Je kunt de nieuwe Hyundai Tucson in elk geval niet als saai bestempelen. Een gedurfde zet, want het uiterlijk moet wel je ding zijn.
SUV’s, ja daar hebben we wel genoeg van. Je kunt je nog onderscheiden door een eigen weg in te slaan. Dat is precies wat Hyundai met de nieuwe Tucson heeft gedaan. Het uiterlijk van de Koreaan is bijna Amerikaans te noemen. Het apparaat komt echter gewoon in de Nederlandse showroom te staan.
De zijkant heeft wat weg van de Kona, maar de voor- en achterkant hebben unieke kenmerken. Van achteren zien we een trend terug met de doorlopende achterlichten. Van voren is gekozen voor koplampen die in de film Tron niet zouden misstaan.
Motoren
Hybride speelt een hoofdrol als het gaat om de aandrijflijnen van de Tucson. Instapper is de 150 pk sterke 1.6 T-GDI Smartstream met een 48V mild hybrid. Deze variant moet het enkel doen met voorwielaandrijving. Daarboven zit de 230 pk sterke 1.6 T-GDI Smartstream hybride met vierwielaandrijving. Later volgt ook dezelfde 1.6 T-GDI als plug-in hybride. Details over laatstgenoemde motorvariant volgen in een later stadium.
Interieur
Hyundai zegt veel winst te hebben behaald met het interieur van de nieuwe Tucson. De 4,5 meter lange SUV is 20 mm gegroeid. Ook is de auto 15 mm breder geworden met een 10 mm langere wielbasis. Die ruimte komt ten goede aan het interieur. Je hebt 26 mm extra beenruimte achterin. De bagageruimte bedraagt 620 liter of maximaal 1.799 liter met een neergeklapte achterbank.
Verder zit in het interieur een 10,25-inch AVN-T-touchscreen. Daar moet je goede vrienden mee worden, want vrijwel alle bedieningen verlopen via het scherm. De nieuwe Tucson is de eerste Hyundai die geen fysieke knoppen heeft in de middenconsole. Het is een scherm dat traditionele knopjes simuleert. Een poetsdoekje in het dashboardkastje om vette vingerafdrukken te verwijderen kan vast geen kwaad.
Beschikbaarheid
Je kunt de nieuwe Hyundai Tucson vanaf januari 2021 bij de showroom bewonderen. Wat de SUV moet gaan kosten is nog niet bekendgemaakt.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Zij- en achterkant deden mij denken aan Lexus en Toyota. Voorkant beetje Peugeot.
quincy zegt
Die zij- en achterkant vergelijking kan ik mij in vinden. De voorkant deed mij direct denken aan de Mercedes EQC. Vooral de vormgeving van de koplampen.
Dutchdriftking zegt
Zozo, krijgen ze nu geen problemen met Mercedes EQ met deze koplampen? Ziet er wel goed uit, dat dan weer wel.
eklasse zegt
@dutchdriftking: Lijkt inderdaad wel of er iemand van Mercedes bij Hyundai is gaan werken. Qua lichten zie ik wel overeenkomsten met de F015- en de IAA concepts.
Mustang achterlichten en S-klasse dashboard. Samengevoegd wel een leuk ontwerp. Toyota doet volgens mij goede zaken met deze drukke lijnen dus ik denk dat dit ook wel aanslaat.
str8six zegt
Vind ‘m heel erg tof!
grasvreter zegt
Ik dacht meteen Honda HRV. Ik vind em mooi.
moveyourmind zegt
Mooie wagen, alleen dat stuurwiel met die witte wijzerplaten erachter…
Als je er eenmaal een soort van vriendelijk Sesamstraatmonster in ziet dat een gekje bek loopt te trekken kan je er niet meer normaal naar kijken.
robertmooij zegt
Eerste waar ik aan denk is dat de voorkant op nissan murano lijkt. Mooie auto
mashell zegt
@moveyourmind: het is een display, dus wellicht kun je andere wijzerplaten kiezen. En anders zwart op wit heeft een hoog contrast, beter afleesbaar. Hadden de sportieve Audi modellen vroeger ook. En in de auto industrie geldt als het sportief is dan is het goed.
utregcity zegt
Laat de Koreanen maar schuiven! Hashtag goed bezig.
pomoek zegt
Vind ‘m van voren wel interessant met die lampen, goed gedaan, van opzij en achter wel heel veel lijntjes, vouwen en deuken, alsof iemand de auto van achteren strak heeft getrokken en het overtollige materiaal eraf geknipt.
MarcoM zegt
Hyundai begint van zijn stoffige imago af te komen sinds een paar jaar, in de rallysport zijn er wereld successen, de Kona EV doet het uitstekend en op wereld niveau timmeren ze ook al goed aan de weg. Neem de hele HMC group waar Kia ook deel van uit maakt en je kijkt naar de totale verkoopcijfers, dan komen ze heel dicht bij de gevestigde orde.
bennyyy zegt
De hybride uitvoering is volgens mij de laatste nagel op de doodskist van de Outlander PHEV, als hij op prijs ook kan concurreren. Dag dag ? of ze moeten een Suzuki doen…
raoulduke zegt
Altijd weer die grijze achterdiffusors of bumpers, ziet er echt zo goedkoop uit.
cees2 zegt
@raoulduke: Ja, een luier.
Edge zegt
@raoulduke: Nee joh, je snapt het niet. Daar hebben een aantal mannen met vreemd uitziende brilmonturen en paarse broeken weken, zo niet maanden onderzoek aan gewijd. Dat onderdeel moet grijs zijn, want dat is stoer en essentieel voor de overleving van de boomer in de natuurlijke habitat van de Tucson: de urban jungle.
erce zegt
Wat een enorm gaaf ding! Maar inderdaad, een ander stuurwiel mag wel (what has been seen, cannot be unseen).
mauwerd zegt
Ik weet het niet. de voorkant lijkt op die elektrische mercedes en de zijkant is net een toyota.
cees2 zegt
Alle type-aanduidingen incl. lelijk Hyundai logo op achterzijde verwijderen. Stuk strakker.
fabian159 zegt
Het design team heeft in elke geval een compromis gesloten over de types exterieur trim. Gewoon alles, chroom, kunststof, metallic zwart, aluminium enkel de koreaan die ook wat koper erin wou steken heeft z’n zin niet gekregen. Verder vind ik hem afzichtelijk, zoals de meeste SUV’s
sabrerator zegt
Weer veel te veel lijntjes, moeilijke hoeken en lelijk kunststof.
Nee, ik vind het niks.
Maar goed, dat geldt voor vrijwel alle moderne auto’s.
tourannetje zegt
Beetje druk maar effectief beeldhouwwerk. Staat lekker op zijn wielen. Graag een blackline uitvoering zonder chroom en alu in niet metallic grijs.
mashell zegt
Bepaald niet lelijk. Zowel van buiten als van binnen niet. Misschien een beetje veel design, maar als je Tiguan, Ateca of Karoq te saai vindt is het een serieuze optie.