Het CSL label van BMW komt echt terug, om te beginnen met de aankomende M4 CSL waar nu stukje bij beetje meer info over naar buiten komt.
BMW zit in een bijzondere positie qua namen en labels. Ze hebben namelijk een aantal namen uit het verleden waarvan je weet dat ze heilig zijn. Die worden alleen uit de ijskast gehaald wanneer er iets leuks aan de horizon staat.
Coupe Sport Leichtbau
Eén zo’n label is CSL. Voor de vorige generatie BMW M3 en M4 (F8x) en de huidige generatie M2 (F87) werd het label ‘CS’ toegekend, maar CSL moet daar nog een stapje boven staan. De naam CSL is al een tijdje niet meer gebruikt: de laatste keer was voor de BMW M3 CSL, een gefocuste en meer lichtgewicht versie van de BMW M3 (E46).
Terugkeer
Goed, de naam CSL komt terug bij BMW. Dat is niet de grote verrassing van de dag, want dat wisten we al. Enerzijds omdat hij al een keer gesnapt is op video.
Anderzijds omdat de speculaties rondom een BMW M4 CSL dit jaar al van start gingen. Wij schreven namelijk in februari dat de BMW M4 CSL aanstaande is. Dit was een beetje indirecte info, het kwam namelijk van een post op Bimmerpost. De persoon achter deze post gooit elke keer dat hij vermeende inside info heeft een update live voor deze post. Daardoor is er weer nieuwe info over de BMW M4 CSL, onder meer. We nemen ze even met je door maar let op! Dit is allemaal van een derde partij, NIET van BMW zelf.
Specs
In het bericht staat in ieder geval een setje specs voor de BMW M4 CSL die al vanaf juli 2022 gebouwd zou gaan worden. De insteek en motor blijft hetzelfde, alleen dit keer met meer kracht. Waar de BMW M4 normaliter 480 of 510 pk (Competition) levert, komt de BMW M4 CSL uit op 540 pk. Wat dat met het aantal Nm of de acceleratie doet, wordt niet vermeld. De CSL wordt enkel beschikbaar met achterwielaandrijving en enkel met automaat: dezelfde ZF achttraps unit als de Competition. Het exterieur wordt opgeleukt met nieuwe velgen: 19 of 20 inch, samen met ‘veel onderdelen in koolstofvezel’. Ook zijn speciale circuitbanden beschikbaar om te bestellen.
Verder wordt de circuit-achtige insteek van de BMW M4 CSL benadrukt door enkel de keuze uit sportstoelen: ofwel de M-kuipen als standaard ofwel een speciale nieuwe set racekuipen die uniek worden voor de CSL. Ook krijg je te allen tijde een alcantara stuurwiel. Ten slotte komt er een setje nieuwe koplampen om de BMW M4 CSL en CS te differentiëren van de reguliere M4-modellen.
Wirwar
De toevoeging van de BMW M4 CSL gaat namelijk wel voor een wirwar aan modellen zorgen. De CS komt namelijk ook terug en de GTS schijnt ook in de pijplijn te zitten. Het zit echter zo: de CS is een tikkeltje milder dan de CSL, omdat dit label vervalt voor de G82. Het label CS is bedoeld voor de BMW M3. Het wordt dus als volgt:
- M3
- M3 Competition
- M3 CS
- M4
- M4 Competition
- M4 CSL
- M4 GTS
De M3 CS komt overigens een jaar na de CSL, in 2023. Specs zijn er nog niet, wel is bekend dat er wat raakvlakken zijn met de CSL. Kuipstoelen, veel carbon en altijd aan een automaat gekoppeld, bijvoorbeeld.
Het G8x-gamma gaat dus flink groeien en de BMW M4 CSL is de eerst volgende in de rij. De productie is dus in 2022, maar de onthulling is een stuk eerder. Wellicht dit jaar al. (via Bimmerpost)
VeniVidiVici zegt
Wat BMW er ook van maakt, maar een 4 serie (M4) type benaming is en blijft voor mij onkruid tussen de mooie nostalgische 3 serie (M3) bloemen.
JanJansen zegt
CSL staat voor coupe, sports and lightweight
Hoe gaan ze er 400kg vanaf krijgen om er een lightweight van te maken?
B00G1E zegt
Door een gat in de voorbumper te maken
Richmond zegt
@janjansen: nog een grotere grille
MarcoM zegt
@benja01: haha
Bernadette zegt
@janjansen: door olie te lozen
MarcoM zegt
@janjansen: een bestuurder kiezen die niet meer dan 75 kilo mag wegen.
por100 zegt
Ik gok op een drooggewicht van net onder de 1700. Iets van 1675kg voor de nieuwe csl. De huidige m4 weegt iets van 1775 dacht ik.
Alles daaronder beschouw ik als een meevaller. Daarboven, tsja, dan breekt er wel iets in mijn liefhebbershart
MarcoM zegt
Toch moet je zoiets eerst in het echt zien en horen.