Er is een nieuwe Jaguar sedan in aantocht. Dat duurt nog wel even, maar we waren alvast begonnen met speculeren over de vormgeving van deze auto. Jaguar heeft inmiddels bevestigd later dit jaar de nieuwe sedan te introduceren.
Dit schrijft Channel4 op hun website. Op een event tijdens een presentatie over Jaguar’s nieuwe motoren, gaf managing director Mike O’Driscoll aan dat de nieuwe sedan Jaguar naar nieuwe hoogtes zou brengen in termen van technische vooruitgang.
Het is de bedoeling dat de nieuwe sedan de huidige XJ zal vervangen, maar de nieuweling zal weinig aan zijn voorganger doen denken. Over de vormgeving van de XJ opvolger doet Jaguar nog geen uitspraken, maar verwacht wordt dat dit een stuk avontuurlijker zal zijn. Denk daarbij eerder aan een vierdeurs uitvoering van de XK.
Een dergelijk model zou worden ontwikkeld om de concurrentie aan te gaan met modellen als de Aston Martin Rapide, Porsche Panamera, Maserati Quattroporte en Mercedes-Benz CLS. Jaguar heeft in ieder geval het voordeel dat er al veel bekend is over de modellen waarmee men wil concurreren, maar of dat straks ook een echte killer oplevert, blijft afwachten.
Met de geheel nieuwe sedan op stapel, wordt 2009 een druk jaartje voor Jaguar. Volgende week onthult Jaguar in Detroit de supercharged XF-R, een update van de XJ, XK en XKR modellen en de nieuwe V6/V8 diesels.
Jordey zegt
Die tekening ziet er anders wel enorm vet goed uit. Kan niet wachten
Robertovicioro zegt
‘Het is de bedoeling dat de nieuwe sedan de huidige XJ zal vervangen, maar de nieuweling zal weinig aan zijn voorganger doen denken’
…
verderop ‘een update van de XJ in 2009’
Is dat niet een beetje krom… in 2009 de XJ updaten en nu al plannen maken om hem te vervangen??
Lijkt me eerder dat hij naast de XJ wordt ingevoerd, niet??
Brammer zegt
Welke auto moeten die oudjes met wat spaarcenten nu gaan kopen ? Ik wacht af, de impressies die hier al stonden konden me nog niet overtuigen.
W!d zegt
Jaguar moet denk ik op prijs gaan concurreren, ze moeten meer volume gaan maken. Ik zie bar weinig jaguars op het wegdek nowadays.. daar moet maar eens verandering in komen!
The_Don_Cartagena zegt
hier wil ik zeker wel meer van zien .
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Zo ziet ie er wel erg mooi uit, maar weet zeker dat ie er uiteindelijk anders uit komt te zien.
Dak wordt hoger, achterlicht wordt groter, de spiegels worden groter en de wielen worden kleiner. Let’s wait and see…
Daan zegt
Leuk dat het altijd de Panamera is die ‘gekilled” moet worden en in mindere mate de Rapide. En terecht want Porsche is het nieuwe Volkswagen, 80 modellen die allemaal op elkaar lijken en die allemaal dezelfde km-teller (tot 260) hebben. Leuk voor het ‘volk’ dus, maar als je echt goed voor de dag wilt komen ga je natuurlijk voor de Estoque!
Die ‘killed’ namelijk alle anderen.
SeatLeejon zegt
Hij heeft wel wat weg van de Lamborghini Estoque o.a. door die heuplijn en smalle achterlichten. Goed bezig die designafdeling van Jaguar. Eerst al van Aston Martin jatten en nu van Lamborghini. Maarja je kan slechtere voorbeelden hebben!
Dennis zegt
@Robertovicioro: De modellen zullen in het begin wel even naast elkaar bestaan, maar op termijn zal de XJ verdwijnen. Er blijft dan geen gat over waar een opvolger voor moet komen, want dat gat is reeds opgevuld door de nieuwe sedan. Daarbij is het zo dat wanneer later dit jaar de nieuwe sedan wordt geïntroduceerd, deze nog niet ook meteen bij de dealers staat.
Majinstar zegt
Tja je moet toch iets als de rest van de modellen voor geen meter verkopen.
John Hensen zegt
Fisker Karma anyone?
900T-R zegt
“Tja je moet toch iets als de rest van de modellen voor geen meter verkopen.”
De XF doet het anders erg lekker in de verkoopstatistieken.
Ata zegt
Ziet er veelbelovend uit! hoop dat het ook echt iets wordt
Arnoud zegt
Zo hee. Dat zou tijd worden. De huidige XJ stamt in principe al uit de jaren ’60 van de vorige eeuw. Geen wonder dus dat het ding niet meer verkoopt.
Ik hoop alleen wel dat de sedan wat meer gedistingeerd wordt dan de XF of de XK. Die hebben toch een wat jonge jongens uitstraling. En dat heeft Jaguar eigenlijk nooit gehad. Ze hadden altijd een wat adelijke uitstraling en dat sierde het merk ook wel. Chique zonder het ondeugende van een Bentley.
Niels zegt
Die nieuwe V8 diesels… die we allang kennen uit de Range Rover :)
Majinstar zegt
@ 900T-R: Paas je bron eens ?
Robertovicioro zegt
@ Dennis
Ah op die manier…
Ik zou het persoonlijk zonde vinden als de huidige XJ verdwijnt (het mooiste jaguar-model naar mijn mening). En aangezien de schets van dit nieuwe model erg afwijkt van de XJ zouden ze wat mij betreft beide mogen blijven ;)
Jaapschaap zegt
ziet er strak uit maar geen killer.
tibor zegt
@Arnoud
de Porsche 911 stamt niet eens in principe, maar letterlijk uit de jaren 60 dus dat hoeft niks te zeggen over de verkopen.
on topic:
wij hebben thuis het ”nieuwste” model xj, en het is gewoon een erg fijne auto. heel erg comfortabel maar door het super lage gewicht voor zoon auto gaat hij ook zeer goed de bocht om. het leuke aan die auto is dus dat hij juist die klassieke styling combineert met hele moderne techniek.
ik ben benieuwd naar de nieuwe, maar er is een ding in ieder geval zeker.
hij wordt mooier dan AL zijn Duitse concurrenten, want die zijn al allemaal lelijk.(alleen de cls is wel mooi maar de interessante modellen daarvan worden toch wel erg vaak gereden door drugsdealers , en pooiers..)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ja, ben ik ook erg benieuwd naar!
Schitterend merk Jaguar, die nu hopelijk met de Indiase centjes weer mooie modellen kan ontwikkelen. In deze klasse hoort gewoon een Jag!
Goed dat ze toch van de klassieke lijn van de XJ zijn afgestapt. Een paar die-hards zullen het vast niet met me eens zijn, maar dat zijn er simpelweg te weinig om succesvol te zijn.
Deze schets zegt me weinig, maar als ze de lijn van de XF doortrekken komt het helemaal goed!
Adnan Sabir zegt
Ik vind dit er wel fraai uitzien. De achterlichten doen me trouwens denken aan de 3200 gt.
Arnoud zegt
@tibor:
Touché. ;)
Maar ik vind de 911 er niet gedateerd uitzien. De huidige XJ daarentegen wel. En die brievenbus in het voorscherm van de huidige XJ vind ik ook absoluut niet mooi.
Ik ben het met je eens dat hij mooier zal worden dan de klinische Duitse concurrenten. Het is alleen te hopen dat de bouwkwaliteit van die Duitsers ook geëvenaard wordt. Iets wat Britten maar zelden lukt.
Daniel zegt
Normaliter vind ik het altijd een beetje flauw als mensen direct ‘fake!!!1111’ beginnen te schreeuwen na een uitgelekte foto of schets, maar laten we even reëel blijven:
Dit is de kwaliteit van de gebruikelijke schetsen van Jaguar:
Dit is de kwaliteit van schetsen van puisterige puber die zich op zondagmiddag zat te vervelen.
Fake dus.
Daniel zegt
Hm; kennelijk een hotlink beveiliging ofzo. Poging twee:
Wankel zegt
quote : “Een dergelijk model zou worden ontwikkeld om de concurrentie aan te gaan met modellen als de Aston Martin Rapide, Porsche Panamera, Maserati Quattroporte en Mercedes-Benz CLS.”
komt de audi A7 (of S7) ook niet aanmerking om dit rijtje te vervolledigen?
Ik vind ‘m zeer geslaagd, deze Jag!
Robertovicioro zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Over die lijnen van de XJ: De lijnen van deze schets liggen meer richting de XF naar mijn mening (zeg jij eigenlijk ook al een beetje), daarom is het jammer dat de XJ ervoor moet wijken.
En zoals Tibor zegt combineert de XJ klassieke lijnen met moderne techniek en dat is wat mij betreft een goede combinatie. Laat de XJ bestaan, dat is in mijn ogen de échte Jag.. (hoe mooi deze schetsen ook zijn)
dirk zegt
eerst zien dan geloven. Jaguar hheft wel wat goed te maken op sportauto gebied na de laatste jaren.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ robertovicioro: dat is wat ik bedoel, er zijn altijd mensen die dat vinden… En ik vind daar zeker wat voor te zeggen.
Maar het zijn er simpelweg te weinig!
Mama Tata wil centjes zien, dus is een nieuwe weg inslaan met een model die meer mensen aanspreekt is het devies…
Zoals de CEO van Citroën ooit zei toen hem werd verweten geen eigenzinnige auto’s meer te maken: ‘Dat klopt, en sindsdien verkopen we 4x zoveel auto’s’
Misschien jammer, maar de realiteit van het moment…
Robertovicioro zegt
@ Svenska
Je hebt gelijk, maar Jaguar viel wat mij betreft nog steeds onder de wat exclusievere merken en daar wijken ze dus nu steeds meer vanaf. Dat is inderdaad met het oog op de kosten waarschijnlijk onvermijdelijk, maar zeker jammer ja ;)
Jorden zegt
op deze manier blijft jaguar achter de feiten aanlopen!
Ze zijn simpelweg te laat om grote aantallen orders binnen te slepen met zo’n model, de hype is er al af als deze op de markt verschijnd.
Stephan Tast zegt
Ian Callum ontwerpt imo altijd fraaie auto’s, zoals het historisch bekeken ook ‘hoort’ bij een Jag. Gelukkig is het tijdperk van verschrikkingen als de S-type voorbij. Ben vooral benieuwd wat ze met de F-type gaan doen.
@Robertovicioro: de XJ ondergaat al veertig jaar botoxkuren, is denk ik een ingebakken gewoonte die je er niet meer uit krijgt. De verkopen oppeppen door 1 of 2 jaar voor een nieuwe versie nog met een facelift te komen is ook bij andere merken niet ongebruikelijk.
@Wankel: alleen de Audi Estoque hoort volgens mij in dat rijtje.
Citrofiel zegt
Het lijkt me sowieso wel handig de oude XJ nog even door te bouwen. Vanuit deze tekst lijken het me toch vrij verschillende auto’s, met verschillende klantenkringen. De klassieke Jaguar-adept zal liever voor de XJ dan voor de nieuwe gaan, en die mensen zijn er nog steeds…
Gert zegt
pas op met tekeningen, het productiemodel kan er een stuk saaier uitzien:
(ookal ben ik mega-fan van de renault laguna )
9000cse zegt
@ Daniel
Die zich op zondagmiddag vervelende, puisterige puber moeten ze vlug zien te vinden, want als ze die de juiste opleiding betalen, dan is dat als hij volwassen is een geweldig talent.
Vergelijk dat ontwerp van die puber nou eens met het “gebruikelijke” van Jaguar. Welk “wezenlijk” verschil haal je dan uit die twee?