Hoeveel seconden weet deze superkever onder de 7 minuten te rijden?
Een paar weken geleden werd de wereld verblijd met de gelekte foto’s van een Viper-groene Porsche. Een 911 GT3 RS om precies te zijn. Voor wie het Porsche-lexicon niet helemaal uit zijn hoofd kent, dat is de variant die het dichtste staat bij een de race-auto’s.
- 911: motortje achterin
- GT3: Dikke 4.0 liter zonder turbo’s dus met VROOOEEEM geluid
- RS: meer spoilers en minder comfort
De meest puristische variant (alhoewel de echte purist een Lotus 3-Eleven 430 rijdt, maar dat terzijde) van het rijtje dus. Dit is nóg spectaculairder te maken met het ‘Weissach Package’. Als je dat aanvinkt krijg je alle opties op je GT3 RS die er eigenlijk standaard erop horen te zitten.
Het voordeel van al deze maatregelen is dat de 911 GT3 RS Weissach Package op alle facetten goed scoort: remmen, sturen, accelereren en dergelijke doet ‘ie allemaal briljant. Althans, dat kunnen we concluderen uit de rondetijd die Porsche met deze auto op de Nordschleife heeft neergezet: 6:56.4. Inderdaad, minder dan 7 minuten. Daarmee schaart de 911 GT3 RS zich in een bijzonder rijtje supercars als de Porsche 911 GT2 RS, Lamborghini Huracan Performante en Porsche 918 Spyder. Het hing al een tijdje in de lucht, maar nu is het offcieel: de 991.2 GT3 RS is dus bizar snel.
De waanzinnig snelle tijd werd door Porsche coureur Kévin Estre gereden. De 991.2 GT3 RS is daarmee 24 seconden sneller dan 991.1 GT3 RS. Dat komt niet alleen door de auto, maar ook door de Nordschleife zelf. De baan is op een paar cruciale punten aangepast, iets wat je terugziet in de rondetijden. Voor meer informatie, lees dit artikel om te begrijpen de laptimer in de juiste context te krijgen.
Estre reed de tijd aan het einde van een zonnige ochtend op 16 april, omstreeks 11:40. De temperatuur was 14 graden en het asfalt 18 graden, volgens Estre perfecte omstandigheden. De 911 stond op Michelin Pilot Sport Cup 2 R banden. Plakkerige semi-slicks met nét genoeg groeven erin om straatlegaal te zijn. Het ronderecord is uiteraard op film vastgelegd, je kan het rondje bekijken door HIER te clicken!
ownkruid zegt
”De baan is op een paar cruciale punten aangepast”
misschien een leuk nieuw bericht.
Vertel ons meer!
towi1989 zegt
@ownkruid: Nieuw asfalt icm weer mooi vlak leggen, ruimere uitloopstroken op gevaarlijke plekken, ga zo maar door. Ronde tijden betekenen niets. Zie ook:
https://www.autoblog.nl/nieuws/9-redenen-waarom-nordschleife-rondetijden-waardeloos-zijn-96407
rijnounsdoor zegt
@ownkruid: De bochten zijn eruit gehaald. Dat scheelt nogal.
TheVeenmeister zegt
@rijnounsdoor: lastig verhaal om dan een goed rondje neer te zetten.. De wereld rond om bij start/finish te komen..
Gulli zegt
@theveenmeister: is gewoon een grote looping geworden
sameshitdifferentday zegt
@rijnounsdoor:
tonniejj zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lincoln zegt
Die Weissach logo’s zijn gewoon bij Alibaba te bestellen ..
xxsjaakpolakxx zegt
Joh
reggie-boy_rood zegt
@lincoln:zal ze gelijk bestellen
dominiekdd zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
viezefreddyw zegt
Hele bizarre tijd natuurlijk. Maar tot hoe ver is het relevant aangezien de baan aanzienlijk anders is dan voorheen?
willeme zegt
@viezefreddyw: Alle andere snelle tijden zijn. ook gereden op de ‘nieuwe’ baan. Dus prima te vergelijken. Alleen niet meer met de tijden van enkele jaren terug.
viezefreddyw zegt
@willeme: Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat een faceliftversie even 24 seconden wegpoetst op de ‘Ring alsof het niets is.
Stefje zegt
@viezefreddyw: Dit vind ik inderdaad ook bijzonder. De vorige GT3RS (991.1) deed het nog in 7:14 oid. Heb je dan ineens echt zo’n slechte auto vergeleken met de nieuwe..?
peug206 zegt
@Stefje: weersomstandigheden kunnen zelfs met droge baan al 5 seconden afwijken.
Rudy zegt
@viezefreddyw: Heel discutabel volgens mij, lijkt erop alsof er ineens 10-20 seconden van tijden af is gegaan in 1-2 jaar tijd.
willeme zegt
@rudy: Jazeker. Kijk maar naar tijden van andere auto’s. Ze zijn allemaal supersnel geworden. Zo is de jump Flugplatz volgas, dat was eerst echt afremmen omdat je anders de lucht invloog. Scheelt zo een seconden of twee, drie. En zo zijn er nog een paar angels uitgehaald waardoor de baan iets veiliger is en de auto’s nog harder kunnen.
rufctr01 zegt
Bizar snel!
berlinetta zegt
Dat is zeker bizar snel. Toch knap hoe snel de techniek vooruitgaat. Een 918 is al niet meer genoeg om de nieuwste generatie supercars bij te benen.
Rick-dos zegt
Gezien de eerste foto is ie over de baan gevlogen…
*potverdorrie wat een dijenkletser van mij. Ga ik ff in de zon met een koud drankje van genieten*
kle500 zegt
@Rick-dos: donders! Hij is zelfs zo leuk dat ik het zelfde maar ga doen!
Rick-dos zegt
@kle500: Proost. ;)
ohoogeveen zegt
Whoa hij had wel een paar momentjes.. wat een baas!
vinox zegt
@ohoogeveen: Waar zie jij momentjes? s Gewoon op het randje gereden en dan heb je af en toe overstuur en dan ram je na een snelle correctie gewoon door he. Bizar hard gereden van die kerel, echt een machtige NS lap.
misterdrogba zegt
Foto 1.. Heerlijk gewoon!
rolov zegt
Dan wordt het weer tijd voor een nieuwe Nissan gtr op de nieuwe baan…. onder de 7 sec vermoed ik.
agarde zegt
@rolov: 7 seconden moet te doen zijn ja…
rolov zegt
@agarde: Haha 7 min ja foutje bedankt
davelepeef zegt
@rolov: ach. Het oog wil ook wat…
vinox zegt
On board: https://youtu.be/E13UQI7GY30
henrie zegt
-edit: is inmiddels gefixt-
acakoning zegt
Hmm heerlijke foto inderdaad. Kies maar: GT2 RS of GT3 RS
rolov zegt
@acakoning: gt3 geil als ik ben kies ik toch voor de gt2 .
berlinetta zegt
@acakoning: Een Carrera GTS 991.1.
kennone zegt
@berlinetta: 924s :p