Honda wil benadrukken dat je één ding niet moet verwachten van de nieuwe Prelude.
Het herintroduceren van een oude autonaam is in 2023 lang niet altijd goed nieuws. Veel automerken gebruiken namelijk een iconische naam van een (sport)auto om op een nogal generiek model, meestal een crossover, te plakken. Soms krijg je dan toch zo’n gevoel van, laat die naam dan lekker in het archief.
Honda Prelude
Des te leuker is het dat Honda met een échte opvolger voor de Prelude komt, inclusief die naam. Het is namelijk geen elektrische crossover, maar een echte coupé! En ook geen retro-nonsens om een elektrische aandrijflijn te promoten. Het wordt wel een hybride, maar je mag ook gewoon genieten van een verbrandingsmotor. Vooral goed nieuws dus! Honda benadrukt echter wel iets aan de nieuwe Prelude dat je even moet onthouden, gewoon om je verwachtingen te temperen als die veel te hoog zijn.
“Wordt geen supersportieve auto”
Tomoyuki Yamagami, de chief engineer van Honda, zegt dat er zeker een productieversie van de Honda Prelude komt, hopelijk al binnen een paar jaar. De verwachte cijfers passen bij die van rivalen als de Toyota GR86/Subaru BRZ en Mazda MX-5. Verwacht zo rond de 200 pk en een sprinttijd naar 100 in zo’n zeven seconden.
Een echt sportieve auto wordt het echter niet, tenminste, als het aan Yamagami ligt. Hij zegt eerlijk dat de Honda Prelude niet het meest sportieve, lichtvoetige sportwagentje van de markt wordt. Niet het soort auto dat je over een circuit zou jagen. Op zich, eerlijk duurt het langst. Het wordt dus gewoon een soort Civic Coupé. Met terugwerkende kracht is de Prelude dat eigenlijk altijd geweest.
Perfecte naam
Niet alleen is de naam Honda Prelude een leuke teruggrijp naar het verleden, ook past de naam perfect bij de Prelude als voorproefje voor de toekomst. Yamagami zegt namelijk dat de Prelude als inspiratie gaat gebruikt worden voor toekomstige (semi-)elektrische modellen van Honda. Een prelude voor de toekomst, dus. Wat is het ook perfect.
Wat ons betreft: laat maar komen die Honda Prelude. Leuke styling, een rasechte coupé en het correct herintroduceren van een naam. Perfect, toch?
ffw88 zegt
Wanneer gaan jullie de nieuwe Civic reviewen?
lekkerlinksrijden zegt
Als het lekker op de weg ligt en goed stuurt is het toch prima, 10x mooier dan al die crossover/suv rotzooi.
hondafiel zegt
Bijna perfect, ik mis de klapkoplampen.
Who_carez zegt
Nog een Hondafiel! Geweldig :-D
Klapkoplampen mogen helaas niet meer. Maar zo is het ook mooi. En uiteindelijk hebben ze nooit echt meer dan 200pk gehad.
Toen ik nog jong(er) was heb ik een tijdje een Prelude bb1 fine art gehad. Was mee de mooiste auto die ik ooit gehad heb. Nu zou ik inderdaad voor een 3de generatie gaan. Liefst ook met 4ws maarja. De tijd dat er betaalbaar bruikbare auto’s waren is helaas voorbij.
gezondverstand zegt
Klapkoplampen zijn tegenwoordig niet meer nodig om een plat front te krijgen.
Uitgeklapt waren die ook niet om aan te gluren.
Dus niemand zal rouwig zijn dat ze verdwenen zijn.
alfa147ti zegt
Goed nieuws laat maar komen hoge auto’s komen mij zo langzamerhand de strot uit en graag een normaal dashboard, dus niet een IPad in het midden
moveyourmind zegt
Hier wordt ik wel blij van. Eindelijk weer eens een lage en gestrekte auto. En een echte coupé.
Hopelijk zet deze Prelude de toon voor Honda en gaan ze nog met nog meer sportieve modellen komen zoals ze in de goede oude tijd hadden.
rob5nismo zegt
Zag ergens een prototype van de calibra voorbij komen zag er ook goed uit
geelbarrel zegt
Wat jammer dat ze de lettertjes op de kont (plus die lichtbalk) precies doen als porsche. Moeten echte hondafielen toch ook niet prettig vinden? (Ben ikzelf niet, kan mij ook niet echt altijd verplaatsen in de geest van de honda designs als giulia rijder)