Een nieuwe Einser moet ons nog voorgesteld worden, de planning ligt echter al klaar. De brainstormers bij BMW zijn dit keer wild tekeer gegaan, zelfs voorwielaandrijving schijnt overwogen te zijn. Technisch lijkt het meeste echter wel besproken te zijn. Het Britse UK-car magazine heeft vernomen dat zowel de 116i als 118i in het nieuwe model een éénpuntdrie krijgen.
Het Beierse merk doet het op het moment erg goed in het groene segment. Voor vrijwel alle modellen heeft BMW ook een groen label beschikbaar. De 1-serie spant daarbij de kroon. Dit ‘groene’ imago moet in de toekomst flink groeien en daarom moet het kleine zwijntje nóg zuiniger worden.
Er wordt weliswaar een flink gat geslagen tussen de instap- en luxe eentjes, het vermogen groeit netjes per model. De 116i moet een nette 136pk krijgen, leuk voor stoplichtsprintjes naar de vijftig. De 118i krijgt hetzelfde blok maar peutert daar wel 184pk uit. Ondanks de inhoud moet de Einser dus snel genoeg van de plek komen.
Het verdere motorengamma lijkt ook zijn weg naar de nieuwe één te gaan vinden. Er zullen nog steeds potente 120i en 130i modellen en minstens drie diesels beschikbaar blijven. Er wordt nog gekeken naar een plugin-hybride optie en een elektrische variant. Een niet-zo-kwieke Amerikaanse economie en een lage olieprijs zullen deze ontwikkelingen echter wat remmen. Normaal gesproken zal de één met een handgeschakelde zesbak geleverd worden maar ook de 7-traps DSG wordt leverbaar.
De slagroom op de taart is de mogelijkheid tot uitbreiding van het modellengamma. Naast de huidige hatchback’s en coupé zou BMW aan een shooting brake werken. Een model wat heel goed het zog zou kunnen opvullen, achtergelaten door de Z4 coupé. Dit model zou zich goed lenen om als 1-serie-M of M1 door het leven te gaan. Een 300pk twinturbo zescilinder zou het vooronder van dit model moeten gaan vullen. (bron: carmagazine.co.uk, renderings via bmwblog.com)
Autojunkje zegt
Ik geloof er nog niet zo hard in dat er een 1.3 in zal komen
Rakim zegt
een shooting break ??? en de 3 deurs hatchbak dan…ze zullen dan vast niet veel veschillen of wordt de shooting break dan zoeits als een a3 sportback met 3 deuren :(
Benjamin zegt
Doe maar liever een 1.3 turbo benzine met weinig standaard vuldruk
==> weinig betalen en na chippen lotsa powa
Raul8711 zegt
Niets nieuws toch? Audi heeft ook al een tijdje een 1.4 in de A3 liggen, blijkt een prima motor.
onuris zegt
bmw weet wat ie doet
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Zozo 184pk uit een 118i, gaat de goede kant uit!
Lustigson zegt
Als je in de 116 een 1.3-liter motor lepelt, wordt ’t toch een 113? Of klinkt dat te min voor de dames en heren would-be patsers die met een 1-serie toch een ‘echte’ BMW denken te rijden. ;-)
RDS zegt
jaren 80 1200 pk uit een 1.5
dus hier moeten ze ook wel wat moois van kunnen maken
Cantago zegt
Geen slappe motor graag!!! Past niet echt bij BMW he? Als ik een slappe motor wil dan koop ik wel een Ford Ka ofzo:S
Pauluz328i zegt
Achjoh voor de bomenknuffelaars pleuren ze er die groene blokjes in.
We kunnen strax nog altijd kiezen voor een 2twin turbo 3 liter ofzow.
No worries :)
xjs678qr zegt
De basis diesel van BMW (118d) is toch al sneller dan gemiddelde lease-golf (1.9tdi) ;)
Een dergelijke basis-BMW kan dus wel degelijk iets meer bieden als het alternatief een focus of golf is… Een 1.3 met 136pk wil ik wel eens proberen :)
Simpson zegt
prima idee! pk of honderd en een DSG bakkie, laat maar komen.
[zuinige zeikerd modus]
in nederland heb je helemaal geen 184 pk nodig om naar de supermarkt te crossen
RenJie zegt
de motor uit de “1-serie M”, is dat de 3.0 uit de 135i?
Yeelen zegt
shooting break, niet brake
Larrs zegt
Als het een echte BMW motorblok is, dan maakt die 1.3 liters ook niet uit. Er valt genoeg uit te halen.
Uit een Micra, Starlet en Swift blok (wel van de oudere modellen) kan je ook veel uit halen en dat is ook maar een 1.3.
Phils zegt
NEEEEEEEEE, geen voorwielaandrijving!!!!! NEEEEEE!!!
Emile_Benz zegt
BMW en voorwielaandrijving :twisted:
StefanVTS16V zegt
Sinds wanneer levert BMW een DSG-bak? :D
Emile_Benz zegt
Daar gaat de Beemer-clientèle…rechtstreeks naar de Mercedes-dealer… :twisted:
madru zegt
Inderdaad voorwielaandrijving ?? NEE !! Een DSG bak ?? Ik hoop dat we hier over het concept dubbele koppeling hebben die MKG ofzo noemt op de nieuwe M3 (ben echt even de naam kwijt sorry !) en niet DE DSG van vw want dat bakie is ondertussen allang voorbijgestreefd door de nieuwe BMW boite. Verder dacht ik dat het nog altijd zo is dat ze een 1 serie nooit zullen kunnen M1 noemen vanwege de echt M1….En die 300PK sterke zescilinder ?? die 135 is zo’n bak en produceert nu al 306PK….Dus heu…Ofwel niets nieuw onder de zon of minder pk’s uit het zelfde blok ?? Kan maar ik betwijfel het sterk !
Verder heb ik in feite geen probleem met een 1.3 als die zijn Pk’s en koppel heeft….het zal dan ook een licht motor worden dus dat zal dan ook nog eens een extra zijn ! Enfin ik rij nu zelf reeds 2 jaar met een 120d en dit is echt DE zaligste wagen ooit !! die baanligging…..om van te dromen man !
Yeelen zegt
@ madru
bedoel je de m-dct?
S3 zegt
Het is natuurlijk bekend dat de meeste fabrikanten hun motoren qua inhoud downsizen. Audi komt waarschijnlijk in 2011 met een compleet nieuwe A3 waarbij het instapmodel een motor heeft waarvan de inhoud maar 1200cc zal bevatten en daarmee 105 pk zal genereren. Ik voorzie dat we in de toekomst naar nog kleinere motoren gaan (3 cilinder) met relatief veel pk’s. Groot nadeel van een 3 cilinder is natuurlijk het geluid, want dat lijkt wel veel op het geluid van een 45km waggie!
peter zegt
VOORWIELAANDRIJVING? dat zou een enorme fout zijn van hun
tegen die 1.3 kan je niet zijn, zal idd een turbo zijn.
Powertje zegt
Emile_Benz
Om daar een A of B te bestellen, whahaha :P
Voorwielaandrijvers het zou mijn ding niet zijn, maar om nou te zeggen dat Mercedes een alternatief heeft voor de Einser…
523 zegt
184pk uit een 1.3Turbo….even stil van. Mijn e39 523 peutert slechts 170pk uit 2,5 liter 6-cylinder. Nu voelt mijn motor net zo antiek als bijvoorbeeld die 8 liter/20pk auto’s uit begin 20ste eeuw!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Als ze hem dan dit keer ook MOOI maken…
Daaraan kan je zien dat de merknaam supersterk is: ik denk niet dat iemand heel opgewonden wordt van het design van de 1, maar verkopen dat ‘ie doet!!
Laurens zegt
Shooting brake achtig model had er wat mij betreft ook van de huidige 1 al moeten komen. Vind die zowel als “sedan” en als “coupe” niet echt moeders mooiste.
Een echte station-achtige variant zou echter teveel interne concurrentie met de 3 serie opgeleverd hebben. Alhoewel, als de winstmarges hetzelfde zijn, en het ding iets goedkoper, wat maakt het dan uit behalve dat de toppositie van de 3 in de verkooplijstjes in Duitsland in gevaar komt.
Overigens, ik vind het een giga misser dat de Z4 Coupe niet meer terugkomt. Gisteren een paar uur gestuurd in zo’n ding, heerlijk. Alhoewel ik meer lol heb in mijn qua concept identieke MG, die natuurlijk qua absolute prestaties helemaal niet in de buurt komt. Maar na 3 keer gas geven heb je dat wel weer gehad, en het speciale gevoel van een klassieker is blijvend.
Tommy zegt
Oow ze beginnen bij BMW eindelijk te snappen wat downsizing is! :P Noem hem dan wel 113i hé, anders zou het oplichterij zijn maar dat doen ze nu toch al door een 2 liter in een 116i te stoppen. Voorwielaandrijving en DSG geloof ik geen zak van, dan zou het geen echte BMW worden tog?
Emile_Benz zegt
@ SAAB: klopt. Dat moet je ook niet willen. Wie wil er nu ’n hothatch? :? Geef mij maar ’n sedan of coupé/cabriolet.
M-lover zegt
een kleine motor met een turbo, gezien de huidige techniek niet meer buiten te sluiten… (snik, daar gaan de mooie M-blokjes)
NLBUURMAN zegt
@ RDS dat waren F1-motoren! die gingen 2 uur mee en dan kon je ze weggooien!
verder: VOORWIELAANDRIJVING? :cry:
mooie 1.3 motor trouwens, 134pk is best netjes! en 184pk kunnen eigenlijk alleen die Beiers. het blijven gewoon goede motorenbouwers. alleen die 6-cilinder met 300pk… dat kan best met 4-cilinders
DennieFR zegt
Eerst maar eens zien wat er allemaal van waar is,post dan nog maar eens wat info en dan oordelen we wel ;)
super zegt
@NLBUURMAN
Honda bouwt al een tijdje atmosferische motoren die meer dan 100 (of soms net iets minder) pk per liter halen. Ik heb het dan over motoren voor “gewone” produktie autos.
peter zegt
mbt 6 in lijn => los van vermogen dat rijdt toch o zoveel aangenamer.
Die honda blokjes zijn natuurlijk wel straf, maar ze hebben toch een specifiek karakter ook. Dat zal niet iedereen willen. Turbos dienen niet alleen voor vermogenswedloop, maar ook voor verbruik of karakter.
RenesisHP zegt
Zowel de 136pk als de 184pk zijn zeer nette cijfers voor een 1.3.
Het zal ook best vlot rijden. Toch gaat er steeds meer charme weg. Grote blokken in kleine auto´s maakt echte bommen op de weg. Met bijpassend geluid is dat geweldig.
Dat is nou net het minpunt van die turboblokjes.
FWD op een BMW is not done, of er moet Mini op staan. ;)
sacha zegt
Dit begint echt uit de hand te lopen…
Hylke Feenstra zegt
Grote onzin dit.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/14/bmw-heeft-voorjaarsnieuws
De 116i krijgt een 2 liter 4 cilinder. (voorheen de 118i)
Timmie zegt
Dat heb je nu als je zo’n kl*te-imago hebt e… Een 1.3l klinkt dan erg banaal, zelfs als je daar 184 pk (?!?!) uithaalt…
six-trey zegt
Haha een BMW met een 1.3L motor en voorwiel aan gedreven, dit is belachelijk ook al haal je er 500PK uit. Verstaan jullie nu waarom ik zo van amerikaanse wagens hou? die gaan liever falliet dan een 6/4 cilinder te maken
Mijn boodschap aan BMW:
Maus zegt
Dit is niet alles, op internet is veel meer te vinden over de nieuwe 1-serie. Je moet alleen weten waar je moet zoeken…
”To combat the question of what to do further to progress the 1er Coupe has resulted in a back to basics formula resulting in the creation of the
“SuperSports” model. Limited to the Coupe and only with the 120i (four cylinder turbo) and 135i will be a specific performance addition resulting in the use of lightweight materials such as a Carbon Fibre Roof and bootlid , loss of certain cabin comforts , upgraded suspension and brakes , lightweight glass , all the creative and performance comforts created for the M variant but not under full MotorSport badging , a different body kit will differintate the SuperSports from the regular BMW Performance Package and that includes brake and additional preformance upgrades .
BMW Performance will be individual from the SuperSports programme .”
En voor de Z4 Coupe fans onder ons:
”Although brought in to prop up Z4 sales and originally a project put on hiatus when the E85 was in development. BMW brought forward the Z4 Coupe as a more performance focused model than the roadster.
Because of the introduction of the Coupe , Z4 sales increased and with the Z4 Coupe proved as a successful product for BMW, that BMW have green-lighted a Coupe version for production.
With the new Z4 Coupe BMW will focus more on the performance and the handling of the car and the new Z4 Coupe will seperate from it’s Roadster brother by being stiffer and lower with certain design features to differentate the Coupe from the Roadster with a ower roof line and glasshouse, different shaped and larger air intakes , rear diffuser and ducktail spoiler , The overall look is more a traditional coupe with out looking like a two door hatch.
Like the current Z4 Coupe (or the previous) The car will only be offered with top end six cylinder highly efficient powerplants that ensure it’s looks live up to it’s potential.
With the new Z4 offering the new sDrive technology even a Roadster like the new E89 offers a new radical driving experience for a BMW Roadster and with engineers testing a fixed roof Z4 (Black tape and tubing made sure it looked like a hardtop) ensured that the fixed roof model with a much more stiffer structure benefitted the Coupe prototype greatly.
There is still much to do for the Coupe to completely seperate it from it’s Roadster brother to offer a seperate identity and ensure the new Z4 Coupe stands out in terms of design , dynamics and performance.
A feasibility programme into the investigation of an M model for the Coupe only has also begun with the project now being treated with priority now the CS programme has been cancelled .
If approved and M model of the Z4 Coupe will possibly inherit the V8 from the M3 and usual M features such as Carbon Fibre roof.”
En jawel, de Z2 komt er!
With the economy in freefall and the lapse of vanity projects BMW are aiming the Z4 to be a return to back to basics small sporty cars instead of overcostly vanity projects. With the new Z4 being based off the 3er platform the economies of scale are greatly in BMW’s favour to develop many key models off both the 1er and 3er Platform.
Also dubbed to appear is the introduction of the BMW Intro roadster badged as Z2.
With Z2 BMW are aiming at the compact Roadster class and possibly a Z2 Coupe could feature aswell. BMW’s big push for a Compact Roadster is simple under Efficient Dynamics BMW aim for the Z2 Roadster to be the first hybrid BMW Roadster in production utilising BMW eDrive with BMW wanting to continue with what has started with the MINI-E and continue towards the BMW brand and eventually over to Rolls Royce.
Deze informatie komt van een betrouwbare bron binnen BMW en hij heeft het wel vaker bij het rechte eind… Laten we het hopen!
Link: http://www.germancarzone.com/new-bmw-models-vehicles/
(er is een account nodig om het forum te bekijken)
Dirk zegt
Voorwielaandrijving is gewoon oneindig veel beter.
bozewolf zegt
BMW maakt misschien wel de beste motoren ter wereld.
Des te jammerder dat de 1-serie lijkt te zijn ontworpen door een blinde, getraumatiseerde baviaan.
Krijg bijna een toeval als ik er 1 zie rijden. Word nog liever dood gevonden in een ’88 Colt.
Timmie zegt
Enkele (goeie) redenen waarom BMW géén 1.3l in de 1 zal steken:
1) BMW heeft een zekere reputatie, en daar past een 1.3-litertje niet in
2) Omdat BMW zulk imago heeft, mag een BMW niet klinken als een bromvliegje of een stofzuiger met astma
3) Een 1.3l is te klein voor een wagen van dat formaat. Daardoor zou dat motortje te hard moeten werken, en daalt de efficientie, en stijgt het verbruik. En dat strookt niet echt met de pogingen om groen te zijn
4) Zijn er geen BMW-tweewielers die een grotere motor hebben?
5) Mocht dit doorgaan, dan zou dit wellicht een van s’werelds duurste 1.3-liter-auto’s zijn
6) De 1.6l die met PSA is gemakt, zou interessanter zijn. Natuurlijk wil BMW dat blokje verbeteren omdat ze toch beter willen blijven dan pakweg een Peugeot 1.6THP. Misschien andere kleppen en andere motorsturing monteren?
Timmie zegt
@ RDS:
Ken jij het verschil tussen benzine, racebenzine en methanol???
Dirk zegt
@ Timmie
Wordt eens volwassen man !
Waarom denk je dat ze steun zoeken bij PSA om een goede motor te ontwerpen.
Emmanuel zegt
@Timmie
1. BMW heeft ook een groen imago, en daar past een 1.3 zeker wél in.
2. Waarom zou een 1.3 4-cilinder slechter klinken dan een 1.6 of 1.8 4-cilinder? Heb je daar ook een zinnige uitleg voor?
3. Onzin. Heeft VW soms problemen met hun 1.4 met 170pk? Je maakt gewoon je blok sterk genoeg. En het rendement is BETER, niet slechter. Je hebt gewoon minder wijvingsverliezen in een kleinere motor. Vergeet niet dat een motor het efficiëntst (uitgedrukt in kWh/liter benzine) draait bij een laag toerental en een hoge belasting (plankgas dus). Een kleine motor zonder turbo die 4500rpm draait op de autostrade, dat is een ander paar mouwen. Maar die 1.3 moet vlot <3000rpm kunnen draaien aan 120 in 7de.
4. Uiteraard. Maar een bestaan ook 2-wielers die een grotere motor hebben dan een Murcielago.
5. Of één van s werelds zuinigste hot hatches (de versie met 184pk)
Fortuna zegt
Timmie blijkt er weinig van te kennen.
En een 1.3 zal in de toekomst een vrij grote motor zijn voor een auto van het formaat 1-serie. Verwacht je er maar aan dat auto’s ter grootte van een Audi A4 een 1.0-1.2 driecilinder krijgen als instapversie. Downsizing is the future (roepen ze al 25 jaar maar nu pas komt het er van). Ik heb al enkele dergelijke auto’s gereden en ik moet zeggen: het is bij lange nog zo slecht niet.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Timmie: ik denk dat over een jaar of 10-15 een 1.3 motor als grote motor gezien wordt!
Meer prestaties uit minder inhoud is de toekomst…
Bij Saab snapten ze dat 32 jaar geleden al, nu volgt de rest, en dus BMW ook!
Guido zegt
Als er maar geen! voorwiel aandrijving komt! dan koop je een audi :L en waarom een 1300tje een 1600tje noemen? :P
bmw zegt
Ik wil de liefhebbers niet pesten, maar:
* waarom reageren sommigen op de cilinderinhoud als zou het de reflectie van hun eigen ego zijn? Als het ding krachtig en aangenaam rijdt, wat maakt dan dat aantal cc uit?
* vanwaar komt het FWD vs. RWD gezeur? Je rijdt met je auto in B of NL op een baan waar je met geluk 90 of 120 mag, met de nadruk op veiligheid en eco-gedoe dezer dagen. Wat maakt het dan uit of je auto achterwielaangedreven is?
Heb soms het gevoel dat het hier meer om een fetisj of om compensatie gaat dan om liefhebberij.
En nu ben ik vogelvrij, zekers? :-)
John zegt
@bmw 8:32: Zeker nooit achterwielaandrijving ervaren??
Rij nu een 1 serie, na een Leon, en het is echt een wereld van verschil. Vooral als het nat is :D
Timmie zegt
@ iedereen:
We zullen wel zien wie gelijk krijgt…
johnny t-jet zegt
Ik denk ik : je zal eens met een 1.3 tje of 1,4 turbo moeten rijden. Merk je dat deze geen enkele moeite (lees toeren) hoeft te draaien en een verbruik kan realiseren die met een 2 liter onmogelijk is.
Je fascinatie voor cc is te groot ….
peter zegt
cc hoeft voor mij helemaal niet. Wel zou ik graag meer cylinders zien. een 2.0 6L bvb..
maar dat ze die FWD maar laten.
Gusto zegt
Achterwielaandrijving is volgens mij een unique selling point van BMW in vergelijking met de concurrentie waarbij het minder belangrijk is of je de voordelen opmerkt in de file op de A1..
Lijkt me geen verstandige zet want dan is er geen excuus meer om geen snelle en betrouwbaardere japanner te nemen..
peter zegt
@Gusto absoluut
WieAndersDasAuto zegt
Ik zie er alleen maar voordelen in. Kleine motor inhoud, minder verbruik. Daar gaat het tegenwoordig om! Hij zou veel minder co2 uitstoten dan een 2 liter. Het aantal pk moet zo rond de 150/160 zitten. Dan heb je een 1.3’tje die ook nog eens lichter is dan een 2 liter.
We zullen het zien!
EJS zegt
zo’n 1.3tje kan best lekker rijden hoor. En als je toch al maar 3 cylinders hebt maakt het voor het geluid weinig meer uit of dat een 1.3, 1.6, 1.8, 2.0 of wat dan ook is. Kleine motoren zijn nou eenmaal veel efficienter, en je ziet hoeveel succes audi en vw met hun kleine 1.4 tfsi blok hebben. Dat wordt straks in de S1 nog veel verder dan tot 184 pk getuned, en daar zeurt ook niemand over. En het is idd wel jammer dat misschien de achterwielaandrijving verdwijnt, maar dat houdt waarschijnlijk wel de kosten binnen de perken, zowel kwa aanschafprijs als benzine. En ik denk overigens toch niet dat dat klopt, het is veels te veel het handelsmerk van BMW, volgens mij zijn er veel te veel BMW-klanten achterwielaandrijvinggeil.
Citrofiel zegt
Ik ga niet meer zeuren over motorinhouden. Het is vreemd om zo’n klein motortje in een Bimmer te zien, maar die turbotechniek is tegenwoordig zo goed dat het ook niets uit maakt. Laat maar komen!
HyperTeHK zegt
@Dirk
Punt 1 Steun bij PSA werd gezocht zoals jij dat noemt omdat de motor van een mini totaal anders is vanwege de voorwielaandrijving (@Timmie die past dus niet in 1 serie tenzij die voorwielaandrijving krijgt).
Punt 2 Als je voorwielaandrijving beter vind heb je of nooit met een goeie achterwielaangedreeven auto gereden of je hebt echt geen enkel verstand / gevoel van auto’s.
HyperTeHK zegt
1.3 liter geen probleem mee, turbo ook niet maar kunnen ze niet een 1.3 liter 6 cilinder ervan maken.
Ik snap ook wel dat dat minder zuinig is maar wel leuker.