Er komt geen nieuwe Ford Focus RS. Er gingen geruchten dat Ford in navolging van het succes van de Focus ST zou werken aan een brute Focus RS. Een woordvoerder van Ford heeft laten weten dat er wel een gewerkt is aan een aantal gespierde Focus testmules, maar deze waren bedoeld voor de ontwikkeling van onderdelen voor toekomstige modellen.
Er is echter nooit een intentie geweest om een Focus RS te produceren. Volgens AutoExpress zou de hoge CO2 uitstoot de voornaamste reden zijn om het RS-project te killen, maar Ford zelf spreekt dit tegen. Dat de Focus RS er niet komt, is volgens Ford geen “groene” kwestie, maar er zou simpelweg onvoldoende belangstelling zijn om een dergelijk model te rechtvaardigen. De Focusliefhebbers moeten zich dus zien te redden met de huidige Focus ST en dankzij de 225 pk vijfcilinder turbomotor is dat op zich geen straf.
Met dank aan RA999 voor de tip!
Poekie Lauda zegt
Jammer, de vorige Focus RS was Da Bomb!
Patjuh zegt
Jammer! Ik vond de RS altijd een leuke wagen om te zien!
Susp1cious zegt
De vorige Ford Focus RS werd verkocht onder de kostprijs. Dat kwam door de dure raceonderdelen (noem differentieel van Quaive). Denk dat dat de voornaamste reden is.
MJ zegt
Misschien dat Saleen nog wat explosiefs maakt van de ST!
RScosworth zegt
jammer de vorige RS was en is nog steeds uiterst begeerlijk en heeft naar mijn mening altijd nog veel meer uitstraling dan de ST
jammer dat het oude model nog steeds stevig geprijsd is…
Roadronner zegt
Wat een onzin. Tuner Wolf pept de ST-motor zomaar eventjes op naar 300pk, en elke duitse sedan heeft ook een topmotor van meer dan 300 pk… hoe kan het dan aan de hoge CO2 uitstoot liggen…
Een gemiste kans voor liefhebbers.
stefan zegt
De focus RS was troep de laaste goede RS was de escort.
Rick dos zegt
Kan ik wel begrijpen. De term “bruut” en de huidige Focus gaan namelijk niet samen……
fer zegt
@ Rick dos;
daar kun je net zo goed Ford invullen ipv alleen de Focus;
Bij Top Gear zeiden ze een hele tijd geleden dat er meer Aston Martins van een bepaald type rondreden in Engeland dan Ford Mondeo ST 220’s.
Zegt genoeg lijkt me als ze die dingen niet aan de straatstenen kwijtraken.
Bertjan zegt
@ Fer
Smaken verschillen, als je auto’s maakt voor de massa zoals VW, Opel, Ford en zeker aziaten als Honda en Toyota etc dan denk je per definitie niet aan de term bruut. En ten opzichte van de concurrentie doet Ford het echt niet slecht qua vormgeving (hoewel dat natuurlijk weer diezelfde kwestie van smaak is…)
Enne… een ST220 niet aan de straatstenen kwijt raken?? We hebben het hier over de topmodellen van de reeks en ik wil hier bv een AMG of OPC niet gaan vergelijken met het ST label, maar ten opzichte van hun modellijnen zie je van al deze labels per definitie maar weinig van deze auto’s. Logischerwijs OMDAT het de top modellen zijn.
Rick dos zegt
@fer
Dat ben ik niet met je eens. Het vorige model Focus vond ik wel “bruut” of de Ford Sierra Cosworth of de Ford Escort RS cosworth. Naar mijn mening allemaal brute bakken.
phantom zegt
Het is jammer dat ze alle rs modellen schrappen of achterhouden bij de fiesta rs ook al
Robin zegt
@bertjan
Waarom wil je een OPC niet met een een ST vergelijken dan…? redelijk zelfde klasse toch,…
Julian zegt
@fer
je gaat toch niet generaliseren hier? dat is NOT DONE
en jij gaat mij vertellen dat de huidige Ford Mustang lelijk is?> en niet bruut is?
misschien moet je jezelf maar eens flink achter de oren krabben
Bertjan zegt
@ Robin
Klopt, OPC en ST is zeker goed direct te vergelijken, maar begon met AMG en bedacht toen dat er wel iets was dat dichter bij elkaar lag :-) Any way, het ging mij erom hoe de labels zich houden tot de reguliere modellen en niet om een direct vergelijk te maken tussen ST/OPC/AMG.
Robin zegt
@bertjan oooowwww oke, dan is het duidelijk ;-)
alex zegt
dit is jammer ja, wat een schitterende wagens sierra en vooral escort cosworth, de focus RS was ook wel best aardig. misschien dat cosworth zich opnieuw gaat bemoeien met het prepareren van fords ?
fer zegt
Wow, heftige reacties!
Wat ik bedoelde met mijn vorige reactie was dat, om hetzelfde voorbeeld als toen te gebruiken, een Mondeo ST 220 nieuw iets minder dan 50 000 euro kostte. (Heb ik dat goed herinnerd?)
Als mensen zo’n bedrag uitgeven aan een auto, zullen ze niet in eerste instantie aan een Ford denken, uitzonderingen daargelaten.
Voor ongeveer 5000 euro meer heb je een BMW met een 6 in lijn motor, of niet soms? Ik zeg niet dat iedereen dan voor de BMW of welk ander merk dan ook gaat, maar het zal moeilijker zijn voor Ford om een auto van 50k te verkopen dan voor Mercedes, BMW of Lexus.
Ik heb zelf niets tegen Ford, heb vaak genoeg in een Ford Scorpio Mk II met de 24V Cosworth gereden en daar was (behalve dan hoe de kont uitziet) niets mis mee. En dat is waarschijnlijk de meest afgeplaste auto ooit (naar mijn mening een beetje onterecht)…
SugarFree zegt
Gelukkig, niet om ‘groene’ redenen van de baan.
Erg jammer dat ie er niet komt. Dat soort auto’s geven altijd mooie restverslagen… :)
Hoewel ik niet weet wat de verkopen van het vorige model waren. Het was ook een relatief onopvallende auto, en misschien dat mensen eerder een Impreza kochten?
Bertjan zegt
@ Fer
Sorry, was niet als heftige reactie bedoeld :-) Maareh… wat je daar nu als laatste zegt is dus ook precies wat ik bedoel. En zelfs binnen een merk heb je dat probleem al: ik denk dat veel mensen voor een Mondeo TdCi ofzo kiezen ipv een Focus ST. Of wat jij zegt, ipv een Focus ST een meer premium merk als een A3 die wat meer standaard is. Maar dat zorgt dus precies voor dat je nooit zoveel auto’s van een topmodel gaat verkopen. En daarom denk ik dat je niet moet zeggen dat je ze aan de straatstenen niet kwijt raakt, maar elke fabrikant verkoopt er gewoon weinig van :-)
mashell zegt
“Gelukkig, niet om ‘groene’ redenen van de baan.”
Ford kan dat wel ontkennen, maar ik twijfel. In Duitsland maakt Ford reclame dat ze de schoonste (qua CO2) europese autofabrikant zijn. En dat komt niet om dat die motoren zo schoon zijn, maar gewoon omdat Ford of Europe geen echt grote auto’s of echt race monsters heeft. In marketing kan dat helaas veel meer waard zijn dan het hebben van de uliteme hot hatch.
MurcieBoy zegt
nou we hadden het kunnen weten weer de zoveelste die niet komt
Dennie FR zegt
Ik kan het wel begrijpen dat ie niet komt…
Hoeveel van die Focus RS-serie zie je nou rijden dan?
En ja,hij was zeker dik,maar de ST is goed genoeg.
Bert zegt
De ST knalt de Golf r32 voorbij, tenminste na sjippie van de turbo van 500 euro.
Het blijft een lichtgewicht, vandaar.
Heb je voor 10 mille minder een snellere auto. Alleen alles op de voorwielen.
Ga je naar Wolf en betaal je 4 mille, kom je met 38 mille in totaal op een karretje van 300 pk. Dan plast niemand de auto meer af. :-)