Er is een gloednieuwe elektrische Renault Kangoo en de actieradius is zo goed als verdubbeld.
Je kunt niet van Renault zeggen dat ze laat waren met EV’s. Qua personenwagens was er in 2009 al de Fluence (ken je die nog?) en in 2012 volgenden de Zoe en de Twizy. Ook met bedrijfswagens liepen ze niet achter de feiten aan. In 2011 zag de elektrische Kangoo Z.E. al het levenslicht.
Waar veel fabrikanten nu dus met hun eerste elektrische bedrijfswagen komen, is Renault al toe aan de tweede generatie. De Fransen lanceren de nieuwe elektrische Kangoo, die nu voluit ‘Kangoo E-Tech electric’ heet. Renault liet deze auto al eerder zien, maar geeft nu alle details vrij.
De elektromotor van de nieuwe Kangoo (die er tegenwoordig uitziet als een Dacia) is goed voor een vermogen van 90 kW, oftewel 120 pk. Het koppel bedraagt 245 Nm. Wat je natuurlijk vooral wilt weten: hoe is groot de actieradius? Met een 45 kWh accupakket komt de WLTP-range uit op 300 km. Dat is meer dan de meeste rivaliserende bestelbusjes. En het is zeker meer dan zijn voorganger, die maar 170 km range had. Volgens de optimistische NEDC-methode.
Qua ruimte hoef je niks in te leveren ten opzichte van een Kangoo met een ouderwetse verbrandingsmotor. Het laadvolume van de Kangoo E-Tech is daarom nog steeds 3,9 m3 en het laadvermogen is 600 kg. Een verlengde versie met een laadvolume van 4,9 m3 en een laadvermogen van 800 kg staat ook op het programma.
Het is nog even afwachten hoe interessant de Kangoo E-Tech prijstechnisch is, want Renault laat nog niet weten wat het busje moet kosten. De Kangoo E-Tech zal in het voorjaar van 2022 op de markt gebracht worden.
Robert zegt
Ik ben wel benieuwd naar de eerste praktijktest, wat er overblijft van dat opgegeven rijbereik als je dat laadvermogen van 600 kilo daadwerkelijk benut. Of er een tandemasser achter hangt, of een imperial met ladder bovenop bevestigt. Kortom, zoals veel gebruikers hun huidige diesel gestookte bestelwagen nu ook gebruiken.
henkp1 zegt
De gemeten afstand is volgens de wltp dus tamelijk nauwkeurig. Extra gewicht zal iets maar niet heel veel uitmaken. Door het extra gewicht remt de auto ook sterker af oftewel laadt meer op.
melcon zegt
Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van bedrijven werken binnen een radius van +/- 50 km van hun vestigingsplaats, dus zelfs als de range zou halveren (tandemasser, winter, volledig beladen) is het nog steeds ruim voldoende. Ook voor pakket bezorging is het natuurlijk ideaal, gezien een zelfontbrander in z’n situatie nauwelijks wordt belast en dus extreem inefficiënt draait en daarboven op ook nog de helft van de tijd stationair(!). Aan het eind van de dag aan de lader bij het bedrijf, zijn je medewerkers de hele dag inzetbaar zonder dat ze tijd hoeven te besteden aan het vullen van de tank. Uiteraard zal het niet voor alle bedrijven ideaal zijn maar er zijn er ruim voldoende waarbij de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen. Wellicht niet voor b.v. een zonnepanelen boer die door het land actief is maar het lokale bouwbedrijf welke een straal van 50 km aanhoudt gaat de voordelen wel zien.
por100 zegt
Ja en die markt heeft het afgelopen decennium gezien welke stap accu gereedschap heeft gemaakt.
Kan je aan een auto accu eigenlijk ook een 380v stopcontact koppelen? Kunnen ze de generator voor het zware materieel ook meteen thuislaten
por100 zegt
Grappig genoeg kreeg ik meteen een google advertisement over een elektrische generator van festool, kosten: 3500 inclusief. Als je zulke kosten kan uitsparen is een ev bestelbusje natuurlijk nig interessanter. Die festool generator heeft wel een gegarandeerde output om zonder vermogensverlies je zaagtafel te gebruiken. Als je iets niet wilt tijdens het splitten van lange plank …
r3fl3x zegt
Wel top voor alle busjes in de binnenstad
henkp1 zegt
Prima busje, prima prestaties. Er zijn maar weinig mensen die meer dan 300km op een dag rijden of zelfs 200. Gaat dus vast wel lukken om met deze auto door het dagelijkse leven te geraken.
Deze Kangoo mag maar liefst 1500kg trekken, volgens mij is dat tamelijk uniek in deze klasse.
Wordt een belangrijke speler in de markt, vooral als diesel straks in veel steden niet meer mag.
Ook op de buitenwegen een prima auto lijkt mij zo.
Met ruim 10 jaar ervaring is dit een volwassen EV geworden, waarbij concurrenten nog in de kleuterfase zitten.
Renault had in de jaren 80 en 90 ook al EV’s, van oa de Master, Clio en voorganger van de Kangoo de Express.
erik911 zegt
@henkp1: en hóe lang werkte je al bij Renault, zei je?
henkp1 zegt
Gewoon niet. Hoezo?
Dutchdriftking zegt
450nm, iedere week nieuwe banden gok ik?
machielvdd zegt
Excusez moi, dat moest 245 Nm zijn