Dit is niet de nieuwe Lexus LFA, maar de nieuwe Karma (je weet wel, van de Fisker Karma).
Het bedrijf achter de Fisker Karma is al jaren ter ziele, maar we hebben er twee nieuwe bedrijven voor in de plaats gekregen: Fisker en Karma. Het nieuwe Fisker staat onder leiding van Henrik Fisker himself, die weer met een schone lei begonnen is. Karma Automotive is intussen verder gegaan waar het oorspronkelijke Fisker gebleven was.
Even een korte opfrisser: Karma Automotive is voortgekomen uit het failliete Fisker Automotive. Zij namen de inboedel over en zijn vervolgens de Fisker Karma blijven bouwen. Omdat ze niet de rechten op de naam Fisker hadden gekocht, werd Karma de merknaam in plaats van de modelnaam.
Elektrische sportwagen
Over dat Karma hebben we het dus. Zij presenteren nu een auto die ze helemaal op eigen houtje hebben ontwikkeld: de Karma Kaveya. Dit is een heuse sportwagen. In tegenstelling tot de Revero en de originele Karma is dit geen hybride, maar een volledig elektrische sportwagen.
Michelle Christensen
Aan de looks ligt het in ieder geval niet, want het design is heel goed gelukt. Daar hebben ze Henrik Fisker dus niet voor nodig. Het ontwerp is tot stand gekomen onder leiding van Michelle Christensen. Zij was eerder verantwoordelijk voor het design van de nieuwe Honda NSX. Zoals de E89 Z4 eerder al bewees: het ontwerpen van auto’s kun je prima over laten aan vrouwen…
Een geinig designelement zijn de ‘klapkoplampen’. Deze klappen niet naar boven, maar in plaats daarvan schuift er een paneeltje naar binnen om de koplampen te onthullen. Ook is er een uitklapbare spoiler. Alles om het design in de basis zo clean mogelijk te houden.
Ruim voldoende vermogen
Het is een elektrische sportwagen, dus uiteraard kun je rekenen op ruim voldoende vermogen. De Karma Kaveya krijgt 1.180 pk, die over alle vier de wielen verdeeld wordt. Met een 120 kWh accu is een geschatte range van 400 km haalbaar. Dat laatste valt dan weer een beetje tegen, gezien het enorme formaat van de accu.
Rijdend prototype
Op basis van de eerste afbeeldingen denk je misschien: ‘dit is zeker weer zo’n auto die alleen op renders bestaat?’. Niets is echter minder waar, de auto werd gisteren fysiek onthuld op het Las Vegas Concours (zie hierboven). Het betreft bovendien geen showmodel, maar daadwerkelijk een rijdend prototype.
De Karma Kaveya wordt in een gelimiteerde oplage gebouwd. Hoe groot deze oplage precies is vertellen ze niet, alleen dat er op dit moment nog 372 over zijn. Het prijskaartje is ook niet bekend, maar je kunt ‘m reserveren met een aanbetaling van $10.000.
polpol33 zegt
Mooi!
bassrt zegt
Hopelijk let JLR goed op, want dit zou toch een mooie Jaguar F-Type zijn.
Robert zegt
Prachtig!
potver7 zegt
Mooi ding hoor, maar ik vind het ook wel een beetje inwisselbaar. Zeg tegen een ontwerper dat hij/zij in drie pennenstreken een sportauto moet tekenen, en je krijgt dit.
Nogmaals, helemaal niet lelijk, maar er zit geen enkel designelement in waar we een Karma over 20 jaar nog steeds aan kunnen herkennen.
petroldrinker zegt
Schitterend lijnenspel, maar ik sla over
JelmerS zegt
Op de echt foto zie je pas hoeveel problemen dit prachtige ontwerp gaat hebben met Nederlandse drempels. Die revero facelift ziet er niet uit
Fernando zegt
Niet moeilijk dat deze sportwagen geen eigen identiteit heeft, het is ontworpen door Chinezen.
Weer een Westers merk dat in handen is gevallen van Chinezen, net als Polestar, Volvo, Lotus, MG.
Geen probleem mee dat ze dat doen voor de Chinese markt. Ook geen probleem mee als ze hun Chinese identiteit niet verbergen maar ik word mateloos boos als ze doen of het een Europees merk is.
Hoe komt het dat de Chinezen dat niet doen met teloorgegane Amerikaanse merken?
Mag ik dat hier zeggen? Op AutoWeek mag dat niet want dan word je account meteen geschorst.
Weet je wel een DPG MEDIA dochter magazine/krant die moord en brand schreeuwen als ze door een Rechter publicatieverbod krijgen maar zelf hun reageerders muilkorven
willeme zegt
@fernando:
Het reageren onder een nieuwsartikel is geen recht, maar een service. Het staat AutoWeek helemaal vrij om te kiezen wat ze wel en niet doorlaten. Het is namelijk hun eigen website ;-).
mashell zegt
Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. In de VS waren er drie autoconcerns. Die exploiteerden heel veel merken. Vaak eenheidsworst met dezelfde wagens met vooral een andere naam erop. Toen dat niet langer rendabel was werden die merken stil gelegd maar de merkrechten bleven bij de concerns. Bij Europese merken zoals MG (Volvo zie ik als een Zweeds merk dat Chinees gefinancierd wordt en in China produceert, een beetje als Apple) is er gewoon een merk overgenomen door een Chinese fabrikant, inclusief merkrechten.
cossiekiller zegt
Prachtig om te zien!
Het enige wat ik nog anders zou willen zien is een LS7 onder de motorkap…
mashell zegt
De wagen is niet lelijk maar ergens heeft dit zoveel Corvette C4 vibe dat de wagen wat gedateerd oogt.