De nieuwe Giulia gaat een zeer fraaie auto worden.
Alfa Romeo heeft het niet verkeerd gedaan met de Giulia. Nieuw zijn de verkoopcijfers niet echt om over naar huis te schrijven, maar gebruikt is dat zeer zeker wel het geval. We houden de prijzen al een lange tijd in de gaten, maar ze willen nog niet echt goedkoop worden.
Op de occasionmarkt gelden andere wetten en regels. Crossovertjes en dergelijke zijn minder popualair, maar een relatief lichte sedan met fraai uiterlijk en prima rij eigenschappen ziet de markt wel zitten.
Wat dat betreft geven we de leasemaatschappijen de schuld: als de afschrijving meevalt en de auto betrouwbaar is (zie ons aankoopadvies), dan mocht die leaseprijs ook wel (flink) naar beneden, nietwaar?
Nieuwe Giulia wordt bloedmooi
Enfin, de huidige generatie loopt nu op zijn laatste benen. De auto heeft vorig jaar een subtiele facelift gekregen en het lijkt de laatste te gaan worden. Jean-Philippe Imparato, de grote baas van Alfa Romeo, laat aan Motor1.com weten dat ze het ontwerp voor de Giulia hebben ‘bevroren’. Dat betekent dat design vast staat en ze met de rest van de ontwikkeling kunnen bezighouden:
Wat we hebben ontworpen is de bom: we konden het design van deze auto niet afmaken zonder er absoluut verliefd op te zijn. En nu zijn we dat!
Jean-Philippe Imparato, kan zijn eigen producten wel waarderen.
De nieuwe Giulia zal komen te staan op het STLA-Large platform. Dat is dezelfde basis als de nieuwe Dodge Charger die vorige week onthuld is. En de oplettende lezer zal kunnen beamen dat men het ook gaat gebruiken voor de nieuwe grote elektrische SUV.
Benzine!
Dat is dan een model boven de Stelvio. over die Stelvio gesproken, die krijgt ook een opvolger. De Giulia en Stelvio zullen weer ‘samen’ een setje zijn. De Stelvio staat op de planning voor 2025 en de nieuwe Giulia voor 2026. Je hoeft niet bang te zijn dat het enkel en alleen een elektrische auto zal worden. Alfa Romeo had een tijdje geleden aangegeven vanaf 2027 enkel en alleen elektrische auto’s te verkopen, maar het lijkt erop dat ze hun keutel intrekken.
Gisteren gaf Jean-Philippe Imparato aan bij Automotive News Europe dat het ook afhangt van wie er gekozen wordt bij de verkiezingen. Als Trump er weer komt, wachten ze nog eventjes met een hele grote elektrische SUV. Het STLA Large-platform is namelijk geschikt voor zowel elektromotoren als plofmotoren. Zo kun je de Charger ook krijgen met een zes-in-lijn benzinemotor! Nu klinkt dat ons wel als musica in de oren: een Alfa Romeo sedan met achterwielaandrijving en een zes-in-lijn…
Via: Motor1.com
Dutchdriftking zegt
Klinkt niet vervelend, wel is de Giulia dan denk ik ineens een 5 serie concurrent IPV een 3 serie concurrent, en dat is jammer. Of er moet natuurlijk een nieuwe Giulietta komen welke een 3 serie concurrent is. Als beiden dan ook nog als station komen kan ik helemaal mijn geluk niet op. Niet in de laatste plaats omdat de huidige Giulia dan eindelijk gaat afschrijven :)
Richmond zegt
het is zowel voor de 3 als de 5 geen concurrent. Want het is kleiner dan de 3 serie (7cm), maar wel duurder. En vrijwel net zo duur als een 5 serie, maar wel 30cm kleiner. Ook kleiner dan een Passat en 15k duurder. De hele propositie is niet logisch en daarom verkoopt het niet. Je moet qua formaat hetzelfde bieden en qua prijs iets lager zitten. Als je net zoveel betaald als voor een BMW, dan kopen mensen liever een BMW. Een mooier jasje gaat mensen niet over de streep trekken. Je moet tussen prijsniveau Volkswagen / Peugeot en BMW gaan zitten. En net zoveel of meer ruimte bieden, anders blijf je een auto aanbieden waar je verlies op maakt omdat alleen een handjevol liefhebbers deze willen vanwege het uiterlijk.
okdoei zegt
Je zou toch denken dat met die grafakelige meuk waar BMW mee aankakt de laatste jaren dat men in iets mooiers wil rijden.
Jurgen zegt
De cijfers van BMW geven je ongelijk, het ligt echt aan jou smaak, sorry..
okdoei zegt
Zeg jij nou terloops dat jij de nieuwe BMWs mooi vindt?
Richmond zegt
gaar niet om wat wij vinden, maar de feiten spreken jou tegen.
torsen zegt
Het is een exacte concurrent voor de 3-serie, alleen dan wel de vorige generatie. Bij Alfa zijn ze niet zo snel met facelifts of nieuwe modellen helaas.
In vergelijk met een 330i xDrive (met minder vermogen) zal met gelijke uitrusting de 3 serie nog steeds duurder zijn. Maar waarschijnlijk is het verschil niet groot genoeg om mensen uit de BMW te krijgen.
Een passat met 150pk vergelijken met een auto met 280pk en 4WD is natuurlijk een beetje krom gezien CO² tax de prijs aardig op kan drijven. De Arteon met 190 pk zit al aan de €64k.
De vraag is misschien waarom ze de 200pk optie met RWD niet meer aanbieden. Dat had de auto wel weer bereikbaarder gemaakt.
rollingstoned zegt
“Bij Alfa zijn ze niet zo snel met facelifts of nieuwe modellen helaas.”
Het is i.i.g. wel een stuk duurzamer dan zo’n (twee)jaarlijkse, doorgaans niet veel toevoegende, facelift ;-)
David zegt
Het probleem is juist dat Alfa de 200pk benzine niet meer verkoopt. Die had moeten concurreren met de BMW 320i. Nu heeft Alfa enkel een Giulia die op het prijsniveau zit van een 5-serie. De groep kopers die net zoveel betaalt voor een kleinere en snellere auto als een grotere en meer comfortabele is heel klein. Dat zijn enkel de echte liefhebbers.
Ik zocht zelf een jong gebruikte Giulia, maar die zijn al snel 5.000 duurder dan een net zo jonge 318i touring. Gezien de vakanties met twee pubers heb ik toch maar de saaie en ruimere keuze gemaakt. Rijdt ook prima, is wat luxer en een stuk ruimer, maar ja, het rijdt en ziet er niet zo lekker uit als Giulia.
David zegt
Het probleem is idd dat Alfa de 200pk benzine niet meer verkoopt. Die had moeten concurreren met de BMW 320i. Nu heeft Alfa enkel een Giulia die op het prijsniveau zit van een 5-serie. De groep kopers die net zoveel betaalt voor een kleinere en snellere auto, zoals een 330i ipv een grotere en meer comfortabele is heel klein. Dat zijn enkel de echte liefhebbers.
Ik zocht zelf een jong gebruikte Giulia, maar die zijn al snel 5.000 duurder dan een net zo jonge 318i touring. Gezien de vakanties met twee pubers heb ik toch maar de saaie en ruimere keuze gemaakt. Rijdt ook prima, is wat luxer en een stuk ruimer, maar ja, het rijdt en ziet er niet zo lekker uit als Giulia
SpiderIV zegt
@Richmond: er zijn heel veel autokopers die “ruimte” of “meer ruimte” helemaal niet zo belangrijk vinden. Als dat het belangrijkste zou zijn dan zijn er alleen maar SuperB en Transits op de weg en zeker geen kleine 3 serie’s oid.. Ik heb nog nooit een auto gekocht ivm de “ruimte”. En ja gekleurd want Giulia en spider rijder.
Richmond zegt
ik ga er vanuit dat Alfa Romeo ook daadwerkelijk auto’s wil verkopen en niet alleen maar voor de lol auto’s bouwt. Dan neem ik ook aan dat ze er geld mee willen verdienen, maar dat doen ze niet. En waarom doen ze dat niet? Omdat ze een slechte propositie hebben. Ook al gaat het niet om ruimte, maar behalve het design en het logo hebben ze niks om te concurreren. Dus doen ze het ook niet. Er zijn 2238 verkocht in 6 jaar, bmw verkoopt net zoveel 3 series in een jaar.
goodvibrations zegt
Als ik jou was zou ik een Tesla model 3 of Y kopen…
Ik wacht rustig op die mooie temperament / karaktervolle Italiaanse 😎
lekkerlinksrijden zegt
de huidige is al verotte duur dus ik hou mijn hart vast voor de opvolger. Ze zullen iets met batterijen gaan doen om hem betaalbaar te houden, maar ja dat gaat kilo’s toevoegen. We zullen zien
Paul58 zegt
Prachtige auto. Dat Alfa een klein beetje achterloopt op multimedia is voor mij juist positief. Ik vind het interieur prachtig zonder grote schermen met heerlijke stoelen. Ook dat er in de kofferbak een tas minder past in vergelijking met bijvoorbeeld een 3 serie is voor mij geen probleem. Ga erin rijden en je bent verkocht. Je merkt gewoon dat het een relatief lichte auto is, dat maakt het voor mij mijn favoriete sedan. Ik hou van sportief autorijden en precies dat vind ik in een Giulia. Ohja ik ben net twee weken eigenaar van een zwarte 2.0 T q2 diff en tuned door squadra. Ik ben weer verliefd!! Het is echt GE-WEL-DIG.