Nu we weten dat we straks allemaal op groene stroom gaan rijden, moet iemand ons natuurlijk voorzien van geschikte auto’s. Lotus-importeur Van der Kooi en Innosys Engineering willen die taak graag op zich nemen en zijn gaan samenwerken onder de noemer Electric Cars Europe.
ECE brengt een aantal voertuigen van Detroit Electric naar de Benelux. Ze bieden modellen aan in de compacte klasse en middenklasse, die in prijs variëren van €22.000 tot €30.000 en in 2009/2010 beschikbaar zullen zijn. Ook wordt er gekeken naar een crossover SUV, gebaseerd op het Lotus APX prototype, die redelijk bizarre cijfers tentoonspreidt: 480 kW/653 pk dankzij een elektromotor in elk wiel, 0-100 in 5 seconden, top 250 km/h, actieradius 560 km.
Naast het importeren van Amerikaanse voertuigen maakt ECE ze ook zelf. Momenteel voorzien ze onder andere de Daihatsu Cuore en de Volkswagen Golf van een elektromotor. De laatste krijgt een vermogen van 75 kW en een actieradius van 350 km. Hij accelereert in 9 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 145 km/h.
Ook de Lotus Elise moest eraan geloven. Met een vermogen van 150 kW is het elektrische lichtgewicht serieus snel: 0-100 in 4,7 seconden en een top van 215 km/h. De actieradius is 325 km. Beide auto’s kosten in het dagelijks gebruik minder dan 4 eurocent per km.
Electric Cars Europe introduceert op TT-circuit Assen eerste volledig elektrisch aangedreven voertuigen in Benelux
Eigen serieproductie op basis van technologie Nuna Solar Car
Import elektrische voertuigen uit AmerikaElectric Cars Europe is een nieuw opgerichte Nederlandse producent en importeur van technisch hoogwaardige elektrische auto’s. Een drastische vermindering van de CO2-uitstoot door het leveren van 100% elektrisch aangedreven voertuigen; dat is de missie van Electric Cars Europe (ECE). ECE zal zowel zelf elektrische auto’s produceren als hoogkwalitatieve elektrische auto’s uit Amerika in de Benelux op de markt brengen.
Door de grote druk op natuurlijke en fossiele hulpbronnen en de problemen op het gebied van energie-verbruik is een duurzame manier van ondernemen noodzakelijk. Duurzaam ondernemen is dan ook één van de speerpunten van het Nederlandse kabinet én de Europese Commissie. De doelstellingen liggen ongekend hoog, hetgeen moet resulteren in een reductie van de CO2-uitstoot van 30% in 2020.
Serieproductie ‘ece’ startklaar
Om deze toenemende milieuproblematiek de juiste oplossingen te bieden, heeft Electric Cars Europe (ECE) een samenwerkingsverband gesloten met Innosys Engineering (een ontwikkelingsbureau voor elektrische aandrijving), energieleverancier Essent en de uitsluitend duurzaam investerende investeringsmaatschappij Momentum Invest. Door deze samenwerking kan ECE per direct de serieproductie van volledig elektrisch aangedreven voertuigen starten. Deze voertuigen zullen door ECE in de productie-faciliteiten te Lochem worden gebouwd. Vanaf 1 juli beschikt ECE over een productie-ruimte met een oppervlakte van 3.500 m2 en een groot aantal werkplekken. Per week zal er per werkplek één auto opgeleverd worden, waarbij de verbrandingsmotor van auto’s wordt vervangen door een geavanceerde elektromotor.
Het resultaat is een volledig elektrisch aangedreven voertuig, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een hybridemotor. “Dit is geen ‘schone schijn’ of ‘window-dressing’, maar een concrete oplossing voor de toenemende milieuproblemen,” licht Willem van der Kooi, mededirecteur van ECE, toe. “Electric Cars Europe wil niet de zoveelste producent zijn van een hybridemodel, waarbij nog steeds schadelijke stoffen worden uitgestoten. Met de toepassing van uitsluitend elektromotoren wordt elke vorm van CO2-uitstoot volledig geëlimineerd. Een zeer belangrijke bijkomstigheid is dat de elektromotoren gelijkwaardige prestaties leveren ten opzichte van de verbrandingsmotoren die ze vervangen. Milieubewust rijden gaat dus niet ten koste van prestaties en rijeigenschappen. Integendeel zelfs.”
ECE-prototypes
Dat juli 2008 een realistische doelstelling is voor het starten van de serieproductie, wordt bekrachtigd door de ingrijpende ontwikkelingen in de afgelopen periode. Inmiddels zijn meerdere succesvolle prototypes ontwikkeld, zoals de Daihatsu Cuore-ece, de Lotus Elise-ece en de VW Golf-ece. Op aanvraag kunnen ook modellen van andere merken door ECE worden omgebouwd. Dit is zowel op personenauto’s als bedrijfswagens van toepassing.
Lotus Elise-ece
De 100% elektrisch aangedreven Lotus Elise, de Elise-ece, heeft onder andere de volgende specificaties:
Accu Lithium- ion (Bio-degradable)
Actieradius Ca. 325 kilometer
Vermogen 150 kW
Acceleratie < 4,7s van 0 naar 100km/u
Topsnelheid 215 km/uur
Gewicht 795 kg
Aantal versnellingen 4
Energiekosten per km < 4 eurocent
Laden met 16A 10 uur maximaal
Laden met 35A 4 uur maximaal
Laden op 3 fasen 3,5 uur maximaalVW Golf-ece
De VW Golf-ece is een 100% elektrisch aangedreven Golf:
Accu Lithium-ion (Bio-degradable)
Actieradius Ca. 350 kilometer
Vermogen 75 kW
Acceleratie < 9,0s van 0 naar 100km/u
Topsnelheid 145 km/u
Aantal versnellingen 1+1
Energiekosten per km < 4 eurocent
Laden 16A 10 uur maximaal
Laden 35A 4 uur maximaal
Laden op 3 fasen 3,5 uur maximaal‘Snellaadpunten’
De samenwerking tussen de diverse partijen gaat verder dan het gezamenlijk produceren van een elektrisch aangedreven voertuig. Innosys, dat gespecialiseerd is in het ontwikkelen van elektrische aandrijfsystemen, levert speciaal geprepareerde elektromotoren, accu’s en sofware aan ECE. ECE bouwt de auto vervolgens om naar een geheel elektrisch aangedreven voertuig, waarbij de bestaande verbrandingsmotor wordt vervangen.
Om dezelfde mobiliteit te kunnen garanderen als de huidige auto’s heeft ECE in Essent de geschikte partner gevonden. Het opladen van de elektrische auto kan niet alleen direct thuis vanuit het normale stopcontact gebeuren, maar tevens bij een groot aantal ‘snellaadpunten’ verspreid over het hele land. Deze laadpunten zullen worden geplaatst bij onder andere benzinestations, parkeerplaatsen, hotel-ketens, winkels en treinstations. Deze snelladers zijn in staat om de auto binnen slechts 10 minuten volledig op te laden.
Detroit Electric
Dat ECE elektrisch aangedreven voertuigen als de zeer nabije toekomst beschouwt, wordt bekrachtigd door een samenwerking met het Amerikaanse concern Detroit Electric. Dit betreft een uniek en wederzijds samenwerkingsverband waarbij ECE de modellen van Detroit Electric importeert naar de Benelux en Detroit Electric de modellen van ECE importeert naar de Amerikaanse markt.
ECE zal op korte termijn een importorganisatie en een distributienetwerk opzetten in de Benelux voor de levering van alle Detroit Electric-modellen. De voertuigen van Detroit Electric zijn 100% elektrisch aangedreven modellen in diverse prijsklassen.Prototypes Detroit Electric
Detroit Electric heeft een prototype ontwikkeld in de compacte klasse. De auto wordt aangedreven door een 30 kW motor en heeft een actieradius van ca. 320 km per lading. De catalogusprijs van deze auto zal in Nederland € 22.491,- bedragen. Nogmaals Van der Kooi: “Wij verwachten de eerste levering van demonstratieauto’s eind van dit jaar, terwijl medio volgend jaar een aanvang zal worden gemaakt met de levering aan klanten.”
Prototype in middenklassesegment
Detroit Electric heeft een tweede prototype ontwikkeld, in 4- en 5-deurs variant, waarvan de prijs van de productie-uitvoering € 29.251,- zal bedragen. ECE verwacht dit model begin 2010 in Europa op de markt te kunnen brengen. Deze versie heeft een 150 kW sterke elektromotor en een actieradius van zo’n 350 kilometer. Het laden met een 100 ampère lader neemt ongeveer één uur in beslag. Optioneel is een 400 ampère lader leverbaar waardoor de laadtijd slechts tien minuten in beslag zal nemen.
ECE onderzoekt de marktmogelijkheden van andere modellen zoals een Crossover Electric Vehicle in het premium segment. Deze CEV beschikt over 480 kW/653 pk sterke elektrische motoren in de wielen en heeft een indrukwekkende actieradius van 560 kilometer en een topsnelheid van 250 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u neemt slechts ca. 5 seconden in beslag, terwijl het opladen in een recordtijd van tien minuten geschiedt.
De catalogusprijs van deze 7-persoons SUV, gebaseerd op het Lotus APX prototype, zal € 71.400 bedragen.
Samenvattend
ECE is er vast van overtuigd dat de elektrische auto met de configuraties zoals ECE die aan zal bieden, een enorme toekomst heeft. Hjalmar Engel, medeoprichter en directeur van ECE: “Prestaties, actieradius en oplaadmogelijkheden waren altijd de ‘bottleneck’ voor een serieuze benadering van de elektrische auto. Dankzij de producten die wij zelf produceren en de auto’s die wij importeren uit Amerika is er nu eindelijk een serieuze propositie die de elektrische auto voor velen bereikbaar en aantrekkelijk maakt. Samen met Essent (energieleverancier), Innosys (ontwikkeling elektrische aandrijving) en Momentum Invest (duurzaam investeren) zullen de auto’s van ECE een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de substantiële reductie van CO2. Door de samenwerking met die belangrijke serieuze partners staat niets nu de doorbraak van de elektrische auto nog – letterlijk – in de weg.”
Overzicht samenwerkende partners
Van der Kooi Sportscars
Medeoprichter van ECE is Willem van der Kooi, directeur van Van der Kooi Sportscars. Van der Kooi Sportscars, dé Nederlandse specialist in sportwagens van Britse makelij, is de officiële importeur van Lotus, Caterham, Noble en Ultima in Nederland.
Directeur Willem van der Kooi is ruim 13 jaar geleden in Lochem begonnen met Lotus, maar is de laatste jaren uitgegroeid tot erkend specialist in Engelse sportwagens. Daarnaast is Van der Kooi Sportscars actief in de autosport. Het bedrijf heeft vestigingen in Lochem en Amsterdam en vanuit het hoofdkantoor in Lochem bestrijkt Van der Kooi Sportscars geheel Nederland, met zelfs een speciale haal- en brengservice.
De modellen van Lotus, Caterham, Noble en Ultima spreken een exclusieve groep automobilisten aan die veel waarde hechten aan een onderscheidend sportwagenmerk met een geheel eigen karakter. Daarbij zijn rijdynamiek en prestatiegerichte technologie belangrijke kenmerken van de door Van der Kooi Sportscars gevoerde merken. Kenmerken die Willem van der Kooi ook aanspreken in de producten van ECE. “Prestaties en milieubewust omgaan met mobiliteit kunnen uitstekend samengaan,” aldus Van der Kooi, CEO van Electric Cars Europe.
Innosys Engineering
Innosys Engineering draagt zorg voor de levering van de complete elektrische aandrijfunit voor voertuigen tot 3.5 ton totaalgewicht. De elektrotechnische expertise wordt tevens gewaarborgd door de Technische Universiteit van Delft. Innovative Systems Engineering is op 1 november 2004 opgericht door Ir. Ing. Tim de Lange.
Innosys Engineering staat voor de ontwikkeling van duurzame oplossingen. Samen met Innosys is de elektrische aandrijving gerealiseerd voor de Lotus Elise. Voor de ombouw van de Lotus Elise zal Innosys de complete aandrijflijnen afleveren aan Electric Cars Europe. Tevens zullen voor elk nieuw ombouwmodel de ontwikkelingen en prototypes door Innosys gerealiseerd worden.
Elke twee jaar worden er in Australië wereldkampioenschappen gehouden met door zonne-energie aangedreven auto’s. Tim de Lange stond aan de wieg van het eerste Nuna Solar car project, een voertuig dat deze wedstrijd vier keer op rij gewonnen heeft.Innosys Engineering heeft zeer goede contacten met de Technische Universiteit van Delft, met name met de afdelingen Electrical Power Processing, Marine Systems Design en Aerospace for Sustainable Engineering and Technology.
Detroit Electric
ECE zal de elektrische auto’s van Detroit Electric importeren in Europa. Detroit Electric is een joint-venture van de bedrijven ZAP (Zero Air Pollution) en China Youngman Automotive Group. Het management wordt gevoerd door Albert Lam, de voormalig CEO van Lotus Engineering.
Detroit Electric was een Amerikaanse icoon aan het begin van de 19e eeuw. Dit merk bracht de populairste elektrische auto in de geschiedenis voort en is tevens de oudste fabrikant van elektrische auto’s. Honderd jaar geleden al had Detroit Electric een auto die 350 kilometer kon rijden op één enkele elektrische lading. Klanten van Detroit Electric waren vooraanstaande lieden als Thomas Edison, Henry Ford en John D. Rockefeller, Jr.
Het merk Detroit Electric wordt nu opnieuw gebruikt voor de nieuwe ontwikkelingen van elektrische auto’s. Op dit moment worden ontwerpen afgerond om auto’s, vrachtauto’s en bussen te bouwen naar de laatste stand van de techniek. Detroit Electric gaat auto’s, vrachtauto’s en bussen bouwen onder de supervisie van Youngman Automotive, één van de nieuwste autofabrikanten van China.United Momentum Group
United Momentum Group, bestaande uit de divisies Momentum Real Estate en Momentum Invest, is een commerciële en winstgevende onderneming die is gericht op continuïteit en duurzaamheid. Met deze gedachte is United Momentum Group op initiatief van directeur M. van Rheenen een samenwerking aangegaan met Electric Cars Europe. Concreet heeft Momentum geïnvesteerd in de ontwikkeling en de aanschaf van de elektrische aandrijflijn van de eerste Lotus Elise-ece. Deze auto is momenteel volledig operationeel.
Essent
Essent is een Nederlands energiebedrijf dat elektriciteit, gas en warmte levert aan huishoudelijke en zakelijke klanten. De onderneming beschouwt Nederland als haar thuismarkt, maar heeft inmiddels ook een aanmerkelijke marktpositie opgebouwd in Duitsland en is in toenemende mate actief in België.
Essent is een verticaal geïntegreerd energiebedrijf. Dit betekent dat het bedrijf aanwezig is in de gehele energieketen: van de productie van energie (uitgezonderd exploratie en winning) tot en met de levering aan eindverbruikers.
Naast energie en energiegerelateerde diensten ontplooit Essent een drietal milieuactiviteiten: de verbranding en compostering van afval en het beheer van stortplaatsen. Bij de uitoefening van alle activiteiten gaat Essent respectvol om met People, Planet en Profit; met mensen, milieu en maatschappij. En dat gebeurt met Power. Dat betekent dat wordt gestreefd naar een duurzame, betrouwbare en betaalbare energievoorziening.
Op basis van de gegevens over 2007 is Essent in Nederland marktleider in de energiemarkt, gemeten naar omzet (EUR 6,3 miljard), en met 3.750 GWh de grootste duurzame energieproducent.
Auto’s
Van belang voor Essent is het kunnen opslaan van elektrische energie. Dit vindt plaats door de opslag van energie in de accu’s van elektrische auto’s. Daarnaast kan Essent zorgen voor standaardisatie van meterafrekensystemen en stabilisatie van de netbelasting. In de filosofie van Essent als grootste opwekker van ‘groene’ stroom maakt de elektrische auto de cirkel rond.
Het laden van de elektrische auto kan direct vanuit het reguliere stopcontact gebeuren. Als er gebruik wordt gemaakt van een krachtstroomaansluiting zal de laadtijd zelfs aanzienlijk korter worden. Verspreid in het land zullen snellaadpunten neergezet worden, onder andere op parkeerplaatsen en bij benzinestations, hotels en stations. Deze snelladers zijn in staat om de laadtijd te verkorten tot ca. 10 minuten, afhankelijk van het batterijpakket.
Inmiddels is ‘Rijden op Dutch Power!’ dus geen vraagteken meer voor Essent. Om de daad bij het woord te voegen heeft Essent een Lotus Elise-ece aangeschaft en wordt overwogen de komende twee jaar 200 elektrische VW’s Golf-ece aan te schaffen.
zoepie zegt
Nu komen we nog eens ergens
Ik zou het ook wel tof vinden als ze hetzelfde voor de golf deden als voor die lotus APX :)
Jandepandaman zegt
En dan gaan we vervolgens zien hoe snel Bos of een opvolger van hem iets gaat doen met extra belasting op electriciteit voor auto’s…
jellejelle zegt
ik zou zo een lotus op electriciteit wel zien zitten, alleen 75000 daar heb je bij ons een geweldige exige s voor … mja dan weet ik best wel wat kiezen hoor.
tss68nl zegt
Kom maar met die belastingen jongens. Ik ga me geen illusies maken, die goedkope elektrische auto in 2010 komt er niet ;)
Nouja, de auto wel, maar het totale kostenplaatje zal wel iets verder ingekleurd worden door onze overheid ;)
Oly zegt
4 versnellingen in die lotus. versnellingen zijn toch helemaal niet nodig in elektrische auto’s.
hm het gaat er nu wel eindelijk naar uit zien dat het einde naderd van de olie. ze zeggen trouwens dat aan het eind van dit jaar een vat olie $200 dollar kost. kost nu $139
RobertJ zegt
Wat is de prijs van die Elise en Golf?
Carrera R zegt
@Oly
nee daar heb je gelijk in maar die hebben ze er wel ingestopt omdat mensen van schakelen houden :)
Eric zegt
De olieprijs wordt kunstmatig omhoog gedreven want er is geen tekort aan olie. Wel is het zo dat China, Indië en Brazilië markten zijn die zo snel groeien dat ze veel olie nodig hebben. Nu zie ik die Chinezen met hun fietsen reeds in de file staan. Wat moet het niet zijn als ze allemaal een auto hebben!
Brazilië rijd al geruime tijd op alcohol ter vervanging van olie. Als we nu eens een Jack Daniel’s in onze auto kappen. Zou dat functioneren?
Dotternetta zegt
Nu nog een paar kern- of fusiecentrales erbij en alle problemen zijn de wereld uit (voorlopig)
wortel zegt
@eric,
voel jij je wel lekker, JD kost ruim 20 euro per liter :S
dan tank ik liever een liter benzine voor 2 euro.
Sebas zegt
Prijs Lotus Elise ECE: 108.750 euro, incl. BTW.
Kermit zegt
dan koop je toch de tesla, die is te verkrijgen voor 99.000, en dan heb je eigenlijk net hetzelfde, toch?
Roger zegt
kleine docu over dit onderwerp hier:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/101165682/Persconferentie+Essent+op+TT+circuit+Assen.aspx
Klassiekerrally zegt
Goed bezig! Binnenkort maar weer eens een bezoekje aan Willem brengen :)
Baztrd zegt
Misschien kan iemand Wouter Bos een mailtje sturen zodat’ie alvast aan de voorbereidingen kan beginnen…
‘kzou het zo zielig vinden voor de sociale meneer als’ie een paar centen misloopt, daar lijkt hij heel slecht tegen te kunnen…
Je zou zeggen dat’ie d’r zelf wel opkomt, maar hé, ’tis een nederlandse politicus, die lopen in de regel wat achter… En het is ook vervelend als je net zo’n ding gekocht hebt om dan daarna alsnog genaaid te worden.
OT: Goede ontwikkelingen!
Esprit_de_Flandre zegt
Cool. Elektrische auto’s worden echt bereikbaar.
RenesisHP zegt
Ik verkoos elke keer een Lotus Elise boven de Tesla Roadster en wat zie ik, een elektrische Lotus Elise. Helemaal goed. :D
RobertJ zegt
filmpje op FOK!: filmpje
RobertJ zegt
hmmm, dan maar zo!
GttChris zegt
Joepie, zo goed als geluidloos over een circuit rijden, neemt alle lol weg……..Voor de mensen die autorijden vervelend vinden ofzo is het een prima oplossing, maar ik zal tot op het einde een benzineslurper blijven rijden. Geluid van auto’s geeft me zo’n kick, vooral op een circuit!!!!! En echt veilig vindt ik het trouwens niet, hoe moet dat nu met blinde mensen die op hun gehoor moeten vertrouwen? Ook al is dat een minderheidsgroep, ook daar moet rekening mee gehouden worden…….
Gevehi zegt
Waarschijnlijk netzoals bij de prius ervoor zorgen dat de banden veel meer geluid gaan maken ookal is de prius dan nog te stil;P
Jandepandaman zegt
@GttChris- …Vroegah bonden wij voor het geluid kaarten met een wasknijper aan onze fietsvorken zodat die kaarten tussen de spaken konden ratelen. …Maar zo ongeveer na je 12e hield je daar wel mee op want dan vond je dat toch knap kinderlijk….
Als het gaat om snelheid- Geluid is een restprodukt van een motor. Ik vind het persoonlijk meer getuigen van kracht als een auto geruisloos plankt, dan als een auto takkeveel herrie maakt om snel te rijden. Herrie vind ik compensatie voor machteloosheid.
En wat de blinden betreft- Dat probleem hebben ze met verbrandingsmotoren ook al- De duurdere luxe-auto’s hoor je al amper rijden. Moeten we die dan ook gaan uitrusten met flapperende kaartjes tussen de spaken…?
Voor blinden zijn er blindegeleidehonden die helpen bij het oversteken en het vermijden van ook niet al te lawaaierig straatmeubilair zoals bloembakken, prullebakken, geparkeerde fietsen en andere pestzooi waar je al heel aardig je nek over kunt breken.
RenesisHP zegt
@Jandepandaman.
Maar sommige auto’s moeten gewoon herrie maken. Dat maakt ze des te spannender. ;)
mattie zegt
@ Dotternetta
Vanaf 2016 is er een uranium te kort, dus kernenergie biedt geen uitkomst. En voordat kernfusie commercieel gebruikt kan worden zijn we ook weer 20 jaar verder.
Wanneer gaan autoblog hem testen?
Ghettoblaster zegt
Eindelijk , dat gedoe met die olie loopt op zijn einde.
Dat die antieke technologie met die zuigers en kleppen maar snel naar het museum verbannen wordt. Belachelijk laag rendement en dan met de huidige brandstofprijzen.
Henk zegt
James bond was ons al voor.. http://www.crapweb.nl/website/2008/04/06/rinspeed-squba/
knaakje zegt
Ik rij al electrisch! Met een scooter weliswaar, maar toch. Heerlijk stil en geen stank. Het stroomverbruik per km is minimaal, ik schat iets van 0.5ct, maar de grootste kostenpost zullen de accu’s zijn, 2ct / km volgens de fabrikant. Dus dat zal wel niet minder zijn…
Als er 4ct/km voor een auto geclaimd wordt, kan ik me niet voorstellen dat daar ook de accus van afgeschreven worden, zeker niet als er Li-ion accus gebruikt worden. Die zijn immers. nog een paar keer duurder dan mijn lood accus (per kWH).
Het is niet uitgesloten dat de levensduur van accu’s nog valt te verbeteren, maar vooralsnog zit deze kostenpost in de doofpot!
Murphmeister zegt
Ik ben erg benieuwd hoe zo’n auto nou zou rijden…. Vind het toch stiekem wel een beetje cool…
Jandepandaman zegt
@mx5/rx8owner- Ach, je hebt ook wel gelijk- De mooiste rit in mijn Pinda uit ’99 heb ik een paar jaar geleden gemaakt terug komend uit Italië met in Italië aan gort gegane uitlaat de St-Bernhard Pas over. Die herrie over die kronkelende bergwegen gaf me echt zo’n jaren ’60 oude auto’s gevoel. :-D
Sebas zegt
Trouwens leuke anekdote… De pers mocht meerijden in de Lotus op het circuit van Assen, maar ze moesten om 17u stoppen… Waarom? Vanwege de geluidseisen… :D.
Alle auto’s waren fluisterstil, je moest uitkijken dat je niet over je sokken werd gereden…
Wim Boon zegt
Bij de Lotus Elise staat als specificatie:
Accu Lithium- ion (Bio-degradable)
Actieradius Ca. 325 kilometer
Vermogen 150 kW
Acceleratie < 4,7s van 0 naar 100km/u
Topsnelheid 215 km/uur
Laden met 16A 10 uur maximaal
Laden met 35A 4 uur maximaal
Even een sommetje maken. 16Ax220Vx10uur= 35,2KWU
Dat betekent dat er bij een actieradius van 325 km met een gemiddelde snelheid van 80km/u ca. 3 uur wordt gereden. De auto gebruikt dan gemiddeld 11,7 KW ofwel 16 pk. Dat is wel zeer onwaarschijnlijk. Kan iemand uitleggen hoe dat zit?????
Wim Boon zegt
Ter aanvulling op bovenstaand sommetje merk ik op dat ik geen rekening heb gehouden met rendementen. Bij het laden van de accu treedt bijvoorbeeld warmteontwikkeling op die waarschijnlijk een aanzienlijk verlies oplevert. Het resultaat wordt dus nog onwaarschijnlijker.
vegazosten zegt
Waarom zijn die EVs toch zo duur? Minder onderdelen en toch dubbele prijs. Wat heeft het voor zin dan? Buiten een paar fanatiekelingen met extra poen wilt niemand dubbel betalen. Voor dit extra geld kqn je enige jaren brandstof verspillen. Voor het milieu ok maar doen wij extra onze best maar. Sommige industrielanden verzieken de enige planeet met ongelooflke bergen vergif…