We zijn in een goede bui. Naast de nieuwe instapper van de Audi A6 range, hebben we ook de prijzen van de PHEV voor je!
Het huidige gamma van de Audi A6 is op dit moment een beetje Emmentaler. Gatenkaas, voor de mensen met lactose-allergie. Je kan ‘m krijgen als (hele dikke) hybride en met eenvoudige diesels. Een S6 is er niet (in Nederland) en daarboven zit meteen de RS6. Een normale, modaal gemotoriseerde A6 was er een paar minuten geleden nog niet.
Nieuwe instapper Audi A6
Daar is nu verandering in gekomen met de nieuw instapper van de Audi A6 range, de A6 40 TFSI. Onder de kap treffen we een 2.0 TFSI motor aan, die in dit geval goed is voor 204 pk en 320 Nm. De 40 TFSI heeft standaard een S Tronic-automaat met dubbele koppeling en zeven voorwaartse verzetten. Dankzij een 12V-generator zijn de verbruikswaarden relatief gunstig: 6.9 liter op 100 km moet mogelijk zijn volgende de WLTP. De topsnelheid bedraagt 240 km/u. De Audi A6 instapper kun je bestellen vanaf 62.290 euro. Ga je liever voor de Avant, dan ben je minimaal 65.690 euro kwijt.
A6 Avant 50 TFSI e
Daarnaast is er een nieuwe hybride versie, die min of meer tegelijkertijd met de nieuwe Audi A6 instapper bijkomt. Het gaat om de A6 50 Avant TFSI e, een plug-in hybride met 299 pk en 370 Nm. Deze versie kost 70.930 euro. Je leest er in dit Audi A6-artikel alles over.
Als laatste heeft Audi voor de 40 TFSI en 50 TFSI e een nieuwe uitvoering: de ‘S Edition’. Dan krijg je spulletjes als HD Matrix koplampen, stereo upgrade, virtual cockpit, elektrische stoelen en het S-Line pakket voor zowel interieur als exterieur met 19″ wielen en sportstoelen. De Audi A6 40 TFSI S Edition is er al vanaf 65.130 euro.
Vergelijking nieuwe instapper Audi A6 met concurrentie:
Uiteraard vergelijken we ook even de prijzen voor je. De Lexus ES300h is verreweg de goedkoopste, maar ook het traagst. Het is tevens de enige motor die je kunt krijgen. Tussen de Volvo S90 en de Duitsers zit een aardig gat, zeker als je meetelt dat de Volvo iets completer is en dat de opties goedkoper zijn.
De Duitse Drie zitten erg dicht bij elkaar. Het is een beetje afhankelijk welke opties je kiest wat het uiteindelijke bedrag gaat worden. De Jaguar is verreweg het duurst, maar heeft ook een aanzienlijk krachtigere motor.
- Lexus ES 300h Comfort Line | 53.785 euro
- Volvo S90 B4 Business Pro | 56.995 euro
- BMW 520iA (G30) | 59.574 euro
- Mercedes-Benz E200 (W213) | 61.735 euro
- Audi A6 40 TFSI (C8) | 62.290 euro
- Jaguar XF P250 S (X260) | 72.628 euro
Concurrentie A6 Avant 50 TFSI e quattro
De Audi A6 Avant 50 TFS e quattro vergelijken we even met hybride stationwagens. Ook hier zien we dat de Audi fractioneel duurder is dan zijn Duitse collega’s, maar het zit dicht bij elkaar. Zeker als je de uitrusting gelijk trekt.
De Audi heeft altijd vierwielaandrijving, de Mercedes E300e heeft altijd achterwielaandrijving. Bij BMW heb je de keuze. Ook hier is de Volvo iets goedkoper dan de Duitsers.
- Volvo V90 T6 Recharge AWD Business Pro | 64.995 euro
- BMW 530e Touring (G11) | 66.529 euro
- Mercedes-Benz E300e Estate | 69.328 euro
- BMW 530e xDrive Touring (G11) | 69.757 euro
- Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro | 70.930 euro
Alle modellen zijn per direct samen te stellen in de Audi Configurator.
melkkoe zegt
snap dat sommige mensen graag een schaap in wolfskleren willen, maar de 40TFSI type-aanduiding slaat natuurlijk nergens op.
Alsof men vroeger ook maar 204 pk uit een 4.0 haalde
kjellvdboo zegt
Ben het met je eens dat de 40TFSI type aanduiding nergens op slaat, maar het getal 40 heeft helemaal niks te maken met de motorinhoud…
mashell zegt
Maar 40 is gewoon een prestatie getal. Het begint bij 25 en eindigt bij 60. Audi heeft dat juist gedaan om los te komen van inmiddels irrelevante zaken als cilinderinhoud. Op deze manier kun je een wagen met turbo’s, hybride of elektrische aandrijving logisch in het hiërarchie ordenen.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer dat je niet een fijne V6 kunt krijgen, verder blijft het een geslaagde bolide.
mopar zegt
Een “instapper” van €62K…
Met een paar opties dus tegen de 70 mille voor een wagen met net 200pk. Als avant blijft het toch een van de meest geslaagde C segmenters die je kunt kopen.
mashell zegt
Dit is een E segmenter. De A3 is de C segmenter, de A4 de D segmenter en de A6 dus de E segmenter.
En ik geef je helemaal gelijk, bij de meeste auto’s vind ik de stationwagen maar de saaie gezinsvariant voor mensen die teveel spullen menen te moeten meenemen, maar bij de A6 is het gewoon de mooiste variant. En de sedan is ook al niet lelijk.
michiel_vandelft zegt
Ik zag laatst een witte rijden met een hoop mat zwart plastic. Die nepuitlaten zou voor mij echt een rede zijn om hem te laten staan 🤮
bmwadept zegt
Wel schandalig dat Audi geen dieselmotor met hoge vermogen in haar gamma heeft. Zo’n dikke bak verdient een krachtig diesel.
stuko zegt
@bmwadept: welkom in 2021. Het laatste jaar dat je heel misschien nog een 6 cilinder diesel gaat vinden in deze klasse. Party is over folks.. 😞
Stijnson zegt
@bmwadept: in het buitenland zijn ze gek genoeg wel leverbaar
arias zegt
Ooit was de A6 een normale verschijning op de Nederlandse wegen. Tegenwoordig is de nieuwe in velden te bekennen
mashell zegt
@arias: nee hoor, in de velden zie je zo ook niet. Zelfs de allroad niet. In Nederland neemt iedereen die een A6 zou willen tegenwoordig een e-tron.
arias zegt
@mashell: Ik bedoelde inderdaad ‘in geen velden te bekennen’. Typefout.