Het gaat echt wat speciaals worden dat projectje van Adrian Newey. De eikpunten: duizend pk, 10.000 toeren per minuut, iets meer dan duizend kilo leeggewicht, geen buitenissige spoilers.
Vorige week stond er een leuk uitje op de planning voor eigenaren van een Aston Martin Vulcan, namelijk een track day op het Amerikaanse circuit Road Atlanta. In het kader van die dag hebben vertegenwoordigers van Aston Martin kennelijk hun potentiële klanten een preview met beelden en specs gegeven van de tot nu toe AM-RB001 genoemde hypercar van het merk. Een van de aanwezigen heeft nu stiekem een mailtje gestuurd naar Jalopnik en zo weten wij nu ook meer over de hyper-hypercar.
Om te beginnen met de naam, het industriële aanhorende ‘AM-RB001’ is in de wandelgangen van Aston Martin en Red Bull ingeruild voor de nieuwe projectnaam ‘Nebula’. Of dit ook de uiteindelijke naam van de auto wordt in nog in nevelen gehuld.
De tipgever doet verder referentie aan de Caparo T1 als hij de auto omschrijft, op basis waarvan wij de conclusie trekken dat het meer een race-auto voor de straat wordt dan een hele snelle GT als de Chiron. Een variant van de 7.0 liter V12 die ook in de Vulcan dienst doet zorgt voor de nodige pk’s. De motor wordt echter (zonder turbo’s!) nog verder opgefokt tot ongeveer duizend pk bij tienduizend toeren per minuut. Dat moet een bak lawaai muziek opleveren van jewelste.
Waar de Chiron een zware jongen is met plus minus tweeduizend kilo weegt de Nebula ongeveer hetzelfde. Maar dan uitgedrukt in ‘pounds’. Ongeveer 2.300 pound moet de sportieveling gaan wegen, zo’n 1.050 kilo. Dat zijn dus Formule 1-benaderende cijfers van 1 pk per kilo. De auto krijgt naar verluidt geen taartscheppen op de voor- en achterkant, want Newey heeft met de enorme aerodynamica-knobbel in zijn brein kennelijk een manier gevonden om de auto op de weg te houden zonder dat soort vleugels. De tipgever heeft het hierbij over ‘negative space’, een term normaal gebezigd door arty-farty types. Maar denk in dit geval daarbij aan Ford GT-achtige windkanalen alleen dan uiteraard nog extremer. In de woorden van de tipper:
“…a body designed with ‘a massive amount of negative space’ and no wings or spoilers. The underside of the car was described as featuring F1-inspired ‘venturi channels’ flowing to an ‘upside-down jigsaw wing’ that pulls the car down with air flowing in through a recognizable Aston Martin designed mouth. Again, all without the help of any tails or fins up top, because downforce is good and it’s cooler if you can’t see how it’s happening.”
Juist. Oppernerd Newey laat ons gewone nerds er weer slecht uitzien, dat is duidelijk. Het interieur schijnt een tandem-aangelegenheid te worden waarbij bestuurder en passagier liefst wel goed met elkaar door een deur kunnen. Het wordt namelijk gezellig in de hypercar:
“…a surprisingly large interior with tandem seating and the driver and passenger ‘as close as they can get’ and slightly angled in a v-shape with the point at the feet.”
Ondanks de vergelijking met de Caparo en deze omschrijving van de zitpositie krijgt de auto verder wel typerende Aston-stijlkenmerken en werd de auto aan de lucky-bastards gepresenteerd in British Racing Green. Een klein beetje traditie is er dus nog wel over bij het oude Britse merk.
Wij zijn inmiddels ontzettend benieuwd naar deze creatie. Laat weten of je ons enthousiasme deelt, in de comments.
Foto van de X2014 concept
dikdraak zegt
-edit: that’s what she…is inmiddels gefixt-
jaguarjunk zegt
Waar haalt Red Bull in godsnaam het geld bij elkaar om zo’n beetje alles te doen wat ze willen? Verkopen die blikkies echt zo absurd goed of zit hier een investeerder achter..?
michael_steel zegt
@jaguarjunk: Het is net zoals het bouwen van een huizenblok. Eerst moet 85% verkocht zijn voordat zij overgaan tot de bouw daar van. Ik denk dat hier het zelfde is gebeurt aan de hand van investeerders die een optie hebben genomen op de bolide.
lekkaah zegt
@jaguarjunk: dat en wa denk je vd marge op die meuk..
kilum zegt
@jaguarjunk: Die blikjes verkopen echt zo goed. En daarnaast kun je met veel dingen die ze doen ook geld verdienen. Waardoor het op zich minder duur wordt.
joep zegt
@jaguarjunk: bij mijn weten zijn er geen aandeelhouders. Maw. Red Bull /Mateschitz kan doen wat het/hij wil met het geld
reistje zegt
@jaguarjunk: In 2015 verkochten ze bijna 6 miljard blikjes. En ze zijn al jaren de marktleider in de wereld van energy drink. Het blijft mij ook verassen hoeveel dingen en evenementen ze doen. Aan de andere kant is het hun belangrijkste marketing.
Edge zegt
@jaguarjunk: Ik zou deze Reddit-reactie eens lezen. De auteur legt kort en bondig uit hoe het kan dat Red Bull zo rijk is.
gwnbmw zegt
@jaguarjunk: de blikjes spelen een zeer grote rol, ja. een bedrijf als red bull verdient in 1 maand net zo veel als een bedrijf zoals renault in 1 week. veel dus. maar red bull
doet ook extreem veel met sport, ongeveer alles waar een klein beetje gevaar bijzit doet red bull aan mee.
Dutchdriftking zegt
Het idee is in iedergeval leuk.
riddertevoet zegt
Hopelijk heeft Adrian Newey het ontwerp van de stuurstang aan iemand anders overgelaten.
mrrallycross zegt
Wat klinkt dit al de auto van de eeuw! Hoop dat hij relatief van hetzelfde kaliber als de f1 is!
kilum zegt
Absurd, een atmosferische motor met rond de 1000PK.
xiran zegt
@kilum: is niet bijzonder. Of het heel blijft is bijzonder.
berlinetta zegt
@xiran: Hoeveel atmosferische motoren met 1.000 pk ken jij dan?
trolle zegt
Die motor klinkt wel veel belovend, 10k rpm v12. Lekker!
martijn11 zegt
Het ziet er goed uit
iijayvee zegt
Nooit geweten dat engelse pounds zwaarden wegen dan nederlandse ponden.
Vincegail zegt
@iijayvee: lichter.
Gulli zegt
@iijayvee: zwaarder zijn / meer wegen ? tenzij het argumenten zijn, die wegen soms wel zwaar
house zegt
“Ongeveer 2.300 pound moet de sportievling gaan wegen, zo’n 1.050 kilo. Dat zijn dus Formule 1-bendarende cijfers van 1 pk per kilo.”
zoek de fouten :P
Edge zegt
@house: Doel je op het gewicht? Want dat klopt gewoon. Eén Engelse pound is niet hetzelfde als een Nederlandse pond (500g). 2300 pound laat zich vertalen naar 1043,26kg, dus “zo’n 1.050 kilo” is correct. Of doel je op die pk-per-kilo-verhouding? Want daar valt nog over te twisten aangezien een F1 wagen meer dan 1pk per kilo heeft, met een gemiddelde van 850pk op een gewicht van 702kg.
chipmunk zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
gwnbmw zegt
nou is t alleen te hopen dat dit ook in forza komt, kijken of we eindelijk iets hebben wat de t1 caparo kan verslaan en weglegaal is.
eefie zegt
Mooi project, maar ze zullen het volgens mij nooit verkopen. Het zal wel een concept blijven.
cr37 zegt
Een vriend heft hem 2 weken geleden gezien in Monaco tijden de GP. Wat hij erover zei komt heel erg overseen met wat er in dit artikel staat. Het interieur is heel klein en hij denk dat er nauwelijks 2 mensen in passen. Het interieur is heel klein door de aerodynamica onder de auto. Omdat er zo veel ruimte is onder de auto lig je als een formule 1 coureur in de auto. Hij vond de auto meer op een lmp1 auto lijken dan op een caparo t1. Dus een rechthoekige vloer waar de caparo een open vloer heeft achter de voorwielen. Ben heel benieuwd. Het ziet er blijkbaar heel goed uit maar is extreem duur (3+ miljoen)
lekkerlinksrijden zegt
Nieuwe Batmobiel
Rick-dos zegt
Mag toch hopen dat het er wat eleganter uit gaat zien dan bovenstaande. Anders doet het geen recht aan het merk AM en vind ik het iets te simpel van Newey om een F1 auto voor de straat er van te maken.
berlinetta zegt
Ik had eigenlijk meer gehoopt op een auto met de elegantie en schoonheid van een Aston Martin en de techniek van Red Bull. Dit wordt gewoon een raceauto voor op de openbare weg. Zeker erg gaaf, maar had liever iets anders gezien. Een soort One-77, maar dan met echt goede techniek.
carmasterr zegt
Downforce zonder vleugels, venturi tunnels…
Klinkt als een ground-effect auto.
Dat soort technologie hebben we niet meer in de F1 gezien sinds 1982.
Hopelijk kunnen ze ervoor zorgen dat de bestuurders geen blackouts krijgen van de g-krachten, zoals toentertijd nog wel eens gebeurde.