We hadden niet anders verwacht, maar de power-hike is echter wel verrassend.
Het was een hele opluchting in 2004: van de Volkswagen Golf V kwam in dat jaar de langverwachte GTI-uitvoering. Ondanks dat Volkswagen een van de grondleggers is geweest met de GTI, waren de Wolfsburgers de weg ernstig kwijt. De Golf III GTI was die badge niet waardig. Het was een iets minder slome en iets minder kale Golf. Dat was het. De Golf IV GTI was helemaal een tegenvaller. Die auto verdiende de GTI-badge absoluut niet. Zeker in combinatie met de 115 pk sterke tweeliter achtklepper was het een rijdende deceptie. Dit had niets met een sportieve hatchback te maken.
De Golf V GTI maakte veel goed. De 2.0 TFSI leverde 200 pk en 300 Nm, waarmee de prestaties eindelijk op niveau waren. Nog belangrijker was het onderstel, dat op een véél hoger plan stond. De Golf GTI was zowaar een leuke auto om te rijden. Ook met het interieur ging Volkswagen weer terug naar de jaren ’70: de ruitjes-bekleding was zeer cool én nog eens standaard ook. Met de Golf VI GTI (210 pk) veranderde Volkswagen nauwelijks iets aan het recept en eigenlijk geldt datzelfde voor de Golf VII GTI (220 pk). U ziet, per generatie wordt de Golf GTI een beetje sterker.
Dat gaat met de komende Golf GTI (de achtste generatie dus) ook gebeuren. Het doorgaans geïnformeerde AutoBild weet te melden dat ze bij Volkswagen de PK-kraan iets verder gaan opendraaien. Nee, de Golf VIII krijgt niet 230 pk, maar 245 pk, het vermogen dat de huidige GTI met Performance Pack óók heeft. De volgende Golf GTI kan ook besteld worden met een Performance Pack en het is die uitvoering die erg veel paarden mee krijgt: 300 stuks. Dat is 10 pk méér dan de Golf GTI TCR onder de kap heeft.
De Golf 8 komt dit jaar op de markt en naar verwachting volgt de GTI niet veel later (begin 2020). De nieuwe Golf GTI krijgt naar verluidt veel plattere koplampen en grille dan nu het geval is. Het gehele instrumentarium is dankzij MIB (Modularen Infotainment Baukastens) helemaal digitaal. Voor de GTI komen daar twee specifieke features bij: een laptimer en een G-meter. Cool. Ook goed nieuws is de prijs. De nieuwe Golf wordt in Duitsland niet duurder dan het oude model.
tttijn zegt
De Golf IV GTI had een 1.8T. Bijna onverwoestbaar blok trouwens.
kennone zegt
@tttijn: klopt. Die dingen zijn inderdaad serieus hufter en tuning proef!
techniekmeneer zegt
@tttijn: Had onder andere een 1.8t. De GTI was met meerdere motoren leverbaar. 2L, 1.8t, 2,3 VR5, en zelfs als 1.9 TDI.
thomasthomas zegt
@techniekmeneer: drie keer rood (TDI) dan was je vroeger het mannetje hoor. Later werd dat ineens eens GTI raar want het was exact hetzelfde.
matter zegt
@thomasthomas: wat ik apart vind is dat ze uiteindelijk de krachtigste versie van de 1.9 TDI (160 pk) in een Ibiza gestopt hebben…
saxoke zegt
@matter: als 163pk is deze in België leverbaar geweest in de Leon als speciale reeks Leon Marc Duez
matter zegt
@saxoke: die kende ik nog niet. ?
saxoke zegt
@matter: Heel zeldzaam. Hier 3km vandaan heeft er ooit ene te koop gestaan.
thomasthomas zegt
@matter: ik ook niet. Is wel heel zeldzaam Anders had ik hem zeker gekend.
allesmetturbo zegt
@tttijn: heerlijk blok was dat, vooral met k04 upgrade echt een feest
scooper zegt
@tttijn: klopt, de eerste versie had 150pk, later werd dat 180pk. Mijn zus kreeg in ’99 de 150pk versie cadeau van onze vader, de aandacht die je met die auto kreeg was enorm en je reed de meeste auto’s er helemaal uit bij de stoplicht.
henkhekje zegt
@scooper: de 150pk TDI lustte ik rauw bij de stoplichten ;-)
scooper zegt
@henkhekje: dit was de GTI ?
henkhekje zegt
@scooper: die ook hoor ;-)
Visje66 zegt
Apart, dus de PP GTI gaat in het vaarwater zitten van de huidige R en S3. Wat heeft VAG dan wel niet in petto voor de S3/R? De geruchten gaan dat er een V6 in gaat…. zou het dan toch!?
markie123 zegt
@visje66: hoop het niet, de 5pitter blijft toch een fantastisch blok, al zeker 35 jaar lang.
poekoek zegt
@markie123: in de S3 en Golf R ligt een 2 liter viercilinder. De RS3 heeft ren vijfcili. Inderdaad een geweldig blok :-)
poekoek zegt
@poekoek: vijfcilinder moet dat zijn natuurlijk…
markie123 zegt
@poekoek: Ja, dat weet ik, die bedoelde ik ook. Heb zelf ook ’n ouwe I5 (2.3 10V) en daar kan vooral qua geluid maar weinig tegenop :)
henkhekje zegt
@poekoek: ja dat is de enige mooie creatie van VAG (samen met de vr6)
techniekmeneer zegt
@henkhekje: G40 en G60 niet te vergeten.
henkhekje zegt
@techniekmeneer: mooi klinkende motor, afgezien van de G-lader was het blok zeer ouderwets
kareljansen zegt
@Visje66: 2.9v6 wellicht? En dan in 2 versies voor S3 en RS3. Ben bang dat die 5 cilinder er op termijn helaas aan moet geloven.
kennone zegt
Net optijd de 850R verkocht. Want de nieuwe GTI vernederen gaat hem denk niet meer lukken denk ik.. 300PK! Ben benieuwd hoeveel de R gaat krijgen
dracae zegt
@kennone: ..Verkocht…….???
Maar..maar… je had pas 2 of 3 keer aan ons verteld dat je ‘m had…
kennone zegt
@dracae: nu kan ik elke keer zeggen. Toen ik mijn Volvo 850R had..?
dracae zegt
@kennone: Hm.. ook al probeer ik het een beetje te vermijden, toch doe ik dat af en toe ook met mijn urquatro’s..
Wat heb je nu?
kennone zegt
@dracae: een enorm zuinige Gezelle? We zijn nog zoekende
dracae zegt
@kennone: Die heb ik ook…staat ergens in de schuur onder het stof.
dirkv zegt
@kennone: Weer een held minder… ik heb hem ook al 6 jaar niet meer hoor:/
Wat gaat er voor in de plaats komen?
kennone zegt
@dirkv: iets totaal anders. Maar ivm mijn gezondheid en daar door dus ook financiële redenen word het een Fiat 500. Maar om de pijn een beetje te verlichten,, wel een Abarth!
dirkv zegt
@kennone: Aha, dat is ook leuk rijden.
Mijn “polar witte” R moest ook het veld ruimen om de financiën, hij zoop als een tempelier… maar daar weet jij alles van.
Plezier met je nieuwe aanwinst en het beste met je gezondheid!
Laat ons weten hoe goed die Abarth is hé ;)
kennone zegt
@dirkv: dankje! Zodra we hem hebben gooi ik wat foto’s online!??
dracae zegt
@kennone: Beterschap!
Ik ken dat, ik heb mijn eigen gezondheidsproblemen (gehad) waardoor het inkomen minder werd. Als je dan ook nog trouwt..
Dus voor mij ook geen sportieve culthelden meer, maar een Yaris.
Wel een TS.. om te pijn iets te verzachten…
kennone zegt
@dracae: balen is dat he. Iets waar je echt niets aan kan doen en dan ook nog financieel gestraft worden. Het maakt ons alleen maar sterker zullen we maar zeggen??
Edge zegt
@kennone: Kom op zeg, daar maak je je toch niet druk om? Wat de 850R qua snelheid en moderne features mist ten opzichte van de aankomende GTI, maakt ‘ie ruimschoots goed met zijn cool factor. Ik weet niet welke kleur je had, maar als ‘ie Cream Yellow was, mag een GTI de veters nog niet eens strikken van jouw 850R
str8six zegt
@Edge: zo is dat! Geel met antraciet wielen. Sexy.
kennone zegt
@str8six: hey was een R. Die zijn niet in kleur banaan geleverd. Mijne was knal rood zoals de R hoort te zijn??
thomashofman1 zegt
300PK!
room850 zegt
@thomashofman1: dat is behoorlijk indd, maar de golf 5 gti gooi je daar alheen met alleen een chio
allesmetturbo zegt
@room850: vergeet de downpipe niet, dan komt ie tot 280-290 met alleen een chippie
Robert zegt
Het zal ongetwijfeld een fijn sturende auto worden. Toch zal -ie nooit zo iconisch worden als de GTI mk1.
stuko zegt
@RRRobert: vroegah…
desjonnies zegt
@stuko:
Nee
Iedereen wil maar brul-PK’s, maar dat is helemaal niet zo belangrijk, het gaat om het concept, de levendigheid, het sturen gelijk een scheermes en remmen die je ogen uit hun kassen doen vliegen, the unbearable lightness of being,
Vooral dat lichte maakte de Golf 1 GTI een winnaar, zijn nakomelingen hebben allemaal verplicht obesitas.
Stefje zegt
@desjonnies: mijn performance stuurt dankzij zijn lsd toch echt veel beter dan de mk1, evenals dat ie veel beter remt.
Maar dan ben ik toch blij dat ik gewoon alle luxe er verder bij heb.
lekbak zegt
@stefje: Sneller zijn is niet hetzelfde als beter sturen. Snelheid is maar een getalletje. Een lichte auto geeft een hele andere beleving. Het voelt beter en het voelt sneller, veel belangrijker dan het uiteindelijke getalletje.
Tenzij je je auto alleen gebruikt om mee op te scheppen natuurlijk, dan is het getalletje belangrijk.
dirkv zegt
@RRRobert: Er kan er maar één de eerste zijn…
dirkv zegt
@RRRobert: Maar misschien is dit wel de laatste echte petrol GTI, dan wordt het misschien toch nog een icoon.
evdw zegt
@rrrobert: Eens, dat is en blijft de mooiste, met name die allereerste met de kleine achterlichten. Zeldzaam ook.
Edge zegt
Niet zo heel gek natuurlijk. A35, Megane RS, Civic Type R, Audi S3, ze zijn allemaal met 300pk of iets meer dan dat leverbaar en de verwachting is dat ook de nieuwe Focus ST naar 300pk of meer gaat. Dan kan Volkswagen natuurlijk niet achterblijven met hun Golf GTI.
Daarnaast is het binnen het eigen gamma ook hartstikke logisch. Audi heeft op dit moment een 400pk sterke RS3 in het gamma. De Mercedes A 45 gaat ook rond dat getal zitten (387 voor de A45, 421 voor de A45 S). Er gaan hardnekkige geruchten dat zowel Ford als Volkswagen zich met de Focus RS en Golf 8 R willen melden in die 400pk-regio. Daardoor ontstaat er genoeg ruimte tussen de gewone GTI en de R om een 300pk-sterke variant aan de lineup toe te voegen, vergelijkbaar met hoe Mercedes het gat tussen A250 en A45 opvult met de A35.
thomasthomas zegt
Golf IV had helemaal geen 2.0 liter die zat in de Golf 3. Golf 4 had een 1.8 Turbo motor en later was er nog de VR5 en 150pk diesel die ook beide er als GTi’s waren.
willeme zegt
@thomasthomas: Buiten NL kon je hem met de 2.0 8V bestellen.
evdw zegt
@thomasthomas: @willeme: De Golf IV had zeker wel een 2.0 liter motor met 8 kleppen en 115pk maar ik wist ook niet dat ze dat in sommige landen dus inderdaad een GTI noemden.
saxoke zegt
@thomasthomas: GTI was op een gegeven moment meer een uitrustingsnivo dan een GTI waardige auto. Dat zijn overigens dingen waar meerdere merken zich schuldig aan maakten in die periode. Denk bvb maar aan de Citroën Xsara. Die was er als 1.9Turbo D. VTS, 1.8i16v VTS 2.0i16v VTS (ongeveer 138pk) en als “echte” VTS met het RFS blok en een kleine 170pk
Rick-dos zegt
Mooi, maar ben ik nu de enige die totaal geen idee heeft hoe de laatste Golf er uitziet? Ik zie er veel rond rijden maar geen idee welke van de laatste generatie is. Begrijp dus dat er al 7 generaties zijn, denk dat ik het spoor een beetje bijster ben rond IV of V…. denk ik…
jochempie zegt
@Rick-dos: geknepen achterlichten.
lekkaah zegt
@Rick-dos: zag laatst een soort polo crossover, bleek een q2 te zijn
sanderp zegt
@lekkaah: q2=t-roc=golf formaat, t-cross is opgehoogde polo
sanderp zegt
@Rick-dos: Was nou maar naar specsavers gegaan
karhengst zegt
Het blijft een Golf. Voor sommigen dé reden om hem te willen, voor mij de reden er niet warm of koud van te worden.
saxoke zegt
@karhengst: dat probleem heb ik ook bij een Golf. Maar niet bij een GTI. Ook een R boeit me minder dan een GTI. Beetje raar, maar voor mij blijft de GTI toch wel zowat DE auto
Onehp zegt
Eerder vreemd dat de spaanse zusterauto Seat Leon Cupra ‘GTI’ al jaren 280-290-300pk had en de Golf, Golf PP en zelfs de Golf Clubsport daar steeds een stuk onder bleven…
kennone zegt
@Onehp: dat komt omdat die ook nog de R hadden
Onehp zegt
@kennone: yesbox, maar blijft beetje bijzonder dat de Seat zo dicht bij de R mocht komen en de GTI niet… Mss wordt de VIII R een stuk krachtiger?
weetikveel zegt
@Onehp: misschien omdat Seat het alfa van vag moest zijn, het sportieve jonge jolige broertje.
elemento zegt
Volvo heeft ook T8 2.0 blok met 408 pk. Maar al die autos 2.0 die houden gewoon niet lang vol.
mart144 zegt
@elemento: dat is gecombineerd vermogen inclusief hybride, anders 320pk.
mick0210 zegt
Het wedstrijdje verplassen blijft dus doorgaan.
mashell zegt
@mick0210: turbo pk’s zijn gemakkelijk en goedkoop en de klandizie let er wel op. Dat er van die 300pk meestal nog geen 100 aan het werk zijn maakt dat het er niet onveilig van wordt.
Dutchdriftking zegt
@Willeme, de tekst klopt niet helemaal. De 2.0 8v is wel geleverd in de Golf 4, maar nooit als GTI. De golf 3 was als GTI 8V 115pk gewoon een traag hok. een kleine 12 seconden voor de 0-100 sprint was gewoon echt niet GTI waardig. En het zelfde blok lag ook in de non GTI golf namelijk in de 2.0 Rabbit, het was dus geen exclusief GTI blok! De ABF motor uit de 150pk 16v GTI was vele malen fijner en veel meer een écht GTI blok. Twee verschillende motoren in een GTI was destijds overigens doodnormaal, de Golf 2 was er zelfs met 4 verschillende motoren. (8v, 16v, 8v G60 en extreem zelfdzame 16v G60 Limited), en ook de Kadett GSI en Astra GSI waren er in 8 en 16v. Echter was bij de Golf GTI 16v het onderstel het zelfde als dat van de 8v, en ook dat was al weinig anders dan de reguliere golf. Kortom gemiste kans. Bij de Golf 4 GTI was men écht de weg kwijt. Je kon de GTI krijgen met de overbekende 1.8T, een fijn blok in omgang, maar het was vooral een koppelmotor, de 150pk was net aan, de concurrentie deed het gewoon beter. Maar erger nog, als je een 2.3 5 pitter wilde kon dit ook. Dit was in de basis gewoon een VR6 blok, maar dan met 1 cilinder minder. Voor de facelift was dit een 10 klepper met ook 150pk, deze klonk leuk, maar miste verfijning, ook was het niet bepaald een betrouwbaar blok. Met de facelift kreeg deze 5 pitter nu 20 kleppen en werden de betrouwbaarheid issues gefixt. Het vermogen steeg naar 170pk. Nu lag het vermogen wel in lijn met de concurrentie, het geluid was gaaf, maar onderstel technisch was het nog steeds zo goed als gelijk aan de standaard Golf. GTI was nu écht een loze badge. Ook wat looks betreft had de GTI niets speciaals. Een logo op de kofferklep, dat was alles. Geen speciale wielen, geen andere bumper of een sportief uitlaatje, geen andere interieur helemaal niets. Jammer, want met deze unieke motor had men wel degelijks iets in handen. Gelukkig kwam het vlak voor het einde toch nog goed. Bij de Golf 3 GTI kwam er in 1996 een zogenaamde ’20 jahre’ editie uit om 20 jaar Golf GTI te eren. Deze had speciale 16 inch BBS RX 504 wielen, nog altijd de beste keuze voor een Golf 3. ‘Smoked knipperlichten en mistlampen, rode logo’s een rode bies over de bumpers en deuren, een ander interieur, witte tellerplaten, en, de golfbalpookknop (mooi woord voor Scrabble) was terug. Qua looks helemaal een echte GTI dus. Motorisch kon je de bekende 2.0 8v krijgen (niet doen) en de 2.0 16v. Beiden werden voor de gelegenheid helaas niet gekieteld. Ook kon je een diesel motor in de GTI krijgen. De oersterke 110pk 1.9TDI AFN. Met een chipje van ABT had deze 140pk en ging deze richting de 300nm koppel. Een heel fijn blok, maar natuurlijk geen GTI motor. En onderstel technisch? Niets aangepast. Het zelfde truckje (maar dan beter) haalde men 5 jaar later (2001) uit bij de Golf 4 GTI 25 jahre, deze kreeg eindelijk echte GTI looks. Speciale BBS wielen (18 inch groot), donkere koplampen, een ander bumperlipje voor, een andere bumper achter, dikke recaro’s met speciale bekleding, en een veel mooier instrumentarium wat grotendeels overeenkwam met de R32. De golfbalpookknop, en jawel, technische aanpassingen! De 5 bak werd gewisseld voor de 6 bak van de V6, de 1.8T motor kreeg 180pk (alle 100 origineel Nederlandse exemplaren kregen van Pon een ABT chip naar 210pk) en onderstel technisch werden er kleine verbeteringen doorgevoerd. Eindelijk een échte GTI! Waren de golf 3 en 4 dan zo dramatisch slecht? van deze speciale GTI’s heeft tenslotte bijna niemand ooit gehoord. Nee, in de basis waren het de beste Golfjes ooit, maar als GTI erg slecht gelukt. Daar kwam bij, VW had een nieuw segment aangeboord. De snelle autobahn Golf. De Golf 3 is namelijk als VR6 wel erg goed. (en daarom ook erg populair) Het GT karakter van deze past vele malen beter bij de rest van de auto. Daar komt bij, deze was leverbaar met het zogenaamde ‘plus’ onderstel. Deze straffere dempers maakte veel goed. En als je kon kiezen voor een 174pk sterke 6 pitter, dan laat je de 150pk sterke 4 pitter toch lekker staan? Zeker wanneer het onderstel van de GTI nog eens minder is. Bij de Golf 4 deed de doorontwikkeling van deze motor het nog beter. Van 12 naar 24 kleppen zorgde voor een vermogensstijging naar 204pk. Dat was in 1998 serieus veel in een hatchbak. De 6 bak en 4-motion maakte de wagen een hele fijne GT, en zorgde er voor dat de GTI nogal overbodig was. Toen Volkswagen in 2001 met de zogenaamde R-divisie kwam, welke voor een knotsgekke Beetle RSI van €100.000,- zorgde, maar ook voor de geniale (maar eveneens erg dure) R32 was men het GTI label helemaal vergeten. Des te opmerkelijker dat Volkswagen in 2004 nu het R label net goed en wel op poten stond, toch met een belachelijk goede GTI kwam. Wellicht de interne concurrentie? Hoe dan ook, met de Golf 5 GTI heeft men de weg terug naar boven gevonden. Misschien is deze wel beter dan de Golf 5 R32…..
willeme zegt
@dutchdriftking: De 2.0 achtklepper is ook als GTI geleverd. Men was de weg compleet kwijt, inderdaad. GTI was gewoon een uitvoering geworden, eigenlijk. Er was niets sportiefs aan. Er waren enorm veel motoren voor te krijgen: 2.0, 1.8T (150 pk, later ook 180, Edition in NL met 210), V5 (150 en 170 pk) en 1.9 TDI (110 pk, 115 pk en 150 pk).
Ik weet dat je van VW’s houdt. Het zijn fijne auto’s om elke dag kilometers mee te maken en in die tijd waren de blokken erg sterk, maar met sportief rijden had het niets van doen. Ook de latere Editions hadden een onderstel nog altijd op comfort was afgestemd en in dynamisch opzicht erg beperkt was. Het zag er dik uit en met de chip was het een erg snelle auto, maar het onderstel het te veel beperkingen. De achteras van de Golf V is vele malen hoogwaardiger (en duurder om te produceren!). Het dieptepunt was de Golf GTI 2.0 8v, die gelukkig in Nederland nooit op de markt is gekomen maar wel degelijk heeft bestaan!
Verschil tussen GTI en R-Label is duidelijk. De GTI’s moeten leuk en betaalbaar zijn. De R-Modellen zijn net als de VR6 in de jaren ’90: gewoon snelle Golfjes met sterke motoren en veel luxe, niet zozeer alleen sportiever.
willeme zegt
@dutchdriftking: https://www.autotrader.co.uk/classified/advert/201812083097067?sort=year-desc&year-to=2003&year-from=1995&advertising-location=at_cars&onesearchad=Used&onesearchad=Nearly%20New&onesearchad=New&make=VOLKSWAGEN&postcode=sw1a2aa&radius=1500&keywords=gti&page=1
Dutchdriftking zegt
@willeme: Je hebt nog gelijk ook, erg kansloos, 115pk dik 1200kg, en het enige wat er GTI aan is dat is het logo….
De diesels heette GTI-TDI, dit daar de TDI enorm goed aangeschreven stond. Nu sinds de Golf 6 de GTD weer terug is heeft men ook dat weer goed afgedekt. Die naam dekt de lading vele malen beter.
Bij de Golf 5 had men voor het eerst een onafhankelijk geveerde achteras op een Golf, dit hadden ze vele malen eerder (zeker op de sportieve modellen) moeten doen. Hoe zat dit eigenlijk bij de Synchro en de 4-motion modellen? Ik neem aan dat dit toch wel een vorm van onafhankelijk was? Je hebt tenslotte ook een differentieel achter bij deze uitvoeringen.
De liefde voor deze generatie Golfjes is er toch vooral ingekomen daar ik vroeger zelf op de achterbank zat. Zelf eenmaal een Fiat gehad, verder alleen maar golfjes 3, en nu alweer ruim 6 jaar een VR6 als daily, niet verstandig want ze roesten onder je kont vandaan, maar zo’n grote luie 6-pitter in een oude Golf, gecombineerd met een Bilstein B12 schroefset is gewoon een heerlijke dagelijkse metgezel.
Overigens is het wel de bedoeling dat deze dit jaar het veld gaat ruimen. De vervanger zal een Alfa Romeo 159 worden. De enige juiste keuze als verslaafd Autoblogger. Uiteraard een rode, TI pakket en 1750TBI motor. Sinds de 159 uit jouw advies is gekomen helemaal verliefd op de looks van deze in de juiste uitvoering. Ik vond de wagen altijd al mooi, maar nu is het echt aan!
willeme zegt
@dutchdriftking: Hahaha, toevallig! Ik heb nu ook een 159. Daar komt binnenkort ook een B12 kitje (+ prodrive velgen) onder ;-)
Dutchdriftking zegt
@willeme: Haha kijk, goede keuze, al vind ik de 19inch TI wielen persoonlijk het beste staan. Uiteraard gewoon zilvergrijs, geen zwart.
willeme zegt
@dutchdriftking: Op zich wel, nadeel is dat iedereen de Ti velgen al heeft. Ik ga zelf binnenkort de 19″ Prodrive velgen eronder zetten. Die lijken op de 8C Competizione velgen en zijn speciaal gemaakt voor de Brera S.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Dat is inderdaad wel zo, ik zag laatst een rode met die wielen voorbij komen, en het staat ook zeker gaaf. Ach, het ene setje in de winter en de andere in de zomer, dan rij je het hele jaar knap! Heb je de 1750TBI, of een fijn dieseltje?
silenro zegt
@dutchdriftking: FYI: de 4-Motion modellen hebben een onafhankelijk geveerde achteras inderdaad.
rufctr01 zegt
Moest even Googlen hoe een Golf 4 er ook alweer uitziet.
Maar is het downgraden van de GTI badge destijds niet begonnen met de Golf 3? Is VAG toen de VR6 niet als GTI gaan zien?
Dutchdriftking zegt
@rufctr01: In Amerika lag er in de GTI al een VR6 blok, en was de 2.0 8v het instapblok. Sterker nog, men had speciaal voor Noord Amerika en Canada een andere inlaat voor deze motor (deze kwam later ook naar de Golf 4) voor een mooiere koppelkromme. Het punt is echter dat de VR6 uit de Golf 3 en 4 meer GT’s waren. Geschikt voor snel autobaan blazen, maar niet zo zeer bochtenridders. De R32 is een totaal andere wagen, die is wel bijzonder sportief.
silenro zegt
@dutchdriftking: een R32 bijzonder sportief? Het geluid vooral denk ik, de rest is niet heel erg bijzonder in mijn ogen ..
Dutchdriftking zegt
@silenro: Ooit mee gereden? Het is echt een bijzondere wagen. Met name de Golf 4 dan. De Golf 5 al veel minder, de Golf 6 is gewoon een GTI met 4-motion.
silenro zegt
@dutchdriftking: ik heb er zelf één staan ..
tttijn zegt
@dutchdriftking: Ja heb er paar keer in gereden n ben t met je eens. Had m paar jaar terug voor 5k van een maatje kunnen overnemen. Spijt als haar op mn hoofd dat ik dat niet gedaan heb.
saxoke zegt
@dutchdriftking: golf 6 R32 ? dat was toch gewoon een 2.0 TSI als ik me niet vergis
goodolddays zegt
Snap de commotie niet zo, de Honda Civic Type R heeft 320pk. Standaard.
vwdriver1978 zegt
Toch goed nieuws dat Volkswagen met zo’n pk monster komt.Ze laten zich tenminste niet tegenhouden door de groene brigade met hun elektrische rotzooi.