Ook de RS4 maakt een comeback. Maar eerst de nieuwe generatie Audi A4!
De Audi A4 van de huidige generatie (het B9-platform) is niet een extreem groot succes geweest. Sowieso in Nederland niet. Daarvoor zijn er te weinig (op papier) milieuvriendelijke bijtellingsknallers. Waar Mercedes de C350e en BMW de 330e de dealers uitvlogen, bleef Audi achter. Nu gingen ook veel aspirant A4-klanten er met een A5 vandoor. De A5 is nauwelijks duurder, maar heeft wel meer sjeu. In Duitsland en andere grote markten doet de A4 het zeker niet verkeerd, maar een beetje nieuw bloed is wel gewenst.
Gelukkig komt er ook een nieuwe generatie Audi A4 aan en snel ook! Dat meldt het Franse ‘Automobile. De nieuwe vijfde generatie A4 staat namelijk gepland voor 2023, volgend jaar dus. Net als voorgaande generaties komt er een sedan (die Audi gek genoeg Limousine noemt) en een stationwagon (die Audi Avant noemt). Ook de Allroad lijkt een zekerheidje.
Uiterlijk nieuwe generatie Audi A4
Verwacht qua uiterlijk geen extreme wijzigingen. De Audi A4 is altijd een vrij keurige – ietwat bedaagde -doch chique auto geweest en dat zal met de volgende iteratie niet veranderen. Wel gaat het gerucht de ronde dat Audi de weg in zet naar kleinere grilles.
Dat is in deze tijd zeker geen slechte ontwikkeling. Zeker niet nu BMW standaard een portaal naar Zweinstein monteert op de 7 Serie en 4 Serie coupé, bijvoorbeeld. We hopen dat ze met de nieuwe generatie Audi A4 een beetje de richting op gaan van de A6 e-tron. Een relatief strak en eenvoudig ontwerp, te zien op hoofdfoto en de afbeelding hieronder:
4,80 meter
Dat betekent overigens niet dat de Audi A4 kleiner gaat worden. Integendeel, de auto zal alsnog een stukje groeien. De D-segmenter zal waarschijnlijk zo’n 4,80 meter lang gaan worden. Hopelijk zorgt dat ook ein-de-lijk voor een beetje binnenruimte. Voorin de A4 zat je altijd wel vorstelijk, maar op de achterbank kwam je er vaak bekaaid van af. Over het interieur gesproken van de nieuwe generatie Audi A4, dat zal worden voorzien van de nodige snufjes. Net als andere Audi’s komt er een volledig digitaal instrumentarium en infotainmentscherm.
Motoren nieuwe generatie Audi A4
Qua motoren is het nog eventjes koffiedik kijken. Hier valt wel het meeste te winnen voor de Ingolstadters, want hier heeft Audi het meeste achterstand door techniek. Volgens de Franse publicatie is het B10-platform van Audi geschikt voor meerdere aandrijflijnen. Er zullen nog A4’s met enkel benzinemotor in de shworooms staan. Ook de diesel wordt niet uitgesloten, integendeel. Er komt sowieso een nieuwe plug-in hybride-versie met minimaal 250 pk. Waarschijnlijk komen er meerdere verschillende TFSI e’-opties.
Logisch, want ook in de A6 zijn die aandrijflijnen al present. Voor Nederland wordt de geheel elektrische auto heel erg belangrijk. Deze auto concurreert met auto’s als de Telsa Model S en BMW i4. Een S4 met dikke diesel blijkt ook zeer aannemelijk, met name in Duitsland en Alpenlanden is dit een populaire uitvoering vanwege de prestaties in combinatie met de lage CO2-uitstoot.
RS4
Als laatste is er nog de RS4. Die staat ook op de planning en waarschijnlijk ook met een V6. Alleen is het nog niet zeker of deze ook in Nederland (of Europa) in de verkoop gaat c.q. kan. Het kan zijn dat de RS4 alleen aangeboden wordt daar waar de verbrandingsmotor nog niet verbannen wordt.
Aan de andere kant, Europa is een belangrijke markt voor de RS4 (in Azië en in Amerika is een kleine stationwagon niet populair) en ook een RS4 kan een PHEV worden, toch? Voordat de S4 en RS4 komen, zal dus eerst de nieuwe generatie Audi A4 verschijnen.
Via: L’Automobile.
karhengst zegt
Werkelijk een verloren generatie, met een model dat als hardste getroffen was door het dieselschandaal. Niet alleen het imago hielp niet, maar ik kan me er ook aan herinneren dat er lange tijd slechts een heel karige selectie van motoren beschikbaar was. Ondertussen konden BMW en Mercedes gewoon alles leveren.
Daarnaast is de Audi configurator in de regel al het punt waar ik als potentieel klant afhaak, als deze überhaupt al beschikbaar is…
Bastiaan Williams zegt
Ik vind hem niet echt mooi ook niet lelijk. Betreft de kwalitatief heb ik ook mijn twijfels. Ik heb 3 × een nieuwe Audi, A8, A6 Allroad en een Q7 gehad en helaas de reparatieafdeling van Auto Zenna vaker van binnen gezien als mijn eigen auto’s. (lichtelijk overdreven uiteraard.) Het eeuwige zelfde treurige interieur zonder ook maar 1 sprankeltje van verfrissing of technische vooruitgang vind ik ook echt niet een vooruitgang meer een achteruitgang. Mercedes en vooral BMW doen dit toch echt veel beter.
Ik zou eerder voor een C klasse of BMW 3 serie gaan. Smaken verschillen, maar kwaliteit niet.
Mas-Estate zegt
Eens. Vind het ook nogal saai overkomen, zeker van binnen. Gewoon degelijk. Mag wel ietsjes meer zijn Audi.
dijan zegt
bastiaan ; Ik heb juist hele goede ervaring met Audi , nieuwe a3 ,s3 en nu a5 en nooit problemen of de dealer opgezocht ,alleen beurten. Daar staat tegenover dat ik 2 BMW s heb gehad met echt veel problemen . Zelfs een BMW 320 coupe al na 11 maanden ingeruild . Dus ,zo zie je dat er verschil mer ervaring en pech bij elk merk is .
Bastiaan Williams zegt
Ja dat klopt. Ik heb ook nooit problemen met Mercedes of Volvo gehad, maar er staan hele forums vol met problemen van deze auto’s. Ik heb helaas zelf wel erg veel problemen met Audi gehad. Op dat moment verlies je je vertrouwen en een auto en wil je daar niet meer in rijden. Althans zo werkt het bij mij.
quincy zegt
Concurreert de A4 met de Model S… had ik niet verwacht.
Auto op de afbeeldingen ziet er straks uit, alhoewel die achterkant mij aan een auto uit GTA 5 doet denken. Benieuwd waar ze straks mee gaan komen.
dromedaris zegt
Hopelijk gaat Audi ook ACC en Lane Assist standaard integreren, een functie die ik niet meer zou kunnen missen, helaas nog steeds optioneel.
exotic zegt
Wil je wat grappigs horen? Alle A4/5’s met een MHEV hebben lane assist. Je kunt dit erg makkelijke middels VCDS activeren. Probleem is echter dat je geen knopje op de hendel hebt zitten om het uit te zetten. Dus het staat altijd aan.
Dutchdriftking zegt
De huidige A4 is dan ook niet heel erg knap in vergelijking met de voorganger. De S4 is fijn, en zelfs de diesel is niet beroerd. Jammer alleen dat die eco automaart de boel verziekt. Wellicht dat de aandrijflijn van de A6 PHEV er in past, dik 360pk en toch lage bijtelling is niet gek.
goodvibrations zegt
Phev met een flinke elekrische range is heerlijk. Niet de lasten van een enorm zwaar accu pakket.. Wel lekker op vakantie kunnen en door kunnen rijden.. Andere optie zou een modulair accupakket kunnen zijn.. Standaard bijv. 30kwh en 100 als je op vakantie moet..
mashell zegt
Uiteraard kun je ook met een volledig elektrische auto op vakantie, je doet er alleen een uurtje langer over, komt dan wel ook wat relaxter aan. PHEV met een flinke elektrische range van pakweg 100km betekent een kleine batterij (20-30kW) en een kleine brandstoftank, dat betekent heel vaak stekkeren en heel vaak tanken. Het is een concept dat gunstige cijfers haalt in de WLTP tests maar voor eigenlijk gewoon een mislukt tussenpaus concept dat je niet wilt hebben, gewoon meteen naar vol elektrisch, dan hoef je minder vaak te laden.
goodvibrations zegt
Meerdere collega’s gehad die 100% elektrisch reden op hun vakantie na met de eerste Ampera.. Die had een redelijke range.. En was op brandstof (als het moest) ook nog eens efficient. Thuis pluggen heb ik geen bezwaar tegen.
por100 zegt
Ja die kleine tank is gewoon het probleem. Alsof er niet ergens 60 liter gevonden kan worden in een auto met minimaal 500liter kofferbakruimte.
mashell zegt
De brandstoftank bevat brandstof die toch niet helemaal ongevaarlijk is, die moet dus binnen de kooicontructie zitten om bij een crash niet kapot te gaan. De batterij is zwaar en wil je vanwege het weggedag eigenlijk ook het liefst tussen de voor en achteras hebben en zoals je zelf ook al suggereert klanten letten echt op het aantal liters kofferbak.
Svenska II zegt
@dutchdriftking: de eco automarkt verziekt de boel niet, dat doet Audi helemaal zelf… Er zijn zat merken die wél mooie innovatieve benzinemotoren hebben, en niet krampachtig blijven vasthouden aan vooroorlogse techniek.
Dutchdriftking zegt
@svenska2: typfout, eco automaat moet het zijn.
goodvibrations zegt
Als ze de elektrische versie voor een redelijke prijs kunnen aanbieden zie ik geen reden meer om een Tesla te kopen.. I4 en A4 zijn beide meer auto..
Gelukkig is de is Tesla geen autobedrijf…. Aldus de experts.. Alleen moet de omzet nog wel van Auto’s komen 🤔🤔. Wordt misschien tijd dat ze hun software apart in de markt zetten/aanbieden.. Voordat Waymo, Amazon en mobileye die markt hebben…
Bastiaan Williams zegt
Inderdaad Tesla is geen autobedrijf maar een firma die ook auto’s maakt. Je moet veel groter denken. Hardware, Software, infrastructuur, AI etc. De A4 is in geen enkel opzicht meer auto als een Model S, juist veel minder auto.
mashell zegt
Maar een A4 met een Model S vergelijken slaat nergens op, niet alleen heeft Tesla de Model 3 van dat formaat en in dezelfde prijsrange, de Model S is enorm groot en inmiddels ook enorm duur, die concurreert meer met een A6 of A8 dan een A4.
Bastiaan Williams zegt
Op dit moment biedt Audi niks vergelijkbaars aan. Niet qua auto, niet qua prijs, niet qua technologie, niet qua infrastructuur. Niet qua actieradius. Gewoon niks vergelijkbaars. Dat was mijn punt. Je mag Model S door Model 3 vervangen, maar de uitkomst blijft hetzelfde.
goodvibrations zegt
Ze brengen nagenoeg alleen auto’s op de markt. De omzet komt niet door software die ze apart verkopen of batterijen etc. Daarmee is het met name interessant doen.. De AI is waanzinnig, maar echt veel verdienen doen ze er niet mee..
mashell zegt
Tesla exploiteert ook het wereldwijd grootste netwerk van snellaadstations en hebben daar een trouwe klantenschare. Met auto’s zijn Hyundai en Kia hen al voorbij maar met die superchargers daar komt iOnity nog niet in de buurt.
Bastiaan Williams zegt
>Ze brengen nagenoeg alleen auto’s op de markt
Klopt en ook hun grootste omzet behalen ze uit de verkoop van autos op dit moment echter gaat het bij Tesla niet om de verkoop van auto’s, maar veel verder dan dat. De bedrijfsonderdelen die ze nu al aanbieden, AI (software), infrastructuur, energieopslag en distributie, zijn de inkomsten van morgen. Audi, hence de hele VW group, kan daar niet mee concurreren, op geen enkel vlak. Dat is niet erg, maar dat geeft wel aan hoever de voorsprong al is. Daarom is TSLA ook iets meer waard op dit moment (geloof/vertrouwen/toekomst) ;)
camber24 zegt
Jömig, wat is die A6 e-tron een sexy apparaat zeg.
Joris24 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
por100 zegt
4,8 mtr lang! Zo’n lange motorkap is alleen te verantwoorden met een V8 in het gamma.
DeWitteCondor zegt
Bij de A6 e-tron kan zo de Tabbert dubbelasser erachter. Man o man wat een kermis verlichting weer met dat led gedoe. Doe er gewoon een normale led strip op. De velgen helpen ook niet echt. Het front van Audi heeft ook veel te veel lijnen. Het is te druk. Dat gaat ook niet mooi oud worden, zeker niet als de volgende generatie weer strakker is. Jammer, ze zijn een beetje doorgeschoten in hun designtaal.
Het interieur vind ik dan wel weer prachtig.
HZW zegt
Die A6 e-tron is alleen van binnen mooi, van buiten vind ik het een lelijk hok.
Het had ook een Ford Mondeo kunnen zijn.
rogerzz zegt
Audi heeft de plugin-hype (tenminste in Nederland) volledig gemist? De A3-etron stekkerplugin en Passet GTE zijn er dus de techniek is er, maar geen A4 e-tron oid. De C350e en 330e zie je toch best vaak rijden. De mild-hybrid technologie die ze toepassen is toch een beetje een druppel op een gloeiende plaat. De A4 vind ik wel een mooie wagen, je mag het hier niet zeggen, maar een B9 A4 diesel zou ik graag op de stoep hebben staan hoor.
Qua A3-etron, geen fan van, voelde erg zwaar. C350e is een soort bejaardenbak met lelijk interieur maar ramt er doodleuk 600nm uit vanuit de fabriek, dus dat dan weer wel. En de 330e, leuk speelgoed wel waarvan je niet af ziet dat het een hybrid is, maar je merkt wel een zware bips. Waarom ze de A4 e-tron plugin hybrid niet hebben gemaakt is in mijn optiek echt een volledig gemiste kans, copy/paste VAG hybride naar A4 en klaar. Zo geweldig zijn de C350e en 330e ook weer niet dus die zou echt wel succesvol kunnen zijn.
pentar zegt
Zoals elk artikel met embedded video is dit artikel niet te openen op een iPhone. Wanneer gaat dit eens opgelost worden?
pier zegt
Werd wel tijd, vooral van buiten leek de A4 al lang mee te lopen. Er was al een tijd geen reden meer om deze te prefereren boven een C of 3.