Mooi is dit type auto moeilijk te noemen. Met zijn vormgeving wel een stuk stoerder in vergelijking met zijn voorganger.
Het typerende van de Kia Ziel was dat het uitgaande model juist zo saai oogde als een dode mus. Dat oude ontwerp kan deels in de prullenbak, want de Zuid-Koreaanse autofabrikant heeft zijn moderne plasje gedaan met dit nieuwe model. De Ceed is vandaag de dag een prima hatchbak op het netvlies. De Stinger heeft zelfs een uitgesproken design en met de Soul gaat Kia vrolijk door. De Soul is nog steeds een auto waar je van moet houden. De huis-tuin en keuken Gerda’s zullen misschien schrikken bij het zien van deze auto, want onopvallend parkeren in de straat is er niet bij met deze auto.
De ‘2020 Soul’, zoals de Amerikanen hem aanduiden, staat op een nieuw platform. De wielbasis is met 3 cm toegenomen en ook is de auto iets gegroeid in de lengte. Om het karakter van de Soul te behouden zijn de hoogte en breedte van de auto ongewijzigd gebleven. Het interieur komt overeen met de rest van het Kia-gamma, inclusief de komst van Apple CarPlay en Android Auto.
De Amerikanen hebben de keuze uit een 1.5 of een 2.0 viercilinder met circa 150 en 200 pk. Voor ons is dat niet relevant, want de Soul komt in deze vorm hoogstwaarschijnlijk niet bij ons op de markt. Waar we mogelijk wel rekening mee moeten houden is de komst van de elektrische Soul.
Kia Soul EV
Want ook de Soul EV is vernieuwd. De elektrische hatchback is een stuk serieuzer in vergelijking met zijn voorganger. Waar de oude Soul EV een 27 kWh accupakket had, krijgt deze nieuwe Soul EV een 64 kWh accupakket. De elektromotor levert 204 pk en 395 Nm koppel. De Zuid-Koreaanse autofabrikant heeft nog geen cijfers betreft de actieradius paraat. Kia verwacht begin 2019 hier antwoord op te kunnen geven.
De nieuwe Kia Soul en Soul EV gaan begin volgend jaar in de verkoop. Het is afwachten op de Europese spec, wellicht dat Kia in Genève de variant voor deze markt gaat presenteren.
martingtv zegt
Ik vind het een beetje onsamenhangend geheel. Toen ik de voorkant zag moest ik aan de dodge charger denken.
epic001 zegt
@martingtv: ik moest een beetje aan een ford flex denken juist.
potver7 zegt
@martingtv: die neus heeft vooral veel weg van een Foutlander.
tenaci zegt
Jep, ik vind hem wel wat. Zet maar voor de deur in elektro setup.
kennone zegt
Enorm stoer voor de Huisvrouw met het korte pittige kapsel en bloedgroep sambal
allesmetturbo zegt
@kennone: bloedgroep sambal ?
karhengst zegt
@kennone: Laten die zich niet door hun uitgebluste man rijden, omdat dat het enige ritje is wat ze er überhaupt nog uit kunnen slepen?
gove zegt
lol zal net zo bagger gaan als het vorige model waarbij er 30 stuks naar nederland komen, apenmerk
lekkerlinksrijden zegt
@gove: nee Kia verkoopt helemaal niets nee. Apenmerk?
gove zegt
@lekkerlinksrijden: niets vatsoenlijks inderdaad
lekkerlinksrijden zegt
Achterkant is het niet, onsamenhangend en geen rust, halve Volvo achterlichten. Nee, misschien leuk voor vrouwelijke hipstertjes met baard
kobus1967 zegt
Ideale boodschappenauto voor in de stad, ruim 600 liter bagageruimte en een knappe actieradius.
flutterby zegt
@kobus1967: Woon jij in de randstad en doe jij maandboodschappen in Duitsland?
dondeboer zegt
Ik vind m wel verfrissend,lekker onderscheidend.
toyotafortuner zegt
Ik heb de Soul altijd al een kekke wagen gevonden met goede looks!
Jammer dat het in Nederland nooit echt aansloeg: 1e gen zie je soms, 2e gen echt zeer sporadisch als EV
gregorius zegt
@toyotafortuner: simpel: Nederlanders doen testritten. Na de testrit besloten ze m niet te kopen.
Ik ken iemand die ondanks de testrit zo’n ding gekocht heeft. Wat een draak van een auto. Het gevoel deed me denken aan de Daewoo Nexia; de auto die dezelfde persoon 2 auto en 12 jaar daarvoor had.
RobUSA zegt
@toyotafortuner: Ik kocht er 1 voor mijn toen nog vrouw en ik kan me herinneren dat de introductie van de Soul helemaal de mist in ging doordat toen een grote importeur van fraude werd verdacht en dat zelfs de bestelde auto’s (die van mijn ex dus) in de failliet verklaarde boedel zat dus niet vrijgegeven werd.
Dus ook de lancering en promo campagne ging ook totaal de mist in.
In die tijd vond ik hem een leuke nieuwe verschijning op de NLse wegen de baby Hummer lol.
RobUSA zegt
@robusa: Deze nieuwe lijkt meer op een baby Range Rover trouwens (voorkant)
rollingstoned zegt
Ik vind ‘em een beetje op een stormtrooper met het syndroom van down lijken…
bmwfreak038 zegt
@rollingstoned: ??
chrisvonmeer zegt
“De Soul is een auto waarvan je moet houden”. De zin voor een schrijver die niet wil zeggen dat hij lelijk is .
Volvo_440_turbo zegt
Een van mijn klanten heeft het vorige model, helemaal bespoilerd van kop tot teen en kwam opscheppen dat ie gechiptuned én snel is, ik heb wijselijk gezwegen, ik wil nu eenmaal niet mijn klanten verliezen.
Ik heb het altijd een beetje ‘een rare snuiter’ gevonden. Of is grappig het juiste woord?
Edge zegt
Ik denk dat ‘ie er beter had uitgezien wanneer die koplampstrip iets hoger had gezeten en had aangesloten op de motorkap. Nu oogt het alsof ze dat van plan waren, maar het kleimodel wat was ingezakt en ze geen budget hadden voor een nieuwe.
skinnybmw zegt
Heerlijk goedkoop uiterlijk weer, net als de Stinger een onsamenhangend design. Lijkt net of hij af fabriek nog even bij de Halfords is langsgegaan. Dat mensen dit een kek autootje vinden, onbegrijpelijk.
flik2punt0 zegt
Weer een stoere wagen jammer dat ze weer alleen de ev verkopen want er zullen ook nog best wat conventionele verkopen. In België en Frankrijk zie ik ze nog best wel rijden
Design_Driven zegt
Achterkant had wat stakker en simpeler gekund maar verder wel een erg leuk ding.
julez zegt
Die booskijkers zijn zó 1999.
Oh, wacht, dat is écht het design van de koplampen?
Oh, wacht, het is een KIA, geen Scion Xb?
Man man man, wát een samengeraapt design…
snowbird zegt
Kia heeft , dankzij het belachelijke Nederlandse (Europeese ) belastingsyteem een heel ander modellenaanbod dan in andere landen. Ja je moet van de Soul houden of niet, maar hier in Canada heb je bijvoorbeeld de Soul SX Turbo, (rond 240 pk) een hele gave wagen om te rijden met allerlei “standaard” opties. Qua kwaliteit zit het wel goed 7 jaar of 150000 km garantie. Ik zeg alleen maar dat Kia is nu (2018) niet meer wat het was 10-15 jaar geleden. Een 3.3 Stinger GT Limited kost in Canada $55000-$60000 CAD terwijl in Nederland 100000 Euro. Je koopt twee Stingers in Canada voor dat geld. En nog geld over ! Kia en Hyundai zullen in Europa nog heel wat EV’s wegkaapen van de Duitse concurrentie. Wat iedereen koopt moet ie zelf maar weten, ik zeg alleen maar dat die Zuid-Koreanen wel weten waar ze mee bezig zijn.