De nieuwe Kia K8 moet het zonder blaasinstrumenten doen.
Je kon er natuurlijk op wachten. De Kia Cadenza was al een paar weken uit productie. Ook werd de nieuwe Kia K8 al aangekondigd. We zeggen bewust aangekondigd, want drie afbeeldingen en summiere informatie was het enige dat we krijgen. Oh ja, en het feit dat er een enorm rare BMW neus op zit.
Het is gelukkig eindelijk tijd voor de officiële introductie van de nieuwe Kia K8. En ja, we kijken meteen even naar die neus. Die gigantische grille met BMW M4-esque verhogingen zitten er nog steeds op.
Kia en BMW niet de eerste
Overigens zeggen we wel BMW, maar eigenlijk was Pontiac al véél eerder met dit soort designfeatures. Het is zo sexy als de snorharen van CDA’er op leeftijd. Maar ondanks extreme weerstand van ‘Het Internet en hun moeder’, wordt dit gewoon een geaccepteerde designfeature. Let maar op.
Motoren nieuwe Kia K8
We gaan door met de nieuwe Kia K8, want er is namelijk veel meer nieuws dan alleen die nieuws. De 5,15 meter lange sedan wordt leverbaar met drie motoren. De instapper is een 2.5 viercilinder zónder turbo. Deze levert 195 pk en 248 Nm. Een stapje hoger staat de Kia K8 met 3.5 LPI, die rijdt op propaangas. Volgens Kia is deze motor goed voor 237 pk en 314 Nm, ja, je leest dat goed. Dat lage specifieke vermogen komt door het gebrek aan een turbo.
Dikke V6
Het topmodel heeft dezelfde 3.5, maar dan op benzine. En nee, ook deze heet geen turbo. Daarom is het maximum vermogen van 296 pk en maximum koppel van 359 Nm absoluut voldoende, maar zeker niet de top van de klasse. Volgens Kia staat er overigens een vierde motor in de stijgers, een 1.6 viercilinder moet het gamma van de nieuwe Kia K8 naar beneden afronden.
Waarmee Kia wel de concurrentie kan pareren is de geluidsinstallatie van de firma Meridian. Deze is voorzien van 14 speakers en moet geweldig klinken. Er is flink aandacht besteed aan de NVH (noise, vibration & harshness) om de te zorgen dat het stiller en comfortabeler aan boord is. Het interieur van de nieuwe Kia K8 ziet er overigens geweldig uit. Het is een soort chique combinatie tussen de sferen van een Mercedes, Genesis en Lexus. Geen verkeerd gezelschap.
Productie nieuwe Kia K8
De nieuwe Kia K8 zal volgende maand in productie gaan. Mocht je er eentje willen, zul je moeten verhuizen naar Zuid-Korea. Dat lijkt een goedkopere optie dan er zelf eentje importeren. De nieuwe Kia K8 komt namelijk niet naar Nederland. Wij hebben de Kia Stinger en die is mét turbo’s al onbetaalbaar.
Meer lezen? Dit zijn 13 zeer coole en onbekende limousines!
Robert zegt
Vreemder nog dan de afmetingen van die grille, is de grootte van de ruimte tussen de lamellen. Bij Heras Hekwerken zijn as I speak de bedrijfsadvocaten aan het uitzoeken of er hier geen patenten worden geschonden.
lluq zegt
@RRRobert: like
Loek zegt
En profil een schitterende auto maar dat huzarenstukje van Heras op de voorkant doet er dan weer afbreuk aan. We leven echt in een rare tijd voor autodesign.
conflagration zegt
Erg jammer want van zij- en achterkant is het een erg mooie auto, maar de voorkant is gewoon een ford mondeo waar ze per ongeluk de grill hadden vergroot en dat vergeten zijn weer aan te passen.
Voor de rest wel jammer van de relatief lage vermogen, maar als ze de motoren ook op een of andere manier zuinig hebben gemaakt is het een best wel gave auto!
thjvanvlerken zegt
Uhm concureerd dat niet met genesis?
moveyourmind zegt
Voorkant vind ik bijzonder geslaagd, vind juist de achterzijde niet zo makkelijk op het netvlies liggen. Die had iets meer zoals de Stinger mogen zijn, dat is pas een mooie kont. Maar desondanks toch wel een klassebak.
tjorque zegt
Geen turbo’s?
Pffffff, niet aan mij besteed dan.
Enkel (nieuwe) tweewielers hebben nog het recht om turboloos op mijn levensweg te rijden. :)
Robert zegt
@tjorque: geef mij maar een supercharger (of aanjager, of compressor, of hoe je deze ook wil noemen).
Jammer genoeg behoren auto’s die er af-fabriek er mee zijn uitgerust tot de uitstervende rassen.
tjorque zegt
Een supercharger is leuk, maar verhoogt het rendement niet. (De pret wel, maar ook de benzinerekening)
Een uitlaatgas-turbo gebruikt de in de uitlaatgassen resterende energie om de vulling van de motor te verbeteren.
Daarom voor mij liever abgasdrukluft :)
mashell zegt
En Audi A7 met BMW interieur, precies wat de wereld nodig heeft…
Charles Taycan 4S zegt
Geen turbo, geen koppel…. jammer. Beetje 15 jaar terug in de tijd….
SimonMc zegt
@Charles Taycan 4S: Daarvoor zijn versnellingsbakken uitgevonden 😉.
Charles Taycan 4S zegt
@SimonMc, aha vandaar! Daar staat mij vaag iets van bij wat ik op het IVA geleerd heb😜👌
Dutchdriftking zegt
Kia heeft zo’n fijne V6 turbo in de Stinger, had ideaal geweest voor deze limo….
smex zegt
Die grill is wel echt te lelijk voor woorden.
mout zegt
ik vind het wel een beetje meevallen, met die grill. De helft van de gaten zit (half)dicht, net als bij pakweg de Ferrari Roma, en het loopt niet door onder de kentekenplaat of in de motorkap. Beetje een DS-vibe met die terugkerende vierkantjes.
De Peugeot 407, Lexus spindle-grill en Audi single-frame hakken er bij mij meer in.
Shaw zegt
Wat een vreselijk gedrocht. Je zal je zuurverdiende centen hier maar aan besteden. Doe mij dan maar gewoon het origineel van die enorme muil BMW 4-serie. Of waar concurreert dit ding eigenlijk mee?
monsieurleloure zegt
Heerlijk die dikke atmosferische 6 cilinder, meer heb je niet nodig en het blijft nog lange tijd heel ook
Beter dan een opgefokt 2.0 tsfi’tje
s2000vtec zegt
Jij snapt het !
mashell zegt
@s2000vtec: en jij ook… Wat de Honda S2000 zoveel beter gemaakt zou hebben was een zescilinder onder de lange motorkap in plaats van die opgefokte viercilinder…
s2000vtec zegt
Fout ! Een kleine, lichte 2 liter 4 cilinder achter de voor as maakt van de S2000 een betere auto dan een grote zware V6. Daarbij komt dat deze motor ook nog eens probleemloos meer kilometers draait dan de smerige leasediesel van je buurman. Als je rustig rijdt is het verbruik tussen de 1:10 en 1:12 wat in die tijd ongekend was.
De S2000 reed bijv. de BMW Z4 3.0 V6 (!) eruit !
Charles Taycan 4S zegt
@mashell, idd! Een mooie 2.6 6 in lijn!😉👌
jaleukhoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-