Zo uit de doos kun je het circuit op met de Ford Focus ST Edition.
Ford zegt vandaag de meest complete Focus tot op heden te hebben aangekondigd. Nou, dat is nogal wat. Het is de Ford Focus ST Edition. Niet de eerste keer dat deze naam valt. Al in 2021 was er zo’n uitvoering. Dit is de ST Edition op basis van de facelift. Het doet overigens sterk denken aan de Ford Focus ST met Track Pack, die ook in Nederland verkrijgbaar is.
Blauw!
De focus ligt vooral op het circuit met deze uitvoering, aldus het automerk in een persbericht. De Ford Focus ST Edition komt met een Ford Performance aangepaste KW Automotive ophanging, 19 inch lichtgewicht wielen en Brembo remmen aan de voorzijde. De hot hatch is 10 mm verlaagd in vergelijking met een standaard ST. Op verzoek kan de auto nog eens 20 mm verlaagd worden. De Ford is uitgevoerd in de kleur Azura Blue met High Gloss Black details en een Motion Blue interieur.
De 2.3 liter grote EcoBoost viercilinder turbomotor levert 280 pk en 420 Nm koppel. De sprint naar de honderd verloopt in 5,7 seconden. Daar hoef je het niet voor te doen. Al in 2021 wist deze Focus met hetzelfde vermogen de sprint in dezelfde tijd te voltooien.
Naast alle zaken die het rijplezier bevorderen zijn ook een hoop features standaard op de Ford Focus ST Edition. Adaptieve cruise control bijvoorbeeld, maar ook een dodehoekmonitor, B&O geluid, een verwarmd stuurwiel en een verwarmde voorruit zodat schrappen in de winter verleden tijd is.
Met de vernieuwde Ford Focus ST Edition mag de hot hatch als extra dik aangeklede uitvoering er weer een tijdje tegenaan. Dat is maar goed ook, want de spoeling van hot hatches is enorm dun tegenwoordig. Het zijn Volkswagen en Ford die de kar trekken met de ook onlangs vernieuwde Golf 8.5 GTI.
Motomoto zegt
Die facelift van paar jaar geleden is nooit lekker opgedroogd. Ik zou het logo uit de grill halen en weer op de ‘originele’ plek terugplaatsen
drdre1 zegt
Volgens mij is dit de enige Focus die ik niet mooi vindt. Te gewoontjes/grijs, weinig spannends design.
Richmond zegt
denk dat de focus 2 beter die titel draagt
mashell zegt
Die had nog de hoge achterlichten en geen dikke Golfesque C stijl. En daarmee een stuk meer karakter dan deze.
Johanneke zegt
Huh, ik dacht dat Ford ging kappen met de Focus. Of was dat enkel in de VS?
Richmond zegt
volgens mij komt er idd geen opvolger van dit model als in, in de huidige vorm van hatchback / sedan / stationwagon. Ze hebben daarvoor de Kuga en de Explorer op basis van de ID4.
quincy zegt
Op de header foto dacht ik even een Seat Leon te zien