De nieuwe Hyundai Grandeur maakt eindelijk zijn naam waar.
Mitsubishi Carisma, Peugeot 106 Comfort, Daewoo Lanos Sport, Lada Samara DeLuxe: als je er een naam aanhangt, hoeft dat natuurlijk niets te zeggen. Het enige sportieve aan mijn zus was altijd dat ze een trainingspak aanhad. De Hyundai Grandeur had ook zo’n tikkeltje over-ambitieuze naam.
De Hyundai Grandeur begon zijn carrière als Mitsubishi Debonair met een andere badge, als vlaggenschip van het Zuid-Koreaanse merk. De derde generatie is in Nederland geleverd als ‘XG’ en de vierde daadwerkelijk als Hyundai Grandeur. Omdat grote Aziatische sedans in Europa nauwelijks verkopen, is de auto van de markt gehaald. Echter, het model bleef voor andere markten gewoon leverbaar. In de VS kwam je ‘m tegen onder de naam ‘Hyundai Azera‘.
Nieuwe Hyundai Grandeur
En nu, in 2022, is het dan eindelijk tijdvoor de zevende generatie van de Grandeur, modelcode ‘GN7’. Op de redactie vroegen wij ons af waarom Hyundai nog steeds met deze auto op de proppen komt als er ook al zoiets is als het merk ‘Genesis’.
Een groot verschil is de aandrijving. Genesis-modellen hebben achterwielaandrijving en de Grandeur heeft in basis voorwielaandrijving. De Grandeur stond vaak op een verlengd Sonata-platform (Y7).
Cool!
Natuurlijk, het is allemaal smaakafhankelijk, maar wat is de nieuwe Hyundai Grandeur cool! De Grandeur is bijzonder strak gelijnd met heel weinig overbodige details. Het is herkenbaar Hyundai, maar nieuw en fris tegelijkertijd. De Grandeur doet wat denken aan de Staria. Je weet wel, de coole MPV.
Hyundai heeft alleen de afbeeldingen vrijgegeven van de nieuwe Grandeur. Verdere informatie ontbreekt nog. Dus qua motoren, prijzen, afmetingen en dergelijke kunnen wij je (nog) niet informeren.
Wel durven we te zeggen dat kansen minimaal zijn dat de auto naar Nederland komt. De vorige generaties waren al niet leverbaar en Hyundai Nederland heeft zelfs de Sonata moeten cancellen.
Meer lezen? Check hier obscure sedans voor 5 mille!
GebakkenLei zegt
Ik krijg er een beetje een Saab-gevoel bij. En dat vind ik niet verkeerd.
potver7 zegt
Vooral die foto 3/4 van achteren, vanuit een laag punt gefotografeerd. Maar dat is dus ook een beetje de manier van fotograferen waardoor je een Saab-vibe krijgt.
De manier waarop de achterruit in de carrosserie ligt lijkt heel erg op de Pony (of een Morris Marina Coupé), en of dat nou zo’n goed teken is weet ik niet…
mashell zegt
Ik krijg er een Ford Sierra 5 deurs gevoel bij. Weet niet of ik dat wel een fijn gevoel vindt.
redbeams zegt
Ik wilde net zeggen…de terugkeer van saab en dat is positief bedoeld
Edge zegt
Bijzonder fraaie auto. Dit zouden ze best naar Europa mogen brengen wat mij betreft. (PH)EV aandrijflijn erin en vooruit met de geit!
tortuga zegt
Kijk cadilac! Dit is een auto dat 300k uitstraalt!
maussieknip zegt
Ja idd, maar mocht deze naar Europa en zelfs 🇳🇱 komen dan zal deze de 300k bij lange na niet halen. Wat een heerlijke getekende auto zeg!
Escudo zegt
Zo BMW, kijken we mee? Mijn netvlies vindt dit toch ‘iets’ beter te pruimen dan die nieuwe 7-serie. Puike wagen dit!
polpol33 zegt
Precies!
potjak zegt
Ik vind de Rolls-Royce Spectre er toch een stuk beter uit zien.
Ferry_76 zegt
Op die laatste foto is toch net alsof de hele achterpartij met bumper en lichten van een andere auto afkomstig is en er tegenaan geplakt is… De rest is zeker wel fraai.
erwingrunn zegt
Die gedachte mbt de achterkant had ik dus ook.
Past er niet echt bij en ik vind het er ouderwets uitzien.
golf1985 zegt
Jeetje dit kunnen ze toch wel bij hyundai! Onwijs mooie auto is dit. Geen tieralantijntjes of overbodige lijnen die alleen maar storend zijn. Gewoon een nette cleane auto
v12powerr zegt
Hoe kan het toch zijn dat dit niet verkoopbaar is in NL maar zo’n BMW Miss Piggy wel…
Je moet wel erg merkgeil zijn wil je daar voor vallen. En begin alsjeblieft niet over de rijkwaliteiten, een 7 serie kost denk ik al gauw het dubbele van wat Hyundai hier neerzet, en met de rijstijl van (de meeste) BMW rijders, lijkt mij dat rijkwaliteiten een loos argument is.
Edge zegt
Volgens mij moeten we dit meer zien als concurrent voor de E-klasse, A6 en 5-serie. De Genesis G90 (ook zeer fraai overigens!) is de S-klasse/7-serie/A8 concurrent van Hyundai.
v12powerr zegt
Dat begrijp ik. Ik doel meer op het design, wat het eigenlijk nog idioter maakt dat een Hyundai, wat meer als een huis/tuin&keukenmerk wordt gezien, beter in staat is om subtiele luxe uit te stralen dan pak ‘m beet een 7-serie die 2x zo duur is. Maar in Nederland vinden we het veel belangrijker wat de buurman van onze auto vindt.
Richmond zegt
Gaat ook niet perse om de kwaliteiten. Lexus is op bepaalde punten beter, maar verkoopt ook niet zoveel. Het is de merknaam.
mashell zegt
Ben dan wel benieuw waar Lexus nou echt beter is? De garantie duur? Het design is net zo extreem. Het infotainment is een stuk slechter. De personalisatie mogelijkheden veel minder. Het aanbod aan aandrijflijnen veel geringer. Het dealernet kleiner.
Als de wagen is wat de mensen willen dan breek je zelfs met serieuze nadelen toch nog wel door: Tesla Model 3.
potjak zegt
Jaren ’80 vibes. Moderne interpretatie van de Ford Sierra.
autoped zegt
Dank voor de Saab associaties. Dat stemt me vrolijker dan het eerste beeld op mij netvlies. Ik moest aan de Ford Scorpio hatchback denken. Sorry aan ieder die dit nu ook niet meer kan vergeten 🙃
Nemus zegt
Holy Canoli! 😱Wat is dat mooi!!! Je kan veel zeggen van Kia en Hyundai, maar design gewiks zijn ze sel gedurfd en geven ze elk model echt zijn eigen smoel. Deze ziet er werkelijk fantastisch ui. Elke proportie klopt.
Alleen spijtig dat ze waarschijnlijk geen statiowagen of shooting brake gaan maken, want dat zou af zijn. Maar dit is echt de max.
redbeams zegt
Prachtige wagen om te zien.Wat mij betreft mag de C stijl ook donker meegekleurd worden dat geeft het een net wat mooiere look
sportabgasanlage zegt
Inderdaad mijn eerste gedachte. Wat doet die C-stijl daar? Alsof ze die vergeten zijn. Zonde..
robertvanheerde zegt
Ik begin Hyundai wel een erg interessant merk te vinden. Zijn echt goed bezig qua design. Eerst de Ioniq 5, toen de Ioniq 6 en nu dit. Jammer dat we ‘m niet in Nederland gaan zien. De Ioniq 6 had misschien nog wat mooier gekund, maar ik vind het erg bijzonder dat ze zo’n concept-achtige auto gewoon in productie nemen.