Uiteraard zijn we benieuwd naar het productiemodel van de nieuwe Kia Niro, in het beige met kleine wieldoppen en grijs stoffen bekleding.
De Kia Niro mogen we wel een groot succes noemen. Zeker in Europa is de auto erg populair. Het is typisch zo’n auto die nergens écht een onvoldoende scoort. Nog een sleutel tot het succes: er zijn drie soorten moderne aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride én volledig elektrisch (Kia e-Niro). Daarmee kan Kia een groot gedeelte van de markt bedienen.
In landen als Noorwegen en Nederland zijn de elektrische versies niet aan te slepen, terwijl in andere gebieden juist de reguliere versies goed verkopen. Misschien dat er één duidelijk nadeel is: de styling. De Kia Niro is niet echt een bijzonder mooie auto. Natuurlijk, je kunt niet echt een fraaie GT maken van een compacte crossover, maar de Kia Niro is wel érg braaf.
Habaniro Concept
De nieuwe generatie lijkt daar verandering in te gaan brengen. Kia heeft de nieuwe Niro namelijk ontworpen volgens de ‘Opposites United’-vormtaal. Geen idee wat ze daar precies mee bedoelen, maar de eerste voortekenen zijn goed. We konden al kennis maken met ‘Opposites United’ met de Kia Habaniro Concept.
Wat we kunnen verwachten zijn opmerkelijk gevormde koplampen. Iets dat Kia tegenwoordig vaker toepast. Ook de achterlichten zijn opvallend: smal en hooggeplaatst. Ze doen denken aan de tijden dat de Fiat Punto, Chevrolet Lumina APV en Volvo 850 zorgden voor een revolutie op designgebied.
Interieur nieuwe Kia Niro
Ook het interieur is helemaal nieuw . Er is een compleet nieuw dashboard waarbij opvalt dat deze asymmetrisch is, aldus Kia. Nog een opvallend item: er is één scherm voor het instrumentencluster en infotainmentscherm.
Qua techniek is alles nog in de spreekwoordelijke nevelen gehuld. De verwachting is niet dat het een kleine EV6 wordt. De compacte crossover zal namelijk geleverd worden als plug-in hybride en EV. Dus de nieuwe Niro staat niet op het E-GMP-platform.
Voor wie héél erg benieuwd is naar de nieuwe Kia Niro hebben we goed nieuws. De auto wordt namelijk op de avond van 24 november onthuld.
GH zegt
Natuurlijk een anonieme auto, echter voor wie niets met een aanhanger te maken heeft en voor zuinig en betrouwbaar gaat betreft het een degelijk alternatief voor bijvoorbeeld Toyota CH-R of Auris/Corolla’s.
De kwaliteit staat inmiddels welke buiten kijf. Het uiterlijk is nu gewoon wat jaren oud en als één van de laatsten uit hun huidige portfolio vernieuwd.
Naast volledig elektrisch is dit met zuinige (plug in-) hybride een meer betaalbare optie.
drsjeroen zegt
Hoge achterlichten een designrevolutie in de jaren 90, zijn ze dan niet 30 jaar te laat.
Their design? Unnecessary complicated zou ik een beter beschrijving van de designtaal vinden
Variomatic zegt
Alles beter dan het hondslelijke huidige model.. die zag je eerst gelukkig bijna nooit rijden (slechts een enkele bijziende schraap bejaarde kocht hem) maar sinds er een EV van is gemaakt hebben de ‘veel voor wenug bijtelling’ knakenrijders hem ontdekt en vervuilt ie het straatbeeld met zijn rare ‘ik weet niet wat ik ben’ looks..
enricoleerdam zegt
@variomatic: en altijd een zwarte !