Via de tiplijn kregen we foto’s binnen van een Mercedes S280. Bij ons is nog niks bekend over de komst van een nieuwe basismotorisering voor de S-Klasse. Wel is er bekend dat er volgend jaar een hybride komt, maar meer ook niet. Momenteel is de S350 het instapmodel bij de benzinemodellen en de S320 CDI bij de dieselmodellen.
De auto is gespot op het Daimler-Chrysler overslagterrein in Born. En zoals te zien is op de foto’s is de auto nog compleet verpakt in transportbescherming. Er is nog niet bekend wanneer dit type op de markt gaat komen. Maar aangezien de auto al in Nederland gesignaleerd is kan het niet lang meer duren. Het zou hier ook nog kunnen gaan om een speciale one of a kind, maar dat lijkt me heel sterk. We mogen wel aannemen dat de S280 voorzien is van dezelfde 3.0 V6 zoals we die kennen uit de E280 en de nieuwe C280. Dat betekent dus dat de S280 zal beschikken over 231 pk en 300 Nm, dat is 41 pk en 50 Nm minder dan het huidige basismodel, de S350.
UPDATE Dankzij DeletedItem & RA999 weten we dat in Griekenland er al een S280 leverbaar is van W221, maar de vraag is natuurlijk wat dit rechtsgestuurde(!) exemplaar in Nederland doet.
Erik zegt
Instapmodel met 231 PK!?
Niet normaal!
Robin zegt
@Erik
Dat is voldoende hoor.
ML Benz zegt
jep daar gaat ie t zeker aardig mee doen… hoewel ik m liever in de c klasse zie ;-)
MBZ zegt
ik vind het een te kleine motor voor zon auto
willem zegt
waarschijnlijk voor de engelse markt. Hebben ze vlgs mij wel een S280.. stuur zit ook links.
El Loco zegt
Ze hebben hem bij het vorige model ook gehad, dus nu waarschijnlijk inderdaad weer.
http://www.mercedes-benz.motortrak.com/gdlist?template=/mb_national_06/hitlist&mbid=2405&dealer=69781&searchtype=matrix&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=230&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=232&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=1847&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=4179&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=850&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=4180&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=576&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=235&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=4181&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=667&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=4182&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=236&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=2972&franchise8=26&bodystyle8=1&model8=4183&engine=0&pricefrom=0&priceto=9999999&yearfrom=1&yearto=2100&capacityfrom=0&capacityto=3500&mileageto=999999&transmission=#
Fej zegt
@ willem
rechts bedoel je ;-)
JSV zegt
Houdt zo’n auto nou voor één keertje exclusief.. ik zag hem al te veel
DeletedItem zegt
Ik heb een beetje rondgekeken en kwam uit in Griekenland op de officiele MB-site. Daar leveren ze de W221 S280 sinds eind 2006 al tegen EUR94.500.
@willem
rechts bedoel je…
MB zegt
Het kan zo zijn dat de type aanduiding verkeerd is. Pas hadden we een R320 cdi besteld en kregen we een R320 Cdi maar met R350 erop als typeaanduiding.
joost zegt
Als je zon s klasse koopt, dan zou ik wel de type aandijding eraf halen!
Stephan zegt
Of juist niet, dan sta je tenminste niet te kijk als een paster.
m5 zegt
S280 ik wil wel maar ik kan nie
RA999 zegt
in griekenland heb je inderdaad al een s280, hier zie je de pagina met alle motoren in griekenland
slk zegt
Ik kan mij nog een test herinneren van de oude s klasse en dan bedoel ik de tank (1996) Dat was ook een 280 en die had hele behoorlijke prestaties en kon goed mee komen.
MrSelected zegt
Ik weet zeker dat je zelfs met een S240 niets tekort komt. Zal leuk zijn voor de mensen die een hogere actieradius wensen.
Philip zegt
Ik denk ook wel dat hij ‘acceptabele’ prestaties zal leveren voor de prijsklasse, een 280 CDI zie ik dan weer helemaal niet zitten.
OPCfreak zegt
@ RA999, hebben ze de S 63 AMG daar niet dan?
ron zegt
hahaahah fantastische instap model
RA999 zegt
@OPCfreak
zoals je ziet niet
Mark zegt
Nix op tegen op deze uitvoering. Tis alleen het gevoel dat knaagt bij mensen. Een 5 meter auto moet altijd minimaal in 7 sec naar de 100, anders is het onderbemeten of “wil wel maar kan nie betalen”. :)
Citrofiel zegt
Helemaal niets mis mee. Wordt hij alleen goedkoper van, dus meer op de weg. Slim van MB. En bij de S-klasse gaat het helemaal niet om exclusiviteit, vind ik althans. Het is ‘gewoon’ een luxe auto.
ozzy BMW freak zegt
mooie auto kan niet wachten tot dat hij op de markt komt lijkt me wel leuker om hem te zien zonder transport verpakking;-)
E 320T CDI zegt
toen ik dit plaatje zag moest ik denken aan een klant bij de EMA in eindhoven. meneer wilde niet dat zijn werknemers zagen dat hij in een R-klasse reed, dus besloot hij er een andere motor- en type-aanduiding op te laten zetten: B 180 CDI (in werkelijkheid was het een R 320 CDI). maar inderdaad de S 280 bestaat wel… lijkt mij dat die prima meekan in het verkeer, sowieso in nederland.
E 320T CDI zegt
@ ozzy BMW freak:
wordt eens wakker jongen… model an sich is al flinke tijd op de markt
ML Benz zegt
Ik ben zelf een griek en kan het inderdaad beamen dat de 280 meer in dienst doet, de verouderde ml kwam je daar bijvoorbeeld ook al tegen met de 280.
Die motor hebben ze daar ingevoerd omdat in griekenland de belasting te betalen voor een auto bepaald wordt aan de hand van de motorinhoud… dus is het van mercedes zeer slim geweest de motor erin te stoppen, veel meer bestellingen
Snoepie zegt
het wordt meer en meer een mannen met wite onderbroeken auto!
E 320T CDI zegt
maar hij rijdt wel ongekend lekker!
S6 zegt
Als ik het goed zie, dan zie ik op de eerste afbeelding dat de stuur rechts is.
Dus hij is niet voor de Nederlandse markt :D
S6 zegt
dus zie ik mijn buurman niet pronken met zijn S 280 zonder typeaanduiding, anders haal ik gewoon een S8:D
sjaak lombok zegt
als het een overslag terrein is zal ie wel overgeslagen worden he! dus gaat ie richting engeland of richting andere delen van de wereld waar ze aan de verkeerde kant rijden :)
NL doorvoerland…
Noisemaker zegt
Lees daar ook ’n stukje over ’n hybride versie…gaat mercedes nu toyota/lexus kopieeren???
Lebastille zegt
Dat klinkt niet als heel erg veel, 231 pk in een auto van 1800 ? kg. Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom Mercedes Benz zo’n laag gemotoriseerde uitvoering op de markt zou willen brengen. Wanneer je een S-klasse kunt betalen, waarom zou je dan beknibbelen op de motorisering?
wimbers zegt
er zit een groot verschil tussen kunnen en willen betalen. (bij mij wel tenminste)
MrSelected zegt
@Lebastille; dan heb je alsnog een pk/gewichtsverhouding van 7.8. Een E200K Combi heeft een pk/gewichtsverhouding van 8.7 en hiermee kom je echt 100% niets tekort. (Zeker voor de NL snelwegen).
Je hebt genoeg vermogen met een S280, het is echt niet ‘beknibbelen’. De meeste mensen gebruiken het vermogen van een S350 of S500 toch niet.
Trevor zegt
Ach met die K.Spee aan het bewint hier in NL hebben we zometeen allemaal een auto die niet harder gaat dan 120… Kunnen ze net zo goed een 1.4 oid in die S-klasse gaan inbouwen voor de NL Markt…. Tja verder is naar mijn mening 231pk niet overdadig maar zeker ook niet te weinig voor deze auto… Als ze nou ook nog even een “goedkope” diesel inbouwen dan wordt ie misschien zelfs nog interresanter… (dus een S270 CDI oid…)
joost zegt
Wat dan wel weer leuk is, is om een s280 typeaanduding op je 65 amg auto te plekken. Wel even zo ombouwen dat niemand het verder ziet natuurlijk. En dan die golfjes gti die wel met je willen sporten hoor!
Frank zegt
Al dat gelul over genoeg of niet… Laat ieder zelf kiezen of hij met meer of minder pk/kw’s door het leven gaat. Als je hier op autoblog kijkt lijkt het wel of iedereen hier minimaal 200pk in zijn kuttige leasebakje nodig heeft. Lekker handig als je in de file staat…
Pieter zegt
Ik vind het een goede beslissing van Mercedes om grote modellen met kleinere motoren te leveren…want wat heb je er nou aan als je gereden wordt, je nergens meer te hard kan rijden,…en de benzine als maar duurder wordt…tja, het is natuurlijk top om veel PK’s onder de kap te hebben…maar als je in stijl wilt rond rijden dan kan je ze toch niet gebruiken, dan pak je in het weekend maar je Porsche of AMGtje om even een kopje koffie in Duitsland te gaan drinken…
slk zegt
Helemaal met je eens frank
C30CDIAMG zegt
ik heb nu prcs 231 pk… Denk dat het zeker voldoende is, óók voor een S-klasse
Turbo zegt
231 pk is zat om goed te cruisen en bij 150 km/u het gas er nog eens goed op te gooien. Alles boven de 200 km/u is luxe, meer niet.
De oude 728i met 193 pk was eigenlijk ook meer dan genoeg, als je je maar over het specificatie-virus heen kan zetten ;)
Mark zegt
Psychologisch die type aanduidingen. En niet eens altijd juist. Zo moet een 4100cc motor van Audi als 4.2 TDI door het leven. Waarom zijn er type aanduidingen dan? :S
Gewoon eraf trekken en genieten.
Mark zegt
Tis ook heel verstandig van Benz dat die 200K (1.8 viercilinder!) gewoon blijft in de C en E. Power zat in allerlei smaken dankzij compressor tuning.
Stephan zegt
Zal het eens voorleggen bij de mensen van me bijbaan! (werk bij taxicentrale ;))
robbie zegt
0-100 Tijden
Mercedes S280 8,2
Audi A8 3.2 FSI 7,7
BMW 730i 7,8
Jaguar XJ6 3.0 8,1
VW Phaeton 3.2 V6 9,4
Niet eens heel langzaam dus…
Karl zegt
that is exactly the same to the Chinese Version S300 came out from last year!
MB Fan zegt
Ze doen in Born ook de export naar Griekenland hoor, dus hij zal niet voor Nederland zijn.
Tombnolz zegt
Dat zou ideaal zijn voor de welstellende gepensioneerde opa. Die heeft geen baat bij 400 pk en hoeft geen dikke diesel om 10.000 km per jaar van restaurant tot aan de school en terug te rijden. Doe het voor hen Mercedes!
BTW: daarnet een A8 6.0 L W12 gezien -> serieus andere koek, w o w
S AMG zegt
Tja nog meer S klasses op de NL wegen , dat is jammer( Me pa heeft een S en zo blijft die auto al helemaal niet meer exclusief)
Stephan zegt
Je koopt de auto toch voor jezelf. Niet om indruk te maken op anderen.
Aero zegt
Sinds wanneer rijden ze in Griekenland met het stuur rechts?
mercedes driver zegt
ieder zijn gedacht wat voor pk’s hij onder de kap kan betalen. ik heb ook maar een 220 cdi onder de kap,en voor mij is dit al voldoende.
raymond zegt
man hoe hard zal het luxe en het sportmodel dan wel gaan
.
marcel zegt
s280 is voor de duitse markt als je eens kijtk wat je in duitslandd voor meer motoren kan kieze dan hiero in nl
ae ridder zegt
zoals auto-kenners, die wij hier allemaal beweren te zijn, weten we dat in
verschillende landen verschillende normen worden gehanteerd als het gaat om
belastíngen, verzekeringen en zo. Hoe was het ook al weer? In Italie gold een belastingvoordeel of zo iets onder de 2.000 cc, dus had je alfa’s en ferrari’s met hele rare motoren, alleen maar om voor de klant interessant te zijn. Het gaat tenslotte om verkoopcijfers. Dus waarom geen 280 bij de S? Had je vroeger ook en een 280 anno 2007 is echt geen zielige motor meer, hoor! Tegenwoordig wordt je, als je niet snel genoeg reageert, al op je nummer gezet door bijvoorbeeld een 1,1 van merk X, zo snel gaat dat allemaal tegenwoordig.