Om gewicht te verplaatsen, heb je vermogen nodig. Vandaar dat bij snelle sportauto’s letterlijk iedere kilo telt. Zo is de Porsche GT3 RS slechts 20 kilo lichter dan de GT3, maar toch is dit een significante verbetering. De wetmatigheid dat het verplaatsen van gewicht energie kost, heeft Toyota natuurlijk ook begrepen. Daarom zal de nieuwe generatie Prius fors lichter worden.
Toyota werkt er hard aan om het hybride aandrijfsysteem van de nieuwe Prius te halveren. Minder gewicht scheelt niet alleen brandstofkosten aan de pomp, maar ook de overall-productiekosten kunnen met de gewichtsreductie omlaag.
Op dit moment maakt het hybride systeem van de Prius de auto nog zo’n 4.000 dollar duurder dan vergelijkbare auto’s met een conventionele motor. Die meerprijs moet worden terugverdiend met het zuinigere verbruik. Toyota streeft ernaar om dit bedrag terug te brengen naar zo’n 1.900 dollar. Hierbij is Toyota in een concurrentiestrijd verwikkeld met Honda, die aan een hybride systeem werkt, waarbij de meerprijs op 1.700 dollar moet liggen. De nieuwe generatie hybride modellen zullen rond 2009 gereed zijn. Eerder werd ook al gesproken over een turbo voor de nieuwe generatie Prius, dus de Toyota heeft nog wat voor ons in petto. Time will tell… (via: edmunds.com)
SimonMc zegt
En wat is dan fors lichter??50 kg?100 kg?200kg?
Ah, maak gewoon gans die carosserie uit carbon en dat scheelt ook wel een pak :-p
Dennis zegt
@SimonMc: “fors” is een relatief begrip. Ik heb geen idee wat het hybride aandrijfsysteem van de Prius nu weegt, maar dat zal niet lekker licht zijn. Als Toyota er in slaagt om dit te halveren, kunnen we rustig zeggen dat de Prius fors lichter wordt. Carbon doet natuurlijk altijd wonderen.
Willy zegt
Helaas is carbon weer duur, dus word dat m ook niet.
Wel slim iig. Over het algemeen worden normale productie auto’s steeds zwaarder, dus waarom niet een keer lichter.
Coyote zegt
In de wegenbelasting wordt hij qua gewicht zonder hybride onderdelen afgerekend, dat is 1104 kg. De wagen weegt 1275 kg. Dus ik gok 171 kg :-)
De wagen is nu niet zwaarder of zelfs wat lichter dan een diesel-versie van vergelijkbare grootte. benzine avensis: 1255kg; diesel-avensis 1410kg.
Benzine corolla: 1115kg en 1290 in dieseluitvoering.
Kortom de huidige wagen is ook niet echt een superzwaargewicht voor zijn grootte. Lichter is altijd mooi meegenomen!
Kermit zegt
uit eerdere berichten die ik heb nageplozen in verschillende media kun je opmaken dat er dankzij de nieuwe soort batterij (overgens uitgevonden door MIT) een sterke gewichtsreductie is en een sterke verbetering van de snelheid waarmee deze energie aangewend kan worden
de gewichtsreductie zit dus vooral in de batterij, die momenteel erg zwaar is
ik denk niet dat ze veel carbon gaan gebruiken, aangezien ze ook streven naar een strenge base cost
WJ zegt
Het sneue aan de Prius is dat de reden om hem aan te schaffen (zuinigheid en (lokale) milieu-vriendelijkheid) totaal teniet wordt gedaan door de extra energie die de bouw kost, en de niet-milieu-vriendelijke grondstoffen die nodig zijn . . .
Jammer dat je dat nooit terugleest in reviews . . .
Coyote zegt
Dat is ook maar weer een mening, volgens Toyota is de Prius juist de meest energiezuinige auto van well – produktie – tot einde van levensduur..
Het is een beetje een welles-nietes verhaal van voor en tegenstanders.
Er zijn nogal wat andere fabrikanten die het suc6 van de Prius niet kunnen waarderen omdat zijzelf nog geen Hybride kunnen leveren.
Ik wil wel es een onafhankelijk onderzoek zien.
autoblogger zegt
@WJ: we hebben het daar al heel vaak over gehad, oa hier:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/04/05/hybride_toch_niet_zo_goed_voor
BMW 323Ci zegt
Lichter of niet, hij wordt in ieder geval niet mooier op.
Johnths2 zegt
Beste bloggers,
Ik hoor t.a.v. gewichtsbesparing op de Prius ongelofelijk hoge bedragen.
Coyota gokt op 171 kg, dan moet Toyota het hele hybridesysteem incl. de accu,s weglaten, dan zou het kunnen.
Op de accuset zal men misschien een 10 kg kunnen besparen.
Op de aandrijflijn hooguit 25 tot 50 kg.
Op het chassis niets, want dan word het geheel te slap. De Prius blinkt nu al niet uit op een hoge stijfheid van het chassis.
Op de carrosserie kan men nog wel iets besparen door gebruik te maken van meer kunststof en/of aluminium.
Ook is het mogelijk om het formaat van de Prius iets te verminderen
Al met al geloof ik niet dat men op de Prius in zijn huidige vorm en grootte veel meer dan 75 kg aan gewicht zal kunnen besparen.
Een Prius met het huidige formaat en een gewicht van minder dan 1200 kg zou ik al een hele prestatie vinden. Maar we wachten af!
Coyote zegt
In de huidige Prius is al veel gewicht bespaard: oa magnesiumwielen. Daarom is hij zonder Hybride-aandrijving ook slechts 1104 kg.
De huidige accu weegt 45 kg. Er kan dan inderdaad 10 kg af met een LI-ion accu.
Ik heb niet gehoord of gelezen dat de Prius een slappe auto zou zijn. De veiligheidsscore bij de NCAP was prima: 34 punten.
Coyote zegt
@Johnths2
Mijn gok was trouwens niet dat er een gewichtsbesparing was van 171 kg maar dat het hybridegedeelte van de huidige Prius 171 kg is ;-)
50 kg eraf dan, als mijn gewichtreductiegok.
Johnths2 zegt
Ik zeg ook niet dat het een slappe auto is, dat maak jij ervan.
Ik vind hem minder stijf dan b.v. een avensis of corolla.
En stijfheid heeft niet zoveel te maken met crash bestendigheid.
Crashbestendigheid heeft meer te maken met goed adsorbtie zones.
Juist een heel stijve auto met slechte kreukel c.q. adsorbtiezones is minder crash bestendig.
Coyote zegt
Hoe heb je gemerkt dat hij minder stijf is?
w0o0dy zegt
een gewichtsreductie van +/- 5% lijkt me niet onmogelijk voor zo’n auto. Op alle fronten kan gewicht worden bespaard. Door een onderstel op kritieke punten te versterken en op punten andere materialen te gebruiken kan zonder (zwaar)metaal toe te voegen de auto stijver en tegelijk lichter worden. Door de nieuwe accu’s zal er daar ook weer een tiental kilo’s gewonnen worden. Vergeet verder niet dat als de hele auto lichter wordt een aantal zaken ook minder zwaar hoeven te worden uitgevoerd. Een stabilisatorstand bijvoorbeeld kan dan van kunstof gemaakt worden en prima functioneren terwijl de zwaardere auto een stabi van metaal nodig had om zonder extreem overhellen de bocht om te gaan. Zo’n kunstof onderdeel kan zomaar 3 tot 4 kilo schelen……
w0o0dy zegt
stabilisatorstang (sorry, typo)
Johnths2 zegt
Hi Woody,
Vergeet niet dat Toyota de Prius al relatief licht heeft geconstrueerd.
Er zit al het nodige aluminium en ultralicht kunststof in de Prius verwerkt.
In dat licht gezien zal er heel wat gedaan moeten worden om grote gewichtsbesparingen door te voeren. En zoals jij zegt en dat ben ik met je eens, moet er wel een 5% gewichtsbesparing mogelijk zijn.
WJ zegt
@Coyote & @autoblogger: Excuus als ik een oude discussie oprakel, ik ga hem lezen! Dank voor de heads up.
Lars Boelman zegt
Gaan ze nu dan supercapacitors ipv accus gebruiken? Zou mooi zijn, want dan hebben ze een aantal grote nadelen opgelost van de huidige hybride aandrijflijn (korte levensduur, beperkt vermogen en rendement, grote massa, chemische bestanddelen etc).
ruben zegt
Yeah right Johnts2…de auto is minder stijf tuurlijk geloof ik je…
pas als duiven alle kleuren v/d regenboog schijten ja.
Lulverhaal,just bullshit wat je nou zit te vertellen.
Heb je al ’n avensis gereden,zo ja welke versie en dito voor de corolla?
Hoe heb je de stijfheid gemeten en wanneer heb je de crash meegemaakt…of heb je ‘m geprobeerd uit te rekken?
Zo ja waarmee en waar zij de testresultaten te zien van je!
Johnths2 zegt
Ruben,
Sorry, met popie jopie dombo’s zo als jij ga ik niet in diskussie!
Di May zegt
Wat aanvullende informatie :
http://www.soultek.com/clean_energy/hybrid_cars/third_generation_toyota_prius_in_2008.htm
http://www.soultek.com/clean_energy/hybrid_cars/third_generation_toyota_prius_in_2008.htm
http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=109981