We hebben er anderhalf jaar langer op moeten wachten, maar eind 2014 komt de nieuwe generatie Mondeo eindelijk naar ons land, met 1,5 liter Ecoboost-motor, en ook een 180 pk sterke 20% bijteller.
Eigenlijk had de Mondeo, nauw verwant aan de Amerikaanse Fusion, al lang op de markt moeten zijn, maar de sluiting van Genk gooide roet in het eten. Inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan de productielijn in het Spaanse Valencia, vanaf december staan de eerste Mondeo’s bij de dealer in de uitrustingsniveaus Trend en Titanium. Andere lijnen volgen ongetwijfeld.
Benzinerijders kunnen kiezen uit een 1.5 viercilinder Ecoboost (bekend uit de nieuwe Focus) met 160 pk of een 2.0 met 203 of 240 pk, allemaal met de volle mep aan bijtelling. Dieselen kan vanaf een 1.6 TDCi met 115 pk. Leg je een paar duizend meer neer, dan heb je een 2.0 TDCi met 150 pk. Hier is ook een 180 pk-variant van, die, mits je hem met handbak uitrust, goed is voor 20% bijtelling.
Hybriderijders kunnen hun heil vinden bij de 4-deurs HEV (hieronder afgebeeld) met 177 pk, en een uitstoot van 99 gram/km. Hiermee valt deze Mondeo ook in de categorie van 20-procenters.
De Mondeo, die overigens ongezien al is genomineerd als kanshebber voor de *kuch* felbegeerde Auto van het Jaar 2015-fopaward, is volgens Ford Nederland weliswaar samen met Fusion ontwikkeld, maar op vele punten anders. Nou, dat mogen we in Parijs dan gaan uitzoeken, want daar wordt de auto tentoongesteld.
Hieronder de vanafprijzen en bijtellingspercentages van de instappers, waarbij de sedan wordt genoemd. Voor de Wagon betaal je 1.500 euro meer. De volledige prijslijst vind je hier.
PS: deze auto in het echt zien? Dat kan al, in Nederland!
Uitvoering | pk | Transmissie | Bijtelling | Uitstoot gr/km | Prijs |
---|---|---|---|---|---|
Trend 1.5 | 160 | 6 MT | 25% | 134 | € 34.245 |
Titanium 2.0 | 203 | 6 AT | 25% | 169 | € 43.695 |
Titanium 2.0 | 240 | 6 AT | 25% | 169 | € 47.195 |
Titanium HEV (hybride) | 177 | n.b. | 20% | 99 | € 37.995 |
Trend 1.6 TDCi | 115 | 6 MT | 20% | 94 | € 31.195 |
Trend 2.0 TDCi | 150 | 6 MT | 20% | 107 | € 34.395 |
Titanium 2.0 TDCi | 180 | 6 MT | 20% | 107 | € 38.695 |
frederik zegt
Blijkbaar vonden ze bij Ford de BMW 3/5 GT wel een goed idee. En hebben ze het nog verder “verbeterd” door een massieve front overhang aan toe te voegen. Elegant is anders.
Esprit_de_Flandre zegt
@frederik: Die achterkant lijkt me heus niet zo erg als van de BMW GT’s, maar misschien is dat alleen maar op foto zo…
zweed zegt
@frederik: Ik heb hem in het echt gezien: De foto’s doen hem echt te kort…. jammer.
twist zegt
@zweed:
Klopt helemaal wat je zegt!
Zag er eentje rijden op weg naar Schiphol, wist eerst niet helemaal wat het was maar snel realiseerde ik me dat het de nieuwe Mondeo was, wat een mooie machine.
frederik zegt
@zweed: Ik zie nu dat het vooral die ene foto van de rode uitvoering in het artikel is die de achterkant zo zwaar doet lijken. Evengoed staat hij niet echt mooi op z’n wielen vind ik.
tupperware zegt
@frederik:
De Mondeo is er altijd al als 5 deur geweest, niks naar BMW gekeken dus.
E34M5Touring zegt
Zo met een dik pakket is het een mooie auto, ben wel benieuwd hoe de 1.6tdci trend dr uit ziet. Vrees dat de meeste shine dr wel af is wanneer ie op een paar 16inch eco wieltjes staat. Vind ik bij de huidige ook, mooi op die ST wielen, maar met een paar 16 inchers ziet ie er niet uit.
griffendahl zegt
@E34M5Touring: 3x raden welke versie je het meest tegen gaat komen? Hier op de zaak mag je zelfs niet eens met 17″ of hoger leasen, enige uitzondering als de auto niet met kleinere velgen te leveren is.
E34M5Touring zegt
@griffendahl: Daarom ben ik ook benieuwd, de persfoto versie zie je waarschijnlijk alleen als dealer demo. Of een verdwaalde fanaat die dr z’n hele budget op stukgooit.
parker zegt
Fijn voor de zweterige anti-roos shampoo gebruikende vertegenwoordigers van produkten waar niemand op zit te wachten.. Die hebben nu een natte broek..
maseratizzzzzzzz zegt
Als hij nou ook nog leverbaar was met de motor uit onze ST220 was het een geweldige auto.
parker zegt
@maseratizzzzzzzz: wat is een ST220?
maseratizzzzzzzz zegt
@parker: Een Ford Mondeo uit de 2e generatie met atmosferische 3.0 V6 24V met 226 pk en een heerlijke brom. Zijn in NL erg zeldzaam.
phaeton zegt
@parker: Een dik aangeklede Mondeo met een voor die tijden beschaafd sterke V6. Het hoekige model (2000-2007) was enkele jaren leverbaar met 220pk, de rondere versie daarvoor (1996-2000, facelift) met 200pk. Respectievelijk dus de ST220 en ST200. Van de huidige mondeo is nooit een ST-model geleverd, wel een vijfcilinder met ook 220pk (net als in de S-Max).
Overigens was de ‘hoekige’ Mondeo ook leverbaar als ST-TDCI, in feite het VW GTD principe alleen dan een segment hoger. Deze had 155pk in plaats van de tot dan toe meest sterke 130pk diesel. Van de huidige Mondeo is ook zo’n soort idee geopperd met een 2,2 liter 175pk TDCI ipv een 2,0 liter met 140pk, doch niet officieel onder het ST label. Ford noemde de uitvoering Titanium S, oftewel wat extra aangekleed t.o.v. de Titanium.
xyrrath zegt
@maseratizzzzzzzz: Hij is gewoon leverbaar met een ST240 motor
tupperware zegt
@xyrrath:
Maar dat is allang geen heerlijke V6 meer, nu moet je het met een 4 cilindertje doen.
Qua prestaties geen aderlating maar qua geluid..
maseratizzzzzzzz zegt
@xyrrath: dat is een 2.0 ecoboost, een 3.0 V6 is velen malen mooier.
parker zegt
Ps: zijn dat nou gewoon Volvo stoelen in dat interieur? Ze dachten we verkopen Volvo aan Geely en we houden de stoelen of zo??
Design_Driven zegt
@parker: vergeet de stoelen (die inderdaad er op die van Volvo lijken, zeker de hoofdsteunen) ze hebben ook het open midden console idee gejat van Volvo.
berlinetta zegt
@parker: De vijfcilinders die Ford vroeger gebruikte kwamen volgens mij ook allemaal van Volvo.
ej20g zegt
@berlinetta: jep. De vijfcilinder uit onder andere de Focus RS is vrijwel identiek aan de vijfcilinder uit de latere Volvo’s (V50 e.d.) en is een verre doorontwikkeling van de motor die al sinds 1994 in de 850 zat.
roppp zegt
T is net een Japanner met een AM grilletje
Hubert zegt
@roppp:
Als hij Japanse kwaliteit met AM design combineert, vind ik het prima.
roppp zegt
@Hubert: en daar gaat het nou net fout…..
str8six zegt
Ziet er puik uit alleen jammer dat ze zo goed als niets aan de achterkant hebben gewijzigd.
Corrado16v zegt
@str8six: Precies mijn gedachte.
phaeton zegt
Te laat, teveel van hetzelfde design met name aan de achterzijde, gelijke prijzen als de Passat op de 2.0 180pk na. In uitrusting zal hij completer moeten zijn, in afschrijving cq. maandlasten zal de Passat vast weer voordeliger zijn. Ik zie haast dezelfde wagen en dit dan ook geen groot succes worden.
baasbas zegt
Te laat, alle momentum van de onthulling is weg. Nu moeten ze weer opnieuw buzz zien te genereren.
tupperware zegt
@baasbas:
Valt reuze mee, ondanks zijn verlate introductie oogt hij frisser dan de Passat die ondertussen 5 keer gefacelift is en er dus nagenoeg hetzelfde uitziet als 15 jaar geleden..
meatpuppet zegt
Beetje jammer van de bilpartij, die hadden ze wel wat meer mogen opfrissen.
desjonnies zegt
Ik vrees dat dit soort middenklassers een uitstervend ras is.
De Focus heeft de plek van de Mondeo al grotendeels ingenomen
De Mégane die van de Laguna
Arnoud zegt
@desjonnies:
Een inherent gevolg van het alsmaar groeien van auto’s. De Polo is nu wat de Golf ooit was. De Corsa wat de Astra ooit was, de Fiësta wat de Escort/Focus ooit was en ga zo maar door. Jammer, vind ik.
gregorius zegt
@Original_Arnoud: of neem de Clio station eens. Vroeger was een Clio zo’n ding dat je met 2 man op z’n kant kon leggen en waar je net met 2 man en een AH tas in kon. Nu is zo’n Clio station net een normale auto.
En @desjonnies uitstervend vanuit de maker misschien. In Zwitserland zie je van alle merken vrij vaak de grootste stations rijden en ook vaak met de hogere motoriseringen. Je ziet zelfs genoeg R-Klasses om een extreme te noemen. Het is dat ik zo’n R-Klasse hondslelijk vind, anders zou ik m ook overwegen. Groot, 4×4 en met vermogen: ik vind t belangrijk en er zijn nog genoeg landen waar het niet 10x zo duur is als de muesli-versie.
series2 zegt
Die achterkant is verbeterd maar inderdaad nog steeds niet helemaal top. De achterkant van de huidige Mondeo vind ik altijd erg op het hoofd van Tijs van den brink lijken.
sjeppie156 zegt
Voorkant is nog steeds erg mooi maar die achterkant kan ik niet aan wennen. Als ik zo naar die prijzen kijk zouden ze zich 10 jaar geleden kapot lachen als je zoveel voor een Mondeo moest betalen.
Nou kijk ik nog steeds me ogen uit als ik terug kom uit Duitsland en ik zie het Neerlandse wagenpark… man man man.. waar is de overheid toch mee bezig.
Sracerr zegt
ST220 nog overwogen met de fijne V6, mooie auto maar is toch uiteindelijk de 3ltr Vtec van Honda geworden. (meer tunings mogelijkheden) dit model lijkt een fijne gezinsauto verder niets bijzonders met alleen 4 cilindertjes. Wordt dit model in de USA wel met 6 cilinder geleverd?
gregorius zegt
@Sracerr: ik kan t mishebben, maar ik denk t niet:
http://www.ford.com/cars/fusion/specifications/engine/
bertorelli zegt
Vanaf € 44.000 voor een Titanium uitvoering.
Ter vergelijk:
In de VS kost een Ford Fusion, wat nagenoeg dezelfde auto is, in deze uitvoering (231pk) zo’n $32.000. (€ 24.000)
DAMN DAMN DAMN :-(
bertorelli zegt
@bertorelli:
PS.
Voor € 44.000 krijg je er daar nog een F-150 pick-up bij.
Wel in de kaalste uitvoering, maar toch.
potver7 zegt
Leuk, een overjarig model presenteren. Moet met terugwerkende kracht worden genomineerd voor de AvhJ 2013 verkiezing. En dan mag hij nog winnen ook :)
Het is ongetwijfeld een goed rijdende auto, bij Ford weten ze wel hoe ze dat moeten doen. Maar het uiterlijk…. nee.
rodger zegt
Als de EU Hybrid dezelfde specs heeft als de US versie dan heeft deze een prachtige CVT bak.
RiKe zegt
Simpelweg te duur.
phevtreb zegt
Zo’n ding rijdt hier in het dorp al zeker 2 maand rond… En ik woon gewoon in NL. Dacht die dingen al lang uitgeleverd werden..
robpors zegt
Kan niet zeggen die de Mondeo er heel vernieuwend uitziet.. Had er veel meer van verwacht, omdat Ford toch met een baanbrekend design moest komen aangezien de Focus de plek van de Mondeo grotendeels heeft ingenomen.
Lustigson zegt
Zag onlangs de Fusion al eens rijden. Mooi ding, vond ik. En de Europese versie ervan mag er ook zijn. Wel jammer dat het zo lang heeft geduurd.
730ld zegt
Een 1.5 motor in zo’n grote auto. Tsss moet niet gekker worden haha!! Zelf als een Passat met 1.4 Tsi die om de haverklap kapot gaat. Strontding. In een grote auto hoor een grote motor. Punt.
knipperlichtje zegt
Ik zag laatst een witte sedan rijden vlakbij de lokale Ford dealer. Een mooie auto, maar hij heeft wel grote velgen nodig.
mclarenf1lm zegt
Met de Amerikaanse versie is in ieder geval niks mis mee, ziet er goed uit, genoeg ruimte binnen en doorgaans genoeg pit. Ook behoorlijk zuinig, vooral voor Amerikaanse begrippen.
sulobb zegt
Mooie front, lelijke kont…
Perfectionistisch zijn ze nooit bij Ford…jammer…
mclarenf1lm zegt
@sulobb: In het echt vind is zelfs de achterkant in mijn ogen erg mooi, vooral dat subtiele spoilertje maakt hem af.
toyotafortuner zegt
Zeker niet verkeerd. Al helemaal in de 240pk sterke uitvoering.
Alleen best duur.
baasbas zegt
…bedenk me net dat daar natuurlijk prima de 2.3 uit de mustang in kan
speedie zegt
Front deed me aan Peugeot denken en achterkant is vis noch vlees. Mist karakter.
gearhead zegt
Maar gaan we niet gillen dat dit een facelift is zoals we bij de Passat deden? Met Tupperware vooraan?
cadrez zegt
Heb er vandaag in meegereden en hij was zat echt wel goed. Was met de 1.6 diesel trouwens. Wat voor de meeste mensen die met de auto gewoon van a naar b willen rijden wel zal volstaan.
mout zegt
Dat zal niet druk worden bij de dealers: D-segment is vrijwel alleen lease, en dan zo weinig in de lagere bijtellingsklasses…