







Net even wat meer ‘sjeu’ vanaf de heupjes…
De Hyundai i30 N kennen we natuurlijk allemaal als een uitstekende Hot Hatch. Sterker nog, tijdens de laatste Autoblog redactieborrel duurde het even wat biertjes, maar uiteindelijk kwam bij Hot Hatch connaisseur avant la lettre @CasperH het hoge woord eruit: zijn favoriete hot hatch op dit moment is een Hyundai. Ondertussen zijn we enkele Hot Hatches verder, maar het feit blijft dat de i30 N een indrukwekkende automobiel is.
Wat misschien een beetje afbreuk doet aan de auto zijn de looks. De voorkant ziet er vrij serieus uit met een grote bumper en grote luchtinlaten, maar aan de achterkant ziet de auto er vrij generiek uit. Hyundai heeft naast de i30 hatchback en i30 stationwagon ook een ‘Fastback’ in de aanbieding en die ziet er al een stuk appetijtelijker uit. Hyundai heeft nu deze twee met elkaar verenigd zodat wij aan u kunnen presenteren: de nieuwe Hyundai i30 N Fastback!
In technisch opzicht is de Fastback gelijk aan de hatchback. Onder de kap huist een 2.0 liter viercilinder met turbocompressor. Deze levert 250 pk en 353 Nm. Met een tijdelijke overboost is zelfs 378 Nm beschikbaar. 0-100 km/u is geslecht in 6,4 seconden en de topsnelheid is begrensd op de welbekende 250 km/u.
Een stapje hoger staat de i30 N Performance. Deze heeft dezelfde 2.0 liter motor aan boord. Echter, bij de ‘Performance‘ krijg je meer, eh, performance. 275 pk om precies te zijn. Het koppel blijft onveranderd 353 Nm, evenals de overboost functie. Qua topsnelheid scheelt het (natuurlijk) helemaal niets, maar met de i30 N Performance zit je wel sneller op de 100 km/u: 6,1 seconden duurt het slechts.
Met de i30 N Fastback is al het eerste record gevestigd. Van Rome naar Parijs in slechts 8 minuten en 19 seconden. Het schijnt dat er twee dorpen in Denemarken zijn met die naam. De race werd gehouden tussen Gabrielle Tarquini en Thierry Neuville. Tarquini is een toerwagen-held en Neuville is zijn Belgische collega. Een soort Stoffel Vandoorne, maar dan met een contract voor 2019. Tarquini won de race.
De i30 N Fastback beleeft zijn debuut op de Salon van Parijs. Wat de i30 N Fastback gaat kosten is vooralsnog niet bekend. Bewegende beelden check je op AutoJunk.
Ter vergelijking nog even onze rijtest met de gewone i30 N:
Mooiere booty dan mijn vrouw.
Lijkt op een baby c-klasse dit.
@rachid: met als papa de GLC :)
@davelepeef: ik ben groter geschapen dan een GLC.
Kom op.
@rachid: ehh…. Ik bedoel dat het ding ook wat weg heeft van een MB GLC, de daklijn. Maar verder eh… Juist..
@rachid: ook wel beetje Civic 3/4 van achteren…niet de kont maar het gehele profiel
Ik weet het niet.. het oogt toch niet helemaal lekker. Dan liever de hatchback.
Doet mij denken aan de Dodge Dart
Leuk ding! Deed mij en profile even terug denken aan de Mazda 323 f ba
@airditude: Het doet mij meer denken aan een moderne interpretatie van de Peugeot 309 GTI, spuuglelijk maar een goede hot hatch.
Zonde van die vieze saaie Audi kleur maar verder echt wel een fraaie wagen!
@w0o0dy: ook stukken mooier dan de Audi. En betrouwbaarder.
@maxidyne: Ow want dat voel je aan je water ofso.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Soort kruising tussen de bestaande i30 en de kont van een Mercedes C-klasse Coupé.
Die I30N-Hyundai’s zijn leuke auto’s, maar wat een afzichtelijke achterzijde heeft de Fastback, net als een aantal Mercedes-Benz types, niet om aan te gluren.
Van Rome naar Parijs in 8 minuten en 19 seconden? Mis ik iets?
Ik vind hem nog niet eens zo lelijk. Sterker nog, ik vind hem best gaaf!
@viezefreddyw: “Mis ik iets?”
Ja, de zin daarna.
@viezefreddyw: Inderdaad: “Het schijnt dat er twee dorpen in Denemarken zijn met die naam.”
@corrado16v: @20vtsport: Ghehe ik mis de scherpte. Dank!
Niet onaardig maar heb liever de hatch.
Ik vind hem best geslaagd. Laten we eerlijk zijn hoevaak stapel je in een hatchback, spullen tot het dak.
Fastback nee Hatchback ja
Doet me denken aan een verlaagde X4. En dat is geen compliment!
Leuk, maar gaat heel dik tegen de 50.000 euro kosten. Dat is gewoon veel teveel.
Mooie kar hoor.
Heeft deze een kofferdeksel als een sedan of een achterklep als een hatch?
2 deuren te veel
Zou leuk zijn als nu ook de 3e variant de wagon er als N performance zou komen maar dat zal wel niet
Mix van audi met mercedes en een vleugje hyundai … en geen geslaagde mix
Doet me niets. Krijg ik hem als lease-bak zou ik er mee kunnen leven. Wielkasten zijn wel lekker opgevuld. Maar dan nog ligt is tie niet lekker stoer of laag. Ik geef het een 6’je…
250PK en dan nog bijna 7 seconden naar de 100… dat ging 10 jaar geleden al beter. Ben benieuwd waarom dit zo lang moet duren.
Dus naast dat de badge geen indruk maakt doen de prestaties dat ook niet.
@airc: Er is meer in het leven dan nul naar 100. Dit zijn lollige auto’s om mee te boenderen, aldus journalisten, en daar koop je zo’n auto toch het meeste voor. De performanceversie doet ’t in 6,1, dat is in dit segment helemaal niet zo verkeerd toch?
Noem me bekrompen, maar het blijft een Hyundai. Ik blijf een Pony in mijn gedachten houden als ik aan dat merk denk.
Had er een Audi logo opgeplakt en men had m niks gevonden.
Het doet mij denken aan een jaren 90 japanse fastback. En dat bedoel ik als compliment. De leukste modellen van onverwoestbare auto’s.
Meh. Onsamenhangend ontwerp. Alsof elk paneel een eigen designer had.
Een soort Stoffel Vandoorne, maar dan met een contract voor 2019. AUCH
Even opmerken dag Thierry Neuville p dit moment aan de leiding staat in het WRC.
@nemus: daT* en oP*