
En als we zeggen ‘loeizwaar’, bedoelen we ook ‘loeizwaar’. De nieuwe GMC Hummer EV gaat een gewicht krijgen van 4103 kilo.
Elektrische auto’s zijn zwaar. Hummers zijn ook zwaar. Dus als je die beiden combineert, krijg je een GMC Hummer EV met een welhaast mytisch gewicht. 9046 ‘pounds’, meer dan 4100 kilo. Dat is niet een beetje veel, het is een kleine 600 kilo meer dan de oude Hummer H1. Die woog 3360 kilo.
Het is de schuld van de accu’s
Jazeker, de batterijen van de nieuwe GMC Hummer EV zijn absoluut de boosdoener. Die leggen namelijk een gewicht in de schaal dat hoger is dan dat van een flinke BMW 5-serie touring. Met drie mensen aan boord. Let wel, dit monsterlijke gewicht krijg je alleen als je de topuitvoering koopt. Die heeft drie motoren en een batterij van 200 kWh. De mindere modellen wegen ook iets minder. Maar het wordt alsnog geen Caterham of iets in die orde.

Problemen
Zo’n hoog gewicht is een garantie voor problemen. Laten we beginnen met het grootste probleem voor de gemiddelde Nederlandse automobilist. Je mag er de weg niet zomaar mee op. De nieuwe Hummer is zó zwaar, dat er allerlei verschillende regels zijn waaraan je moet voldoen voordat je deze auto mag besturen.
Daar ga je al.
Verder zul je niet vrolijk worden aangekeken als je een ritje wil maken door bijvoorbeeld een oud stadscentrum. Naast het feit dat de auto daar wellicht sowieso al iets te groot voor is, zullen de bewoners de sporen die je met dat gewicht in de klinkerweggetjes trek niet waarderen.
Maar het is niet alleen kommer en kwel
Nee, want al mogen we er hier de weg niet mee op en wordt hij überhaupt niet officieel in Nederland geleverd, het is wel een bloedsnelle auto. De GMC Hummer EV levert met zijn drie elektromotoren namelijk 1000 pk en (hou je vast) 15.592 Nm. Daarmee zit je in om en nabij de drie seconden op de 100 kilometer per uur. In een auto met het gewicht van een containerschip. Stel je dat toch eens voor!
Ander groot voordeel, hij is 100% elektrisch. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over de wegenbelasting.
Scheelt alweer toch?
..En dan zitten er nog geen Amerikanen in he
ghegheghe
Haha stel je voor de originele hummer van 3360kilo op B rijbewijs, dan gaat er maar 1 dik figuur in.
Deze wordt vrachtwagen werk, dus genoeg laadvermogen :P
Wel ideaal voor NL!
Je hebt al geen wegenbelasting en BPM maar op vrachtwagen kenteken ook geen bijtelling ;)
EDIT: Dank u, is inmiddels gefixt
EDIT: Dank u, is inmiddels gefixt
Denk dat je niet gek op moet kijken als je ’s nachts met grof geweld van het bed gelicht wordt als je je Hummer aan het laden bent omdat ze door je stroomgebruik denken dat je een wietkwekerij hebt.
Nou heb je die natuurlijk ook, hoe moet je anders de wegenbelasting van dit ding betalen.
@moveyourmind: Op een na laatste zinnetje!
Als hij zo zwaar is gaat hij op 90 begrenst worden. Dus hij gaat niet in 3s naar 100 in europa.
Vrachtwagenchauffeur, toet toet!
Blijft een asobak
Sorry maar 15500 nm???? Dat vind ik moeilijk te geloven. Laat daar de verhouding van de eerste versnelling nog eens op los en je komt uit op een koppel dat geen aandrijfas in de wereld kan hebben.
@finn1996: gelukkig heb je met naafmotoren geen aandrijfassen…
@smartlappie: ah oke, dacht dat je altijd wel iets van een steekasje nodig had ofzo
@smartlappie: de naaf ís de aandrijfas. Zeer waarschijnlijk dat ze er nog een overbrenging tussen zetten, maar @finn1996 heeft zeker een punt, met een dergelijk koppel zul je assen en tandwielen moeten toepassen die ver buiten de specs gaan die normaliter in een (automotive) aandrijving wordt toegepast.
@finn1996: was toch ook al zo’n enorm getal voor de nieuwe Tesla Roadster. Is dacht ik gemeten aan de wielen, bij een normaal blok wordt t aan de krukas gemeten. Niet 1 op 1 vergelijkbaar, de overbrenging beïnvloedt het namelijk.
Waarschijnlijk zal de Roadster niet zo’n belachelijke capaciteit hebben, ze gebruikten toen oude batterijen en motoren. Waarschijnlijk zal het rond de 100 kw +- worden.
Die nieuwe Roadster zou ook een batterij krijgen van 200 kWh.
Leuk met zo’n bakbeest. Een keer vol op trekken en waarschijnlijk is je accu na 200 kilometer leeg.
En daarna een week aan de stekker!
De batterijen zijn niet de boosdoener. De basis al 3300 kg en aerodynamica van een zee container. Ja dan moet er aardig wat accu’s bij.
Overigens valt 600kg voor 200kWh dan best wel weer mee.
Zou je dat in 1 van de huidige elektrische SUVs doen (model x, etron etc) dan zou je niet gek veel zwaarder zijn en heeel net rijbereik hebben.
In de tekst staat dat de accu meer weegt dan een 5 serie routing, dus zo te zien zijn de accu’s “iets” zwaarder. Maar het wel iets duidelijker omschreven kunnen worden.
Lijst van objecten die qua aerodynamica in de buurt komen:
Olietanker
Flatgebouw
Wolkenkrabber
Hijskraan
Parachute
Voetbalstadion
En qua gewicht:
Airbus
Saturnus V
Burj Khalifa
IJsselmeer
Ayers Rock
S5 0014+81
greta turnberg en haar groene vriendjes vragen je een EV te kopen, dus hier zullen ze wel blij mee worden
@Jantje_555: greta tune-berg wil gwn dikke vette turbos
@finn1996 Je verwart het met een dikke vette haarbos.
Nou zet die Hemwegcentrale maar weer aan…
Suggestie: zullen we op dit voertuig gewoon eens geen subsidie doen? Dus bijvoorbeeld wel wegenbelasting laten betalen. Iedere straat in Nederland is gelijk aan onderhoud toe nadat dit ding er overheen heeft gereden.
Ik dacht altijd dat ik de enige was die er zo over dacht. Ik heb al eerder voorgesteld om extra voorwaarden te stellen aan de belastingvoordelen van EV’s (bijv. maximum vermogen en/of koppel) maar toen kreeg ik half Autoblog over me heen… :)
Het belasting deel van wegenbelasting gaat om geld niet om gewicht. Dat we het op basis van gewicht heffen is gewoon een manier om rijkeren meer te laten betalen als armeren maar niet omdat een zware auto nou zoveel meer schade aan de weg toe brengt. Vrachtwagens wegen vele tonnen en betalen amper belasting, terwijl de slijtage aan het wegdek vooral op hun conto komt.
Wegenbelasting bestaat dan ook al tientallen jaren niet meer. Onderhoud van wegen wordt uit de algemene middelen betaald, niet uit de opbrengst van de motorvoertuigenbelasting.
En dan zit er nog niet eens een dak op…
Jaja t’is weer allemaal kut. Nou, toevallig de enige EV die ik zou overwegen. Ga dr graag in rijden. Vind het echt een vet ding.