De nieuwe Ford Mustang behoudt zijn V8!
In tijden dat alles verandert, zijn er sommige dingen die gewoon hetzelfde blijven. Denk aan de Porsche 911, de Range Rover, de Golf GTI en natuurlijk de meest iconische auto van allemaal: de Ford Mustang.
We zijn aanbelandt bij inmiddels alweer de zevende generatie en anno 2022 wordt alles elektrisch, autonoom en qua styling een tikkeltje generiek. We hebben voor vandaag echt goed nieuws voor je: de Mustang blijft een Mustang!
Design
Laten we beginnen met het uiterlijk. Uiteraard is het smaak of je het mooi of lelijk vindt, maar stiekem is dit bijzonder geslaagd. Het is overduidelijk een Mustang en Ford heeft de verleiding weerstaan om de auto a la BMW vol te plempen met hoekjes, vouwtjes, lijntjes en andere versiersels. Sterker nog, de Mustang klopt gewoon helemaal.
Configuratiemogelijkheden nieuwe Ford Mustang
De auto heeft een lange neus, brede schouders, relatief eenvoudig lijnenspel. Ergens doet het ons wat denken aan de Italdesign-studie op basis van de Mustang enkele jaren geleden. Ford geeft je vrij veel keuze vanuit de folder om jouw Mustang naar eigen smaak aan te kleden. Er zijn twaalf nieuwe velgdesigns en je kan de kleuren van de remmen kiezen. Naast een ‘Black Pack’ is er ook een ‘Bronze Pack’ en er zijn meer carrosseriekleuren dan voorheen.
Bij het interieur kon Ford wel een inhaalslag maken en dat is ook gelukt met de nieuwe Ford Mustang. Het is nu een stuk moderner dan voorheen en het oogt een stuk volwassener. Nu is het heel even de vraag of je dat wel wil van een Mustang. Het is namelijk ook een stukje saaier.
Er is een 12,4 inch instrumentencluster en een 13,2-inch infotainmentscherm dat draait op Ford Sync 4. Dikke prima, maar niet echt uniek zoals de vorige generatie dat wel was. Wellicht dat de bouwkwaliteit nu voorbij het acceptabele kan komen.
Twee motoren
Dan de techniek! Er zijn twee motoren aangekondigd. Het feest begint met een compleet nieuwe 2.3 liter viercilinder EcoBoost. Voor wie een viercilinder niet vindt passen bij een Mustang: die zijn er al sinds de jaren ’70.
In dit geval is de motor gekoppeld aan een tientrapsautomaat. Ford meldt dat 90% van de klanten een automaat bestelde bij de viercilinder. Het is echt een 100% nieuwe motor en geen overblijfsel van de vorige generatie.
De tweede motor die leverbaar wordt in de nieuwe Ford Mustang is de vierde iteratie van de legendarische 5.0 Coyote V8. Deze is leverbaar met de automaat, maar een handgeschakelde zesbak is ook mogelijk. Dik 40% van de klanten kiest voor de handbak in combinatie met de V8, dus Ford houdt deze vooralsnog in het gamma.
Geinige foefjes voor nieuwe Ford Mustang
Alle Mustangs zijn altijd voorzien van premium achterwielaandrijving. Ford communiceert nog geen opgaven qua vermogen, koppel, verbruik of prestaties. Die krijg je je van ons wanneer wij meer weten. Wat we wel weten is dat er twee ‘Tesla-esque’-features op zitten.
Dan bedoelen we niet dat het elektrische foefjes zijn, maar dat het alleen voor de grap is (maar wel leuk). Zo kun je de V8 op afstand revven met de afstandsbediening. Super-kinderachtig natuurlijk. De aarde vervuilen vanaf je terras. Maar als je de V8 hebt, kun je ‘m wel wat vaker horen en dat is weer heel fijn. Een ander foefje is de elektronische drift-rem, waarmee je eenvoudig de auto in een drift krijgt. In het kader van heel erg kinderachtig, maar oh zo leuk.
De nieuwe Ford Mustang krijgt het modeljaar ‘2024’ mee. De auto zal in de zomer van 2023 bij de Amerikaanse Ford-dealers staan. Of deze generatie ook naar Europa komt, is niet bekend. Bewegende beelden hebben we ook voor je, uiteraard:
Meer lezen? Dit zijn coupés met een atmosferische V8!
okdoei zegt
Mwah, was bij de intro van de vorige generatie meteen onder de indruk, nu niet zo.
Overigens leuk dat er in het artikel gesproken wordt over het interieur maar er geen foto’s worden gedeeld.
willeme zegt
@okdoei:
Misschien even je internetconnectie checken? Alle foto’s van de persmap staan (en stonden) namelijk gewoon in het artikel. Zeven heerlijke interieurfoto’s waaraan je je kunt vergapen. Genieten!
wimof zegt
In ancient times zette we daar dan een plusje (+) plus het aantal resterende foto’s bij, zoiets in de stijl van +7.
Even snel gedaan dan uw opmerking (en de mijne) geschreven.
okdoei zegt
Dan is er net iets aangepast want ik kon eerder niet door de foto’s scrollen! Bekijk t via de app, misschien dat het daardoor komt. Maar helemaal top!
flyerbunch zegt
Had juist hetzelfde, geen scrollen door foto’s.. de app afsluiten en opnieuw openen.
str8six zegt
Had dat bij de vorige niet, terwijl ik deze juist stoer vind.
kennone zegt
Kijken we mee Europa???
drdre1 zegt
Hmm, hoekiger, oogt ietwat agressiever. Is even wennen, maar vind ‘m wel goed gelukt!
Robert zegt
Dit ligt zeker niet verkeerd op het netvlies.
Dit model is (eigenlijk al sinds de vijfde generatie trouwens) fysiek zo groot geworden dat Ford waarschijnlijk niet heel veel moeite hoeft te doen om in de nabije toekomst een accupakket in de vloer te verwerken. Analoog aan de elektrische F150: Lightning Mustang?
redneckdarian zegt
Lekker hoor. Ook die kinderachtige foefjes inderdaad
allesmetturbo zegt
Je mustang v8 revven vanaf je afstandsbediening 😂 handig voor als je binnen bij de mac aan het eten bent en toch aandacht wilt van alle civic boys op het parkeerterrein
mustang750supersnake zegt
vanbinnen afgrijselijk!!!!!
en vanbuiten hoort een mustang ronde koplampen te hebben…
karhengst zegt
Aangezien alles tegenwoordig letterlijk edgy moet zijn, valt de schade nog mee. Het uitlopend model ligt echter nog altijd goed op het netvlies.
Het interieus is moderner, maar wat een drukke rommel zeg. De materialen ogen hoogwaardiger, maar er is werkelijk geen enkele poging gedaan die pixelplank in het design te passen. Het lijkt wel een BMW.
leefvrij zegt
Wat de oude Mustang voor mij zo mooi maakt is de rechte motorkap. Waarom moet het bij de neus naar beneden aflopen. Dit maakt hem een stuk minder agressief, meer mainstream en dus minder onderscheidend. De achterkant heeft ook een gekke vouw.
87sandyd zegt
Dat is volgens mij redelijk logisch te verklaren. Dat heeft met voetgangersveiligheid te maken bij een aanrijding.
En volgens mij is dat ook de reden dat de motorkappen van tegenwoordig er niet meer “op” liggen maar er “in”
Dutchdriftking zegt
Toch een gaaf merk dat Ford. van een Focus ST tot een elektrische pick-up. Maar ook gewoon een nieuwe Mustang met V8. Hij lijkt veel op zijn voorganger, maar die was/is erg goed gelukt dus dat is geen probleem. Wel zie je duidelijk de inspiratiebron voor sommige elementen. Zo komen de koplampen zo van de Alfa Romeo Tonale, en zijn de optionele velgen gelijk aan die van de BMW M4. Het interieur is wel wat saai en Aziatisch. Juist bij een auto als deze wil je een analoge toerenteller en snelheidsmeter.
flyerbunch zegt
Vond huidig model wel ok, maar ben niet zo wild van het nieuwe design.
87sandyd zegt
Dit lijkt meer op een grondige facelift dan een nieuw model.
Het design is wel erg veel de Camaro-kant op gegaan. Zal wel weer leuke oorlog uitbreken tussen de Ford en Chevy kampen.
Interieur ziet er ook niet echt bijzonder.
En op afstand je auto laten revven?
AudiRS zegt
In NL niet te betalen ivm de Linkse taks.
Jagris zegt
Ik vind hem goed gelukt, mooie doorontwikkeling van het oude model. Het interieur is er gelukkig op vooruit gegaan, dat vond ik bij de vorige generatie nogal karig.
Richmond zegt
Qua algemene lijn wel herkenbaar, beetje mach 1 versie. Van achteren meer Mustang dan van voren. De koplampen zijn niet meer echt Mustang. Had ook meer gelijkenis in het design met de E verwacht qua verlichting enzo
Busso zegt
Hmm. Ik vind de voorste helft wel geslaagd. In mijn ogen is een iteratie in koplampontwerp niet zo’n punt, die hoeven toch niet voor eeuwig rond te blijven om herkenbaar te zijn als Mustang? Zijn ze trouwens al eerder niet geweest (toegeven – dat was niet het meest memorabele ontwerp)
Maar die heupen komen er een stuk lomper uit dan in de vorige generatie. Vooral schuin van voren valt dat op. Van de zijkant lijkt de achterkant (daardoor?) ook te lang. De achterkant vind ik sowieso een stuk minder indruk maken dan de vorige generatie. Mist wat dikte lijkt het.