De nieuwe Honda Civic zegt vaarwel tegen geforceerde lelijkheid. Maar echt saai is ‘ie nog niet, toch?
Met auto’s kun je aan het design van de auto zien uit welke tijd deze komt. Glorieuze vormen, briljante proporties en legendarisch fraaie lijnenspel? Jaren ’60. Veel te vierkant? Jaren ’80. Veel te rond? Jaren ’90. Helaas gaat de periode van 2010-2020 niet in als een periode waarin subtiel design werd toegepast.
Futuristisch en complex
Honda paste voor de Civic sinds 2006 namelijk bijzonder futuristisch en complex design toe. Echt mooi was het model niet, herkenbaar wel. De overdaad aan lijntjes, lijntjes, nep-griles, nep-uitlaten en details maakte het geen design-wonder.
Gelukkig wisten veel mensen dat de Civic alsnog een puike auto was, waardoor de Japanners de auto wereldwijd goed konden verkopen.
Nieuwe Honda Civic
Maar voor de aanstaande eflde generatie gooit Honda het roer om. De nieuwe Honda Civic wordt namelijk zowaar een fraaie auto! Dat kunnen we namelijk zien door de Honda Civic Prototype te aanschouwen.
Ondanks de naam ‘prototype’, kun je zien dat deze auto zo goed als klaar is. Wat opvalt is dat de vooruit verder naar voren staat (voor beter zicht) en de buitenspiegels zijn wat naar achteren verplaatst.
Lease-wieltjes
De voorzijde van de nieuwe Civic is ook minder druk dan voorheen. Dat niet alleen, de grille is ook kleiner. Verder is de spoorbreedte achter gegroeid en is er een spoilerlip gemonteerd op de kofferbak.
Dankzij de relatief grote wielen en oranje lak, lijkt het nog enigszins een opvallende auto te zijn, maar met in het zilvergrijs met kleine lease-wieltjes is de nieuwe Civic bijna een onopvallende verschijning.
Interieur nieuwe Honda Civic
Ook in het interieur is Honda aan de slag gegaan. Het is nu veel strakker en cleaner dan voorheen. Voorheen had je het idee in een soort space-shuttle te zitten. Binnenkort zit je weer gewoon in een modale Japanse C-segment sedan.
Het 9-inch infotainment systeem is verbeterd en is logischer om te bedienen. Ja, sedan. De Civic wordt verkocht in allerleir vormen. In Nederland krijgen we de vijfdeurs hatchback en de liftback.
Motoren nieuwe Honda Civic
Dan de motoren. Daar is nog niets over losgelaten. Wel is er een nieuwe Honda Civic Type-R bevestigd. Deze zal met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijk zijn voorzien van een hybride aandrijflijn.
De vorige Civic kwam nog uit Swindon (Verenigd Koninkrijk), nu deze fabriek dicht gaat, wordt de hatchback voortaan gebouwd in Greensburg, Indiana. De andere varianten gaan gebouwd worden in Ontario (Canada) en Japan. Of de Civic naar Europa komt is hoogst onzeker.
fanboy zegt
Mooi. Graag alleen verkopen in het oranje.
posthumus zegt
Ziet er goed uit. Ook gaaf hoe het dashboard erg lijkt op de Honda-dashboards in de jaren ’90, maar toch modern.
lekkerlinksrijden zegt
@posthumus: inspiratie ook bij Mazda opgedaan
knapzuur zegt
Doet mij meer denken aan de “balk” dashboards van de jaren 80 bij Honda, ik vind het helemaal geweldig lekker strak en weinig scherm(en)!
henk123456 zegt
Wat een verademing!
iz_person zegt
Honda deed een tijdje kinderachtig en nu zijn ze serieus….
toyotafortuner zegt
Strak ding zo. Zeker in t oranje!
Dutchdriftking zegt
Het kontje is een kruising tussen Alfa en Lexus, niks mis mee. Maar die Fiat Tipo neus is het toch niet helemaal.
bibendum zegt
Eindelijk weer een BMW met normale grill!
Net als in de jaren 90 waar ik de civic coupe’s achterkant op een BMW vond lijken qua lijnen, en dat was een compliment! Sturen en handeling was ook lekker sportief! Ik vind m geslaagd!
hondafiel zegt
Tamme ipv agressieve lijnen. Gaat wel wennen. Blijft immers een Honda.
mp014 zegt
@hondafiel: ja maar toch…. ik schijn de enige te zijn maar vind de uitgesproken lijnen van de vorige juist erg bij de Civic passen en vind deze nieuwe een beetje tam zo.
Ik zie dus liever de vorige.
Dit is me te veel audi
hondafiel zegt
@mp014: Helemaal met je eens. Het vorige model had unieke lijnen en was daarmee onderscheidend van al het andere. Wereldwijd zal de auto wel verkocht worden. Binnen Nederland zal de keus denk ik eerder vallen op een ander merk.
leefvrij zegt
Leuk om te zien hoe smaken verschillen. Heb een Honda Civic 5-d uit 2007 gehad. Zeer bewust zelf voor gekozen omdat ik (en mijn vrouw) hem erg mooi vonden. Reed ook fantastisch en was zeer ruim en praktisch. Jammer om te zien hoe de Honda’s daarna steeds meer mainstream worden. Daarvan zijn al genoeg automerken. Dit is de volgende stap richting een nog meer ingetogen design. Aangezien ik het oude model nog regelmatig zie rijden, vaker dan de modellen daarna, is er dus toch een groep fans van dat model.
caprio zegt
@leefvrij: Helemaal eens, de Civic uit 2007 is prachtig, ook het facelift model daarop. Dit model lijkt schuin van achteren wel op een Audi A4. De vorm van het derde ruitje maakt het dan wel weer bijzonder. Maar om daarmee het hele ontwerp te redden van een saaie koets, mja
soes750 zegt
@leefvrij: ik had het 2004-2007 model type S. Heerlijke auto. Had deze er eigenlijk bij moeten houden.
LaLancia zegt
Dan ligt het zeker aan mij, maar ik vind het huidige model wel mooi, zeker als sedan.
Loek zegt
Ik snap ‘mass-appeal’ enzo maar die vorige generatie was echt nog niet zo lelijk. Helemaal de FK8 Type R is gewoon een retedikke buitenissige hot hatch. Van mij mag design lekker gewoon blijven, maar de Civic vormt uitzondering op de regel. Helemaal omdat, waarschijnlijk door publieke opinie, dit weer zo’n nietszeggend Japans doorsnee hok is. Als je had gezegd dat het zo’n inspiratieloze Honda/Acura Accord van 2012 was had ik het ook geloofd.
banderas zegt
Ene was lelijk, deze saai. Toch knap..
lekkerlinksrijden zegt
Mooie auto, hoop wel dat het onderstel niet te veel hebben aangepast( verslechterd) de laatste generatie stuurde prima
iz_person zegt
Ik vind die achterkant iets te potsierlijk lelijk ogen dat had iets minder audi a3 mogen zijn. Als je dan toch zo´n rechthoekige jaren huppeldepup voorkant gebruikt idoe dan ook de achterkant zo. Ipv henna-ding, zou je nu opeens een heuse party hebben gehad in petrolheadland. Gemiste kans, Civic, met je mooie heupjes….
https://www.hagerty.com/media/buying-and-selling/1996-2000-honda-civic-buyers-guide/
Mooi matrix LED wauw
joosstra zegt
Het vorige design was te geforceerd, maar dit is weer het andere uiterste. Nog saaier dan een Hyundai.
mashell zegt
Als het de bedoeling was 1983 retro design te hebben dan is ze dat goed gelukt.
utregcity zegt
Vind hem erg mooi geworden, vooral in de schitterende kleur. En profil heeft ie wel wat weg van een 3-serie. Als ‘t interieur wordt zoals op de tekening, wordt ‘t bijna een Mazda en daar is niets mis mee. Maak er een plug-in hybrid van, houdt de prijs laag (leest u mee Honda), stel een paar nwe dealers aan (hallo waar zijn jullie gebleven?) en kon zowaar wat worden met Honda in NL (en Europa). ?
utregcity zegt
@Willeme: dit wordt de 11e generatie. ?
willeme zegt
@utregcity: dat dacht ik aanvankelijk ook! Hier (in het bericht)staat toch echt tiende. Misschien een overloop modelletje ertussen?
utregcity zegt
@willeme: Vreemd. Hier spreekt Honda Murica over de 11e generatie: https://automobiles.honda.com/future-cars/2022-civic
Nou ja, ze zijn de tel kwijt, zullen we maar zeggen… ?
michiel_vandelft zegt
Net een A4 van achter ?
RiKe zegt
Kijk, dit is weer een leuke Civic om te zien IPV die gekke ruimteschepen
faalhaas zegt
Nette opvolger van de HCH van 2006-2011
berlinetta zegt
Best een fraaie auto geworden, maar ik vind alleen de kont te hoog ten opzichte van de motorkap. Krijg er een beetje een liftback-gevoel bij.
Robert zegt
Beetje saai misschien, maar zeker niet lelijk. En als sedan zelfs uitermate geslaagd, want ook dat hebben we wel eens anders gezien. Dit model zal ongetwijfeld een grotere massa aanspreken. Trouwens, de vorige USA Civic was ook al iets conservatiever vormgegeven dan die ruimteschepen die ze in Swindon bouwden voor de Europese markt.
Dat dit nieuwe model overigens enkel nog de andere werelddelen dan Europa gebouwd gaat worden doet wel het ergste vrezen voor de prijs, t.o.v. de Europese C-segmenters. En ze waren al niet zo goedkoop.
Droomauto zegt
Zo’ nu hebben ze eindelijk weer een goeie concurrent erbij hier in Europa werd tijd.
Maar lijkt verdacht veel op de nieuwe accord alleen een beetje te heet gewassen. ?
En nu nog even afwachten of hij werkelijk hier heen komt.
Jammer genoeg de Nieuwe Accord niet. ?
Ottaviano zegt
Heel mooi die BaudiMalfiWat Civic. Aan de vorige was geen hoek af, integendeel… Met deze worden alle risico’s getorpodeerd. Beter? Mooier? In ieder geval mainstream. Klaar om de meute te plezieren. Ik ben een oude zak die hunkert naar de ’70. Maar dan wel met meer schone motoren, zoals nu. Noch vis noch vlees.
Esprit_de_Flandre zegt
Iedereen lijkt hier te paniekeren dat de Civic te braaf gaat worden, maar vergeet niet dat we hier naar de sedan kijken. De sedan is altijd al een pak saaier geweest dan de 3- en 5-deurs. De sedan was vooral bedoeld voor US en Japan.
Toen wij hier ons eerste UFO-model kregen, moest de rest van de wereld het doen met dit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Civic_(eighth_generation)#/media/File:2006-2009_Honda_Civic_VTi_sedan_(2018-10-19)_01.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Civic_(eighth_generation)#/media/File:2006-2009_Honda_Civic_VTi_sedan_(2018-10-19)_02.jpg
Niet bepaald futuristisch of speciaal. En de daaropvolgende modellen waren van hetzelfde laken een broek. Daar past deze nieuwe Civic sedan mooi in het rijtje.
Natuurlijk, door de sluiting van Swindon, waar onze ET-mobielen vandaan kwamen, bestaat het risico dat wij hetzelfde, brave model krijgen, of zelfs helemaal geen meer…
Diederik zegt
Op Japanse auto’s die eender waar in de wereld worden gemaakt betaal je in België nog steeds 11% invoertaksen. Kwestie van niet te concurrentieel te zijn met de Europese merken die slechts 6% betalen. Deze regel dateert uit de jaren 80, toen de Japanse wagens door hun prijs veel minder kosten en als broodjes werden gekocht. Nu anno 2020 bestaat die 11% nog steeds. Elke euro die uit ons land verdwijnt is hier weg, of dit naar een Europees land gaat of naar Azië. Nu weet je waarom die Honda,s oa geld kosten en testrijders ons zeggen dat je voor dezelfde prijs eveneens een Europeaan kan kopen, wat de meesten onder ons dan ook doen.