Dat niet alleen, de compleet nieuwe generatie Land Cruiser is ook nog eens moderner dan ooit.
Het is misschien wel de beste auto ter wereld, de Land Cruiser. Als het gaat om betrouwbaarheid en terreinvaardigheid zijn er maar weinig auto’s die beter scoren. Goed nieuws: Er is nu een compleet nieuwe generatie Land Cruiser! Ondanks dat de ‘300’ (zo heet deze generatie) er precies zo uit ziet zoals je verwacht, is er een hoop nieuw, aldus de Japanse autobouwer.
We beginnen met het onderstel. Ook de Land Cruiser staat namelijk op een variant van het TNGA-platform. Hoe we dat precies moeten interpreteren is onduidelijk. We zien namelijk duidelijk diverse afbeeldingen van een ladderchassis. Dat TNGA is dus een heel ruime verzamelnaam. Dat de Land Cruiser op een ladderchassis staat is logisch: deze Toyota is nog een echte SUV, géén crossover. De auto heeft ook altijd lage gearing, vierwielaandrijving en drie differentiëlen (die je kunt locken). Hiermee kun je serieus uit de voeten, ongeacht de ondergrond.
Motoren Land Cruiser 300
Qua motoren is de nieuwe generatie Land Cruiser een stuk moderner geworden. De wat verouderde 5.7 V8 (benzine) en 4.5 V8 (diesel) zijn vervangen door twee V6’en. De eerste is een 3.5 V6 met twee turbo’s, goed voor 409 pk en 650 Nm. Ondanks dat Toyota aangaf gestopt te zijn met diesels, is er een compleet nieuwe 3.3 V6 ontwikkeld met 305 pk en 700 Nm. De transmissie voor de benzinemotor is een tientrapsautomaat, die van de zelfontbrander moet nog worden bevestigd. De benzineversie gaat in 6,7 seconden van 0-100 km/u. Het is dus ook nog de snelste Land Cruiser aller tijden.
Gewicht nieuwe generatie Land Cruiser
Deze donwsizing is natuurlijk relatief, maar zeker welkom. De Land Cruiser heeft nu meer trekkracht dan voorheen. Dat terwijl de auto ook nog eens lichter is geworden. Afhankelijk van de uitvoering is de gewichtsbesparing van de nieuwe generatie Land Cruiser zo’n 200 kilogram. Ook is het zwaartepunt lager dan voorheen. De ‘300’ moet aanzienlijk beter rijden, zowel op het asfalt als in het terrein. Daarnaast zegt Toyota dat de nieuwe Land Cruiser aanzienlijk zuiniger is.
Interieur
De meeste stappen heeft Toyoa echter gezet in het interieur. Dat was nogal basic en zwaar verouderd. Het is nog altijd functioneel in de nieuwe generatie Land Cruiser, maar het is aanzienlijk moderner. Denk aan Apple CarPlay (en Android Auto), draadloze laadfunctie voor smartphone, 360-graden camera en mogelijke opties als een enorm 12,3-inch scherm, heads-up display, elektronisch verstelbaar stuurwiel en een vingerafdruk-scanner. Dat had de tweede generatie Audi A8 (D3) ook al, zonder succes overigens.
Levering Land Cruiser 300
Mocht je een nieuwe generatie Land Cruiser voor de deur willen hebben, is er slecht nieuws. Het model komt niet naar Nederland. Of naar Europa. Sterker nog, zelfs in de VS gaat dit model niet verkocht worden. Voor nu is alleen Rusland en het Midden-Oosten aangekondigd.
De levering van de Land Cruiser 300 start al deze zomer
PunicaOase zegt
Voorkant en interieur zijn wel een verbetering naar mijn mening. De achterkant ziet er niet uit..
ouwedibbes83 zegt
Dan maken ze m lichter en zuiniger en komt ie op t moment enkel uit in Rusland en t Midden-Oosten, twee regio’s waar ze voor mijn gevoel heel weinig geven om verbruik maar duurzaam zijn en zwaar beproefd worden wel een rol spelen. Lijkt me dat die nieuw ontwikkelde diesel ook elders verkocht zal gaan worden, wss in een andere verpakking (Hilux?).
Stijnson zegt
@ouwedibbes83: heel gek inderdaad. Je zal verwachten dat die over ter wereld verkocht gaat worden. Alleen al in Australie zijn er van dit type dit jaar al meer dan 4000 verkocht
mopar zegt
@stijnson: in Australië gaan ze nu massaal voor de 150 serie. Ook daar is een 200 erg aan de prijzige kant. Zeker qua duurzaamheid en off road capaciteiten is een 150 net zo goed als een 200. Alleen als je per se de extra ruimte, trekkracht of derde zitrij nodig hebt ga je daar voor de 200.
Stijnson zegt
@mopar: lees net ergens anders dat ze naast Rusland en het Midden Oosten ook verkocht gaan worden in Japan, Latijns Amerika, Centraal Azie en Zuid Oost Azie
potver7 zegt
Ik kan met niet voorstellen dat ze twee modelgeneraties tegelijk in leven houden, zeker niet met de investeringen die gedaan zijn op motorengebied. De productiecapaciteit is vermoedelijk beperkt, ik kan me zo voorstellen dat ze daarom voor een gefaseerde marktintroductie hebben gekozen.
b088y zegt
@potver7: J40 hebben ze ook tot begin deze eeuw gemaakt, ruim 40 jaar naast alle andere generaties.
mopar zegt
@potver7: Doen ze nog steeds. De 70 serie kan je in Australië en Afrika nog nieuw kopen zelfs.
lowlow zegt
We verwelkomen de allerlaatste generatie Land Cruiser zoals we die 70 jaar gekend hebben. Er komt geen gelijke meer.
Speciaal voor die gelegenheid hebben ze er een verschrikkelijk lelijk hok van gemaakt. Zeker dat aquarium achteraan.
Fijn om te zien dat het interieur eindelijk zijn prijs waardig is en toch zeer robuust en bijna voor alles nog fysieke knoppen. Bovendien ook fan van het jbl audio systeem, verslavend geluid.
Johanneke zegt
Doug demuro heeft een video waarin hij aangeeft hoe dom hij het vindt dat de land cruiser niet naar de USA komt. En ik geef hem gelijk. Easy 300 sales per maand, a 80k per stuk. Zou op te verdienen moeten zijn.
mopar zegt
@Johanneke: in Amerika gaan ze nu massaal voor de LX, want luxe badge of als ze een Toyota willen voor de 4Runner of grotere Sequoia die ook nog eens goedkoper is. Om een hele aftersales service op te zetten voor 300 auto’s per maand is niet te doen. 300 lijkt veel maar vergeet niet hoe groot de VS is he, daar zijn tienduizenden Toyota dealers in dat land en samen kunnen ze niet meer dan 3K stuks op jaarbasis verkopen. Dan is het vrij logisch dat ze dat model cancellen. Geld maak je er dan niet op.
wetdualclutch zegt
Ik gok dat hij als Lexus LX naar de USA gaat. Misschien komt hij zo ook wel voor het eerst naar in Europa?
cossiekiller zegt
In het wit, dé auto om mee door de grootste zandbak ter wereld mee te gaan rijden.
Daar zie je echt bijna niets anders.
thjvanvlerken zegt
Prachtig, jammer dat ie niet naar europa komt.
kevertje zegt
Een beetje tekenend. Deze Landcruiser krijgt TWEE nieuw ontwikkelde motoren (waarvan één diesel nb), technologisch niet van de minsten en Toyota doet dit bepaald niet als ‘hobby-project’ bedoeld voor een kleine minderheid. Om perfect rij, sleep en 4×4 comfort te leveren in delen van deze wereld waar geen enkele laadpaal te vinden is (maar een paar jerrycan’s in de koffer vele honderden km’s extra autonomie geven). Het zal trouwens nog vele, vele jaren duren voor één SUV op de markt ‘elektrisch’ moeiteloos een paar ton zal slepen of dwars door de woestijn, tundra zal rijden op ‘één laadbeurt’, tenzij je er een zware dieselgenerator achter hangt. Bovendien wordt hij wellicht verkocht aan hoeveelheden die vele goedbedoelde maar niets vermogende electro-SUV’tjes zonder tegenwind het nakijken geeft.
jippie zegt
Dat onverwoestbare auto’s duur zijn dat is nog tot daar aan toe maar dat je ze in Europa niet eens meer kan kopen is natuurlijk best droevig.
kevertje zegt
In Europa rijden we straks ‘elektrisch’ dankzij de uitvoerige propaganda van onze overheden en een groene EU-lobby die verplicht niet naar de ecologische gevolgen wil kijken van de toxische metalen in batterijen en motoren. Evenmin wat een astronomische investering nodig is om een behoorlijke laadinfra mogelijk te maken, annex mega-centrales en distributie. Dat betekent dat 300km van huis voor de low-end EV van Jan met de Pet straks een onderneming wordt en zeker in de winter. Vergeet ook maar gauw de ‘sleurhut’ of een dik pak ski’s/fietsen op het dak. Of hoe het ontmoedigen van reizen met de auto dus in de massa gebakken wordt – iets waar onze overheden en kustburgemeesters al lang van dromen, alleen nog toerisme in eigen land en al de rest ontmoedigen. Op zich een onverwoestbare concept voor wie politiek en groen simplisme als doctrine heeft. We zullen straks plots merken dat in andere delen van de wereld de mooiste benzine- en dieselmodellen nog moeiteloos een heel lange carrière zullen hebben.
Kvgorp zegt
Ik snap echt niet dat dit niet naar Europa komt en hoop dat de grijze import wel mogelijk is. Uiteraard snap ik de milieu regels maar sommige auto’s kunnen en zullen daar nooit aan kunnen doen. Er is wel een grote vraag naar dit soort auto’s. Nee je moet ze niet gebruiken als boodschappen wagen. Maar er zijn mensen/bedrijf en die degelijk met grote, zware aanhangers onder weg zijn. Wegenbouw bedrijven die in het terrein komen, Mijnen, uitzonderlijk vervoer begeleiding. Hulpdiensten die in de natuur moeten kunnen uiteraard de KNRM die dit soort auto’s gewoon nodig heeft. Kijk naar de KMAR die specifiek deze auto wil om om te laten bouwen naar gepantserd voertuig. De 200 was ook al niet meer te bestellen maar voor de KMAR kwam een uitzondering. Ik snap niet dat dit niet gewoon mogelijk wordt gemaakt in Europa.
robert110 zegt
@kvgorp: Zijn kleinere broertje, de J150 is nog altijd te koop in Europa, en de Hilux ook. Binnen het bedrijfsleven zijn die al jaren favoriet. Ze zijn minder luxe, en een stuk langzamer. Maar daardoor wel vriendelijker geprijsd. Terwijl ze off road of met een aanhanger niet onderdoen voor de 200. Voor instanties die per see een 200 willen is er altijd een mogelijkheid. Ook de J70 is nog altijd geen probleem.
potver7 zegt
“Dat de Land Cruiser op een ladderchassis staat is logisch: deze Toyota is nog een echte SUV, géén crossover.”
Huh? Die S in SUV staat voor Sports, waar zit ‘m dat in bij deze Land Cruiser?
“Dat de Land Cruiser op een ladderchassis staat is logisch: deze Toyota is nog een echte terreinwagen, géén SUV, laat staan een crossover.”
There. Fixed it for ya…
mopar zegt
@potver7: Heel veel mensen denken dat de “Sport” in SUV staat voor dat de wagen sportief is maar dat is niet zo. Officieel bedoelen ze met “Sports” dat de wagen in staat is om je je sport te laten beoefenen. Maw je kan ermee over het strand rijden met de surfplank achterin om te gaan surfen. Of ermee over een bospad of bergpas rijden om te gaan Skiën of te gaan hiken. Het is een soort lifestyle wagen die meer capaciteiten biedt dan een gewone auto maar geen pure off roader is.
mustang750supersnake zegt
dik interieur hoor!
mopar zegt
Nee dankje. Had vroeger de 100 en rijd nu de 200-serie maar dit is van achter wel heel generiek qua design. Grote, echte off-roaders beginnen nu schaars te worden. Mitsubishi is al gestopt met de Pajero en de nieuwe Nissan Patrol heeft (naast dat die ongelofelijk lelijk is) meer weg van een Infiniti QX dan iets wat gemaakt is om ook daadwerkelijk het terrein in te gaan.
Ik vrees dat ook Toyota na deze generatie zal stoppen met de full size LandCruiser. De Prado is inmiddels zo goed aan het worden en qua formaat zit er ook niet veel meer tussen. Parkeerde laatst mijn 200 naast een gloednieuwe 150 serie en die was gewoon bijna net zo groot.
thjvanvlerken zegt
@mopar: wat slurpt zo’n 200 ? En hoe is ie in het algemeen?
Brandt zegt
Stoerder,??? De eerste was stoer. Kijk eens naar de grill… Ontworpen door LEGO..???