Goede genade.
Na maanden van speculatie over de nieuwe Ford Mustang Shelby GT500 heeft het Amerikaanse merk vanmiddag eindelijk officieel de doeken getrokken van zijn krachtigste pony. Met enige verontwaardiging constateren we dat Ford ons alsnog weet te verbazen. Ondanks het feit dat we de auto al in beeld hebben gekregen en ook over de specificaties het een en ander hebben gehoord, is de wagen zo mogelijk nog indrukwekkender dan verwacht.
De nieuwe Ford Mustang Shelby GT500 heeft zojuist zijn debuut gemaakt tijdens de Detroit Auto Show en heeft het publiek aldaar omvergeslagen. Niet alleen met zijn gruwelijk krachtige aandrijflijn, maar ook met zijn guitige looks. Met name het gezicht van de auto is een ware blikkenvanger. De neus en grille van de GT500 zijn breder dan ooit en hierdoor kan de wagen 50 procent meer lucht opslobberen dan de GT350. De wijde spatborden geven de auto nog bredere heupen en bieden ruimte aan 20″ velgen, waarachter de grootste schijfremmen op een Amerikaanse productieauto schuilen. De dubbele schijven zijn liefst 16,5″ groot, de achterwielen moeten het doen met 14,6″ exemplaren.
Achteraan is het plaatwerk minstens zo overdreven en lekker. Ford heeft hier bijvoorbeeld een gigantische diffuser geplaatst die gemaakt is van een speciaal composiet, zodat het niet smelt door de vier uitlaatpijpen. Een flinke taartschep is eveneens op zijn plaats. Overigens biedt Ford nog een handling package en een carbon fiber track package aan, die beide helpen de wegligging van de auto te verbeteren. Een verstelbare achterspoiler die afgekeken is van de GT4-klasse, een Gurney flap, koolstofvezel velgen en een front splitter horen hier o.a. bij.
De Shelby GT500 staat sinds jaar en dag vooral bekend om zijn exorbitante prestatiecijfers en ook het nieuwe model heeft hier mist op dit gebied absoluut niet de boot. Hoewel Ford nog niet wil zeggen hoeveel vermogen de 5,2-liter V8 met zijn 2,65-liter (!) grote supercharger precies produceert, durven de Amerikanen alvast wel mede te delen dat het blok meer dan 700 pk moet produceren. Hellcat terrein, zo begrijpen we. De 717 pk sterke Dodge is ongetwijfeld de maatstaf geweest voor Ford, dus we verwachten dat de Shelby GT500 dit getal in ieder geval zal overtreffen. Mede dankzij zijn zeventraps dual clutch automaat (een handbak komt er niet) snelt de krachtbolide in ongeveer 3,5 seconden naar de 100 km/u. Een kwartmijl moet hij doen in minder dan 11 seconden.
Wanneer Ford de auto in de herfst écht lanceert, dan zal het de volledige prestatiecijfers op straat gooien. Tot nu toe kunnen we onze toetsenbord onderkwijlen door naar de foto’s te staren.
Mooi, hopelijk raakt de GT350 (R) dan wat uit de schijnwerpers en worden die wat betaalbaarder!
@jochempie: Laatst nog zitten kijken in de US. Ze beginnen wel af te schrijven inmiddels. De R nog niet heel veel maar de gewone wel hoor. Staan een paar onverkochte 16’s te koop voor hele vriendelijke prijzen. Wat me wel opvalt, wat er te koop staat heeft allemaal erg weinig gelopen. De lange versnellingen icm met een relatief laag koppel maakt em voor Yanks blijkbaar geen fijne daily ofzo.
@e34m5touring: Dat worden voor ons over een paar jaar echte snoepjes, als we ze voor 50k kunnen oppikken. Da’s hetzelfde geld als je nu voor een V8 Vantage met weinig kilometers betaalt. Ik zou het wel weten. Bring in Detroit!
@Jochempie: Hey, check out this car I found on Cars.com: https://www.cars.com/vehicledetail/detail/760993971/overview?aff=share_other
40k voor een 16 met nog geen 10k op de klok. Beetje onderhandelen. Heb je em wel voor 50 in Suisse staan.
@e34m5touring: Wauw, dat gaat hard de goeie kant op. Flat plane crank, here I come!
Damn wat een vette bak. De “gewone GT’s” klinken al zo lekker dus dit kan icm de supercharger een echt feestje worden.
Een kleine toename in powerrr t.o.v. de Mustang V8 die mijn vrouw ooit had….
Ik bedoel maar, wat is nu 500 pk meer, niks toch?
Hoe dan ook, als ik veel Amerikaanse pk’s wil koop ik een Corvette of een ‘restomod’ Bronco V8.
mag wel met spoed naar de oogarts, ik van zitten er nu 2 arabieren in die auto op foto nr. 4..
@soulmaster: Ja, El Rec-aro en El Spar-co.
@cossiekiller: ben even bij de opticiën
@Soulmaster: Hahaha, can’t unsee…
Nu we de single frame bij Audi helemaal beu zijn en we telkens een “Maar waarom nou?” gevoel krijgen als we een moderne Lexus zien begint Ford nu met de stofzuigermondjes op de voorkant?
@mashell: dat is optisch op de foto. Er zit een zwarte balk middendoor. 2 grills
Is en blijft de in alle opzichten de betere Aston Martin ..
Je zou denken dat die de 808 pk van de ‘nieuwe’ redeye zou evenaren. De reguliere hellcat draait alweer sinds 2014 mee.
@srthellcat: nee, de GT500 krijgt ik meen 750Pk. Ford stopt altijd eastereggs in teaserfoto’s en op een foto stond het getal 750. Hoe gaaf ik een Hellcat ook vind, dat ding komt heen bocht om en krijgt het vermogen niet goed op de weg. Ik denk dat de GT500 dat veel beter zal doen en daarom ook sneller zal zijn.
@arnoldh: die stang is sneller zonder twijfel. De stang zal ook veel lichter en kleiner(!) zijn. T ging mij erom dat de pk-wedloop wordt doorgezet. Tussen die twee, vind ik t karakter van een challenger gewoon zo gaaf. Een old school muscle car, waarbij ze een kernreactor in een zeepkist hebben proberen te leggen en niet zozeer serieus kijken naar de cijfers. Wat ze bij de stang veel meer doen.
Wat een bruut ding zo, zal lekker klinken ook.
Gaaf!
Sodeknetters! Wat. Een. BEEST!
Wat een geweldig gaaf ding zeg! Absolutely love it, zeer indrukwekkende cijfers!Desondanks zou ik toch voor de N/A GT350R gaan, volgens mij heeft dat blok zonder supercharger een heerlijk bruikbare vermogensopbouw.
@racerx: Specsheet is gelekt, 755hp wat 750 Europese pk’s zijn.
@racerx: ?? Normaal zijn de USA HP minder als de EU PK’s dus eerder 765 imo.
Ik vind dat de Mustang toch veel minder uitstraling heeft dan Camaro’s en Challengers.
@superhans: Standaard misschien, maar deze is gewoon ouderwets bruut
@superhans:
Bij het vorig model van de Camaro gaf ik jou gelijk, de huidige vind ik echt een lelijke grill hebben.
De Challenger is inderdaad bruuter maar loopt dan weer een generatie achter op vlak van techniek.
@shiva: De ZL1 heeft dezelfde gril behouden en die moet je dan ook vergelijken met de andere topmodellen denk ik.
@superhans: haha, juist anders om. De Mustang straalt standaard uit dat het een mooie nette sportwagen is, de Camaro is alleen maar brut. Olijfje vs Brutus.
Mooi wat ze met ’t front en de zijkanten ervan hebben gedaan!
WAUW! Die breede bakkes staat hem echt goed! Zonde dat we hem nooit gaan zien in Nederland…
@dabazz: Er zijn best een aantal mensen met geld die dat er toch nog voor over hebben heb geduld.
Nog effe wachten op de Dodge met Hellephant engine dus… Daar verbleekt deze Ford en ook de Hellcat alweer bij, want de nieuwe motor gaat stock over de 1000Pk leveren. Man ik wist het wel als ik in de US of Canada zou wonen.
FF nog een filmpje erbij : https://www.youtube.com/watch?v=wecVzPzf8R4
Doe mij die blauwe maar !!