We moeten nog 12 tot 18 maanden wachten voordat de nieuwe XJ op de markt komt, maar de baas van Jaguar Australie heeft alvast een klein tipje van de sluier opgelicht. We wisten natuurlijk al dat het design een stuk spannender zou worden. Want de nieuwe XJ wordt volgens mensen die het design al gezien hebben een soort Aston Martin Rapide met een Jaguar XF jasje. En dat klinkt natuurlijk niet verkeerd. Maar er is nog meer.
Want volgens diezelfde baas van Jaguar Australie zal de nieuwe XJ gepositioneerd worden boven de gevestigde Duitse premium modellen als de Audi A8, BMW 7 Serie en Mercedes S-Klasse. De nieuwe XJ zal daarentegen veel meer richting Bentley kruipen. Of dat betrekking heeft op de kwaliteit, prijs, afmetingen of alles is nog niet bekend. Maar de verwachtingen worden op deze manier wel hoog gespannen natuurlijk. Grappig is trouwens dat de nieuwe Jaguar XJ nu meer een Bentley concurrent gaat worden en we hoorden eerder al dat Daimler meer met Rolls-Royce wil gaan concurreren.
Het eerste voorproefje op de nieuwe XJ zullen we zien als Jaguar een conceptcar zal presenteren met de naam C-XJ. (via: goauto.com.au)
M Freak zegt
Heerlijk, Jaguar is back! :D
Breinstein zegt
eers zien, dan geloven.
wapz zegt
Zoals dat hoort. Als het niet zo is, heeft het merk eigenlijk ook geen bestaansrecht.
Apache zegt
Ik hoop dat Tata weet wat hij doet. Een merk zijn oude eer en glorie teruggeven is één iets, er zo meer geld uit halen dan erin te steken is iets anders. Een positief argument is wel dat ze Jaguar weer concurrentieel maken tegenover de huidige marktführers.
RX-7/6UK Owner zegt
@ Breinstein
mee eens
robert zegt
goed bezig!
vla zegt
Ik koop alleen auto’s met Turbo-gen.
Edman zegt
Ach, de XF is ook qua prijs al boven de A6 en de 5-er gaan zitten, dus waarom zou de XJ niet boven de A8 en de 7-serie kruipen?
dekster zegt
@Edman
De XF is goedkoper dan een A6 of 5 ;)
Citrofiel evil twin zegt
Ik vind het huidige model nochtans niet mis.
vla zegt
@ dekster
Dan kon jij dus rondrijden in een door Ian Callum gemaakte auto?! Mss zelfs de versie met compressor! Hoewel de huidige benzineprijzen dat nog steeds niet toelaten…
Apache zegt
@ Dekster
Toch niet. In die “klasse” is enkel de Mercedes Benz E-klasse duurder standaard.
GS_ultrAslan zegt
Een auto als een A8 is toch van een ander kaliber gewoon wereldklasse waar bijna niks op te merken valt.
Jaguar mag dan een merk zijn en jaren bekend op de markt. Met een klassiek interieur waar misschien alleen een van de weinige merken die houtbewerking mooi toepast in zijn dashboard. Op het gebied van waarde in der loop van de jaren, veel kosten die je zal hebben en niet zo betrouwbaar zijn als de Duitsers. In elke test die ik lees eindigt Jaguar meestal niet op een al te hoge plaats. Over design heb ik weinig te melden.
Sommige Jaguars waren net “luxere Fords” en heel raar is dat niet als het merk aan een ander merk verkocht wordt en nu weer in de handen is van een andere eigenaar. Velen kunnen totaal weg zijn van Jaguar, omdat het onderscheidend is en sympathie hebben voor het merk en ik kan dat wel begrijpen, maar zelf heb ik er niets mee.
dekster zegt
@Apache
Ja standaard, maar een XF is standaard rijkelijker uitgerust en als je dezelfde uitrusting wil op A6 of 5 dan zit je al snel over de prijs van een XF…
@Vlaeminck
De XF kan je pas sinds 2007 bestellen.
vla zegt
@ dekster
Dus je bent geïnteresseerd? ;) Waarom eigenlijk Audi?
dekster zegt
@vlaeminck
Persoonlijk niet nee…
Pff, waarom Audi? Het is één van de beste auto’s zo simpel is het. ;)
Apache zegt
@ Dekster
Laat je nakijken.
Timmie zegt
Boven A8, 7 en S? Dat lijkt me niet zo’n goed idee…
R8 zegt
Als Jaguar de nieuwe XJ boven het Duitse trio wil positioneren dan is er nog veel werk aan de winkel. De huidige XJ staat nou niet bepaald boven de S, 7 en A8.
Dan mogen ze trouwens eerst wel even hun imago oppoetsen. Een op de mondeo gebaseerde X-type estate diesel is wat mij betreft niet een echte Jaguar.
vla zegt
@ dekster
:o Jij die zoveel afweet van auto’s weet toch dat de meest kwalitatieve niet altijd de leukste zijn?
dekster zegt
@vlaeminck
Rijden jullie niet een VW-golf? Case closed :D
vla zegt
@ dekster
En binnenkort in een Hillman Minx Mk. V uit 1952. :twisted: Take thàt! :P Btw ja, maar hij rijdt wel lekker! :D Verlaagd en bredere velgjes, zo hebben we hem gekocht en zo moet hij blijven! Gelukkig vallen de velgen nog mee, ze zijn van Volkswagen zelf.
Vette shit, ouwe! :lol: Moest je eens weten wat ik allemaal herlakt heb aan die Golf! Dat voorste deeltje onder de grille, en alle spatbordranden met uitzondering van die linksachter! :P
Ps hij doet het wel goed genoeg om een 575 Maranello nog net bij te houden, 0-100 in 14.5 seconden baby!
Majinstar zegt
Meer een concurrentje voor de CL. Bentley blijft aan de macht en top.
Fout zegt
@De Vlaeminck
Is het niet de bedoeling dat je je schaamt met zo’n auto?
vla zegt
@ Fout
Nee, ik schaam me nergens voor. En die Golf in nagenoeg full option. En wie schaamt zich trouwens voor een Hillman Minx Mk. V? Wat rijden jouw ouders?
Juri zegt
Mensen, kop op
Jaguar kan dat helemaal niet, daar is geen markt voor…. Dan kan Jaguar het financieel helemaal vergeten…
En qualitatief kunnen ze zich ook absoluut niet meten met de gevestigde Duitse orde.
Alfa Corse zegt
Niet meer als logisch…
Een edelmerk als Jaguar, mag niet worden vergeleken met een massamerk als BMW.
vla zegt
LOL @ Apache
Ik zie het nu pas. ;)
Citrofiel zegt
Jaguar gaat meer Bentley beconcurreren, Daimler gaat Rolls Royce beconcurreren, en Bentley en Rolls Royce zijn concurrenten, dus gaan Jaguar en Daimler elkaar beconcurreren, terwijl ze bij elkaar horen! Of zie ik dat nou verkeerd…
dekster zegt
@Citrofiel
De continental bentley’s zitten in een andere klasse dan de Arnages en Phantoms.
CSL zegt
“gepositioneerd worden boven de gevestigde Duitse premium modellen als de Audi A8, BMW 7 Serie en Mercedes S-Klasse.”
Ze kunnen tegen de Duitsers nauwelijks concurrentie bieden. En toch willen ze het hoger positioneren. Typisch Jaguar.
En dan wordt het merk over twee jaar weer door een of andere autofabrikant overgenomen.
CSL zegt
@Alfa Corse
Het is gewoon een Ford met een badge hoor.
Mochten ze willen dat ze het konden bijhouden met de Duitse.
phantom zegt
ik denk dat dit een van de mooiste sedans ooit gaat worden, en dat ligt niet aan mij
alexander megas zegt
Een Jaguar (de oudere type xj) blıjven klasse!
kortom een Jaguar is Elegant.