Comfort, ruimte en luxe staan centraal bij deze verlengde Jaguar XFL.
We brengen heet nieuws uit China en daar is in ieder geval één markt een hele belangrijke: die van de lange, lange auto’s. Oosterse menschen zijn over het algemeen niet zo lang, maar een verlengde automobiel in China is als 24-inch wielen in Amerika: kijk mij rollen.
Met de XFL duikt Jaguar als een hete poes bovenop deze markt. De Brit is 14 cm langer in vergelijking met een reguliere XF. Dit resulteert in 15.7 cm extra beenruimte. De knieën krijgen 11.6 cm meer ruimte in de Jag.
De XFL beschikt standaard over vierwielaandrijving en een achttraps automaat. Door de aanpassing is de XFL wel 200 kg zwaarder in vergelijking met een XF. Het slechte nieuws? Jep, ook dit model is speciaal voor China en komt dan ook niet naar Europa. Prima. Rollen wij wel verder in die verlengde 7-serie of S-klasse.
pechweg zegt
Tijd om naar China te verhuizen!
martinus zegt
@pechweg: Gelukkig is er nog een XJ-L.
pechweg zegt
@martinus: klopt, maar ik vind deze persoonlijk strakker ogen, de achterlampen van de XJ zijn niet mijn ding.
keeper1 zegt
Ik zie opeens alles langer dan normaal de laatste dagen.
martinus zegt
@keeper1: ik snap ook nietzoveel van die chineze obsessie met verlengde middenklasse’s.. koop dan een echte (verlengde) limousine.
keeper1 zegt
@martinus: en het mooie is nog, Chinezen zijn echt ukkepukkies vergeleken met ons en juist zij willen een lange wielbasis. Alsof ze yoga op die vloer gaan doen ofzo
e1000bmw zegt
@martinus: In China is de afstand tussen achterpassagier en chauffeur een soort van statusmeetlat; hoe verder, des te meer status. Een segment hoger is vaak echter ook breder…en dat is dan weer lastig met manoeuvreren in de binnensteden. Daarnaast was er nog een belastingtechnisch dingetje. Vandaar dat daar dus markt is voor dit soort niches.
reactief zegt
@martinus: ik snap niet dat wij hier, terwijl we langer zijn, nog steeds accepteren dat bij velen grote auto’s de ruimte beperkter is dan bij een Twingo…
woestewollum zegt
@keeper1: ook als je naar beneden kijkt? ?
viezefreddyw zegt
Het is dus heel erg booming om in China met een verlengde versie rond te rijden. Maar deze XFL is totaal uit proportie. Deze is gewoon niet mooi.
magnumsing zegt
Prima, lekker in China laten, ding is groot genoeg als standaard… begrijp ook niet dat hij pas nu komt, model is toch in 2007 gelanceerd?
viezefreddyw zegt
@magnumsing: Eeehmm, nee. Dit is de nieuwe XF, niet de XJ.
scottishcarspotter2000 zegt
@magnumsing: er is al een nieuwe uitgebracht ?
norge zegt
De chinezen willen lang ..Dus ze krijgen lang…Waren we hier in Europa maar zo vastberaden..
berlinetta zegt
@norge: Dan hadden we iets meer moeten neuken met elkaar zodat we ook met 1,3 miljard waren. Dan nog ervoor zorgen dat er daadwerkelijk sprake was van één Europa. Dan was het mogelijk geweest.
mikkeloentje zegt
@norge: Krijgen wij in Europa toch ook? Alleen dan is het hun achternaam en hebben ze een restaurant.
Dutchdriftking zegt
Tja, zo word compensatie in lengte ineens wel heel letterlijk.
berlinetta zegt
Tja, tot nu toe wel de mooiste verlengde versie. Maar 200 kg zwaarder? Hebben ze de verlenging uit massief lood gemaakt?
martinus zegt
@berlinetta: misschien wordt die ‘zwaar als een opel’ doordat ze de hele auto bouwen van goedkoop staal, ipv hoogwaardig Indiaas staal. Chinezen schijnen nogal niet zoveel van India te houden.
martinus zegt
@martinus: *Indiaas Aluminium
kennone zegt
Ik snap niet dat er in China markt voor al die verlengde middenklassers is. Gemiddeld persoon daar word niet langer dan 1,60m!!
knipperlichtje zegt
@kennone: cultuurdingetje, grote sedans zijn voor Chinezen wat sportwagens voor ons zijn.
Gulli zegt
@kennone: Status is daar alles voor de moderne Chinees. Als je letterlijk kunt zeggen ‘de mijne is langer dan de jouwe’ ben je helemaal het mannetje. En je laat je rijden natuurlijk dus heb je ook wat aan de extra ruimte achterin.
naamloos3 zegt
@kennone: is ter compensatie
oxymoron zegt
Die Chinezen hebben gelijk. In Europa zit je, behalve in de grootste modellen, bijna altijd met je knieën tegen de voorstoelen. Waarom? Omdat het anders niet lekker sportief oogt?
pomoek zegt
@oxymoron: Heb vorig jaar proef gereden in een Skoda Superb. Is ‘m niet geworden om heel veel redenen. Een daarvan was niet de beperkte binnenruimte. Die is gigantisch. Ik was meteen verslaafd. Wat mij betreft gaat dat ‘m, ooit, zeker worden!
Design_Driven zegt
@pomoek: Dat is ook wel de uitzondering. De rest is alleen geschikt voor kinderen en dwergen.
Edge zegt
@oxymoron: Maar je vergeet één ding: Wij westerse mensen zijn gemiddeld genomen een stuk groter dan onze Chinese vrienden. Naast het feit dat de ruimte achterin dan sowieo al groter voelt, kunnen de voorstoelen ook nog eens een stuk verder naar voren. Dan heb je als kleiner Chinees persoon evenveel ruimte in een normale A4 als wij in een A8.
gregorius zegt
ik ben hier nog lang niet klaar mee. Meer meer meer.
henkhupelschoten zegt
Wanneer komt de verlengde smart?
reactief zegt
@henkhupelschoten: die is er al. De ForFour…
MaartenD zegt
liefhebber van het frontaanzicht, maar de achterkant is nietszeggend, zou net zo goed uit de VAG groep kunnen komen, jammer…
Design_Driven zegt
Blijf toch moeite hebben met de achterlichten. Ze zitten net te laag en zijn veel te groot.
thomasthomas zegt
Eigenlijk is Willem Alexander ook gewoon een Chinees met zijn verlengde Aaaaa8
Edge zegt
Ik snap die trend van verlengede auto’s nog steeds niet echt, gezien het feit dat Chinezen in het algemeen niet heel erg groot zijn en ze dus al genoeg beenruimte zouden moeten hebben in een auto die voor ons (westerlingen) ontworpen is.
Maar goed, het is in ieder geval goed om te zien dat Jaguar er ook op inspeelt.
mrmiyagi1982 zegt
Laatste 2 zinnen van dit topic. LOL
crew zegt
Importeren! Dikke unieke auto!
exclusieviteitsfreak zegt
Ah, alles heeft te maken met zoveel mogelijk geld te kunnen incasseren . . .