De nieuwe Nissan GT-R krijgt een flinke update.
De Nissan GT-R is een bijzonder fenomeen. De auto kwam in 2008 op de markt en was een regelrechte sensatie. De auto veegde de vloer aan met de concurrentie. De rappe Nissan was niet alleen sneller in rechte lijn, maar op alle disciplines scoorde de auto enorm goed. Zeker als je meerekent wat de auto moest kosten: voor Porsche Cayman geld kon je 911 Turbo’s pesten.
Met de jaren veranderde de status quo: de concurrentie werd telkens sneller, de Nissan GT-R telkens duurder. Maar het bleef een geweldige aanbieding voor het geld. Behalve in Nederland natuurlijk, met die enorm hoge belastingen. Om de paar jaar nam Nissan de tijd om het model fijn te slijpen. Dat hebben ze nu wéér gedaan. Het resultaat is namelijk deze nieuwe Nissan GT-R.
Behoorlijk ingrijpend
Nee, het is niet een compleet nieuwe generatie, maar het is wel een behoorlijk ingrijpende facelift. Check die neus! Die is helemaal nieuw. Er zijn nieuwe Golf 8 GTI-esque mistlampen en een compleet nieuwe bumper. Ook de grille is gewijzigd ten opzichte van het oude model. Volgens Nissan leveren de aanpassingen méér downforce op, zonder dat de luchtweerstand toeneemt. Voor de kenners, die Cw-waarde bedraagt een belachelijk lage 0,26. Dat is helemaal laag als je bedenkt dat de auto voorzien is van grote, brede banden en een hoop spoilers. Dit is overduidelijk géén eco-mobiel.
Qua uitvoeringen blijft veel bij het oude. Logisch, want daar had Nissan net een nieuwtje. De Nissan GT-R heeft de bekende VR38DETT onder de kap, goed voor 570 pk en 632 Nm, uiteraard met vierwielaandrijving en een DCT-automaat.
Nieuwe Nissan GT-R T-Spec én Nismo keren terug
De Nissan GT-R T-Spec keert terug en kun je krijgen in enkele zeer historisch verantwoorde kleuren: Millennium Jade Metallic (de kleur van de R34 Nür) en Midnight Purple, een speciale kleur die we zagen op de R32-, R33- en R34-generatie.
Uiteraard is de Nissan GT-R Nismo nog altijd aanwezig in het gamma. Deze heeft met 600 pk en 651 Nm net eventjes wat meer kracht onder de kap. De Nismo heeft ook flink afwijkende hardware. Denk aan lichtere velgen, een zwanenhals-spoiler, uitgeklopte wielkasten en andere bumpers. Daarnaast heeft Nismo het onderstel herzien én is er een nieuw sperdifferentieel.
De Nissan GT-R en Nismo komt in 2023 op de markt in Japan, Australië en de Verenigde Staten. Nee, helaas niet meer niet naar Nederland. Wij zijn het land waar meer 911’jes verkocht worden dan alle Alfa Romeo’s bij elkaar. Gelukkig zal de auto ongetwijfeld te rijden zijn als update in Gran Turismo 7. Dat spel kennende zullen alle uitvoeringen wel beschikbaar komen.
Check hier de uitgebreide introductie van het nieuwe model:
Meer lezen? Dit zijn alle versies van de Nissan R35 op een rij!
brammetjedeb zegt
Zeker in nismo uitvoering erg dik. Maar 15 jaar oud, dat kan toch niet meer? Waarom is er nog geen nieuwe? Dat dashboard kan toch ook niet meer? Specs zijn nog steeds gruwelijk, gooi het ff in een nieuw jasje zeg.
lekkerlinksrijden zegt
Niks mis met dat dashboard
Gele koplamp zegt
Vind juist het 15 jaar oude design een verademing tov al die Origami-koetsen met iPad-dashboards van nu.
kennone zegt
Wie wil er nou een scherm als dashboard in dit kaliber wagen? Sterker nog, analoge turbodruk, oliedruk en olietemperatuur metertjes waren voor dit monster nog een perfecte toevoeging geweest met een knip oog naar het verleden👌🏼
brammetjedeb zegt
Oh, en de tijd dat je uit 43 gtr’s in gran turismo kon kiezen is wel voorbij hoor. Een 2017 en een nismo, en verder de race versies.
willeme zegt
@brammetjedeb:
1. Je kan ook blij zijn dat er überhaupt nog een GT-R in productie is. Een andere willekeurige fabrikant had de productie al jaren geleden stilgelegd. Net zoals met de jaren ’90 JDM sportwagens: zolang ze aan de emissie-eisen voldoen, blijft Nissan de GT-R maken voor een klein publiek.
2. Soms moet je een ironische opmerking niet serieus opvatten ;-).
brammetjedeb zegt
Ik zeg ook niet dat ik niet blij ben, en het koppie draait nog steeds om als er één langskomt. Maar zet een porsche uit 2008 eens naast eentje uit 2023. Als die nu nog in productie zou zijn zou iedereen erom lachen. Qua design lijkt het op elkaar maar dan moderner. Het hoeft dus zeker niet rigoureus anders, maar gewoon moderner. Heb al genoeg langs zien komen door de jaren heen, het zal voor Nissan zelf interessanter voor de verkoop zijn als ze een modernere hebben. Wellicht hybride zodat het zelfs in Nederland interessant zou zijn. Lijkt mij dan.
En ik snap het wel van gran turismo, maar het grappige is dat waar je vroeger de a, b, x, d, m, l, en g-spec had het nu juist erg karig is. Er mag wat mij betreft wat meer bij, en niet alleen Nissans!
leaper035t zegt
Nostalgie naar betere tijden. Gewoon fijn dat een fabrikant nog semi-analoog spul bouwt.
robertvanheerde zegt
Door de facelift lijkt hij meer een facelift van de eerste generatie… wel mooi!
MaartenD zegt
Wordt het inmiddels niet tijd voor een totaal nieuwe GT-R?
densk zegt
Toevallig kwam ik er deze week nog één tegen. In eerste instantie hoorde ik in de verte alleen nog maar het onmiskenbare geluid, toen hij dichterbij kwam was natuurlijk overduidelijk. Wat blijf dit toch een gave en zeker niet alledaagse auto, zowel qua verschijning als qua prestaties.
Ook in dit nieuwe jasje mag hij van mij gerust nog een aantal jaar mee. Net wat Willeme zegt, denk dat we blij mogen zijn dat dit soort auto’s nog bestaan.
Wat ik niet mooi vind zijn de mistlampen van deze facelift.
kniesoor zegt
Vind de basisversie recht van voren wel wat braaf ogen. En je kan de leeftijd van het ontwerp er zo zachtjesaan wel èrg aan afzien. Maar goed, dat zijn maar uiterlijkheden. Als package is het vanwege de potente techniek nog steeds een geweldige oto. Daarom jammer, dat de prijs inmiddels zo hoog opgelopen is. Anders zou de GT-R voor het soort oto vast nog goed kunnen verkopen.
racerx zegt
Nog steeds een van mijn favorieten, facelift vind ik geslaagd. Zeker zoals hij erbij staat op de header foto vind ik indrukwekkend.
leaper035t zegt
In het tijdperk tussen de late jaren 90 en het dieselschandaal werden ongelooflijke kannonnen gebouwd. Elektronische toepassingen waren er om de analoge beleving te ondersteunen. Dat een constructeur een model uit dit epische tijdvak gewoon blijft doorontwikkelen, is geweldig. Koesteren zo’n wagens, dat moeten we doen.