De nieuwe Focus RS komt wat later en wordt progressiever dan ooit.
Het zijn van die zekerheidjes die je altijd hebt in het leven. Frans Bauer zal altijd nog een extra toegift zingen. Eddie van Halen plakt er nog een solo aan vast. Bij de Ford Focus weet je dat aan het einde er een RS-versie gaat komen.
Focus RS
Want bij de Ford Focus komt de RS-uitvoering pas aan het einde van de carrière. Met de huidige generatie zal dat niet anders zijn, alhoewel dat niet de bedoeling was.
Uitstel
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Focus RS dit jaar al zou komen, maar het wordt minimaal 2022, wellicht zelfs 2023. Dat meldt het Britse Autocar. De reden voor deze vertraging is de CO2-uitstoot van de Focus RS. Deze was en is namelijk te hoog om het gemiddelde van de vloot lekker laag (minder dan 95 gram per km) te houden. Met zo’n Focus RS moet er enorm veel gecompenseerd worden.
Full-hybrid
Aanvankelijk werd er gedacht aan een verbrandingsmotor met 48V-ondersteuning. Dat blijkt niet voldoende te helpen, vandaar dat de Focus RS een ‘full-hybride’ wordt. Op welke manier dat gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Naar het schijnt wordt de layout van de Ford Kuga Hybrid gebruikt. Het lijkt ons sterk dat de Atkinson benzinemotor gebruikt gaat worden. Die blokken zo vaak dermate lusteloos dat je beter meteen volledig elektrisch kunt gaan rijden. De Britse publicatie voorspelt 300 pk vanuit een viercilinder met nog eens 100 elektrische paarden.
Kosten
Vervolgens moet Ford gaan nadenken over het vierwielaandrijvingsysteem. Het systeem in de derde generatie Focus RS is bijzonder complex en prijzig. Erg gaaf, maar in combinatie met de hybride aandrijflijn zal het bijna niet mogelijk zijn gezien de kosten. Het blijft immers een C-segment hatchback. Naar het schijnt was het dusdanig lastig dt het Focus RS project al stopgezet was. Dankzij hoofd ingenieur Raj Naar komt er toch een Focus RS. Hij heeft beloofd het Focus RS project uit te kunnen voeren tegen lagere kosten.
focusrs1 zegt
2023 is prima, koop ik dit jaar de Yaris GR ter overbrugging..
Dutchdriftking zegt
Gek idee, maar als ze het model limiteren op 5.000 of 10.000 exemplaren, kan er dan geen uitzondering gemaakt worden? Gun de petrolhead ook nog wat!
davelepeef zegt
@dutchdriftking: wordt ie alleen maar duurder van :)
basv zegt
@dutchdriftking: Ja want extra vermogen is heel vervelend…
joki zegt
Extra gewicht. Focus R.S. was eigenlijk al vrij zwaar tov bvb Civic Type-R. Hopelijk kunnen ze dat compenseren…
kminne zegt
De volgende generatie 4-cylinder Mustang (eind 2022) zal naar verwachting ook een full hybrid worden, dus die deelt straks ongetwijfeld zijn aandrijflijn weer met de Focus RS.
Dutchdriftking zegt
@basv als 50pk extra ook 200kg extra toevoegt wel ja….
Dutchdriftking zegt
@davelepeef: heb je de verkoopcijfers van de vorige RS modellen bij de hand? De eerste was sowieso gelimiteerd, en ik vraag mij serieus af of de twee opvolgende meer als 10.000 exemplaren hebben gehad.
davelepeef zegt
@dutchdriftking: hmm. Zit wel wat in! Met name de eerste 2 zaten toch wel in een bijzonder segment, de 3e was een stuk praktischer.
towi1989 zegt
Zelf wel zoiets worden als een elektromotor op de achteras om de kosten zo veel mogelijk te drukken, en dus alleen 4wd wanneer de elektronica vind dat het nodig is.
Gulli zegt
@towi1989: ja zat ik ook te denken. Of gewoon continu die 100pk leveren en zo permanente vierwielaandrijving hebben (en een soort torque vectoring op de achterwielen?). Zo verlaag je idd wel de complexiteit omdat je geen cardanas en diffs nodig hebt.
thomasthomas zegt
Als ie maar niet helemaal electrisch gaat worden…. ala Mustang.
mpgc zegt
Eigenlijk is de huidige ST goed genoeg voor een RS badge. De nieuwe RS zal ongetwijfeld een nog geweldigere en zeer vooruitstrevende machine worden, maar ik vind het de richting waarop dit soort auto’s zich ontwikkelen jammer. Het wordt een soort wedloop van zo hoog mogelijke vermogens en zo snel mogelijke acceleratietijden (Golf R, Mercedes A AMG enz). Het heeft weinig “racing heritage” meer. De RS producten waren oorspronkelijk pure homologatiespecials die in wegtim niet absurd snel waren maar alle ingrediënten boden voor de circuitversies (denk bijvoorbeeld aan de Capri 2600 en 3100 RS, de Escort RS 1600, RS1800 en 1600i en de Sierra RS Cosworth). Omdat het bouwen van homologatiespecials steeds duurder werd, zag je dat bij de diverse toerwagenklassen de vrijheid van aanpassingen groter werd gemaakt waardoor de noodzaak van het bouwen van homologatiespecials weg viel. Het zou mooi zijn als fabrikanten de ontwikkeling van hun topmodellen meer zouden zoeken in gewichtsbesparing, betere wegligging en betere aerodynamiek zouden zoeken.
oxidizers zegt
Zucht lekkere slappe hap weer, waarom niet eindelijk eens vol elektrisch?
En doe dan maar gelijk een dikke variant met 400pk (dan kunnen wij Nederlanders ook eens voor een eerlijk prijs meegenieten van de performance versie zonder een kruiwagen bpm)
bartteeuwen zegt
@oxidizers: zucht slappe hap? Alsjeblief niet nog zo’n emotieloos electrisch hok, en noem hem dan al helemaal geen Focus RS. De naam Mustang betekent ook al niets meer. Oh, en laten we allemaal nog lekker benzine stoken. De elektromeuk wordt al snel genoeg ingevoerd door veel te machtige lobbyisten.