echte koplampen in de bumper verstopt, iets waar Citroen mee begon maar nu vrijwel iedereen het doet. Ik vind het echt niet altijd lelijk, bij sommige auto’s zelfs mooi weggewerkt. Maar origineel is het verre van.
Klojum zegt
Tsja, ook zoiets: knipperlichten aan de achterkant van een auto die kennelijk zo laag mogelijk en niet eens op de hoeken van de achterbumper geplaatst worden. Hoe is dat in hemelsnaam een verkeersverantwoorde plek voor die dingen?!
Robert zegt
Dit ziet er niet uit. En Kia is niet de enige, zo’n front als bijvoorbeeld de huidige BMW 7 serie is wat mij betreft ook een miskleun van de buitencategorie.
Ik ben ook wel benieuwd hoe we over 10 of 20 jaar tegen dit soort design fratsen aankijken.
mashell zegt
Deze heeft een sterke Skoda Yeti vibe.
DeWitteCondor zegt
Het past wel precies in de huidige lineup van Kia: spuuglelijk. Jammer, ze hadden voorheen soms nog wel aardige modellen. Nu slaat het echt helemaal nergens meer op.