De vernieuwde Golf eHybrid moet EV’s overbodig maken.
Vergeet de ID.3, koop een hybride Golf. Dat is de boodschap van Volkswagen. Ze zeggen het natuurlijk niet letterlijk, maar de vernieuwde Golf eHybrid wordt wel aangeprezen als een “perfect alternatief voor elektrisch”. Oftewel: deze Golf moet de ID.3 overbodig maken.
De vernieuwde Golf 8.5 werd in januari al gepresenteerd (inclusief de eHybrid), dus je denkt misschien: wat is het nieuws? Nou, in januari hadden we nog niet alle details van de Golf eHybrid. Inmiddels heeft Volkswagen de cijfers wel paraat.
Die vallen niet tegen: Volkswagen beloofde in januari een elektrische actieradius van 100 km voor de eHybrid, maar dat is nu ruim 120 km geworden (WLTP). De eerste inschatting was dus aan de conservatieve kant. Iets met ‘underpromise, overdeliver’.
120 km is sowieso een hele nette waarde, want er zijn maar weinig PHEV’s met een grotere elektrische actieradius. En de auto’s die hieraan kunnen tippen (een Mercedes C 300e bijvoorbeeld) zijn allemaal een stuk duurder.
Ook leuk: de Golf eHybrid komt nu qua range aardig in de buurt van de eerste e-Golf, die dus volledig elektrisch was. Die auto had namelijk een actieradius van 190 km, volgens de optimistische NEDC-methode. In de praktijk kom je met de nieuwe eHybrid ongeveer net zo ver, gokken we. En vervolgens kun je met de eHybrid nog een paar honderd kilometer doorrijden op de verbrandingsmotor…
Qua laden is de vernieuwde eHybrid sowieso de e-Golf de baas. Die kon namelijk nooit met meer dan 40 kW laden, terwijl de eHybrid nu met 50 kW kan snelladen. Qua vermogen heb je trouwens nog steeds 204 pk in de eHybrid, net als voor de facelift. Vind je dat te min? Dan is er altijd nog de GTE, die nu 272 pk heeft.
Dan ontbreekt er nu nog één belangrijk stukje informatie over de vernieuwde Golf eHybrid en dat is de prijs. De zal ergens tussen nu en juli bekend gemaakt worden, wanneer de nieuwe Golf eHyrid in de showrooms staat.
barchettadriver zegt
Die 120 KM klinkt leuk, maar de echte vraag is natuurlijk hoeveel watt-uur per km hij verbruikt. De meeste hybrides zijn namelijk gewoon beroerde EV’s met een ontzettend hoog stroomverbruik per km.
fanboy zegt
@barchettadriver: Ja dat klopt maar dat is ook omdat het vaak grote SUVs zijn. Al waren de cijfers van de oudere GTE niet heel erg best geloof ik.
Flutterbear zegt
Wij heb de eGolf met 35 kWh batterij met in de praktijk 180 km bereik. Enorm fijne auto en mis het continu stekkeren van de Passat GTE zeker niet! Volledig elektrisch is zoveel prettiger.
mashell zegt
Precies. Met een echte EV hoef je minder vaak te laden dan met een PHEV. En die PHEV heeft vaak ook nog een kleine tank dus moet je die ook nog heel vaak tanken. Ultieme compromisauto om een gunstig WLTP verbruik te halen maar in de praktijk niet echt handig.
weereentankleeg zegt
Mijn V60 Recharge haalt 90km en heeft daarnaast een 60l tank. Is voldoende voor de dagelijkse ritten en als ik een wat langere afstand rij is er benzine te over. Kan geen EV aan tippen, daarmee mag je in je handjes klappen als je 500km haalt :)
Heel vaak tanken doe ik niet, 1000km is ruim genoeg. Met een EV heb je juist vaak te laden vergeleken met een ICE ;)
PHEV is juist ideaal in veel gevallen, waar EV vervelende beperking heeft een het gros van de mensen (geen oprit, bezette publieke palen, korte range, etc etc).
mashell zegt
PHEV heeft als grootste nadeel: er komt nog steeds troep uit de uitlaat en de efficiëntie is nog steeds om te huilen, dat is juist we waar vanaf willen. De benzine motor in een PHEV is als McDonalds of de Spoedeisende Hulp, alles voor noodgevallen.
Jasp3r zegt
Per auto is de efficiëntie misschien slechter, maar met het materiaal om 1 EV te maken, maak je 6 PHEVs of 90 mild hybrids, dit is de 1:6:90 regel van Toyota.
Liever 6 PHEVs dan 1 EV
dawwg zegt
Dat scherm fatsoenlijk integreren was blijkbaar te duur voor een facelift ?
Kun je ze ook zonder scherm, maar met alleen tablet-houder klem bestellen ?
mashell zegt
Zo’n vrijstaand scherm geeft een ruimtelijk gevoel. Televisie kasten vind je ook alleen nog maar bij de kringloop.
audirs3 zegt
Slechts 50kw ‘snel’ laden is gewoon een lachertje. En die 120km WLTP is waarschijnlijk een realistische 60km op de snelweg in de winter. Dus te weinig voor de gemiddelde Nederlandse forens die bijna 80km per dag rijdt. Dus je staat tenminste 1 of 2 keer per dag te stekkeren. Gaat, zoals met elke PHEV, helemaal niemand doen.
Ik snap niet waarom Autoblog opeens zo lyrisch is over de PHEV…
1000bochten zegt
Gemiddelde NL forens rijdt 15-30 km enkele reis naar zijn of haar werk. Dus 30-60km per dag. Dus dit bereik is juist precies goed voor gemiddeld gebruik.